Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle verkligen behöva hjälp med akustiken i min sovrumsstudio. Bilderna är väl kanske inte de bästa, men jag hoppas att ni får en bild av hur rummet ser ut. Om det behövs en skiss på rummet med mått osv, så kan det också ordnas! Rummet kommer enbart att används till mixning/mastering!

Ska väl säga att jag är färsk i ämnet, och om ni behöver någon kompletterande information från mig för att kunna hjälpa mig så säg till.

Har varit inne på Auralex och gjort deras "Interactive Kit Calculator" test, men det känns sjukt att bara beställa något för X antal tusen utan att prata med någon/några som verkligen kan ämnet, och kanske vet vad som behövs.

Rummets mått är:

L= 3,5 m

B= 3 m

H= 2,6 m

Så här ser det ut där jag kommer att sitta. Högtalarna står väl egentligen i en mardrömsposition då de är nära vägg samt i hörn, men jag vet inte hur jag ska lösa möbleringen annars.

img0088iz.jpg

img0089gk.jpg

img0090ze.jpg

img0091r.jpg

Så här ser det ut bakom mig från sittpostitionen:

img0093km.jpg

img0094mxyp.jpg

Annons
Postat
Läs gärna och få lite av det mest grundläggande i min lilla artikel i Kontrollrummets Wiki: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling .

Ang. bokhyllor som diffusorer.

Tittade på Ethan Winers bokhylletest, och det lät bedrövligt att ha bokhyllor som diffusorer, jämfört med enkla konstruktioner som är hemisfärutformade som egentligen inte heller är optimala.

Han kallar bokhyllediffusorn en modern myt.

Dock har jag personligen inte testat detta, men efter vad det lät så skulle jag välja en annan lösning.

En liten parantes, som kan vara kul att reflektera över. 😛

Postat

Tittade på Ethan Winers bokhylletest, och det lät bedrövligt att ha bokhyllor som diffusorer, jämfört med enkla konstruktioner som är hemisfärutformade som egentligen inte heller är optimala.

Dock har jag personligen inte testat detta, men efter vad det lät så skulle jag välja en annan lösning.

En liten parantes, som kan vara kul att reflektera över. 🙂

Tack för tipset. Jag får kolla på Ethans test i så fall och kanske revidera en del i artikeln...

Sedan är det förstås en del skillnad på proffsstudio och hemstudio. En hemstudio är ofta ett vanligt rum som ska gå att använda som vanligt rum trots att man har sin studio där - och som man kanske inte är ensam om att ha synpunkter på. Då är det inte alltid möjligt att få det optimalt, utan man får nöja sig med något mellanläge... Mot den bakgrunden är nog en bokhylla att föredra jämfört med en obehandlad vägg i alla fall... 😛

Postat
Tack för tipset. Jag får kolla på Ethans test i så fall och kanske revidera en del i artikeln...

Sedan är det förstås en del skillnad på proffsstudio och hemstudio. En hemstudio är ofta ett vanligt rum som ska gå att använda som vanligt rum trots att man har sin studio där - och som man kanske inte är ensam om att ha synpunkter på. Då är det inte alltid möjligt att få det optimalt, utan man får nöja sig med något mellanläge... Mot den bakgrunden är nog en bokhylla att föredra jämfört med en obehandlad vägg i alla fall... 😛

Absolut, instämmer!

Likaså har jag hellre en soffa i rummet som absorbent, än inget alls.

Postat

nu har jag iofs bara dålig lyssning tillhanda

men jag tycker inte alls han visar vad han påstår

för det första säger han uttryckligen flera ggr att man inte använder diffusorer nära vare sig instrument eller mikrofon - sen gör han inspelningen exakt så

micka på en meters avstånd parallellt med olika ytor som då låter olika

jag hör med min begränsade lyssning inte mycket till flutter utan bara att det låter mer diskantrikt när han kör sin egen pryl gentemot allt annat

för att verkligen testa:

tag ett tomt rum med hårda väggar - spela in på normalt sätt - analysera

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in lite bokylllor med böcker i - spela in på normalt sätt - analysera

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in dom där 1/3 runda rören - spela in på normalt sätt - analysera

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in hans föredragna typ - spela in på normalt sätt - analysera

om bokhyllorna är en myt så ska det inte bli bättre ljud än i det tomma rummet

Postat
nu har jag iofs bara dålig lyssning tillhanda

men jag tycker inte alls han visar vad han påstår

för det första säger han uttryckligen flera ggr att man inte använder diffusorer nära vare sig instrument eller mikrofon - sen gör han inspelningen exakt så

micka på en meters avstånd parallellt med olika ytor som då låter olika

jag hör med min begränsade lyssning inte mycket till flutter utan bara att det låter mer diskantrikt när han kör sin egen pryl gentemot allt annat

för att verkligen testa:

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in lite bokylllor med böcker i - spela in på normalt sätt - analysera

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in dom där 1/3 runda rören - spela in på normalt sätt - analysera

tag ett tomt rum med hårda väggar - ställ in hans föredragna typ - spela in på normalt sätt - analysera

om bokhyllorna är en myt så ska det inte bli bättre ljud än i det tomma rummet

Vitsen med att micka nära är ju självfallet att höra vad diffusorerna verkligen gör.

Ingen vettig människa sitter väl och spelar in på det viset. 😛

Sedan tror jag att det är lättare att uppleva vad som händer när man sitter i rummer, istället för att lyssna på dessa inspelningar, och det påpekar ju karln också.

Om det är ett faktum eller inte vill jag inte svara på, utan jag förmedlar bara vad Ethan påpekat, vilket kan vara intressant.

Myter ligger nog snarare i att jämföra dem med en del andra diffusorer.

Postat
för att verkligen testa:

Sen får man också ta hänsyn till att bokhyllorna också jobbar som absorbenter, vilket inte alltid är önskvärt.

Postat

Givetvis så är en bokhylla bättre än ingenting men den kommer aldrig att vara ens i närheten lika effektiv som en dedikerad diffusor.

Postat
Givetvis så är en bokhylla bättre än ingenting men den kommer aldrig att vara ens i närheten lika effektiv som en dedikerad diffusor.

självfallet förväntar man sig att nåt dedikerat funkar bättre än nåt slumpartat

i vilket fall rörde sig frågan om bokhyllan som diffusor var en myt eller inte

om det är en myt funkar den inte alls eller nästan inte alls

jag vill hävda att en bokhylla full med böcker i olika storlekar å olika långt in placerade på hyllorna är en väl fungerande lösning i ett musikhobbyrum hemma

Postat

Iom att den både är "absorbent" och "diffusor", så borde man inte placera den som en dedikerad diffusor alla gånger.

Jag skulle hellre placera den i ett hörn istället för väggen bakom mig.

jag vill hävda att en bokhylla full med böcker i olika storlekar å olika långt in placerade på hyllorna är en väl fungerande lösning i ett musikhobbyrum hemma

Absolut, utan tvekan!

nej

förklara gärna

Jävlas du med mig eller vill du ha en förklaring?

Postat
Vitsen med att micka nära är ju självfallet att höra vad diffusorerna verkligen gör.

eller att kraftigt överdriva skillnaden

man vill ju faktiskt sälja

poängen är att minska ljudet att studsa rakt ut igen från en vägg

det skulle vart intressantare att sitta å spela bakom en mick som är riktad mot väggen/diffusorn/absorbenten - inte parallellt

jag tyckte annars passusen om att bakväggen i ett rum gärna kunde vara olika djup var intressant

Postat
Jävlas du med mig eller vill du ha en förklaring?

om problemet är ett rum där det fluttrar - varför skulle en viss mängd absorption vara icke-önskvärd?

den förklaringen vill jag gärna ha 😳

jag jävlas aldrig

eller väldigt sällan

Postat
poängen är att minska ljudet att studsa rakt ut igen från en vägg

det skulle vart intressantare att sitta å spela bakom en mick som är riktad mot väggen/diffusorn/absorbenten - inte parallellt

Det är ju bästa sättet att visa vad diffusorn gör iom att en blank väg ger en direkt reflektion mot micken.

Postat
självfallet förväntar man sig att nåt dedikerat funkar bättre än nåt slumpartat

om det är en myt funkar den inte alls eller nästan inte alls

Som diffusor så fungerar nog en bokhylla väldigt dåligt men den absorberar säkert en del och detta uppfattas säkert som en positiv verkan jämfört en tom väggyta.

När Schroeder gjorde tidiga experiment med sina diffuserande paneler så upptäckte han att hela den diffuserande effekten gick förlorad om man täckte för en spalt… så en slumpmässig yta diffuserar nog på sin höjd när våglängden överensstämmer med ojämnheternas dimensioner och troligtvis fortfarande inte i närheten så effektivt som en uträknad, korrekt byggd diffusor.

Postat
om problemet är ett rum där det fluttrar - varför skulle en viss mängd absorption vara icke-önskvärd?

den förklaringen vill jag gärna ha 😳

jag jävlas aldrig

eller väldigt sällan

Jag ser hellre att man absorberar problemområden istället för att behandla ytor som inte behöver absorberas. Det ger snarare en förlust av önskvärd rumsklang.

Om det fluttrar så hade jag tagit reda på vart det ringer och diffuserat efter det, helt enkelt.

Postat
Jag ser hellre att man absorberar problemområden istället för att behandla ytor som inte behöver absorberas. Det ger snarare en förlust av önskvärd rumsklang.

Om det fluttrar så hade jag tagit reda på vart det ringer och diffuserat efter det, helt enkelt.

Absolut, absorption ska man egentligen undvika så mycket som möjlig (förutom i basen givetvis där man i princip aldrig kan absorbera för mycket…) då detta riskerar att korta ned reverbtiderna i det övre registret till för låga värden. Bättre att diffusera om man kan, och använda absorption endast på ytor som ger för tidiga reflexer tillbaka till sweet spot.

Postat
Till trådskaparen:

Om din garderob är permanent, se till att öppna luckorna helt när du jobbar.

Varför det? Om luckorna är stängda så kanske garderoben agerar panelabsorbent...

Postat (redigerat)
Varför det? Om luckorna är stängda så kanske garderoben agerar panelabsorbent...

Förutsätter inte det att garderoben är riktigt tätad?

Jag tänkte snarare på resonanser.

Tillägg: (jag råkade ut för just det i min tidigare lya)

Redigerat av addic59
Postat
Förutsätter inte det att garderoben är riktigt tätad?

Jag tänkte snarare på resonanser.

Tillägg: (jag råkade ut för just det i min tidigare lya)

Jo, men även om den inte är helt tät så kommer den troligtvis att absorbera någon basfrekvens men om den skallrar så är det givetvis bättre att öppna.

Postat
så en slumpmässig yta diffuserar nog på sin höjd när våglängden överensstämmer med ojämnheternas dimensioner

Något i den stilen skulle jag också gissa.

Man får tänka på att alla stora objekt i rummet dessutom påverkar, samt att det runt alla kanter sker diffraktion (eller en sk. edge effect) så det påverkar ju såklart ljudbilden. Det går att räkna på men annras är det svårt att säga hur det påverkar. Det tar ju ett tag (avstånd) också för det reflekterade ljudet (frekvenserna) att skapa en diffuserad ljudbild. Därför förstår jag inte heller Ethans test men jag kan ha missat något.

När det gäller garderoben är det bara att testa! Öppet eller inte, vilket blir bäst? 😎 Något frekvensområde kommer att ge sig in i garderoben och komma ut med lägre energi. Frågan är bara vilket och om det spelar någon roll i rummet.

Postat
När Schroeder gjorde tidiga experiment med sina diffuserande paneler så upptäckte han att hela den diffuserande effekten gick förlorad om man täckte för en spalt…

Det här låter intressant! Har du möjligtvis en länk på det? Eller kanske ett boktips?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.