Jump to content
Annons

Melodi :S


Tranback

Recommended Posts

Annons

Jag brukar försöka tänka fram melodier och sedan nynna på textfraser som poppar upp i skallen. Först kanske bara ett rytmiskt motiv och kanske nån skissartad tonalitet. Man hamnar lätt i gamla vanor genom att spela på instrument (och det blir lätt omusikaliskt och tråkigt). Försök få en lite större bild av hur melodin ska funka istället för bara frasvis i huvudet och gå in på detaljerna senare. Det funkar för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är väl bara att pröva sig fram... improvisera lite.

Ja.

Jag freestylar alltid fram melodier i huvudet.

Vad spelar du för instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vad spelar du för instrument?

Vem av oss? Jag? Gitarr.

Nej inte du Wicks.

Sorry, förvirrade nog med citationen.

Jag undrade vad Mustafa spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är kan vara hopplöst att hitta på en melodi till ett färdigt komp. Ju färdigare komp destå svårare att hitta en melodi.

Numera brukar jag försöka börja med melodin och kanske nån textfras. Antingen att man bara nynnar fram nåt utan instrument eller att man sitter och klinkar på pianot.

Men det hjälper ju inte mycket i ditt läge. Du kanske kan be nån annan hjälpa till med melodin, nån som inte har lyssnat sönder sina öron på arrangemanget. Eller lägga upp den i samarbetsforumet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka in toner på måfå som midi, och sen tar du bort dom som låter illa.

Ja det är ett gammalt beprövat recept. Det roliga med denna taktik är att det kan dyka upp slingor/melodier man aldrig skulle komma på själv... så att säga.

Och inte bara det, när du har kommit på en bra melodi prova att flytta den framåt eller bakåt en eller ett par takter. Skapar ibland spännande resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefuskigt men...... ta melodin från någon låt Du tycker om, oavsett genre (ju längre bort från Din låt, desto bättre). Lyft in den sångmelodin i Din egen låt. På de ställen där det blir helt fel eller låter skumt, byt ut tonerna i sångmelodin och ersätt dem med några som passar bättre. Efter lite pillande så är Du igång!

"Plagiat, stöld" ropar någon men i de flesta fall går det inte att känna igen vilken sångmelodi det var från början. Den har mer tjänat som ett sätt att få igång den egna kreativiteten.

Det ÄR oerhört frustrerande att få till ett gott komp men inte hitta melodin. Som gammal gitarrist tröttnade jag på att ha en massa "lovande" komp liggande som aldrig fick sin melodi. Ego som man var/är kunde jag inte heller tänka mig att be någon annan titta på mina komp. Jag gav mig själv i uppgift att börja tänka ut melodier istället för riff och komp. Det var jobbigt i början. Hela tiden föll man tillbaka till att tänka komp men efter ett tag började de först melodierna komma. Numer börjar det i 90 % av fallen med en melodi. Det har med sig de fördelarna att harmonier, rytmer, ja, hela kompet, arret och snudd på produktionen ofta faller på plats ganska naturligt. Nu vet jag att det inte var detta som var Ditt problem men prova att försöka tänka ut melodier istället för att sitta med instrumentet och skriva schyssta komp och se om någonting kommer ut av det. När jag tänker efter så kom det faktiskt några melodier som, med lite anpassning, passade utmärkt till några av mina gamla komp. Lycka Till och lägg gärna ut låten om Du kommer på någon lösning. Annars kan Du lägga ut låten under samarbetsforumet och be om hjälp av meodibegåvade forumdeltagare!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

JAg skulle säga att det mest rör sig om hårt arbete. Iblabnd får man ideér som är hela med både komp och melodi och ibland bara en del av helheten. När det kör fast så får man börja svettas och arbeta. Det kan ta tid ibland men jag brukar tänka som Balzac. Han brukade ha en tre fyra romaner på gång samtidigt och skrev lite på den som för tillfället gav honom inspiration. Sedan får det vila lite och sedan på det igen.

Mycket god musik skrivs inte på inspiration tror jag. Det tar tid helt enkelt och kräver diciplinerat arbete med harmonier och olika ideér. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket god musik skrivs inte på inspiration tror jag. Det tar tid helt enkelt och kräver diciplinerat arbete med harmonier och olika ideér. 😲

GOD musik ja, men vem tusan vill lyssna på sån? Nä, BRA musik görs på inspiration och inget annat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

GOD musik ja, men vem tusan vill lyssna på sån? Nä, BRA musik görs på inspiration och inget annat! 😉

Jag tror inte det är så enkelt, Mannex! Det finns ju många artister/låtskrivare som uttalat sig om den kreativa processen. Min erfarenhet är att många brukar säga att man inte kan sitta och vänta på inspirationen, man måste jobba för att den ska komma.

Många artister turnerar på sin platta. Går plattan och turnén bra är det väldigt vanligt att turnén förlängs och förlängs. De flesta vittnar om att det inte skrivs speciellt många bra låtar när man ligger ute på turné. Rätt vad det är upptäcker man att man har en deadline för när nästa skiva skall vara ute. Det finns otaliga exempel på detta. Jag skulle nästan våga påstå att detta hänt alla framgångsrika internationella artister minst en gång och jag vet artister som råkat ut för det flera gånger. Då avslutar man turnén och, i bästa fall, hinner man dra till något ställe där man kan sätta sig och börja spåna på nya låtar. Det brukar gå trögt i början för de flesta. Men när man sitter där och arbetar hårt så börjar det släppa. Många vittnar om just detta att genom att jobba disciplinerat så kommer idéerna.

Jag har t o m läst om grupper som inte haft en enda låt färdig när det är dags att gå in i studion. Vad är inspiration och vad är hårt arbete? Går de kanske hand i hand?

Judas Priest, AC/DC m fl är exempel på grupper som har tvingats in i studio utan färdiga låtar. Samtidigt berättade Eva Dahlgren för några år sedan om hur hårt hon jobbade med sin musik och sina skivor. Hon körde ett slags kadaverdisiplin för hon menade att hon annars inte får något vettigt gjort. Samtidigt berättade hon hur den skivans stora hit (Ängeln i rummet" bara hade kommit till alldeles av sig själv! Inspiration eller transpiration? Hon visste inte själv riktigt säkert men konstaterade att när denna låten kom, hade hon jobbat länge och målmedvetet med de andra låtarna och var alltså djupt inne i en arbetsprocess med strikt disiplin.

Benny Andersson har många gånger berättat om hur han skapar sin musik, både popen, gammeltjo´n och "Kristina från Duvemåla". Han åker till "kontoret" varje morgon och sätter sig vid flygeln och spelar, spelar, spelar. Vissa dagar kommer det inget vettigt alls andra dagar händer det jättemycket. Han åker dit alla dagar, oavsett om han har någon "deadline" eller ej. Han vill hålla igång sitt kreativa flöde.

Många artister pratar ju också om låtskrivarprocessen som den sant kreativa delen av deras arbete. Studioarbetet ser många mer som ett hantverk där man försöker återskapa det man hörde i huvudet när man komponerade låten. Sen kan naturligtvis inspirationen slå till där också.

Jag tror att det ena ger det andra. Inspiration ger lust till hårt arbete med att få det rätt, hårt arbete frammanar stunder av inspiration. Andra gånger håller man på med något helt annat när det plötsligt brakar till och låten med stort L dimper ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Tjena nu när man äntligen har kommit på ett komp som låter bra så är det ju omöjligt att komma på en melodi

nån som har nåra tips?

dela med er av era kunskaper här

Kan du tabulatur? Fixa då guitar-pro på www.guitar-pro.com/ Ljuden i programmet 'r lite trista men då kan du testa dig fram med olika ideér.

Förresten, jag har motsatt problem som du har. Det känns som det är lättare att skriva melodier än rytmer

Ett annat sätt är att bygga melodier utifrån de toner som ingår i ackorden. Exempelvis: Ett C som treklang innehåller C-E-G, som fyrklang Cmaj7 C-E-G-B

Ytterligare ett annat kan vara att köra skalor som exempelvis pentatoniska skalan som i A består av A-C-D-E-G

Link to comment
Dela på andra sajter

GOD musik ja, men vem tusan vill lyssna på sån? Nä, BRA musik görs på inspiration och inget annat! 😛

Jag tror inte det är så enkelt, Mannex! Det finns ju många artister/låtskrivare som uttalat sig om den kreativa processen. Min erfarenhet är att många brukar säga att man inte kan sitta och vänta på inspirationen, man måste jobba för att den ska komma.

...Eva Dahlgren för några år sedan om hur hårt hon jobbade med sin musik och sina skivor. Hon körde ett slags kadaverdisiplin för hon menade att hon annars inte får något vettigt gjort. Samtidigt berättade hon hur den skivans stora hit (Ängeln i rummet" bara hade kommit till alldeles av sig själv! Inspiration eller transpiration? Hon visste inte själv riktigt säkert men konstaterade att när denna låten kom, hade hon jobbat länge och målmedvetet med de andra låtarna och var alltså djupt inne i en arbetsprocess med strikt disiplin.

Benny Andersson har många gånger berättat om hur han skapar sin musik, både popen, gammeltjo´n och "Kristina från Duvemåla". Han åker till "kontoret" varje morgon och sätter sig vid flygeln och spelar, spelar, spelar. Vissa dagar kommer det inget vettigt alls andra dagar händer det jättemycket. Han åker dit alla dagar, oavsett om han har någon "deadline" eller ej. Han vill hålla igång sitt kreativa flöde.

Håller nog med. Det blir bäst när man sätter sig ner och arbetar hårt. Gillar kadaverdisciplin 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...