Jump to content
Annons

Justera en stålsträngad gitarr


Rabieshund

Recommended Posts

Den stålsträngade gitarren min farsa köpte för några år sen är helt ok men skorrar som FAN på tionde bandet på låga E-strängen. Alltså verkligen mer skorr än ton, så där kan man inte spela. Skorrar även lite på nione och elfte men tionde är verkligen hemskt. Resten av gitarren låter bra.

Han lämnade in den en gång och fick den justerad så att skorret försvann men efter ett tag kom det tillbaka igen. Kan detta bero på att luften i rummet där han har gitarren är för torr så att halsen böjer sig? Kan man fixa det genom att förvara den i sitt case med en luftfuktare ett tag? Hur länge? För i så fall skulle jag kunna hjälpa honom med det när jag är där och hälsar på, det skulle han nog bli glad över. 😉 Jag kan inte så mycket om att justera akustiska instrument men jag har ju läst lite om att om man återfuktar gitarren så kan den justera sig själv. Nån erfaren som kan hjälpa till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det enbart på en sträng skulle jag tro att det kan gå att rätta till med att enbart knacka ner banden hårdare i trät. Man får ju vara oerhört försiktig, knackar man ner det skorrande bandet bara aningen för mycket så flyttar sig skorret bara ett steg närmare stallet. Men om bandet fått sig en liten smäll på kanten när gitarren farit omkull nån gång så kan en nerknackning av banden vara mer rätt än att göra en bandslip.

Men som sagt. är det bara på tjocka e-strängen borde det gå ganska enkelt att få till det hela, värre är det om man har en knäck på hela halsen, sånt kan ju förekomma också, och i sämsta fall går det inte att rätta till.

Jag har fått till en liknade skorrning på min Epiphone. Det fixade till med en hammare(!) och med strängarna på och uppstämda. Om det skorrar när du trycker ner på 10nde bandet, så "bend" undan bassträngarna och knacla mkt försigt på 11te bandet, och lyssna eftersom till skorret precis försvinner.

Man måste ju förstår också lista ut om skorret beror på att elfte bandet är för högt, eller om 10nde bandet är för lågt pga att det fått en smäll inåt träet. Tittar man noga, och spelar upp och ner på halsen listar man snart vilket band som är för lågt eller högt. En sån skada där ett band låg för lågt enbart på tunna e-strängen har jag också fixat en gång, med lätta brytningar med mejslar. När man knackar får man vara mkt försiktig så man inte ändrar bandhöjden där A-strängen ska vila...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan banden åka upp? Tänkte eftersom den började skorra igen efter att han fått den justerad. Så du skulle hellre knacka på banden än försöka fukta gitarren? Funkar ens det senare? Jag lyckas aldrig få ett bra svar på det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan banden åka upp? Tänkte eftersom den började skorra igen efter att han fått den justerad. Så du skulle hellre knacka på banden än försöka fukta gitarren? Funkar ens det senare? Jag lyckas aldrig få ett bra svar på det. 😛

Jo banden kan åka upp om gitarren far ikull mot nånting som petar till ett eller fler band utåt från greppbrädan. Är banden inte väldigt noga inputsade på kanten händer det ganska lätt.

Att fukta gitarren kan knappast hjälpa vi d skorr på vissa band.

Jag köpte en sån där kombinerad fuktare/ljudhålsdämpare när min Epiphone jumbo var ny för mer än tio år sen. Tappade bort den efter en vecka och har aldrig haft nån fuktare sen dess, gitarren ändrtar sig ingenting, den är ruskigt stadig. Och då har jag denna iskalla vinte sprungit in och ut i kylan flera ggr om dan med den. Glömt den i bilen några nätter med. Så med den erfarenheten är luftfuktare helt onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. En gitarrbyggare sa att det kunde räcka med att fukta gitarren för att den skulle fixa sig själv men jag antar att det kan vara olika från gitarr till gitarr. Och det gällde en nylonsträngad, kanske är stor skillnad? Tror inte att min farsas gitarr har ramlat omkull eller slagit i nåt, han är väldigt rädd om den och den lämnar bara rummet när jag är och hälsar på och spelar på den i vardagsrummet.. 😛 Sen känns det ju konstigt om det vore exakt samma band som åkte upp, eller? Eftersom den skorrade på samma ställe innan han justerade den också. Men jag vet inte vad de gjorde när de justerade den så jag kan inte riktigt säga. Kanske kan testa att knacka lite försiktigt på det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har alltid en luftfuktare i mina akustiska instrument under den torra årstiden för att förhindra att de torkar och spricker.

kyser_klha.jpg

Kyser har riktigt bra luftfuktare som täcker hela ljudhålet och förhindrar att fukten avdunstas via ljudhålet. Den använder jag själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid en luftfuktare i mina akustiska instrument under den torra årstiden för att förhindra att de torkar och spricker.

kyser_klha.jpg

Kyser har riktigt bra luftfuktare som täcker hela ljudhålet och förhindrar att fukten avdunstas via ljudhålet. Den använder jag själv. 🙂

Passar den för alla stålsträngade? Vart köpte du den?

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Den stålsträngade gitarren min farsa köpte för några år sen är helt ok men skorrar som FAN på tionde bandet på låga E-strängen. Alltså verkligen mer skorr än ton, så där kan man inte spela. Skorrar även lite på nione och elfte men tionde är verkligen hemskt. Resten av gitarren låter bra.

Han lämnade in den en gång och fick den justerad så att skorret försvann men efter ett tag kom det tillbaka igen. Kan detta bero på att luften i rummet där han har gitarren är för torr så att halsen böjer sig? Kan man fixa det genom att förvara den i sitt case med en luftfuktare ett tag? Hur länge? För i så fall skulle jag kunna hjälpa honom med det när jag är där och hälsar på, det skulle han nog bli glad över. 😮 Jag kan inte så mycket om att justera akustiska instrument men jag har ju läst lite om att om man återfuktar gitarren så kan den justera sig själv. Nån erfaren som kan hjälpa till?

Låter som den bara behöver böjas till, det skulle jag testa med först. Ta fram en insexnyckel och dra ett kvarts varv i taget åt rätt håll (på min rätar man genom att skruva medsols och böjer genom att skruva motsols). Glöm inte att släppa på strängarna innan bara.

Det brukar räcka med att sätta en storlek tjockare strängar så böjer sig halsen, så jag brukar skruva fram och tillbaka med jämna mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fuktig natursvamp (marmoreringsverktyg från Grekland) i en halvöppen plastpåse inne i fodralet. När den torkar fuktar jag den igen. Funkar bra och billigt om man åker till Grekland/Turkiet för att köpa svampen. 😆 Till största del beror det på att mitt ljudhål är upptaget av en mick.

Har för mig att det står i nån gammal tråd om en som lät gitarren stå i ett badrum nån dag med en massa fuktiga handdukar och det hjälpte visst.

Fuktar strupen nu btw 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...