Jump to content
Annons

Jakten på magisk elgitarr


saimo

Recommended Posts

Hej! Jag är på jakt efter en magisk gitarr och förstärkare i prisklass 3000-9000kr, jag har spelat akustisk gitarr i 10år men knappt rört en elgitarr. Piano 12år.

Gör mycket egen musik (billig studio hemma) och gillar det mesta i musikväg, Jazz,Blues,Rock,Pop,Soul,Funk,Electronica, Lounge-musik..

Vet inte exakt vad jag är ute efter för sound på gitarr/förstärkare men föredrar ett varmt och klart ljud, dist är inget jag uppskattar nåt större.

Var och kände på en Fender Stratocaster i 10-12k klassen och blev inte så imponerad.

Nån som har några tips? jag skriver upp ett gäng artister nedan som jag uppskattar mycket (även fast en del inte har gitarr med) för att ni ska få en bild av vad jag gillar!

JJ Cale, The Band, Air, Bob Dylan, Bob Marley, Esbjörn Svensson, Håkan Hellström, Ale Möller, Pat Metheny..

Listan kan göras lång

Hoppas någon har något tips eller idé på vad som skulle kunna passa mig!

Väldigt tacksam för svar, känner att jag väntat för länge med att köpa elgitarr så det är mer än dags nu!

// Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Variax 300, en mångsidig gitarr som emulerar en hel mängd olika gitarrmodeller. På så sätt har du fortfarande stor valfrihet när det gäller sound. Har en själv, mycket praktisk i studion. Fabriksjusteringen är i regel ganska dålig dock. Be nån gitarrtekniker fixa det så blir den en riktigt skön gitarr att spela på.

Som förstärkare skulle du kunna välja t ex en Vox valvetronics. Förhållandevis billig, också med stora variationsmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pax om PRS. Har provat många gitarrer i mina dar men den enda jag skulle kalla för magisk är just denna. Men själv vet i tusan om jag skulle vilja ha en eftersom jag är uppfödd med en LP. Allt annat känns främmande för mig. Men en LP är ju knappast magisk.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte en ny strata för 12000 imponerar, då måste du ha väldigt höga krav, det kanske inte existerar tillräckligt bra gitarrer?

Stratan duger åt både Dylan och JJ Cale, svårt att få fram lite liknande gitarrljud om inte stratan imponerar..?

Tänk på att olika fender strator kan kännas enormt olika, och låta enormt olika. Kanske skulle en telecaster passa dig bättre? Det behöver ju inte vara en orginal Fender heller. Och det är ju även så att man även med humbuckermickar, typ de som sitter på Gibson les paul kan få fram ett rent gitarrljud. Det finns countrygitarrister som spelar med supercleant ljud med seymor duncan hotrails (hög output) mickar på sina strator. Gå runt och provspela olika gitarrer så hittar du nog plötsligt en som du tycker är kanonskön att spela på och som du dessutom tycker är snygg, köp den om du har råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Pax om PRS. Har provat många gitarrer i mina dar men den enda jag skulle kalla för magisk är just denna. Men själv vet i tusan om jag skulle vilja ha en eftersom jag är uppfödd med en LP. Allt annat känns främmande för mig. Men en LP är ju knappast magisk.

kolin

Hm. Inte för att jag är ett Gibson-freak, men är det två, tre gitarrer som verkligen är magiska, så är Gibson Les Paul en av dem! De andra två är Telen och Stratan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Inte för att jag är ett Gibson-freak, men är det två, tre gitarrer som verkligen är magiska, så är Gibson Les Paul en av dem! De andra två är Telen och Stratan...

Tycker du verkligen det? Visst det är bland de bästa gitarrerna att spela på, men de PRS som jag testat kan leverera alla dessa ljud som LP, tele o strata kan. Sen tycker väl jag kanske som du att det där med magi är lite överreklamerat. Jag använder inte alltid kvalitetsgitarrerna vid pålägg i studion utan de som är bäst för tillfället. Kan vara Harley Benton elller nåt ihopplock som passar bäst för soundet i stunden.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en vintage tele som kostade ca 3000:- och den tycker jag är skön att lira på och låter bra.

man ska inte stirra sig blind på pris och märken. testa och lyssna vad det är du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det lär inte finnas någon givet magisk gitarr utan i min mening handlar det om i det första att gittaren är väl byggd o sammansatt sedan tillkommer andra faktorer som hur den passar just dig och hur väl du kan få gitarren justerad och intonerad.

Av sju gitarrer så var ett och tre väldigt bra, min första elgitarr var japanare (minns ej märket) en hiskeligt ful tele/melodymaker hybrid men vilken bredd den gitarren hade, den spelade sig i tusan självt trots att jag var en absolut nybörjare det blev Mike Oldfield till AC/DC grannen som var musiker poppade in och ville se på guran han menade att den hade ett underbart ljud, ja en tattig japan, dåtidens budget.

Och så har jag ägt en US made Charvel superstrat, dyr då dyr idag men en medioker gitarr i min mening och den näst värsta av sju.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

OJ - nu var det så att "basshole" tipsade om VARIAX.

Jag kollade lite om den. Visste faktisk inte det fanns en sådan gitarr.

Tackar för tipset. Men mitt konto är inte inte glad.

Beställd en 600 modell, och en PRS nya PAUL ALLENDER.

Glädjande timmar kommer.

Återkommer med info om båda gitarrer.

//Pax

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Aromat?

Nä, men jag håller med om att plain strata r en bra allroungitarr, så länge man inte planerar köra high gain dist.

Jag kan säga som så i denna sak att skulle jag ge en gitarr åt någon yngre som vill kunna spela lite allt möjligt så inte skulle jag ge en strata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan, spelar väl fan roll vilken stärkare man spelare genom också eller ska du micka upp elgitarren?

Magisk gitarr doh... jesus

Kanske en av dom värre meningarna i forumet, hehee, underbart evilrocker, ölen måste ha varit god!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte en ny strata för 12000 imponerar, då måste du ha väldigt höga krav, det kanske inte existerar tillräckligt bra gitarrer?

Stratan duger åt både Dylan och JJ Cale, svårt att få fram lite liknande gitarrljud om inte stratan imponerar..?

Tänk på att olika fender strator kan kännas enormt olika, och låta enormt olika. Kanske skulle en telecaster passa dig bättre? Det behöver ju inte vara en orginal Fender heller. Och det är ju även så att man även med humbuckermickar, typ de som sitter på Gibson les paul kan få fram ett rent gitarrljud. Det finns countrygitarrister som spelar med supercleant ljud med seymor duncan hotrails (hög output) mickar på sina strator. Gå runt och provspela olika gitarrer så hittar du nog plötsligt en som du tycker är kanonskön att spela på och som du dessutom tycker är snygg, köp den om du har råd.

Haha, en strata för 12000 imponerar inte på mig heller. Det kanske är så att alla helt enkelt inte älskar

Fender Stratocaster, utan tycker att det finns bättre gitarrer? Det spelar väl ingen roll vem eller vilka

en gitarr "duger" till, det är väl helt oväsentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Som den sjöbuse jag är har jag inte hunnit köpa någon förstärkare till Fender Stratocaster som jag köpte, jag vill ha en nice som jag kan micka upp..

3-4000kr kanske duger eller? jag är helt grön på både förstärkare och elgitarrer. Spelar inte musik med mycket dist, detta är tänkt till en enkel hemmastudio.

Vill bara ha ett clean o nice ljud, kanske lite gosiga effekter av olika slag, vad rekommenderas för stärkare till den? behöver ju nån form av mick som e bra att micka med också. Vad skulle det vara för någon? just nu har jag en 7-1000kr vanlig fantom-matningsmick, skulle vilja ha en bättre allroundmick som funkar bra att micka både sång gitarr, bongotrummor, mungigor, ja det mesta..

Förstärkare+mick tack! vart till sjöss i 45 dagar nu och har 10 dagar kvar, vill gärna ha något mysigt som väntar på mig när jag kommer hem!

Tack på förhand era finfina pöjkar som kan så mycket som jag vill kunna, skulle vilja ctrl+c ctrl+v på alla era ljudtekniska/kunniga hjärnor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en LINE6 Spider IV 75, och en bättre git förstärkare har jag inte hatt sen TwinReverb och JazzChorus.

En mycket kraftfull sound i denna, och mångsidig som attan.

Jag köra alla mina git, Strat,Tele,Variax600,PRS, - och den låter mycket bra.

Kraftfull med nästan inget oljud vid upmick.

Priset är inte fel heller.

Det finns like många meningar som det finns förstärkare om vilken som passar...

Har du en möjlighet att testa på musikbörsen eller liknande, ta med DIN git och testa...

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var vettigt pris på LINE6 Spider IV 75, vet ju inte hur den låter alls men, vad rekommenderas för mick till den isåfall?

då är det topp+förstärkare i ett där då?

hinner ju inte lyssna eller testa, vill ha förstärkare väntandes på mig när jag kommer hem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var vettigt pris på LINE6 Spider IV 75, vet ju inte hur den låter alls men, vad rekommenderas för mick till den isåfall?

då är det topp+förstärkare i ett där då?

hinner ju inte lyssna eller testa, vill ha förstärkare väntandes på mig när jag kommer hem 🙂

Testa med dom mic du har. Lyssna sen...

Det finns många erfarenheter som mickar. Svårt att ge ett tips eftersom det är dina öron som ska lyssna.

Prova - testa - lyssna... om och om igen. Tar tid. JA...

MVH

PAX

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...