Jump to content
Annons

Nystart av studio


Bierball

Recommended Posts

Slänger med ritning över den något udda planlösningen. Inga mätningar är gjorda än så länge och någon talan hade man inte vad gäller trumbåset med den snedställda väggen. Vad bör kollas upp först? Vi diskuterar för närvarande golvmaterial. Det är liverummet (det stora rummet till vänster) som ska iordningställas först.

Ritning_Filla_studio_3.pdf

Redigerat av Bierball
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skulle jag bygga ny studio i dag skulle jag bygga så stort och bra kontrollrum som möjligt.

om man ritar en studio så börjar man med kontrollrum(anser jag iaf och säkert fler åxå) och sedan blir liverummet det utrymme som är kvar lixom.

har ni tänkt kontrollrum uppe till höger?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle jag bygga ny studio i dag skulle jag bygga så stort och bra kontrollrum som möjligt.

om man ritar en studio så börjar man med kontrollrum(anser jag iaf och säkert fler åxå) och sedan blir liverummet det utrymme som är kvar lixom.

har ni tänkt kontrollrum uppe till höger?

Ja precis. Kontrollrum till höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle jag bygga ny studio i dag skulle jag bygga så stort och bra kontrollrum som möjligt.

om man ritar en studio så börjar man med kontrollrum(anser jag iaf och säkert fler åxå) och sedan blir liverummet det utrymme som är kvar lixom.

har ni tänkt kontrollrum uppe till höger?

Och har man för lite yta att röra sig med bygger man kombinerat kontrollrum/inspelningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle jag bygga ny studio i dag skulle jag bygga så stort och bra kontrollrum som möjligt.

om man ritar en studio så börjar man med kontrollrum(anser jag iaf och säkert fler åxå) och sedan blir liverummet det utrymme som är kvar lixom.

får hålla med lite här iaf

ni kommer förmodligen spendera en hel del tid i just kontrollrummet, troligen mer än i liverummet

min balans skulle väl dock snarare bli att prioritera det lika mycket vad gäller utrymme och nedlagt arbete

jag skulle rakställa den snea väggen i vinkel ut från anslutningspunkten th

liverum ovanför - kontrollrum nedanför - sångbås i rummet th

alt omvänt live/kontroll beroende på hur dörrarna sitter, svårt att se det

Link to comment
Dela på andra sajter

får hålla med lite här iaf

ni kommer förmodligen spendera en hel del tid i just kontrollrummet, troligen mer än i liverummet

min balans skulle väl dock snarare bli att prioritera det lika mycket vad gäller utrymme och nedlagt arbete

jag skulle rakställa den snea väggen i vinkel ut från anslutningspunkten th

liverum ovanför - kontrollrum nedanför - sångbås i rummet th

alt omvänt live/kontroll beroende på hur dörrarna sitter, svårt att se det

Grejen är att det är lättare att få till schyst lyssning i ett större rum. Behöver man sedan spela in t. ex. trumsett med riktigt bra kvalitet kan man alltid hyra in sig i en större studio några timmar. Till allt det andra funkar ett mindre inspelningsrum helt ok.

Men det vet du ju redan.

Min prioritering hade varit så iaf.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det är lättare att få till schyst lyssning i ett större rum. Behöver man sedan spela in t. ex. trumsett med riktigt bra kvalitet kan man alltid hyra in sig i en större studio några timmar. Till allt det andra funkar ett mindre inspelningsrum helt ok.

Men det vet du ju redan.

Min prioritering hade varit så iaf.

Dessvärre kommer studion att se ut som på ritningen, det finns inget jag kan göra åt det.

Frågan är vad man kan vänta sig för problem med planlösningen och vad som bör göras åt det för en överkomlig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Då får du kolla att du får en bra ratio på rummet. Eventuellt blir det att bygga sidoväggarna inåt rummet. Det är ganska litet för ett kontrollrum så du kommer att få problem med modes. Jag skulle valt ett av de större rummen = mindre huvudvärk och bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det här vara nåt knske? Allting blir så snyggt i paint 😉

Så där skulle banne mig jag också göra 😆

Men det är ju inte..

Jaha du menar så symmentrisk.. Trodde du menade alla väggar lika långa 😆

Men ändå... Asymmetri ger bättre enligt mig.

Nån som vet någon Studio som söker Lärlingar?????!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där skulle banne mig jag också göra 🙂

Men det är ju inte..

Jaha du menar så symmentrisk.. Trodde du menade alla väggar lika långa 😛

Men ändå... Asymmetri ger bättre enligt mig.

Nån som vet någon Studio som söker Lärlingar?????!!!

Alla väggar lika långa är det sämsta du kan ha. Sätt dig mitt i rummet också så blir det ännu bättre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...