Jump to content
Annons

CPU Spikar - REVerence (Cubase 5.1.1)


wallof

Recommended Posts

Ganska så nyligen köpte jag Cubase 5. Efter en snabb anblick verkade allt bra men ganska snart så stötte jag på problem med Steinbergs nya reverb-plugin REVerence.

Jag har en AMD Phenom 9850 CPU (Black edition) som jag tycker borde räcka ganska långt i DSP sammanhang (4: kärnor a´ 2,5Ghz). Tillsammans med mitt M-audio Delta 1010 kan jag komma ner på runt 3ms latnecy i 96kHz 24-bitar utan problem med hack eller andra konstigheter (Har testat med 64 mono kanaler och 3 fx-kanaler + 64inserts utan några som helst problem).

Kör jag mindre än 20kanaler (med EQ&kompressor på samtliga som test) kan jag till och med komma ner runt 1ms latency utan hack och störningar.

Nu till problemet:

Oavsätt om jag kör 1 eller 20 audiospår, 1ms eller 20ms latency, så börjar CPU-mätaren att ”fladdra” så fort jag plockar in REVerences pluggen. Ljudet börjar hacka och CPU spikar konstant. Jag håller på att bli tokig… 🙂 Har testat allt snart…

Går jag upp mot närmare 30ms latency kan jag använda pluggen hjälpligt, men inte med alla pre-sets. Kör jag många (normalt) audio-spår så blir det samma ”spikande” resultat igen. Någon som har några tips? (Går jag ner till 44,1kHz 16/24-bitar så får jag gå upp ännu högre i latency för att det ska flyta…) REVerence verkar ju låta så sjukt bra annars men varför spikar CPU:n?!

Man vill ju inte betala en massa för en programvara om man inte kan använda den fullt ut…

Jag ska tillägga att jag kör Vista 64-bit och alltså även Cubase 5.1.1 64-bit.

Jag har läst en massa på olika form och funderat över tänkbara IRQ-konflikter och även ”ner-slöande” IDE-kanaler, men jag kan inte hitta något som verkar störa. Jag har också testat att inaktivera AMD's Cool'n'Quiet funktion, byta hårdiskar, byta PCI-plats, inaktivera integrerad grafik på modekortet, stänga av LPT och COM portar, ta bort optiska enheter m.m… allt utan någon som helst skillnad.

Tror ni Steinberg har gjort någon programmeringsmiss eller drar REVerene helt enkelt så mycket CPU så man blir tvungen att tok-höja ”buffern”? I sådana fall är ju REVerene ganska oanvändbart… Kan det ha med Vista 64-bit att göra? Funderar på att uppgradera till Win. 7 64bit om det kan hjälpa?

Är det någon som har några tipps? Har ni också problem med REVerene ? Tänkte kolla här innan jag ringer till Steinberg supporten.

Mvh / Olof

Jag har testat på följande hårdvara:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD chipset), AMD Phenom 9850 Black editon. 4GB OCZ DDR2, Western digital 7200v/min SATA, Pioneer BD-ROM, M-audio Delta 1010.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
REVerence är en ganska tung plugg och om man har minsta lilla problem med sin dator så kan dessa problem ge sig tillkänna om man kör denna plugg.

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...nce&start=0

Kar du kört DCP?

Har haft cubase 5 i ca 3 mån har inte använt reverence mer en en gång... testade en gång sen tog jag bort skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en sprillans ny dator i september..

En i7 processor och 12gb ram minne.

reverence spökar för mig med.

Nu kör jag visserligen Cubase 32bit, kanske hade funkar om man kört 64?

Men jag förstår helt ärligt inte reverence.

Jag tycker inte alls den låter bra. Det spelar ingen roll om man använder en preset eller laddar in nya reverb.

Jag får fan inte pluggen att låta bra!

Kanske jag som gör något fel? Har aldrig arbetat med ett sådant reverb innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

REVerence är en ganska tung plugg och om man har minsta lilla problem med sin dator så kan dessa problem ge sig tillkänna om man kör denna plugg.

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...nce&start=0

Kar du kört DCP?

Hej hej! Jajje men. jag har testat DCP och har bara gröna staplar, allt verkar flyta perfekt. Däremot så har jag små störningar medan datorn startar upp (som borde kunna tyda på IRQ konflikter), men så fort Vista kommer fram går allt som en klocka. Jag ska tillägga att jag inte har kunnat hitta några IRQ konflikter och audio-interfacet inte delar IRQ med någon annan hårdvara.

Det var i alla fall en klen tröst att fler verkar ha problem. Hoppas Steinberg kommer med någon smart uppdatering snart.

Mvh / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en sprillans ny dator i september..

En i7 processor och 12gb ram minne.

reverence spökar för mig med.

Nu kör jag visserligen Cubase 32bit, kanske hade funkar om man kört 64?

Men jag förstår helt ärligt inte reverence.

Jag tycker inte alls den låter bra. Det spelar ingen roll om man använder en preset eller laddar in nya reverb.

Jag får fan inte pluggen att låta bra!

Kanske jag som gör något fel? Har aldrig arbetat med ett sådant reverb innan.

Okej, det var ingen dålig hårdvara! Låter mycket konstigt att det inte ens skulle flyta bra på en i7:a! Med andra ord måste det ju vara någon programeringsmiss?

Som sagt, jag har ju inte kunnat testa pluginet så mycket, men det lilla jag provat på akustisk nylonsträngad gitarr tycker jag är bland det bästa jag hört(?). Min uppfattning är att det låter betydligt bättre än till exempel waves, men det är ju ändå ointressant om det inte går att använda... 😄

Mvh / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man gott folk! Då vet jag i alla fall att fler har liknande problem. Jag ska ta och ringa Steinberg i veckan som kommer och fråga om det är någon ny uppdatering på gång. 😄😄

Mvh / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är problemet Windows-specifikt? Jag testade nyss med Cubase 5.1.1 på min iMac (Snow Leopard 10.6.2) med ett audio-spår med Reverence som insert och på min maskin kan man bara precis ana ett turkost flimmer i nedankanten av CPU-mätaren. Output latency står på 7 ms, projektet är satt till 24 bit 44.1 kHz. Har inte jobbat mycket med Cubase, men de gånger jag gjort det har jag använt Reverence och jag har inte haft några problem med hack eller extremt CPU-utnyttjande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är problemet Windows-specifikt? Jag testade nyss med Cubase 5.1.1 på min iMac (Snow Leopard 10.6.2) med ett audio-spår med Reverence som insert och på min maskin kan man bara precis ana ett turkost flimmer i nedankanten av CPU-mätaren. Output latency står på 7 ms, projektet är satt till 24 bit 44.1 kHz. Har inte jobbat mycket med Cubase, men de gånger jag gjort det har jag använt Reverence och jag har inte haft några problem med hack eller extremt CPU-utnyttjande.

Det verkar vara maskinspecifikt.

Jag har en oklockad i7 920 med Win 7 64 och jag kan lätt ladda ett tiotal Reverence utan att CPU-mätaren ens rör sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara maskinspecifikt.

Jag har en oklockad i7 920 med Win 7 64 och jag kan lätt ladda ett tiotal Reverence utan att CPU-mätaren ens rör sig.

Det var spännande! Hmm… 🙂 Frågan är bara vad som orsakar störningarna? Har du tid och ork att specificera exakt vad du har för hårdvara? Det skulle verkligen vara bra att veta om man ska bygga nytt någon gång.

Mvh / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt. Jag kör Vista 64-bit och Cubase 5 64-bit och brukar använda ett flertal REVerence i ett projekt. Den pluggen har aldrig krånglat för mig, inte en enda gång!

Ännu en det funkar bra hos! Då finns det hopp! 😉 Vad har du för hårdvara?

MVh / O.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en det funkar bra hos! Då finns det hopp! 😊 Vad har du för hårdvara?

MVh / O.

Funkar bra här med. Win 7 64 bit, i7 920, Cubase 5 32 bitar. Jag köpte en färdig byggsats från komplett.se och det rullar utan problem och låter bra om reverbet. Delta 1010 lt på ca 6 ms latency (256 samples har jag för mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en det funkar bra hos! Då finns det hopp! 😊 Vad har du för hårdvara?

MVh / O.

Windows Vista 64-bit

Intel Core 2 Quad Q9550

Gigabyte GA-EP45-UD3LR P45

Corsair 4gb KIT DDR2 1066MHz

3x 500GB Seagate Barracuda

Haha, fick kolla inköpskvittot för att komma ihåg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var spännande! Hmm… 😊 Frågan är bara vad som orsakar störningarna? Har du tid och ork att specificera exakt vad du har för hårdvara? Det skulle verkligen vara bra att veta om man ska bygga nytt någon gång.

Mvh / Olof

Hej,

Sorry för det sena svaret, har inte varit vid datorn.

Jag kör med:

Windows 7 64 bit (Home edition)

Cubase 5 32 bit (har även testat 64 bit utan problem med REVverence men andra pluggar funkar inte då)

Moderkort: ASUS P6T SE

CPU: Intel i7 920 1336

RAM: CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC12800 1600MHZ

Grafik: Radeon HD 4850 - Gigabyte GV R485MC-1GB

HD: 2 x Samsung Spinpoint 1TB F3 SATA-2 7200RPM

Funkar (peppar, peppar) helt utan några problem what so ever i Windows, Cubase mm. Jag har trots enorm överanvändning av många pluggar och spår aldrig lastat ner processorn. Det enda jag har problem med är ljudkortet efter "sömnläge" och det ska lösas med nästa drivrutin (Lexicon U42s).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för era specifikationer!

Tyvärr har jag inte hunnit kontakta Steinberg än för det har varit så mycket på jobbet. Men allt talar ju för att det är något i min hårdvara som inte riktigt harmonierar ihop. Man kan ju fortfarande hoppas på att Steinberg kommer med någon smart uppdatering som stöder fler system, men annars få jag väl bygga nytt. Datorn som jag nämnt om tidigare byggdes ursprungligen som Home Theater PC så den är egentligen inte alls optimerad för DAW bruk... Så kan det gå... Men som sagt, tack för era inlägg. Jag återkommer om jag har något att rapportera ifrån Steinberg. 😄

Mvh / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...