Jump to content
Annons

Cubase stänger av ljudet


shogunami

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att jag just installerade om Cubase 5 efter en ominstallation av datorn. Ljudkortet fungerar finnemang och allt annat fungerar som det ska, men när jag startar Cubase 5 så kan jag inte längre höra några andra ljud. Jag hör ljud från Spotify, men inte från webbläsare eller systemljud, de kommer tillbaka direkt när jag slår av Cubase.

Jag har googlat och sökt, men inte hittat några svar, någon som vet vad som är fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Nu är det så att jag just installerade om Cubase 5 efter en ominstallation av datorn. Ljudkortet fungerar finnemang och allt annat fungerar som det ska, men när jag startar Cubase 5 så kan jag inte längre höra några andra ljud. Jag hör ljud från Spotify, men inte från webbläsare eller systemljud, de kommer tillbaka direkt när jag slår av Cubase.

Jag har googlat och sökt, men inte hittat några svar, någon som vet vad som är fel?

Valt rätt drivrutin för ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Valt rätt drivrutin för ljudkortet?

Japp, de enda som funkar till Windows 7. Har ett Asus Xonar D2/PM.

Inne i Cubase har jag valt Asio Low Latency Driver, för annars blir ljudet fördröjt. Kanske ska testa ladda ner Asio4All.

Edit:

Installerade Asio4All och körde med de drivrutinerna i Cubase, funkar bra, men verkar som om bakgrundsljudet fortfarande stängs av =/ Varför blir det sån jädrans latency till att börja med? Windows bara förstör 😄

Redigerat av shogunami
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du högerklickar på den och väljer egenskaper lr vad finns?

Jag har Windows 7 (samma utseende som i Vista), ser inte riktigt ut som förut.

Det finns ingen "egenskaper" =/

Det som finns är "Öppna Volymkontrollen", "Uppspelningsenheter", "Inspelningsenheter", "Ljud", och "Alternativ för volymkontroll" och inget verkar kunna åtgärda mitt problem =/

Redigerat av shogunami
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Windows 7 (samma utseende som i Vista), ser inte riktigt ut som förut.

Det finns ingen "egenskaper" =/

Det som finns är "Öppna Volymkontrollen", "Uppspelningsenheter", "Inspelningsenheter", "Ljud", och "Alternativ för volymkontroll" och inget verkar kunna åtgärda mitt problem =/

Har du kört in drivrutinerna från Asus hemsida

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=QsEK...ontent=download

det är väl dit ljukort?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du testat byta drivrutiner i Cubase till ljudkrotets drivrutiner? funkar ljudet då?

Har samma "problem" när jag kör Asio4all i Cubase. Då stryper windows allt ljud förutom cubase. Byter jag till UX1ans drivrutiner i Cubase så slutar allt strul.

Ett rätt enkelt tips är ju att spela in allt med låg latency drivisarna och sen när du ska mixa/referenslyssna så kör du med vanliga drivrutinerna. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
har du testat byta drivrutiner i Cubase till ljudkrotets drivrutiner? funkar ljudet då?

Har samma "problem" när jag kör Asio4all i Cubase. Då stryper windows allt ljud förutom cubase. Byter jag till UX1ans drivrutiner i Cubase så slutar allt strul.

Ett rätt enkelt tips är ju att spela in allt med låg latency drivisarna och sen när du ska mixa/referenslyssna så kör du med vanliga drivrutinerna. 🙁

UX1ans drivrutiner? o.O vad är det för något skoj?

Jag vet inte hur man ställer in latency =/ Hittade någonstans förut, men minns inte varit.

Det dryga här är att jag inte t.ex. kan sitta i skype eller göra något annat ö.h.t. när jag använder cubase =/

Edit:

Ser att några haft liknande problem, verkar som om Asio drivern ibland tar över ljudkortet så att datorn inte kan använda kortet till något annat. Men jag har ju fått det funka förut? Funkade PERFEKT igår =/

Redigerat av shogunami
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, de enda som funkar till Windows 7. Har ett Asus Xonar D2/PM.

Inne i Cubase har jag valt Asio Low Latency Driver, för annars blir ljudet fördröjt. Kanske ska testa ladda ner Asio4All.

Edit:

Installerade Asio4All och körde med de drivrutinerna i Cubase, funkar bra, men verkar som om bakgrundsljudet fortfarande stängs av =/ Varför blir det sån jädrans latency till att börja med? Windows bara förstör 🙁

Konstig prioritering att köpa Cubase 5 utan att ha ett riktigt ljudkort… 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstig prioritering att köpa Cubase 5 utan att ha ett riktigt ljudkort… 🙁

Fick faktiskt Cubase 5 relativt tidigt, och Xonar D2 är ett riktigt bra ljudkort o.O Framförallt när man ska ha balans. Film, spel, musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

UX1ans drivrutiner? o.O vad är det för något skoj?

Jag vet inte hur man ställer in latency =/ Hittade någonstans förut, men minns inte varit.

Det dryga här är att jag inte t.ex. kan sitta i skype eller göra något annat ö.h.t. när jag använder cubase =/

Toneport UX1, mitt ljudkort 🙁

I cubase, testa gå in på Devices/Device setup och klicka på ditt ljudkort (under VST audiosystem) klicka sedan på Control panel. Du ska då komma in till inställningarna för dina ljuddrivrutiner. Ofta så kan man ställa in Buffertsize. Mindre Buffert = Mindre latency men men det kräver mer cpu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toneport UX1, mitt ljudkort 🙁

I cubase, testa gå in på Devices/Device setup och klicka på ditt ljudkort (under VST audiosystem) klicka sedan på Control panel. Du ska då komma in till inställningarna för dina ljuddrivrutiner. Ofta så kan man ställa in Buffertsize. Mindre Buffert = Mindre latency men men det kräver mer cpu.

Har en quad core processor, så tycker den borde klara, ska ta och testa senare.

Men fortfarande problem med att allt annat ljud försvinner =/

Asio Low Latency funkar tillsvidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Cubase Device Setup så finns "Release Driver when Application is in Background" bocka i den, ev måste du starta om Cubase.

Ja, det har jag gjort, men den funkar bara i vissa program vid vissa tillfällen verkar det som =/ Och varje gång jag öppnar cubase igen så blinkar det ett meddelande och Cubase stannar upp i ungefär en sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...