Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Sitter och funderar pÄ om det kan vara idé att uppgradera sina hÄrddiskar. Skulle det bli bÀttre?

Processorn jag har idag Àr en 4kÀrnig qx7600 och 6gb ram, Asus p5Q. Kraften tar slut efter nÄgra konvulveringsreverb och x-antal spÄr med ew-play. Det Àr inte ram-minnet som spökar för det finns mer att ta av. Kör win7. SÄ frÄgan Àr om nya hÄrddiskar gör att jag kan köra mer krÀvande projekt eller Àr det bÀttre att spara pengar och satsa pÄ en ny dator?

Datorn har ju nÄgra Är pÄ nacken men samtidigt undrar man om ssd-diskar skulle göra susen?

Redigerat av Lindpop
Annons
Postat
Hej!

Sitter och funderar pÄ om det kan vara idé att uppgradera sina hÄrddiskar. Skulle det bli bÀttre?

Processorn jag har idag Àr en 4kÀrnig qx7600 och 6gb ram, Asus p5Q. Kraften tar slut efter nÄgra konvulveringsreverb och x-antal spÄr med ew-play. Det Àr inte ram-minnet som spökar för det finns mer att ta av. Kör win7. SÄ frÄgan Àr om nya hÄrddiskar gör att jag kan köra mer krÀvande projekt eller Àr det bÀttre att spara pengar och satsa pÄ en ny dator?

Datorn har ju nÄgra Är pÄ nacken men samtidigt undrar man om ssd-diskar skulle göra susen?

Vi fÄr nog ha klart för ass att audio workstation Àr en rÀtt speciell sorts databehandling som inte fÄr sÀrskilt mycket forskningstimmar nÀr det gÀller att ta fram nya sorters processorer och chipsetkod för att stödja den moderna tidens personal computing. Det mesta i/o Àr nÀtverk och/eller hÄrddisk/primÀrminne. LÀngre sessioner av latency-free audio data transfer Àr det inga pengar i att försöka ta fram lösningar för.

Med andra ord. Gör dig inga större förhoppningar om de tekniska framsteg som gjorts sedan du investerade i din senaste burk. Den frÄga du bör stÀlla dig Àr ifall mjukvaruutvecklingen i ditt fall gÄr hand i hand med hÄrdvaruutvecklingen. Det Àr ju inte alltid man fÄr betalt för att investera i det allra senaste i PC-vÀg. Om ditt program inte Àr utrustat för att utnyttja de senaste hÄrdvarulandvinningarna sÄ Àr det ingen idé att uppgradera.

Vad gÀller SSD sÄ kommer ditt system att boota kvickare. NÄgon skillnad nÀr du anvÀnder din DAW kommer du inte att mÀrka av.

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar!

Man undrar ju var flaskhalsen sitter dÄ det blir för tunga projekt. Jag arbetar i Cubase5. Steinberg verkar inte riktigt ha optimerat det. Det kanske Àr bÀst att fortsÀtta frysa ett tag till:-)

Jag mÀrker det speciellt nÀr jag lÀgger in vissa impulser i reverbet. Slörp sÀger det.

Redigerat av Lindpop
Postat
Tack för ditt svar!

Man undrar ju var flaskhalsen sitter dÄ det blir för tunga projekt. Jag arbetar i Cubase5. Steinberg verkar inte riktigt ha optimerat det. Det kanske Àr bÀst att fortsÀtta frysa ett tag till:-)

Jag mÀrker det speciellt nÀr jag lÀgger in vissa konvulveringsreverb. Slörp sÀger det.

Med SSD-disk sÄ kommer du definitivt fÄ ett mer responsivt system. nyare SSD diskar Àr sjukt mycket snabbare Àn vanliga diskar nÀr det kommer till att hitta och ladda filer Men för att fÄ mest bang i ditt system sÄ bör du kanske slÄ till pÄ en helt ny dator, kör du 64 bitars Windows förresten?

Postat

Jo, jag kör 64 bit win7.

Köpa ssd diskar hamnar pÄ en ca 10 - 12 tusen. Det Àr kanske bÀttre och vÀnta ett tag till innan jag gör nÄt.

Postat

Vad Àr en ssd disk?

Jag köpte nyss en e-Sata hdd, med den kan jag inte ha installerat mitt antivirusprogram samtidigt, fÄr dÄ stÀnger det av hÄrddisken.

Postat

Saxat ur pointblog:

Vad Àr en SSD?

En SSD anvÀnds istÀllet för mekaniska hÄrddiskar, som sitter i de flesta datorer. En SSD Àr mycket snabbare Àn en mekanisk hÄrddisk. De brukar kallas framtidens lagrinsmedia för datorer, i synnerhet för dess prestanda och stabilitet. En SSD har inga rörliga delar, vilket gör dem mera tappsÀkra Àn en vanlig mekanisk hÄrddisk. DÀrav namnet Solid State Drive, förkortat SSD.

I SSD enheten sitter det flashminnes chip. De liknar dem som hittas i vanliga USB minnen. De minneschip som anvÀnds i dagens moderna SSD enheter Àr av NAND flash typ. NAND flash chip Àr mer komplicerade Àn de mer Àldre NOR chippen, men NAND kan lagra mer data.

SSD enheters största nackdel Àr dock att de kostar vÀldigt mycket att producera i jÀmförelse med en mekanisk hÄrddisk. Men en SSD Àr bÀttre pÄ alla andra punkter Àn just priset. I framtiden kommer troligen priset att vara mycket lÀgre och inte lÀngre vara en deras stora nackdel. Det finns goda tecken pÄ att vi Àr pÄ vÀg mot det. Alldeles nyligen började Intel tillverka sina enheter med 34 nm teknik vilket gjorde att de kunde sÀnka sina priser med ca. 30 %.

Det Àr mÄnga aktörer som vill vara med och slÄss pÄ denna marknad. De gamla hederliga hÄrddisk tillverkarna Seagate och WD Àr dock nÄgra av de senare att anamma SSD tekniken. Vilket gör att de ligger lite efter, men de har nog pengar att komma ikapp de andra. DÀremot har Samsung, som ocksÄ Àr en stor hÄrddisk tillverkare, kommit lÄngt pÄ SSD marknaden. Idag Àr det dock Intel och OCZ som har de bÀsta och mest prisvÀrda enheterna. TÀnk dock pÄ att OCZ anvÀnder minneschip frÄn Samsung och kontroller frÄn Indilinx. HÄll koll pÄ denna spÀnnande och vÀxande marknad!

Postat

Ok, tack! Bra! Det verkar ju lovande.

Kom Àven att tÀnka pÄ i helgen att varför gÄr det inte lika bra att anvÀnda smÄ SD- eller XD-kort istÀllet för en hdd, nÀr man vill spela in mÄngkanalig musik pÄ sin dator??

Det har ju redan de smÄ inspelningsbara digitala ljudupptagarna, Zoom, Olympus m.fl. Finns ju sÄna kort pÄ 16 GB och sÀkert Ànnu mer. Ett pÄ 2 GB rÀcker vÀl gott för en fullÀngds-cd-produktion?

:rolleyes:

Postat
Ok, tack! Bra! Det verkar ju lovande.

Kom Àven att tÀnka pÄ i helgen att varför gÄr det inte lika bra att anvÀnda smÄ SD- eller XD-kort istÀllet för en hdd, nÀr man vill spela in mÄngkanalig musik pÄ sin dator??

Det har ju redan de smÄ inspelningsbara digitala ljudupptagarna, Zoom, Olympus m.fl. Finns ju sÄna kort pÄ 16 GB och sÀkert Ànnu mer. Ett pÄ 2 GB rÀcker vÀl gott för en fullÀngds-cd-produktion?

😆

Dom snabbaste Compact Flash-kort idag klarar ligger vÀl pÄ en 60mb/s i bÄde lÀs och skrivhastighet, en mekanisk disk ligger vÀl pÄ 300MB/s teoretiskt, dock brukar söktiden ligga vid en 8-9ms jÀmfört med en flash som ligger pÄ 0.1ms.

Postat
Dom snabbaste Compact Flash-kort idag klarar ligger vÀl pÄ en 60mb/s i bÄde lÀs och skrivhastighet, en mekanisk disk ligger vÀl pÄ 300MB/s teoretiskt, dock brukar söktiden ligga vid en 8-9ms jÀmfört med en flash som ligger pÄ 0.1ms.

Vad innebÀr det rent praktiskt? Det lÀr vÀl t.o.m. finnas en del mellanstora digitala portastudios som inte har inbyggd hdd utan anvÀnder dylika kort för lagringen, har jag för mig.

😄

Postat
Jo, jag kör 64 bit win7.

Köpa ssd diskar hamnar pÄ en ca 10 - 12 tusen. Det Àr kanske bÀttre och vÀnta ett tag till innan jag gör nÄt.

Ja priserna lÀr gÄ ned en del snart men du behöver ju inte lÀgga ned mÄnga tusen. För att fÄ SSD-diskars fördelar, finns ju faktiskt frÄn nÄgon tusing för mindre modeller.

Postat

Kul att det kommer en uppdatering till Cubase5!

Det kanske löser lite av problemen.

Man kanske kan behÄlla sin gamla dator dÄ och avvakta med nya diskar tills priserna sjunker.

Jag behöver 3 diskar. Har stora samplingsbibliotek.

Postat
Kul att det kommer en uppdatering till Cubase5!

Det kanske löser lite av problemen.

Man kanske kan behÄlla sin gamla dator dÄ och avvakta med nya diskar tills priserna sjunker.

Jag behöver 3 diskar. Har stora samplingsbibliotek.

FrÀmsta prestandavinsten fÄr du om du lÀgger operativet plus programmen pÄ SSD diskar och eventuellt dina mest anvÀnda samplingsbibliotek. Tokstora strömmande samplingsbibliotek och backup filer kan du ha kvar pÄ vanliga diskar.

Postat

Nu har man installerat om Win7 pÄ sin lilla lilla 2.5" disk som jag naturligtvis glömde att köpa kabinett till för att kunna stoppa in i ett 3.5" fack, men nu Àr indexering,defragmenterings tjÀnster inaktiverade.

Fick brÀnna en skiva med den senaste firmwaren för SSD, dÄligt att den inte lÄg pÄ disken nÀr man köpte den, Intel SSD Toolbox Àr ocksÄ installerad.

Nu ska jag börja installera allt i program vÀg.

Återkommer.

Postat

HĂ€r kommer en screenshot pĂ„ Windows Experience Index i Windows 7, pĂ„ min förra disk var poĂ€ngen 5.9, nu Ă€r den hela 7.5 😛

54fuqh.jpg

Postat

Ojoj, nu har man fÄtt starta om datorn mÄnga ggr pga alla uppdateringar, det första jag kan sÀga sÄ Àr ju det sjuk access tid pÄ allt, man hinner knappt blinka sÄ Àr grejjorna uppe pÄ skÀrmen, inte nÄgot jag Àr van vid och kÀnns lite ovant.

Är dock vĂ€ldigt förbannad just nu för att tjejen "stĂ€dat" bort mitt cubase 5 nĂ„gonstans, hon Ă€r i badhuset och njuter för fulla muggar nĂ€r jag vill installera allt, har letat igenom hela lĂ€genheten utan resultat, antingen har hon slĂ€ngt det eller sĂ„ ligger det nere i kĂ€llaren, blir sĂ„ trött pĂ„ detta............

FÄr vÀl prioritera och installera nÄgot annat tills hon kommer hem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.