Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare damer och herrar.

Jag Àr helt lost pÄ val av mikrofon och vÀljer dÀrför att vÀnda mig till er.

Jag ska filma en kort sekvens dÀr jag behöver ljud in. Normalt Àr jag grafiker och behöver inte oroa mig för ljudet.

Scenariot: En mÀnniska ska hÄlla ett tal i ett "tyst" rum. Det enda som hörs Àr ett visst surr frÄn lampor och nÄgra skrapningar frÄn fötterna dÄ denna person kommer att gÄ ett steg eller tvÄ.

Mikrofonen kommer att vara nÄgonstans frÄn 1-3 meter frÄn objektet.

Vilken av dessa mikrofoner passar att plugga in för att fÄ bÀsta ljud och eliminera eventuella oljud?

AKG C1000

Shure Beta 58

Sennheiser ME64

Beyerdynamic MC86 (Shotgun

Beyerdynamic MC837

Sennheiser MKH416

Sennheiser MD42

Valet kan vara sjÀlvklart för ett par rÀvar, men för mig Àr detta bara en samling bokstÀver och siffror.

Tack pÄ förhand.

Edit: Ta inte hÀnsyn till kostnad dÄ jag har alla mikrofoner till förfogande. Jag vill bara inte vÀlja TOTALT fel.

Redigerat av Esa Keskinen
Annons
Postat

Om mikrofonen ska vara en bit bort men du fortfarande vill “minimera” ev. störljud frĂ„n omgivningen sĂ„ Ă€r nog en shotgun att föredra.

Postat

Ok, bra dÀr.

SÄ med "Shotgun" menas det inte bara att den sitter pÄ en "pinne2 utan mikrofonen Àr ocksÄ anpassad för denna situationen?

UrsÀkta avsaknaden av facktermer.

Postat

HÄller med Gilbert i detta.. Shotgun verkar vettigast.

Postat

De enda jag skulle "avrÄda" ifrÄn för ditt bruk Àr Shure Beta 58 och Sennheiser MD42. Bra mikar men inte lÀmpligast för dig.

Jag skulle vÀlja Sennheiser MKH416 eller Beyerdynamic MCE86.

Postat

Tackar för snabba svar.

Nu till ett mindre problem. Jag har tvÄ "shotguns" att vÀlja pÄ. Efter lite research kan jag tro att det saknas ett "E" i MC86.

Troligtvis spelar det ingen större badboll vilken av dessa jag vÀljer, men nu Àr jag bara nyfiken pÄ vad det Àr som skiljer dessa Ät.

Beyerdynamic MC836

Beyerdynamic MC86

Postat

AnvÀnd flera mikrofoner om du har möjlighet.

Det brukar jag göra, för att sedan anvÀnda ljudet som blev bÀst.

Bedlam.

Postat

För TV inspelningar anvÀnder vi 99% av fallen MKH-50 som bom mick. En riktad mick men inte lika mycket som en shotgun, funkar till allt. Vet inte vad alla dessa du skriver har för karaktÀr men kolla upp den och jÀmför med dina. Sen kommer du ha problem om du ska hÄlla micken 3m frÄn talaren, du fÄr rumsljud Àven med shotgun mick. Har du tillgÄng till mygga Àr det det bÀsta för att fÄ nÀrhet i ljudet.

Postat

Saken Àr den att jag har en mygga redo att anvÀndas, men jag har absolut noll erfarenhet av anvÀndandet av detta.

Det verkar sÄ sjukt mycket tekniskt pill om man ska fÄ allt att stÀmma.

Med andra mikrofoner Àr det oftast bara att trycka in i kameran och det fungerar automagiskt.

Mikrofonen Àr ett trÄdlöst system, Sennheiser EW112G3 (Se bild)

För mig liknar detta ett rymdskepp.

sennew.jpg

Postat

Sitter det fantommatning (48 volt till micken) i kameran? Eller har du en speciell mickpreamp? Om du inte har det kanske det bara Àr AKG C1000 som funkar, den kan man stoppa i ett litet 9-voltsbatteri och fÄ att fungera pÄ sÄ sÀtt. Men alla kondensatormickar behöver ström för att fungera.

Postat
Sitter det fantommatning (48 volt till micken) i kameran? Eller har du en speciell mickpreamp? Om du inte har det kanske det bara Àr AKG C1000 som funkar, den kan man stoppa i ett litet 9-voltsbatteri och fÄ att fungera pÄ sÄ sÀtt. Men alla kondensatormickar behöver ström för att fungera.

Kameran har tvÄ XLR-kontakter som ger +40V phantom matning

Enligt manualen

kameran Àr en Sony HDR-FX1E

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat

Vad tror du om MKH-60? đŸ„°

Postat
Vad tror du om MKH-60? 🙂

Jag tror det bÀsta om den. Jag har tyvÀrr inte tillgÄng till den. (SÄvida det inte Àr ett annat namn för dem jag skrev i första inlÀgget).

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat

DÄ tycker jag du ska köra pÄ MKH-416

Postat
Saken Àr den att jag har en mygga redo att anvÀndas, men jag har absolut noll erfarenhet av anvÀndandet av detta.

Det verkar sÄ sjukt mycket tekniskt pill om man ska fÄ allt att stÀmma.

Med andra mikrofoner Àr det oftast bara att trycka in i kameran och det fungerar automagiskt.

Mikrofonen Àr ett trÄdlöst system, Sennheiser EW112G3 (Se bild)

För mig liknar detta ett rymdskepp.

sennew.jpg

Vad Àr det för kamera?

Har den XLR ingÄngar sÄ tar du bort fantommatningen i kameran och sÀtter dit mottagaren och fÀster den pÄ kameran. SÀndaren (den med mic/line ingÄng pÄ ovan sidan) sÀtter du bara i myggan , sÀtt pÄ bÄda enheterna sen borde det komma in signal i kameran om frekvensen Àr samma pÄ bÄda och kamera Àr instÀlld pÄ extern mick. Sennheiser EW112G3 har jÀtte lÀtta menyer, sÄ var inte rÀdd för att pilla. Lyssna genom kamerans hörlurs utgÄng hur det lÄter och stÀll in insignalen .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.