Jump to content
Annons

Musikdator projekt !


Recommended Posts

Kör nu och testar i tidigt stadium 6st gamla Intel P4 3,0ghz datorer av varierande karaktär + 1 st i7 dator ihopkopplade som ett gigantiskt gigalan för vst-plugins .

extra nostalgi-datorslav nr7 ska bli en emulerad Amiga med pro-tracker o lite annat.

Huvudmaskin vattenkyld Intel I7 920 med :

M-audio delta1010LT ljudkort

6gb ram 1600ddr3

2xssd extreme 32gb i raid 0 systemdisk windows 7\64

( skulle kunna köra xp 32bitars, men Windows 7\32\64 har bättre hantering av crossfire och 7\64 kan hantera 6gb internminne som jag har+ snyggt )

3st HD i raid 0, 2st black dualcore + 1st samsung F1

4870x2 grafikkort

dubbla nätverkskort

1000w Antec nätdel

----------------------------------

Alla slav-datorer har XP som är helt strippat från tjänster,internet, inga program mm förrutom det nödvändigaste.

Slavarna har även olika mängd internminne från 512mb - 4000mb för vilka vstplugins dom ska driva.

allt är helt visuellt kontrollerat från huvudmaskinen och en av slavmaskinerna.

Huvudmaskinen har även dubbla lan, 1st med fast ip mot en av slav-datorerna som visualiserar gruppen i huvuddatorns monitor.

1st 100mbit lan mot internet routern.

Allt kopplat via en D-link DGS-1008D, 8 portars 1000mbit switch

Inga virusprogram i slavarna då det ej behövs.

Mängden internminne för samplingar mm blir ointressant då alla i gruppen jobbar ihop.

klagar någon slav på för mycket att göra så hoppar man till nästa.

Allt ljud från alla slavar är helt digitalt och går igenom mitt DELTA 1010LT = 0 brus

Borde kunna lägga upp några riktigt mäktiga körer så man får gåshud om en vecka eller 2 !

Cloning av Hd nr 6 är klar så

Datorparken är klar för test och systemering. ( kommer att ta 1 vecka eller 10 innan allt fungerar ihop )

Ska provspela systemet i morgon kväll när jag kommer hem.

Kan även lägga upp lite bilder senare om ni är intresserade

Robban

PS, bilden från cubase är bara för att se om det fungerar i praktiken, ska köra allt från min stora monitor i morgon

post-25059-1270940398_thumb.jpg

post-25059-1270940781_thumb.jpg

Redigerat av RobBan turbogröt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur har du kopplat ihop allt?😮 låter som ett roligt (onödigt iof men skit i det) projekt, vill gärna veta mer!

Ursäkta att jag tog lite tid att svara, har massor att göra ute.

Anledningen till projektet är att jag alltid ska in och justera någon parameter i bios eller dyligt i min brontosnabba i7à kan helt enkelt inte låta bli, typ ADHD.

Dessa gamla p4 3.0mhz kommer aldrig att uppgraderas bara samla damm men alltid redo för att bara spela musik, då kommer jag att spela mer 😄

Kopplat ihop allt ?

Har inte hunnit spela ännu och testat systemet så jag vet inte själv om det funkar som det är tänkt 😛

Har iaf flyttat datorerna till sin plats i musikrummet men inte kopplat ihop dom, ska kanske göra det imorgon kväll, måste byta däck på tjejens bil o måla i köket o svetsa lite först. så kanske runt 20-22

Fungerar det riktigt bra så ska du få en grym detaljbeskrivning när projektet är klart, ok 😄

Ska uppdatera så ofta jag kan. ska fota lite imorgon om jag monterar allt, annars blir det en annan dag

Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ! systemet provkört. blir 6 slavar +1 huvuddator. 7 burkar får ej plats under stativet.

Satt o spelade i fredags, upptäckte en del problem som ska lösas.

vindows 7 + xp är ju trendigt och snyggt men fungerar inte så bra ihop i mitt projekt.

En vstplugin fungerade inte och en annan plugg klagade på licensen. ( som är installerad i slavdatorn )

Körde också systemet från en av slavdatorerna ( i fönster på i7 datorn ) monterade även ljudkortet i slaven då fungerade det bättre.

Tyvärr så är inte p4 desktop så kraftiga prylar så det blev problem med latency mm, processorkraften räcker helt enkelt inte till för att köra mina gamla låtar.

skulle med stor sannolikhet kunna fungera om jag gjorde om alla mina saves från 1900talet men det är för mycket jobb.

Ska bygga om systemet från 0

Man ska inte kunna köra systemet från någon slav ( för att frigöra cpukraft ).

Samt köra dubbla OS på masterdatorn XP\32 och win7\64.

Jag återkommer !

post-25059-1271622845_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har 7 stycken cubaselicenser och donglar då.....

Nej ! kör bara cubase i huvuddatorn eller i 1st slavdator, inte samtidigt, det fungerar ej 😄

Det är inte heller det primära målet att köra 7 cubase samtidigt !

Jag vill få P4 desktoparna att fungera som ett gäng hårdvarusyntar fast styra dom via Lan 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Funderar på vilket program du använder för att ditt Cubase ska hitta dina VST-instrument via LAN från slav-datorerna?

Det enda program jag känner till är FX Teleport som jag använder till 5 gamla datorer plus cubase-dator. Men det kanske finns fler lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

När jag använder FX Teleport har jag hittills haft VNC-server/viewer för att styra slave-datorerna men Radmin som du nämnde var nåt nytt för mig. Är det också gratis som VNC? Det verkar ju ännu smidigare att se instrumenten direkt i Cubase.

Måste testa detta!

Har man behov av att använda många tunga VST-instruments och Plugins samtidigt är FX Teleport helt suveränt.

Själv har jag en grundsetup av de ljud jag vill använda från de olika datorerna som jag sparat som en Cubasesong.

När man sedan startar alla datorer och öppnar den sparade Cubasesongen så öppnas alla instrument från respektive slavdator automatiskt precis på samma sätt som om man har sparat en Cubasesong lokalt på en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Radmin är en typ av vnc lösning ,man har inte direkt automatiskt vst pluggen i cubase fönstret.

Utan man måste klicka 1 gång på taskbar,, är ju iof inte jobbigare än att klicka på instrumentknappen 😄

Nu när vi pratar om hantering av fönster !

Finns ett tilläggs-program för fönsterhantering som automatiskt lägger fönster på vald plats och storlek, ska kolla upp det i morgon !

Jag kör bara 1 skärm 😛 skulle minst behöva minst 2 när det här är klart 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar ! 😄😄😄 med Win 7 och XP så jäkla snyggt !

Lägger upp bilder och någon större gigalan-test produktion i morgon

Ska fixa fönsterhanteraren i veckan så man kan ha fasta fönster för dom olika slavarna

Sen ska jag lägga upp en manual här på Studioforum : hur man gör och alla inställningar mm, om det finns intresse 😄

vst performance rör sig inte 😄

post-25059-1271716074_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag kommit igång iaf o gjort UREMYGIRL !

Ligger i översta lådan elektromusik dans tror jag 😉 inga trummor o rocktema hehe

Kan inte ännu justera reverb o eko från lanet men det ska jag nog få till

Fy fan vad alla datorerna värmer mitt musikrum det är helt sjukt,kan ju inte ha dörren öppen heller när man sitter o skriker i micken 😛

Kan inte få performance att röra sig 😛

Ljudkortet lägger av om man laddar vissa ljudeffekter från slavarna, men det kommer nog att ge med sig

Systemet börjar bli varmt och stabilt = kärlek

En liten grej bara, jag har hela kvällen bara kört från gigalanet.

får fortsätta i morgon !

post-25059-1271881121_thumb.jpg

post-25059-1271885243_thumb.jpg

Redigerat av RobBan turbogröt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du pratade om en manual, och det vore super. Hoppas fortsättningen går bra

Hej mrpimmy !

Skrek så jag blev hes igår haha !

Jag har redan börjat på manualen 🙂

Det tar dock en stund, mycket att skriva om !

Det är ju inte direkt något mc väder ute iaf 🙂

Blir ju ganska ingående med bilder på inställningar mm

Kanske lite koolt med video oxå om jag får tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Datorer som intel i5\i7 quadcore har enorm processorkraft och Cubase hanterar detta otroligt bra !

Man behöver helt enkelt inte ha fler datorer sammankopplade ( om man inte gör det för skojs skull 🙂 )

Skillnaden blir enormt mycket större om man har tex en 3ghz dator

Vilket testet nedan visar

test 1. 4400mhz quadcore, 1 % cpu usage på 17st instanser av nexus på GIGALAN,

test 2. 4400mhz quadcore, 15% cpu usage på 17st av nexus STD, kan inte ladda upp någon bild

test 3. 2940mhz 1 processorkärna, 100% cpu usage på 10 instanser nexus Standard , (( här behöver man byta dator eller köra med ett flerdator-system ))

test 4. 1800mhz 1 processorkärna 22,7% cpu usage på 10 instanser nexus GIGALAN, (( helt otrolig låga 1800mhz och allt bara flyter på, här visar systemet sin styrka ))

Har man en äldre dator upp till dualcore så är fördelarna med systemet enorma.

test 1:

post-25059-1271956395_thumb.jpg

test 3:

post-25059-1271956351_thumb.jpg

test 4:

post-25059-1271956367_thumb.jpg

Redigerat av RobBan turbogröt
Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Hej igen,

Kul att ditt projekt funkar. Jag kom på ett bra tips med Teleport som är användbart om du

t ex kör samma vst-instrument från flera slavdatorer.

När man på Hostdatorn väljer vilka

VST-instruments/Plugins som Cubase ska söka efter(i FX teleport>install effects)då brukar

default vara t ex Namnet på instrumentet, IP-adressen följt av LAN. Om man i detta läge

trycker ner alt-tangenten medan du trycker "install" så kommer detta instrument att visa

datornamnet istället för "LAN" som ju skulle kunna vara vilken som helst av slavedatorerna

om man inte minns IP-adresserna.

När man sen öppnar Cubase och ska välja detta VST-instrument som ligger på flera datorer

så ser man klart o tydligt från vilken eller vilka Slavar man kan använda eftersom datornamnen nu

visas i listan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inte haft tid att meka med mitt projekt !

Alla datorslavarna måste installeras om för att kunna fungera super.

03-06 är identiska hårdvarumässigt = installera på en dator och klona resten

Dom snabba Slavarna 01 0ch 02 ska vara identiska, men något knas är det med pci drivers sedan jag bytte plats på hårddiskarna.

slav 01,02 har 4000mb respektive 2600mb ddr2 minnen, så dom kan köra fler instanser än 03-06.

Ska göra 2 separata XP-installationer på dom

Systemet är idag okontrollerat installerat på grund av nyfikenhet och lite adhd.

Ska rycka upp mig och göra en militärisk installation ((alla samma data))

Så man lättare kan rätta till fel i systemet

PS Har suttit o författat manual och videofilmat lite men det är så skittråkigt och svårt , kanske blir klar i nästa vecka !

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jäkla coolt projekt hoppas det löser sig till 100%. Är själv lite meckar tokig leker med att köra osx på PC och det funkar bra. På mac sidan så kan man ju i Logic köra med nodes dvs avlasta huvud datorn lite ungefär vad du gör här. Man kan alltså dra nytta av sina gamla avdankade PC burkar dra igång dom med osx (dvs om dom klarar det) och köra nätverk, det blir inte riktigt samma effektivitet då det verkar som att oset själv väljer var lasten läggs ut och hur mycket. Pluggar och sånt verkar dock vara tvunget att dom ligger kvar på huvuddatorn i alla fall vad jag har förstått.

Kör allt med äkta köpt programvara kanske bäst att tillägga.

Snubblade in på web casting och mina gamla datorer kom till nytta även på det här området så det är skoj att kunna använda dom gamla fina grejorna igen.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkla coolt projekt hoppas det löser sig till 100%. Är själv lite meckar tokig leker med att köra osx på PC och det funkar bra. På mac sidan så kan man ju i Logic köra med nodes dvs avlasta huvud datorn lite ungefär vad du gör här. Man kan alltså dra nytta av sina gamla avdankade PC burkar dra igång dom med osx (dvs om dom klarar det) och köra nätverk, det blir inte riktigt samma effektivitet då det verkar som att oset själv väljer var lasten läggs ut och hur mycket. Pluggar och sånt verkar dock vara tvunget att dom ligger kvar på huvuddatorn i alla fall vad jag har förstått.

Kör allt med äkta köpt programvara kanske bäst att tillägga.

Snubblade in på web casting och mina gamla datorer kom till nytta även på det här området så det är skoj att kunna använda dom gamla fina grejorna igen.

Jo projektet är störtskönt 😄

Och riktigt najs att man kan återanvända gamla prylar !

OSX på vanlig pc, det är ju häftigt att man kan få det att fungera med ljudkort,program,midi,latency mm !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...