Jump to content
Annons

Hur har Vibe Tribe lyckats filtrera/redigera så rent?


BlipBlop

Recommended Posts

Jag fick ett par låtar av en jobbarpolare, av ett Trance/techno ban som heter Vibe Tribe från Israel.

Jag la märke till att ljudet, hur dom än skruvar på filter och frequency mm, aldrig "sticker i örona" men diskanten är ultratydlig och ljudbilden är

bred och nära, och knorrljuden är krispiga som Wasa-knäcke. ( som exempel låten "In Core")

Hur i hela världen gör dom!?

Jag satt med Reason och försökte ta ner lite vassa frekvenser, men då tappade jag tydlighet direkt.

Vibe har super-super tydllighet, men ändå lent som Lambi toapapper.

😄

Går det att genomföra med Reason?

Redigerat av BlipBlop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En av hemligheterna för att få 'Ett Lent Ljud' är rör.

Rör- kompressorer, EQ, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett par låtar av en jobbarpolare, av ett Trance/techno ban som heter Vibe Tribe från Israel.

Jag la märke till att ljudet, hur dom än skruvar på filter och frequency mm, aldrig "sticker i örona" men diskanten är ultratydlig och ljudbilden är

bred och nära, och knorrljuden är krispiga som Wasa-knäcke. ( som exempel låten "In Core")

Hur i hela världen gör dom!?

Jag satt med Reason och försökte ta ner lite vassa frekvenser, men då tappade jag tydlighet direkt.

Vibe har super-super tydllighet, men ändå lent som Lambi toapapper.

😛

Går det att genomföra med Reason?

Som både dj och producent i genren med många internationellt stora producentvänner i psy/progressive-trance-världen så är det fullständigt skrattretande att läsa att det skulle bero på RÖR. Visst ger olika rör-processorer och pluggar som påstår sig ha ett rörljud en viss värme och karaktär på ljudet som kan vara trevlig men har INGET med en tydlig, detaljerad, separerad, bred ljudbild!

Vad hemligheten här handlar om är helt enkelt stor insikt i hur man mixar. använda lowcut filter på samtliga kanaler och skära bort allt som inte är av värde, Att komprimera rätt för att få punch i ljud, att använda Eq rätt, att panorera ljuden rätt för att få plats med alla ljud i ljudbilden, att använda stereoverktyg,exciters osv för att ge rätt "sparkle" i mixen och slutligen att låta rätt kille mastra för att kanske kompensera för de missarna du kan ha gjort på vägen samt ge den slutliga punchen i ljudet. (Finns dock exempel på slutmixar som mastringstekniker jublar över där de bara behöver driva upp nivåerna helt transparent)

Det bottnar sig i kunskap helt enkelt bara, samt att använda sig av väljudande verktyg eller ha kunskap i hur man åtminstonde processar för att få något välljudande.

Har väldigt svårt att se att du skulle kunna skapa den ljudbilden i reason då de flesta enheter i racket där får slag på fingrarna från värsting synthar och effekter i vst-väg OCH så klart hårdvarusynthar/effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju maila Vibe Tribe och höra hur mycket rör dom använder?

Men jösses... Läs på lite innan du uttalar dig. Du har ju uppenbarligen INGEN som helst koll.

I denna intervju: http://www.chaishop.com/article/1368

så ser jag INGENTING i rörväg. Och även om det finns rör-emulerande mjukvarupluggar så används dessa för att ge en analogkaratär till ett ljud. Det är inget magiskt städverktyg som trollar fram fantastiska mixar från ingenstans.

Och att LP-filtrera allt över 15 khz skulle skapa en snygg mix? Lika skrattretande det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jösses... Läs på lite innan du uttalar dig. Du har ju uppenbarligen INGEN som helst koll.

I denna intervju: http://www.chaishop.com/article/1368

så ser jag INGENTING i rörväg. Och även om det finns rör-emulerande mjukvarupluggar så används dessa för att ge en analogkaratär till ett ljud. Det är inget magiskt städverktyg som trollar fram fantastiska mixar från ingenstans.

Och att LP-filtrera allt över 15 khz skulle skapa en snygg mix? Lika skrattretande det!

Eh ... 😄

"Utan Namn" menade ju just det ...

Kan ju passa på att säga min mening; det har (i princip) ingenting med "rör" att göra. Att välja rätt ljud som passar ihop och att arrangera dessa och sedan vara bra på att mixa (med eller utan rör ...) är hemligheten (och sen kan en bra mastering ta det ytterligare ett steg ...).

PS. Har inte lyssnat på just denna grupp.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan ju maila Vibe Tribe och höra hur mycket rör dom använder?

Varför röra till det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför röra till det? 😄

Varför ge dig in i trådar och ge helt felaktiga svar på seriösa frågor? Har du inte tillräckligt med kött på benen så bör du avstå från att svara och hålla dig till att diskutera sådant du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ge dig in i trådar och ge helt felaktiga svar på seriösa frågor? Har du inte tillräckligt med kött på benen så bör du avstå från att svara och hålla dig till att diskutera sådant du kan.

Ursäkta men vem fan är du?

Chris sa att "En av hemligheterna för att få 'Ett Lent Ljud' är rör". Det funkar för honom, han är en etablerad producent och tekniker med massor av jobb bakom sig. Varken han eller någon annan har påstått att dina jävla trance-gudars fantastiska otroliga sound endast kan uppnås med rör.

Ta en svamp och somna om grabben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför hävdar folk ständigt att rör skulle ge ett ”lenare” ljud? Lenare än vadå? Om det är dist man är ute efter och jämför transistor med rör så är det ett berättigat påstående (då 1:a, 3:e 5:e o s v, övertons disten är trevligare för örat än 2:a, 4:e o s v övertonen, och rör ger som bekant mer av det förstnämnda) men att bara säga att rör ger ett lenare ljud ”punkt”, är inte så genomtänkt då rör inte kommer att uppfattas ”lenare” jämfört med om ingen distorsion adderas.

För övrigt så verkar det som folk inte riktigt kan hålla isär rör och transformatorer. Det har gått inflation på att ”tipsa om rör” så fort någon vill ha lite färg men det talas väldigt lite om trafons roll …

Link to comment
Dela på andra sajter

Som både dj och producent i genren med många internationellt stora producentvänner i psy/progressive-trance-världen så är det fullständigt skrattretande att läsa att det skulle bero på RÖR. ( ... / ... ) Har väldigt svårt att se att du skulle kunna skapa den ljudbilden i reason då de flesta enheter i racket där får slag på fingrarna från värsting synthar och effekter i vst-väg OCH så klart hårdvarusynthar/effekter.

Som både "dj" och "producent" med många ryggdunkarpolare borde du snarare fatta att det inte finns något idag som heter "värsting synthar och effekter i vst-väg" — såvida du inte syftar på grafiken.

Någon ovan kallade dig "grabben". I mina ö[r|g]on verkar du dock mer vara någon som sitter fast i warezbytarträsket från 1999, eller något.

"värsting-synthar"... Bah! Vad fan är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att välja rätt ljud som passar ihop och att arrangera dessa och sedan vara bra på att mixa (med eller utan rör ...) är hemligheten (och sen kan en bra mastering ta det ytterligare ett steg ...).

Var tvungen att lyssna på låten i fråga ... Huvaligen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett par låtar av en jobbarpolare, av ett Trance/techno ban som heter Vibe Tribe från Israel.

Jag la märke till att ljudet, hur dom än skruvar på filter och frequency mm, aldrig "sticker i örona" men diskanten är ultratydlig och ljudbilden är

bred och nära, och knorrljuden är krispiga som Wasa-knäcke. ( som exempel låten "In Core")

Hur i hela världen gör dom!?

Jag satt med Reason och försökte ta ner lite vassa frekvenser, men då tappade jag tydlighet direkt.

Vibe har super-super tydllighet, men ändå lent som Lambi toapapper.

😉

Går det att genomföra med Reason?

Lyssnade lite snabbt igenom Incore på Spotify. En sak som slog mej med en gång var att de använder korta, diskantiga reverb på vissa av de vassare syntarna, gissningsvis impulsreverb eftersom de låter så snyggt. Kan detta vara en del av det du gillar? Det ger en ljudbild som låter mer naturlig och inte lika hård och direkt, vilket nog öronen inte plågas av på samma sätt, samtidigt som det ökar diskantkänslan lite. Eftersom reverben är så korta låter det ändå inte geggigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men vem fan är du?

Chris sa att "En av hemligheterna för att få 'Ett Lent Ljud' är rör". Det funkar för honom, han är en etablerad producent och tekniker med massor av jobb bakom sig. Varken han eller någon annan har påstått att dina jävla trance-gudars fantastiska otroliga sound endast kan uppnås med rör.

Ta en svamp och somna om grabben.

Du är ursäktad.

Tycker du att Chris gav ett vettigt och relevant svar på frågan? Handlade denna tråden om artistens "lena" ljud som trådskaparen frågade efter? Om du läser hans svar efter du återigen läst igenom frågorna och kanske även du förstår det att det var en halvsanning väldigt off topic.

Någon tog onekligen väldigt personligt och illa vid sig? Jag kan inte påstå att detta skulle vara någon trancegud till mig eller att vibe tribe eller annan producent inom den genren skulle tilltala mig det minsta? Om du är en gammal jazzfarbror eller rent utav en hiphop-gangster från Tidaholm så respekterar jag det utan att förkasta vad som tilltalar dina öron. Har du mixtips på hur man skapar soundet i din värld så leverera det när folk frågar. Jag gav ett seriöst och sanningsenligt svar på frågorna som ställde.

"Ta en svamp och somna om grabben"... Känner du dig stor när du sitter och kastar ut sådana här uttalanden på forum på nätet? Håller du inte med om något någon skriver på ett forum så har du all rätt att förkasta det. Men att börja med personangrepp på denna nivån är bara patetiskt.

Och du Valle... Vad exakt har du problem med?

Att klämma in ordet "värsting" innan vst kanske var lite att ta i då alla synthar (vst som analoga eller bara hårdvaru VA-synthar) har sitt sound. Så även med effekter. Vad jag försökte få fram var att jag har svårt att se att han kan skapa soundet han är ute efter med samma precission som i en värld som TILLÅTER plugins och inspelning från externa källor vilket reason inte gör (och ja jag är medveten om rewire men han frågade om REASON enbart. )

För mig är dock exempelvis lexicons PCM reverb-bundle en VÄRSTING i förhållande till reasons egna reverb.

För mig är min Virus TI en VÄRSTING om man jämnför med subtrator eller rent utav thor (som dock är en bra synth i MITT tycke) i reason.

Är du en sådan där bakåtsträvande typ som menar på att man ENDAST kan använda hårdvara för att få till ett professionellt sound? Att allt som kommer i pluginväg inte kan mäta sig med sina motsvarigheter i hårdvaruväg?

Ta den här tråden för vad den är ist. Han frågade hur en viss artist fick sitt sound. Jag skrattade åt ett visst svar som antydde att det var RÖR som var hemligheten. Sen gav jag mina tankar kring frågorna och sen börjar folk kliva helt av topicen i vanlig ordning och ist för att skapa ett forum med vettigt innehåll så lever de för att kasta ur sig en massa skit och tuffa sig på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls well put.

Problemet här är att ChrisB får skallen avbiten för att han bjuder på ett tips och berättar om sin syn på saken. Den som gör så, drygar sig för att någon presenterat en åsikt som inte överensstämmer med den egna, är ett arsel och bör få veta det.

Det är mr trance god som satt tonen i denna tråd, ingen annan. Skit på dig.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls well put.

Problemet här är att ChrisB får skallen avbiten för att han bjuder på ett tips och berättar om sin syn på saken. Den som gör så, drygar sig för att någon presenterat en åsikt som inte överensstämmer med den egna, är ett arsel och bör få veta det.

Det är mr trance god som satt tonen i denna tråd, ingen annan. Skit på dig.

Vad exakt är du så arg och bitter över i livet?

Återigen... vi kan väl vara eniga om att chrisB inte gav något nämnvärt relevant svar. Jag hade kunnat komma in i denna tråden och berättat att pannkakor ska stekas på fyrans plattvärme och det hade ju något sånär sant det också precis som att rör är trevligt men det ger inget svar på frågorna som trådskaparen satte.

Så vad du försöker säga exakt här är att du är ett arsel och bör få veta bara för att du presenterat en åsikt som inte överensstämmer med min?

Jag tycker du beter dig som ett arsle just nu dock. Detta är ett forum och ett närverk där vi diskuterar tillsammans för att öka på vårat kunnande TILLSAMMANS. Du tillför absolut ingenting till DENNA tråd annat än för mig en reminder på hur folk faktiskt är där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hold your horses!!

Det var inte mening att göra folk osams, med mitt inlägg, så vi sätter punkt för offtopic spåret.

Jag har fått intressanta svar och inlägg.

Anledningen varför jag kör Reason är att det ser ut som riktiga instrument, går att koppla med kablar osv, inte lika läskigt

som mer avancerade program med pop-up förnster med olika instrument.

Det var helt enkelt lägre tröskel för mig som pysslade med hårdvara tidigare.

Nu har jag nyss skaffat Record, som ger iallafall lite mer redigering.

Kan Tbruce utveckla lite om Reverben - Impulsreverb ?

En av mina funderingar (kan väldigt lite om data-redigering/mjukvara) är om de:

* Redigerar/mixar alla instrument var för sig för att skapa det "lena" men ändå "vassa" ljudet. (vilket jobb)

* Redigerar/mixar till först efter det samlade "utljudet" med nån plugg-in eller så, dvs nån efter redigering, som håller igen ljudet så det inte sticker iväg.

Finns det något som är som en compressor/limiter som tar bara vissa frekvenser?

Jag tror Cubase är nog riktigt bra, men är nog inte sugen på skaffa/lära mig nytt system, men kanske däremot något "efter-redigerings-system"

Vad finns det isåfall?

Edit: Exaile - låten Tied UP är nog ett bättre exempel ang. ljudet, de kör typ samma ljudbild.

Redigerat av BlipBlop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hold your horses!!

Det var inte mening att göra folk osams, med mitt inlägg, så vi sätter punkt för offtopic spåret.

Jag har fått intressanta svar och inlägg.

Anledningen varför jag kör Reason är att det ser ut som riktiga instrument, går att koppla med kablar osv, inte lika läskigt

som mer avancerade program med pop-up förnster med olika instrument.

Det var helt enkelt lägre tröskel för mig som pysslade med hårdvara tidigare.

Nu har jag nyss skaffat Record, som ger iallafall lite mer redigering.

Kan Tbruce utveckla lite om Reverben - Impulsreverb ?

En av mina funderingar (kan väldigt lite om data-redigering/mjukvara) är om de:

* Redigerar/mixar alla instrument var för sig för att skapa det "lena" men ändå "vassa" ljudet. (vilket jobb)

* Redigerar/mixar till först efter det samlade "utljudet" med nån plugg-in eller så, dvs nån efter redigering, som håller igen ljudet så det inte sticker iväg.

Finns det något som är som en compressor/limiter som tar bara vissa frekvenser?

Jag tror Cubase är nog riktigt bra, men är nog inte sugen på skaffa/lära mig nytt system, men kanske däremot något "efter-redigerings-system"

Vad finns det isåfall?

Edit: Exaile - låten Tied UP är nog ett bättre exempel ang. ljudet, de kör typ samma ljudbild.

Av precis samma anledning började jag med reason för typ 9 år sedan men man växer ur det tids nog. De flesta gör det iaf. Frustrerande att vara låst till de synthar och effekter som finns i racket när det finns så mycket gott det är ute som känns skräddarsydda efter ens egna krav. 😮

Reason är en bra start för verkligen förstå hur en studio är uppbyggd dock!

Angående impulsreverb så förstår jag hur tipsaren tänker men impulsreverb är för det första väldigt processortörstiga om man kör de som plugins iaf och ska du göra fullon av detta slag så kan du gott och väl använda ett BRA men vanligt reverb som använder algoritmer för att räkna ut rummet. Genom alla åren jag lusläst forum för elektroniskt musikskapande, läst intervjuer av producenter och kikat setups så har förvåndsvärt få kört med impulsreverb. Och fullon som du verkar vara inne på är ju en ganska fullproppad ljudbild och du behöver inte tänka nämnvärt på just detta. Det finns andra saker som du behöver lära dig som är av betydligt större vikt.

Det finns som du kanske läst förr inga RIKTIGA genvägar för den perfekta mixen. Vad jag menar är att för att uppnå den kvaliteten på mix som du är ute efter så kommer du inte kunna spotta ur dig en förhållandevis taskig mix i reason med ganska lite kunskaper om produktion för att sedan korrigera det i efterhand med något magiskt verktyg.

Det handlar om återigen om KUNSKAP KUNSKAP KUNSKAP! Samt en helvetes massa exprimenterande så klart. Men i grund och botten måste du lära dig att behandla varje enskilt spår på rätt sätt för att göra en plats i mixen.

Som addic59 nämnde så finns det ju multibandskompressorer men jag misstänker att du inte är så jätteinkörd på kompressorer överhuvudtaget multibandkomperssion känns lite overkill för dig att sätta dig in i nu också.

För dig som är inne på psytrans som denna så finns det ett forum för musikskapande på http://forum.isratrance.com/forum-production-music-making/

Ta och beta igenom trådarna på det forumet ist som enbart är till för musik som den du hänvisat till så slipper du få en massa bittra inlägg från farbröder som bara låst sig till jazz eller vad det en må vara ;P

Finns precis som vilket annat forum som helst en helvetes massa skräptrådar och precis som här en ohyggligt massa idioter (ett globalt problem! 😕) men det finns en "sticky" tråd som heter "most popular and useful topics" där kommer du hitta massor av de svaren du är ute efter långt innan du finner de här.

vibe tribe har nog förövrigt en användare på det här forumet precis som nästan alla andra stora artister i genren.

gearslutz.com är ett annat bra forum som jag personligen finner lite mer matnyttig för elektronisk musik och rakt över lag lite mer seriösa svar när folk ställer frågor.

Mitt sista tips är: Ha inte för BRÅTTOM. Det ta många år att lära sig alla små knep, skaffa sig erfarenheter och lära sig ratta synthar, eq's, kompressorer osv innan du kommer uppnå det professionella sound du är ute efter. Det är resan DIT som är den roliga. Att ständigt lära sig. Fokusera inte på målet på samma sätt som att ha roligt under tiden! ;P

Önskar dig lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...