Jump to content
Annons

Är det mitt ljudkort som är för dåligt rent ljudmässigt..?


Jizzen

Recommended Posts

Jag upplever att ljuden från mitt stagepiano låter betydligt bättre när jag kopplar den direkt mot min förstärkare gentemot när jag kopplar in den mot ljudkortet/Cubase SE. Beror detta på mitt ljudkort eller att ljudmotorn i Cubase SE inte riktigt "håller måttet" undrar jag nu? Ljudkortet är ett M-Audio Audiophile 2496 ska sägas..

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Jag upplever att ljuden från mitt stagepiano låter betydligt bättre när jag kopplar den direkt mot min förstärkare gentemot när jag kopplar in den mot ljudkortet/Cubase SE. Beror detta på mitt ljudkort eller att ljudmotorn i Cubase SE inte riktigt "håller måttet" undrar jag nu? Ljudkortet är ett M-Audio Audiophile 2496 ska sägas..

Vare sig Cubase eller ditt ljudkort är dåligt.

Du gör nåt fel någonstans.

Har du lyssnat på pianot lika starkt med eller utan dator?

Är det en stereokanal du spelar in på?

Bara så du vet så spelar "ljudmotorn" ingen roll. Din "ljudmotor" i ditt Cubase låter lika bra som ett Pro Tools för 200 000:-

Och ditt ljudkort låter bra med annan musik eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för svar!

Rumsklang har jag testat att lägga på sedan tidigare och det hjälpte en hel del förstås. Men jag tycker ändå det känns lite "lamt" jämfört med när jag kör ljuden direkt igenom förstärkaren. Jag ska ta och testa att skruva lite mer på reverbet i dag. Det är möjligt att det hjälper. Det kan inte vara så att reverbeffekten i Cubase SE suger jämfört med det inbyggda i mitt stagepiano, och att det är det som gör att känslan/ljudet skiljer sig? Bara en tanke..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur låter skillnaden?

Distar det?

Låter det lägre?

Är det i mono?

Använder du samma förstärkare i båda fallen?

Det skall låta likadant om allt är rätt kopplat.

Lite beskrivning så skall detta nog lösa sig. :-)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter skillnaden?

Distar det?

Låter det lägre?

Är det i mono?

Använder du samma förstärkare i båda fallen?

Det skall låta likadant om allt är rätt kopplat.

Lite beskrivning så skall detta nog lösa sig. :-)

Jag återkommer med lite beskrivning senare i kväll. Har inte haft tid i dag att pilla med det nämligen. Tack så länge för hjälpen i alla fall! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag är tillbaka. Efter lite pulande med reverb och ändring till stereo (körde visst mono..) så är det ingen större skillnad längre i ljudet. Men en fråga om en helt annan sak. Är det möjligt att se exakt latency någonstans i Cubase SE? Just nu vet jag bara att jag ställt in DMA Buffer Size till 128 samples vilket i teorin ska ge runt 2 ms latency. Men frågan är om detta speglar verkligheten. Hade varit trevligt att se mer exakta siffror på latencyn man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...