Jump to content
Annons

Planerat studiobygge i litet utrymme - tips!?


Ernestad

Recommended Posts

Annons

Såg inte bilden innan, ojojoj... Håller fullständigt med Fertan. 15 kvadrat är precis så det räcker till kontrollrum så ett separat inspelningsrum är bara att glömma (om man inte nöjer sig med ett "dödstråkigt" (döddämpat) sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så då är det smartare att ha ett enda öppet rum? Alltså kontrolldelen och inspelningsutrymmet utan avgränsning? Eller tror ni att det är för litet för att ens kunna användas för inspelning av lite trummor? (samt sång och gitarr som kommer vara det primära)

Trummor blir nog svårt att få till i ett så litet rum. Sång och gitarr kommer nog att funka förutsatt korrekt behandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det tor jag inte men förklara varför du tycker det?

För att rummet är för litet. Om du ställer ett trumset i ett rum där det inte är längre än 2 meter till väggarna så kommer du att få för mycket reflektioner för tidigt (även om du använder diffusorer och detta ska man ändå undvika om avståndet till diffusorn är mindre än ca 3 meter, alltså återstår absorption vilket i sin tur leder till ännu dödare akustik). Ett rum på 15 kvadrat kommer inte att låta naturligt med en reverbtid på över ca 0,3 sekunder vilket de flesta skulle tycka för kort för trummor (om man inte diggar 70-tals torrpappsoundet... men då blir reverbtiden för kort för kontrollrum...).

Bara en början på problematiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på tracking och mix i samma rum! Däremot är jag inte helt ute på att ha trummorna där! Jag tycker du ska söka på "13 kvadrat" (här på forumet) av en tråd av Cruncher, där har han nämligen en utmärkt bilddokumentering på en ISOBOX!

Med en ISOBOX för stärkaren/na så blir det mindre läck i i rummet, och du kan flytta ut trumsetet mer centralt i rummet och då har du en chans att få ett vettigt sound... En nygammmal idé jag fick igår är att börja göra väghållare för olika akustika element (såsom plåt, akustikdämpade, kakelplattor) så har du flera rum i ett 🙂

//Tom

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt,det är det jag tänkte skissa lite på! Med en isobox så kan du få lagom plats till trummor!

Link to comment
Dela på andra sajter

redigerade lite slarvigt på din modell hur jag skulle ha gjort!

bygge.png

Med ISOboxar för lådarna så blir det betydligt mindre läck in i trummor, och du får en torr och god signal att arbeta med ifrån stärkaren, dessutom sparar du plats!

Som Fertan nämde

På 15 kvadrat skulle jag göra kombinerat tracking/kontrollrum, eller snarare ett kontrollrum som man kan tracka i helt enkelt.

så skulle jag nog fokusera på tracking(dvs inspelning) och sedan minska på dämpningen och arbeta i lurar(?) då du har ett kit som kommer att rassla med annars, men visst är det alltid kul att jobba i högtalare oavsett ;D

Mer idéer? Hur jobbar du?

Analogkille som gärna arbetar på bord? Sweet, bygg ett bord för mixerbordet, Köp en Digitalbandare(t.ex), så slipper du bildskärmar, datorer,tangentbord och allt vad det heter, och fokuserar istället på att spela in bra musik,dessutom sparar du plats!

Man kan alternativt bygga hyllor för monitorer, eller varför inte bygga in dom i dom isolerade väggarna? Du kan ha arbetsbänken närmare väggen och få ännu mer plats för dit kit!

Jag bollar jättegärna idéer med dig(er andra också för den delen) =)

//T

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul att du lagt ner tid på att hjälpa till! Tack för det! 😄

Jag kommer att jobba i Cubase där all mixning kommer ske, kommer i nuläget inte använda mig av hårdvarumixer utan enbart preamps. En ny dator kommer även inskaffas inom kort, en dell med intel i7, 6gb ram (Dell Vostro) + nytt ljudkort, ev ett Delta1010 eller liknande i samma prisklass (ev nån tusing uppåt). Samt nya monitorer så småningom.

Dell from hell alltså =)

I vilket fall som helst kommer det behövas ett bra skrivbord med plats för detta, jag skulle även rekommendera att bygga en snakebox på sidan om skrivbordet, så slipper du att tusen kablar slingrar sig runt det!

Hade inte tänkt spela in något "live" alls egentligen, utan spela in intstrument för instrument för att få mer kontroll i mixningen. Du har ju rätt i att trumsetet kommer stå och vibrera vid lyssning, man kanske kan slänga över en filt eller nåt för att minska det lite. Brukar köra med både lurar och monitorer i min nuvarande lilla hemmastudio, kommer nog ta med mig den vanan.

Om du inte planerar att spela in backline (vilket jag trodde var fallet) så kan du skippa isoboxarna, då dom tar mer plats än vad dom gör nytta i detta fall!

Precis som du säger så kan man hitta lösningar till detta, en förflyttningsbar .."blaff"(vad heter dom nu igen) med något diffust på gör nog susen 😄

Jag är oerhört oinsatt när det gäller akustikbehandling men förstått, genom lite läsning på forumet, att det är mycket viktigt att tänka på. Hur ska man tänka där i mitt fall? Tänkte eftersom lyssningen och inspelningen kommer ske i samma utrymme. Finns det någon grundbehandling man bör göra? Kanske svårt att svara på utan mer detaljer.

Är det basfällor du ritat upp i hörnen?

Visst är det basfällor 😊

Enligt mig tycker jag att för inspelning så är rummet en del av produktionen (gillar när man får kommentaren "ditt rum låter bra" av dom proffessionella),

men en kompensering av MIX/insp. så är ett torrt rum att föredra!

En blandning av basfällor, dämprutor (50*70 cm stenull) och något som diffuserar ett allmänt bra rum!

Cruncher här på forumet inspirerade mig verkligen med att faktiskt lyssna hur det låter i rummet,

använd dina öron!För mycket bas, dämpa basen, för mycket diskant, sprid skiten!

//MVH Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

använd dina öron!För mycket bas, dämpa basen, för mycket diskant, sprid skiten!

Och räkna och mät!

Fram med en rundupptagande mick (om du inte sitter på en mätmick) och mät modal ringing med trasientiska samplingar och frekvenskurvor med olika sorters brus. Räkna väggavstånd för att misstänka stående vågor och noder.

Behandla det du behöver, inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och räkna och mät!

Fram med en rundupptagande mick (om du inte sitter på en mätmick) och mät modal ringing med trasientiska samplingar och frekvenskurvor med olika sorters brus. Räkna väggavstånd för att misstänka stående vågor och noder.

Behandla det du behöver, inte mer.

+1

Får man fråga vad du har planerat för budget ?

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

15m2 är i minsta laget, även för ett kontrollrum. Du ska sitta med nyllet mot kortsidan. Bygg supertraps i alla hörn plus 2" bredbandare vid första reflektionspunkterna (vänster, höger och tak) och smacka upp diffusorer på dörrarna. Sen handlar du V-drums med en vass plugg ist. Soffan får du donera, eller byta mot en puffkudde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...