Jump to content
Annons

eqlipse

Medlem
  • Antal inlägg

    18
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Sitt du kvar i reason och lek tills du känner dig hämmad (det kan dröja många år dock!😛). Du är precis i startgropen så finns det ändå massor av saker du måste lära dig innan du kommer i närheten av att kunna reproducera en annan skicklig producents sound med precission. Reason är perfekt för detta! Visst går att köra rewira smidigt men i slutänden kommer du säkerligen finna att det är smidigast att helt och hållet jobba i EN sequencer. Men ingen har sagt att du ska behöva låsa dig till cubase som du nämnde tidigare. Ableton live är otroligt smidigt och stödjer rewire så du kan köra dina vst-pluggar där. Några synthar och effekter som präglat psytrans-soundet avsevärt genom åren är "vanguard"-synthen som var en utav de absolut första syntharna avsedda för trance, dblue glitch och senare även effectrix har hörts otroligt mycket på psytransproduktioner. Sylenth1 är enligt många idag en av de mjukvarusynthar som kommit närmast virus-syntharnas karaktär och används flitigt och är en riktigt bra synth för trance av alla dess slag. glöm inte forum.isratrance.com Där finns det svaren på de flesta frågor du kan ha angående genren! Lycka till!
  2. Inte för att jävlas men en tråd får väl ändå ses som ett offentligt forum där tanken är att alla som känner sig manade får reflektera och diskutera? Och tro mig, detta är absolut inte något som jag skriver för att han råkade ha en synpunkt som kanske överensstämde mer med min än med din utan just för det vore sjukt tråkigt om alla här eller på något annat forum för den delen bara skötte sitt eget. Jag har inte DISSAT något. Jag anser fortfarande inte att hemligheten bakom soundet som han vill reproducera är ens i närheten av att ha med rör att göra men jag är själv förälskad i wavearts nya tubesaturator och gillar soundet ifrån rör även om jag inte har någon riktigt / äkta rör-hårdvara. Det är dock irrelevant eftersom att du kan braka på med hur mycket sådana processorer du vill i en mix utan att komma i närheten av en bred, separerad, punchig och snygg ljudbild som trådskaparen ÅTERIGEN efterlyste. Reason har jag inte heller dissat. Läs återigen igenom vad jag skrivit och försök göra det med ett leende denna gång så ska du nog se att polletten trillar ner! Reason är skitbra på många plan! Jag är evigt tacksam för att jag fick möjligheten att börja med det. Men ska killen producera psy-trance och dessutom vill nischa sig till en en subgenre som delvis är byggda på speciella karaktärer på vissa effekter och synthar så kommer han slita sitt hår i slutänden när han inte lyckas ända fram med reason och kommer ställa tusen frågor på forum innan han märker att det finns en plugg där ute som kommer att göra resultatet han försökt nå i flera år på några minuter (just för att alla de producenter som använder detta ljud antagligen utgår ifrån samma plugg eller iaf något liknande). Om vi tar den där vibe tribe-låten som han utgick ifrån så är min högst personliga åsikt att han kommer få betydligt svårare att uppnå någon form av kopia av denna låt i reason än om han skulle sitta i AU eller VST-baserad miljö och kunde följa diskussionerna som på forumet jag länkade till tidigare där jag suttit i år och där det otroligt sällan kommer upp frågor om reason. Vem har sagt att jag är en synthguru? Sluta bete dig som en provocerande liten 7 åring. Jag har en och annan kunskap om synthar precis som hundratals / tusentals andra på detta forum. vissa mer, vissa mindre. Jag har inte hävdat att jag har mer än någon annan. Jag har hävdat att jag har inblick i denna genre samt subgenrer runt i kring sedan många år tillbaka. That's it! Vad jag har gjort är att dela med mig av det jag har kunnat för att förhoppningsvis få killen som ställer de ursprugliga frågor att känna att han har något mer kött på benen.
  3. Nej, återigen så skrev jag att de flesta växer ur reason (därmed inte sagt att det inte finns professionella musiker som trivs ypperligt med reason som sitt primära sequencerval). Det känns inte som någon gåta varför heller. Föreställ dig en fysisk studio där du är låst till samma instrument för resten av ditt liv. Om det inte är så att det kommer en mystisk man och levererar en ny enhet eller två en gång per år eller så. I en sequencer som tillåter extern inspelning samt stödjer plugins så öppnas helt plötsligt en enorm värld av instrument som är skräddarsydda för det endamål som man kanske är mer fokuserad på. Och även om man inte måste följa "mall A1" när man skapar sin musik så får man helt plötsligt ett oändligt mycket större urval av professionella verktyg att använda sig av. Något som reason begränsar något så fruktansvärt vilket i sin tur leder till att många producenter som börjat i reason väljer att släppa det för att utforska en ny värld. Tycker du att jag är fel ute? Tycker du att jag missleder trådskaparen? Jag har aldrig påstått att jag är ett proffs? Jag har dock påstått att jag har ganska stor insikt i trans-scenen och tillvägagångssätten i musikproduktion. På ett forum som detta som är vänt till allt och alla som gör musik så fann jag att det var viktigt att poängtera detta när det var någon som menade på att en av hemligheterna till att uppnå det sound som ifrågasattes var genom att använda "rör". Kanske sant om du producerar 60tals-rock eller vad det än må vara men jag finner det inte applicerbart i denna genre. Och angående mitt olyckliga (med tanke på att det fokuseras mer på det än övrigt jag skrivit) val av ordet "värsting" så måste jag återigen säga att det finns mer och det finns mindre bra fysiska och virtuella instrument och effekter. Propellerheads fokuserar på att göra en helhetslösning i sequencerväg där de producerar samtliga enheter själva och gör det riktigt bra också... MEN.... Ta som exempel då lexicon som jag nämnde tidigare som kanske har nästan 40 år i branchen där fokus legat på reverbs som är erkända världen över. Eller ta sedan en synthtillverkare som access eller moog som har fokuserat på sina synthar och skapat fruktansvärt bra sådana genom åren genom att vara målmedvetna och skaffa sig erfarenheter inom ETT område enbart... fortsätt göra detta med varsitt företag som är specialiserade inom varsitt område och gör sedan en coctail med all denna spetskompetens... då är det väl inte särskilt konstigt att denna coctail kan framstå som lite mer frestande för en producent under utveckling? En annan sida av myntet kan vara att ett av de bästa sätten att lära är att försöka återskapa en låt eller ett sound. De flesta som börjar med musik gör detta oavsett om de spelar gitarr och gillar hårdrock eller om de producerar elektronisk musik. Att skapa en enhet som gör exempelvis vad helt unika pluggar som bufferoveride gör (för att ta något till det extrema) kan vara svårt eller nästintill omöjligt om man är låst till reason (OCH skit i hur den låter eller vad den gör... Försök förstå poängen ist för att hacka för hackandets skull!). Så du menar att du ska godkänna mina synthval nu och försöka börja kasta negativa synpunkter på mina val för att du har bestämt dig för att ist återigen BERIKA forumet så ska du bara spotta ur det skit som inte är konstruktivt för fem öre? Men fine jag använder i första hand min virus TI för den kan jag utan och innan och kan skapa de flesta idéer jag har i huvudet ganska snabbt med den. Sylenth1 är jag ganska frekvent återkommande till också. När det kommer till val av synth för att konstruera basar så är det lite kinkigt om man är ute efter en speciell karaktär på basljudet även om i stort sett alla virtuella som va och analog-hårdvarusynthar kan skapa basljud. Kort sagt så har inte alla tillräckligt stabila oscillatorer för att vara lämpliga för detta. För mina basgångar så använder jag spectrasonics trillian, cronoX v.2 (i 3an gjorde de om osc-delen till det sämre vilket gjorde den sämre för basljud), filterscape VA och faktiskt gamla VB-1 som har en väldigt speciell karaktär på ljudet som otroligt många producenter i fullon-genren använt sig av genom åren. Valet av synthar skiljer sig från producent till producent och framför allt vad man håller på med för musik. Dansbandsjocke kanske inte skulle skaffa sig en virus direkt. Men hade både dansbandsjocke and trans-gunnar suttit i reason då hade då glatt fått finna sig i att ha tre olika karaktärer på syntar ist för att ett par tusen olika karaktärer som finns om man kliver utanför reasons murar. Har jag gett en tillräckligt detaljerad förklaring till hur jag menar? Seså, läs nu igenom detta och se vilka ord du kan störa dig på härnäst eller finn en tråd där du kan vara någon till hjälp ist och berika folk me den kunskapen DU har samlat på dig igenom åren ist. Folk missförstår vad forum handlar, sjukt tröttsamt!
  4. Av precis samma anledning började jag med reason för typ 9 år sedan men man växer ur det tids nog. De flesta gör det iaf. Frustrerande att vara låst till de synthar och effekter som finns i racket när det finns så mycket gott det är ute som känns skräddarsydda efter ens egna krav. 😮 Reason är en bra start för verkligen förstå hur en studio är uppbyggd dock! Angående impulsreverb så förstår jag hur tipsaren tänker men impulsreverb är för det första väldigt processortörstiga om man kör de som plugins iaf och ska du göra fullon av detta slag så kan du gott och väl använda ett BRA men vanligt reverb som använder algoritmer för att räkna ut rummet. Genom alla åren jag lusläst forum för elektroniskt musikskapande, läst intervjuer av producenter och kikat setups så har förvåndsvärt få kört med impulsreverb. Och fullon som du verkar vara inne på är ju en ganska fullproppad ljudbild och du behöver inte tänka nämnvärt på just detta. Det finns andra saker som du behöver lära dig som är av betydligt större vikt. Det finns som du kanske läst förr inga RIKTIGA genvägar för den perfekta mixen. Vad jag menar är att för att uppnå den kvaliteten på mix som du är ute efter så kommer du inte kunna spotta ur dig en förhållandevis taskig mix i reason med ganska lite kunskaper om produktion för att sedan korrigera det i efterhand med något magiskt verktyg. Det handlar om återigen om KUNSKAP KUNSKAP KUNSKAP! Samt en helvetes massa exprimenterande så klart. Men i grund och botten måste du lära dig att behandla varje enskilt spår på rätt sätt för att göra en plats i mixen. Som addic59 nämnde så finns det ju multibandskompressorer men jag misstänker att du inte är så jätteinkörd på kompressorer överhuvudtaget multibandkomperssion känns lite overkill för dig att sätta dig in i nu också. För dig som är inne på psytrans som denna så finns det ett forum för musikskapande på http://forum.isratrance.com/forum-production-music-making/ Ta och beta igenom trådarna på det forumet ist som enbart är till för musik som den du hänvisat till så slipper du få en massa bittra inlägg från farbröder som bara låst sig till jazz eller vad det en må vara ;P Finns precis som vilket annat forum som helst en helvetes massa skräptrådar och precis som här en ohyggligt massa idioter (ett globalt problem! 😕) men det finns en "sticky" tråd som heter "most popular and useful topics" där kommer du hitta massor av de svaren du är ute efter långt innan du finner de här. vibe tribe har nog förövrigt en användare på det här forumet precis som nästan alla andra stora artister i genren. gearslutz.com är ett annat bra forum som jag personligen finner lite mer matnyttig för elektronisk musik och rakt över lag lite mer seriösa svar när folk ställer frågor. Mitt sista tips är: Ha inte för BRÅTTOM. Det ta många år att lära sig alla små knep, skaffa sig erfarenheter och lära sig ratta synthar, eq's, kompressorer osv innan du kommer uppnå det professionella sound du är ute efter. Det är resan DIT som är den roliga. Att ständigt lära sig. Fokusera inte på målet på samma sätt som att ha roligt under tiden! ;P Önskar dig lycka till!
  5. Vad exakt är du så arg och bitter över i livet? Återigen... vi kan väl vara eniga om att chrisB inte gav något nämnvärt relevant svar. Jag hade kunnat komma in i denna tråden och berättat att pannkakor ska stekas på fyrans plattvärme och det hade ju något sånär sant det också precis som att rör är trevligt men det ger inget svar på frågorna som trådskaparen satte. Så vad du försöker säga exakt här är att du är ett arsel och bör få veta bara för att du presenterat en åsikt som inte överensstämmer med min? Jag tycker du beter dig som ett arsle just nu dock. Detta är ett forum och ett närverk där vi diskuterar tillsammans för att öka på vårat kunnande TILLSAMMANS. Du tillför absolut ingenting till DENNA tråd annat än för mig en reminder på hur folk faktiskt är där ute.
  6. Du är ursäktad. Tycker du att Chris gav ett vettigt och relevant svar på frågan? Handlade denna tråden om artistens "lena" ljud som trådskaparen frågade efter? Om du läser hans svar efter du återigen läst igenom frågorna och kanske även du förstår det att det var en halvsanning väldigt off topic. Någon tog onekligen väldigt personligt och illa vid sig? Jag kan inte påstå att detta skulle vara någon trancegud till mig eller att vibe tribe eller annan producent inom den genren skulle tilltala mig det minsta? Om du är en gammal jazzfarbror eller rent utav en hiphop-gangster från Tidaholm så respekterar jag det utan att förkasta vad som tilltalar dina öron. Har du mixtips på hur man skapar soundet i din värld så leverera det när folk frågar. Jag gav ett seriöst och sanningsenligt svar på frågorna som ställde. "Ta en svamp och somna om grabben"... Känner du dig stor när du sitter och kastar ut sådana här uttalanden på forum på nätet? Håller du inte med om något någon skriver på ett forum så har du all rätt att förkasta det. Men att börja med personangrepp på denna nivån är bara patetiskt. Och du Valle... Vad exakt har du problem med? Att klämma in ordet "värsting" innan vst kanske var lite att ta i då alla synthar (vst som analoga eller bara hårdvaru VA-synthar) har sitt sound. Så även med effekter. Vad jag försökte få fram var att jag har svårt att se att han kan skapa soundet han är ute efter med samma precission som i en värld som TILLÅTER plugins och inspelning från externa källor vilket reason inte gör (och ja jag är medveten om rewire men han frågade om REASON enbart. ) För mig är dock exempelvis lexicons PCM reverb-bundle en VÄRSTING i förhållande till reasons egna reverb. För mig är min Virus TI en VÄRSTING om man jämnför med subtrator eller rent utav thor (som dock är en bra synth i MITT tycke) i reason. Är du en sådan där bakåtsträvande typ som menar på att man ENDAST kan använda hårdvara för att få till ett professionellt sound? Att allt som kommer i pluginväg inte kan mäta sig med sina motsvarigheter i hårdvaruväg? Ta den här tråden för vad den är ist. Han frågade hur en viss artist fick sitt sound. Jag skrattade åt ett visst svar som antydde att det var RÖR som var hemligheten. Sen gav jag mina tankar kring frågorna och sen börjar folk kliva helt av topicen i vanlig ordning och ist för att skapa ett forum med vettigt innehåll så lever de för att kasta ur sig en massa skit och tuffa sig på internet.
  7. Intressant läsning! Mina kunskaper inom ämnet kommer dock från mitt dj:ande på klubbar och fester runt om i landet inom den elektroniska scenen. Live-musik är sällan de systemen jag spelar på gjorda för. Har även frågat en ljudtekniker hur de brukar göra med ljudet på sin firma och fick där svaret att subbarna kör de i mono men resten i stereo. Har även en god vän som turnerat världen runt ett par jordsnurr och har ett antal väldigt framgångsrika album på sin meritlista och han påstår iaf att man ska släppa monokompatiblitetstänket iaf inom den genren vi håller på med (inom trance-spektrat) då det inte spelas på varken badhus, tv-sammanhang, klockradios eller något annat som blivit nämnt här utan levereras på stora kvalitativa system gjorda för dansmusik på klubbar och festivaler. Inom andra genrer kan jag tänka mig att det är viktigare dock.
  8. Varför ge dig in i trådar och ge helt felaktiga svar på seriösa frågor? Har du inte tillräckligt med kött på benen så bör du avstå från att svara och hålla dig till att diskutera sådant du kan.
  9. Det är inte helt ovanligt att PA-system kör basarna och sub-basar i mono för att få mer kräm ur slutsteg. Men de opererar bara ifrån 200 hz och neråt typ. Att köra toppar i mono är extremt ovanligt om man inte befinner sig på en kazakstansk strippklubb då kanske.
  10. Sorry "utan namn". Råkade trycka på "reply" på fel inlägg. ;P
  11. Men jösses... Läs på lite innan du uttalar dig. Du har ju uppenbarligen INGEN som helst koll. I denna intervju: http://www.chaishop.com/article/1368 så ser jag INGENTING i rörväg. Och även om det finns rör-emulerande mjukvarupluggar så används dessa för att ge en analogkaratär till ett ljud. Det är inget magiskt städverktyg som trollar fram fantastiska mixar från ingenstans. Och att LP-filtrera allt över 15 khz skulle skapa en snygg mix? Lika skrattretande det!
  12. Som både dj och producent i genren med många internationellt stora producentvänner i psy/progressive-trance-världen så är det fullständigt skrattretande att läsa att det skulle bero på RÖR. Visst ger olika rör-processorer och pluggar som påstår sig ha ett rörljud en viss värme och karaktär på ljudet som kan vara trevlig men har INGET med en tydlig, detaljerad, separerad, bred ljudbild! Vad hemligheten här handlar om är helt enkelt stor insikt i hur man mixar. använda lowcut filter på samtliga kanaler och skära bort allt som inte är av värde, Att komprimera rätt för att få punch i ljud, att använda Eq rätt, att panorera ljuden rätt för att få plats med alla ljud i ljudbilden, att använda stereoverktyg,exciters osv för att ge rätt "sparkle" i mixen och slutligen att låta rätt kille mastra för att kanske kompensera för de missarna du kan ha gjort på vägen samt ge den slutliga punchen i ljudet. (Finns dock exempel på slutmixar som mastringstekniker jublar över där de bara behöver driva upp nivåerna helt transparent) Det bottnar sig i kunskap helt enkelt bara, samt att använda sig av väljudande verktyg eller ha kunskap i hur man åtminstonde processar för att få något välljudande. Har väldigt svårt att se att du skulle kunna skapa den ljudbilden i reason då de flesta enheter i racket där får slag på fingrarna från värsting synthar och effekter i vst-väg OCH så klart hårdvarusynthar/effekter.
  13. Ingen som visste detta tydligen. Då verkar det som att jag får köra på win 7, 32 bits tills vidare. Något annat jag förlorar på förutom att jag inte kan uttnyttja allt mitt ram-minne?
  14. Hej. Jag har lite frågor till någon kunnig där ute då jag står på tröskeln och ska byta operativsystem. Jag har precis beställt hem nytt moderkort, processor och minnen och tänkte att när jag ändå är igång och uppdaterar så vore det gott att byta till win 7 också då det verkar vara ett vettigt operativsystem. Jag har läst att ableton live ska fungera bra ihop med windows 7. Jag kör för tillfället ableton live 8.0.9 och använder min Virus TI som ljudkort till denna (drivrutiner för win 7 har precis släppts). Vad jag undrar lite över är om jag ska köra på 64 eller 32 bitars versionen. Jag hade bestämt mig för att köra på 32 bitars versionen tills för en stund sedan när jag läste att det fanns folk här som körde win 7 ultimate 64 bit tillsammans med ett 32 bitars cubase 5? Anledningen till att jag tänkte köra 32 bitars windows 7 är pga att många pluggar inte hunnit uppdatera sig till 64 bit. Bland annat sylenth1 som jag använder mycket. Jag vill vara säker på att alla pluggar jag har går att använda även när jag bytt operativ. Men det verkar altså som att man kan köra ett 32 bits cubase på 64 bits windows och därmed kunna köra alla 32 bitars pluggar utan problem? Men jag vet dock inte om ableton finns i två olika versioner såsom cubase? Hur ska jag göra? Om jag installerar 64 bits win 7, kommer jag kunna köra min 32 bits pluggar såsom "lennar digital sylenth1" ? Och en fråga till, kommer mina projekt från 32 bitars win xp pro att fungera om jag byter till win 7? Isf både med 32 och 64 bitars versionerna? Hoppas någon sitter på svaren! Mvh / Joel
  15. Tack så mycket för svaren tsmalmbe och Emo Niobic. Emo, vad använder du för vst-instrument och effekter när du snickrar? Vad använder du till dina trummor? Och någon speciell bank att tipsa om. Alla jag verkar hitta innehåller mest vanliga akustiska trummor! Vill ha sköna kickar och liknande avsett för elektronisk musik. Även lite djembe och liknande om någon har tips! Tack så hemskt mycket! 😆
×
×
  • Skapa ny...