Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat
Pft, jag bryr mig väl inte om sånt. Ge ett motexempel.

Senast i typ förrgår när jag skrev "That 70th show?.... 😑

Postat
To say you cannot change the world, is to say there is no such thing as a new idea.

Only a new idea can change the world.

Postat
Senast i typ förrgår när jag skrev "That 70th show?.... 😛

Det var ju inte stavning, det var ju att du skrev fel ord.

Postat
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Det är svårt att vara kommunist när man vet att det är ineffektivt och dåligt.

Det finns väl ändå skillnader mellan högerspöke och kommunist. Hur tycker du att den ultrafria marknaden, som lanserades av chicagoskolan, och som i stort sett alla nationalekonomer förespråkar har funkat de senaste åren?

Postat
Det finns väl ändå skillnader mellan högerspöke och kommunist. Hur tycker du att den ultrafria marknaden, som lanserades av chicagoskolan, och som i stort sett alla nationalekonomer förespråkar har funkat de senaste åren?

Jag har ingen koll på det, men det har väl inte direkt funnits några marknader som är helt fria en längre tid? I modern tid.

Postat
Jag har ingen koll på det, men det har väl inte direkt funnits några marknader som är helt fria en längre tid? I modern tid.

Talar bara om de senaste 10-20 åren, och de massiva avregleringar vi har sett under denna tid.

Postat (redigerat)
Talar bara om de senaste 10-20 åren, och de massiva avregleringar vi har sett under denna tid.

Det man vill uppnå med fria marknader är perfekt konkurrens, och om perfekt konkurrens råder så är alla varor på en specifik marknad direkta substitut, men så är det inte i verkligheten. Inte alla är beredda att byta ut sina Nike-skor mot ett par motsvarande från Adidas, och det gör att marknaden per definition blir imperfekt. Men med en fri marknad kommer man närmare jämvikten och alla tjänar på det, även om den är imperfekt. Avregleringar är ju svåra att säga såhär allmänt om det är bra eller dåligt, men ju friare desto närmare bör man i teorin komma perfekt konkurrens och effektivitet.

Redigerat av Overkill
Postat
Det man vill uppnå med fria marknader är perfekt konkurrens, och om perfekt konkurrens råder så är alla varor på en specifik marknad direkta substitut, men så är det inte i verkligheten. Inte alla är beredda att byta ut sina Nike-skor mot ett par motsvarande från Adidas, och det gör att marknaden per definition blir imperfekt. Men med en fri marknad kommer man närmare jämvikten och alla tjänar på det, även om den är imperfekt. Avregleringar är ju svåra att säga såhär allmänt om det är bra eller dåligt, men ju friare desto närmare bör man i teorin komma perfekt konkurrens och effektivitet.

I teorin. Nike - Adidas. I teorin igen. Om avreglereingar behöver man enligt mening inte uttala sej rent allmänt om de är bra eller dåliga. Enligt mitt förmenande kan man se ganska tydligt att de stinker, när de går för långt, som de gjort på senare år. Ge gärna exempel på motsatsen.

Postat
I teorin. Nike - Adidas. I teorin igen. Om avreglereingar behöver man enligt mening inte uttala sej rent allmänt om de är bra eller dåliga. Enligt mitt förmenande kan man se ganska tydligt att de stinker, när de går för långt, som de gjort på senare år. Ge gärna exempel på motsatsen.

Men mycket av det teorierna säger har testats empiriskt (dvs ekonometri) och stämmer.

Jag har varken exempel för eller emot din tes, men grejen med avregleringar är väl också att avregleringarna i början kan ha dåliga effekter innan man lär sig var gränserna går. Avregleringen på kreditmarknaden ledde till 90-talskrisen, och det var ju dåligt, men dess påverkan i ett längre perspektiv kan säkerkligen vara bra. Jag vet inte om marknaden fortfarande är avreglerad, men i så fall så är det ju uppenbarligen bättre än en reglerad marknad i ett längre perspektiv. Nationalekonomin handlar ofta om att det på lång sikt naturligt blir bra, men problemet i praktiken blir ju att ha tålamod och att låta marknaden vara fri tillräckligt länge.

Postat

eller också gör den det. JAG VILL GÅ PÅ AFTER WORK! 😛

det ska mna ju göra när man jobbar ffs 😄

Postat
fredagkväll med vapnet på enligt grannens hund alldeles för hög volym xD

Men det måste ju jämna ut sig i så fall, eftersom grannarna uppenbarligen har hunden på alldeles för hög volym.

Postat
eller också gör den det. JAG VILL GÅ PÅ AFTER WORK! 😛

det ska mna ju göra när man jobbar ffs 😄

Bara om man jobbar i Åre.

Postat
Men det måste ju jämna ut sig i så fall, eftersom grannarna uppenbarligen har hunden på alldeles för hög volym.

Bara om man använder kompressor... *FNISSS* 😛

Postat

men när jag stänger av musiken slutar den... 😛

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.