Jump to content
Annons

Råd om datorköp behövs!


Wiseman

Recommended Posts

Har idag varit runt och kollat på lite olika datorer, då jag skall köpa ny

dator för upp till 10.000 :-

Har fått ett par "paket", men är själv tveksam till vilket som är/låter bäst.

Behöver därför råd av er duktiga studiomusiker 😄

Paket 1:

Asus P4P800-E Deluxe, Intel 865PE, Socket 478, 5PCI

200GB Seagate Barracuda 7200

Intel PÅentium 4, 3.0 GHz [800MHz]

Arctic Cooling SuperSilent Ultra4 PRO TC 4,0GHz

2st - DDR PC3200/400 512MB Kingston

Sapphire RADEON 9550 256MB DDR

DVD brännare, NEC ND-3520

Color Case CI-6A21 ATX Miditower White HEC

Pris: 8181 :-

Paket 2:

Compucase CI-6a21 Black Silent

ASUS P4P800-E Deluxe

Intel P4 3.0 Ghz [800MHz], Socket 478, Prescott

2x - 512 Mb PC-3200 Original

200GB, 8MN, Seagate Barracuda 7200

PowerColor ATI Radeon 9250SE, 128MB

DVD Brännare, NEC ND-3520

Pris: 7840 :-

Paket 3:

Antec Sonata Silent

ASUS K8V Deluxe, K8T800

AMD Athlon 64, 3000+, Boxad

2x - 512 MB PC-3200, Original

36 GB Western Digital Raptor, 10 000 rpm

PowerColor ATI Radeon 9520SE, 128MB

DVD brännare NEC ND-3520

Pris: 7734 :-

----------------------------------------------

Har fått förklarat på olika håll att dom är olika bra, dock att kanske

paket 3 är lämpligar till just musik (då en snabb raptor tydligen skall vara dunder).

Det mesta ovanför säger mig välldigt lite, så lite hjälp här hade varit jävligt tacksamt! Funderar på att köpa imorgon (fredag).

Tackar!

(Jobbar själv mest i Reason, dock på grund av en allt för dålig dator. Skaffar jag en bättre, kanske jag vill köra Cubase m.m. Har då fått förklarat för mig att AMD skulle vara mycket bättre kompatibelt med iaf cubase (alla musikprogg?) än Intel?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle gå på paket1, det verkar ok, jag har själv funderat på något liknande, men ett annat grafikkort och låda.

Nu blev man iofs sugen på nya mac mini, men den har ju ingen prestanda och tala om dessvärre. Så det för bli en PC.

Frost verkar bra, men det blir ju billigare att bygga själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska använda datorn enbart till musik skulle jag välja ett enklare grafikkort (typ ett för 400:-). Vad det gäller HD är i princip alla hårddiskar tillräckligt snabba. Välj en som verkar tyst och som inte går sönder 😛

Jag har ingen erfarenhet av AMD, men jag gissar att märket inte spelar så stor roll idag.

Sista paketet har ett sjysst chassi. Bra strömförsörjning (stabil och tyst) och lätt att modda med ljudämpande material.

Om du vet vilket ljudkort du kommer att använda kan det vara bra att kolla runt på nätet vad andra har för erfarenheter av hur det funkar med olika typer av moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gå på paket1, det verkar ok, jag har själv funderat på något liknande, men ett annat grafikkort och låda.

Nu blev man iofs sugen på nya mac mini, men den har ju ingen prestanda och tala om dessvärre. Så det för bli en PC.

Frost verkar bra, men det blir ju billigare att bygga själv.

Hmm..jag kör på en macg4 med en single 1.25mhz processor. Och med 512mb ram så kan jag köra säkert 30 spår i cubase plus reason med rewire och ett antal reverbs å grejer och det räcker ju ganska långt, särskilt för ca5000 spänn. Och satan va liten minimacen är. Sweeeet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..jag kör på en macg4 med en single 1.25mhz processor. Och med 512mb ram så kan jag köra säkert 30 spår i cubase plus reason med rewire och ett antal reverbs å grejer och det räcker ju ganska långt, särskilt för ca5000 spänn. Och satan va liten minimacen är. Sweeeet.....

Ja, en Mac Mini skulle man ha 🙁

Fast jag klarar mig med min PowerMac G4 ett tag till =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompabilitet är inte något problem med nån av processorerna.

Men jag skulle satsa på två hårddiskar om du ska hålla på med ljud (en för system, en för ljudfilerna).

Processorprestandan är det inte så stor skillnad på.

P4 har nackdelen att den drar mycket ström och därför kräver rätt kraftig kylning och kraftigt nätagg. Det kan leda till en del oväsen.

Men sen låter nog Raptorn en del så. :rolleyes:

Seagate har tystast diskar, sägs krasha minst också. Men de är inte snabbast.

Grafikkort har jag dålig koll på så det får nån annan uttala sig om.

Redigerat av CrilleE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit nere och beställt paket 1 idag.

Har redan 2 hårdiskar (80 & 120G) som skall in.

Tänkte köra en partion på 120an som följer med (på 30-40 GiG kanske) där jag bara lägger Windows. Funkar inte detta lika bra som att lägga systemfiler på en egen hårddisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...