Jump to content
Annons

Fixa en snygg clap typ David Guetta hjälp.


TripMan

Recommended Posts

Undrar om det är någon som kan fixa en snygg clap typ David Guetta låter som den reversas och sedan smäller till.

Vore kul, har inte fått till det själv vore kanon om det var någon som vill hjälpa till jag arbetar i Logic Studio.

Det verkar som det är den clapen som gäller i dag.

Hjälp 😛

Exempel.

Tid på Låten när klappen suger till 0.38

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in Vengeance Essential House-skivorna. Där finns en massa feta claps. Dessutom så har de en massa trumloopar med effekten du beskriver (iallafall så som jag uppfattar det). Hittar du nån fet loop är det ju bara att klippa ut snutten med reverse-clap/clap om du inte vill använda hela paketet.

EDIT: För övrigt så lär man sig jättemycket på att försöka kopiera andras sound, så kör hårt! 😏

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men shit...

TripMan: Kan du ge nåt exempel så man vet mer exakt hur du menar? Lyssnade på några David Guetta-låtar men jag hittade bara en låt som hade en clap med sånt där sug i.

Här har ni Exempel.

Ok du fattar det det suger till och sedan en smäll.

Exempel Lasgo-Over You

Tid på Låten när klappen suger till 0.38

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta en sjysst clap, släng på kompressor efter behov och reverb och bounca och sen reversera den?

Gör du så med några stycken så kanske du kan plocka fram samma clap ur rent skitmaterial efter några ggr så KAN du sno men är mindre beroende av att sno...? = )

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni Exempel.

Ok du fattar det det suger till och sedan en smäll.

Exempel Lasgo-Over You

Tid på Låten när klappen suger till 0.38

Släng på reverb på en klapp, gör om till en audio-fil och vänd bakåfram på ljudfilen så borde du kunna få till nåt liknande. Smällen är väl samma virveltrumma som ligger genom hela låten...?

EDIT: Trots att jag läste D200:s inlägg så tyckte jag tydligen att det var nödvändigt att upprepa precis samma sak 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, det är Guetta-clappen som gäller nu!

Är det sant? Fan också...jag köpte ju nyss Timbaland-clappen i paket med 3 DVD:er för 3000 kr?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sant? Fan också...jag köpte ju nyss Timbaland-clappen i paket med 3 DVD:er för 3000 kr?

😄

Du är bara sååå efter, Timbaland är så 2008... Hade du åtminstone köpt Kanye Westklappen skulle du bara varit 2009, men 2008 känns lite väl överdrivet =/ Köp om, köp rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är bara sååå efter, Timbaland är så 2008... Hade du åtminstone köpt Kanye Westklappen skulle du bara varit 2009, men 2008 känns lite väl överdrivet =/ Köp om, köp rätt!

Sorry... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att ta en clap och vända den baklänges. Lägg på reverb, och bounca ut den. Sen vänder du den bouncade filen som innehåller reverb + clap tillbaks så den är på rätt håll. Sen beskär du bara reverbsvansen med en fade så att den blir i önskad längd.

Andra alternativet, vilket låter mer som det gör i videon är att ta en snutt vitt brus och klistra fast innan clapen. Sen fade:ar du det vita bruset så det blir önskad längd.

Sen är själva clapljudet ofta ganska processerat i hitmusik. De använder EQ, Harmonizing och väldigt kort delay, en smula lågpassfilter och såklart kompression. Sen ett fylligt reverb med 100% diffusion på hela paketet. Gör du så har du nog kommit närmare sanningen. Men var kritisk redan från början med vilken clap-sample du väljer. Valet kommer avgöra hela slutresultatet så may it be a good one! 😛

Med harmonizing menar jag:

Samplen kopieras upp på ytterligare två spår. Det ena pannas max åt vänster, det andra max åt höger. Sen pitchar man om de två och fördröjer dem en aning.

T. ex.

VÄNSTER--------------------HÖGER

pitch -8 cent----------pitch +8 cent

delay 9 ms-------------delay 12 ms

Placera orginalspåret i mitten, och mixa in de panade spåren bakom i önskad volym. Bounca igen. Och man måste inte nödvändigtvis pana spåren 100L/100R, man får testa sig fram - det kan bli för brett med max pan.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...