Jump to content
Annons

Hjälp med att koppla in midi-klaviatur


Villa Superstar

Recommended Posts

Jag har ett midi-keyboard med en "spelportskontakt" (alltså en sån där med 15 piggar fördelade på två rader, som en skrivarkontakt fast mindre) i änden av midi-sladden.

Problemet är att jag inte har någon 15-piggars-kontakt på datorn och har därför letat efter någon konverter av något slag. Idag köpte jag en sån här på clasohlson, men fortfarande får jag inte midi-keyboarden att fungera.

Finns det någon drivrutin, adapter eller nåt annat sätt att få midi-keyboarden? Vore grymt tacksam om nån vet svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå till devces -> device seup -> all midi inputs

Där ska du hitta någon device hos mig står det:

SB Live MIDI UART -> aktive yes

Sedan under Default midi ports ska du kunna välja in o outputs...

Efter det godkänner du allt... Sedan i Project fönstret ska du välja in: all midi inputs...

Out en relevant synth... om du har mjukvaru så ska du såklart starta den först men börja med att välja standard midi synthen för att se om det fungerar!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan brukar man väl förresten behöva drivrutiner till USB-mojänger också.... Men du har ju winXP ser jag så där ska väl det mesta redan finnas med...? Kände datorn av att du satte dit adaptern?

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Polder: Det står bara 4 axis 4 button joystick (plus lite annat som jag antar inte har med saken att göra ex.default midi och sånt). Alltså inget om någon midi-input (motsvarande din SBlive).

Android: XP hittar enheten själv, dessvärre känner den igen den som en "HID-compliant game controller" alltså en spelkontroll. Troligtvis därför som Cubase inte hittar något midi-keyboard (så smart jag är 😎).

Finns det nåt sätt att ändra så att datorn tolkar keyboardet som en ett keyboard och ingen spelkontroll, eller måste jag köpa någon annan kabel. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt bilden finns det ju en mode-omkopplare på mojängen... Kan den va nåt att undersöka? *gissar hej vilt!*

Har du testat med de olika alternativen som står i den där menyn? Det kan ju va så att de heter nåt helknasigt eftersom USB-grejen troligen mest är till för just joysticks, men ändå funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

android: Har provat alla moderna, den enda skillnaden är att datorn känner igen den som andra spelkontroller (annat antal knappar och sånt). Tyckte inte att det fanns något annat av intresse i menyn men jag får väl ta mig en titt till.

Annars börjar jag mer och mer ge upp tanken på att det ska fungera, funderar på att lämna tillbaka kabeln som jag har nu och istället införskaffa en sån här. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en midi kabel eller har du bara köpt nånting på närmaste databutik?

Finns det ingen hjälp att få i instruktionsboken... Det gör jag alltid som sist när det verkligen krisar sig... öppnar påsen med instruktionsböcker.

Det verkar som att det är problem med interfacet alltså kabeln eller drivrutin om det behövs nån sån.

Se till att ha rätt kabel. Midi kabel på musikbörsen t.ex. Då ska du koppla midi out från synthen till midi in på datorn. (hjälper oftast o byta...) Har också haft det en gång... Satt två timmar ringde till olika personer testa o installera om ljudkortet... ringde till musikbörsen... Det visade sig att jag hade kopplat midi out på midi out... allt så det ska ju gå från out till in och tvärtom 😛

Titta också under dina kontrollpanel om du har rätt midi device...

kontroll panelen => ljud och ljud enheter...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en midikabel men den är inkopplad till en adapter som är köpt på närmaste datorbutik (ClasOhlson, som jag visade en bild på i första inlägget). Antar att det är datorkabeln som spökar, börjar tvivla lite på att det går att koppla in en midi med hjälp av denna eftersom den verkar vara avsedd för spelkontroller (står så på kartongen bland annat) 😄.

Instruktionsboken var inte till mycket hjälp (väldigt tunn). Det jag hittar om midi-devices i ljud och ljudenheter är vilken enhet som ska väljas för uppspelning av midi och det är väl inte riktigt där felet ligger (det finns dessutom bara en att välja).

Jag letar numera efter en annan midikabel men det är svårt, de två typer som finns är antingen en midi->spelport (en sån som jag har och som inte fungerar eftersom jag inte har någon spelport på datorn) eller också midi->usb som kostar skjortan (ca. 500:-, ungefär vad hela keyboardet kostade). Men jag letar på, skam den som ger sig 😄.

Vet någon var det finns en midi->serieport (9 piggar) eller midi->usb för ett överkomligt pris så får ni gärna skriva var 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag är lite vrång men gör dig själv en tjänst och släng bort det där åbäket. Gå sedan ut och handla ett t ex fullt dugligt Keystation 49es. Då kommer ditt liv att bli underbart 😄

At köpa en midikabel för 500:- till ett keyboard som kostar 500:- är ju, tja hur ska jag lägga det här finkänsligt, inte alls smart 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag är lite vrång men gör dig själv en tjänst och släng bort det där åbäket. Gå sedan ut och handla ett t ex fullt dugligt Keystation 49es. Då kommer ditt liv att bli underbart

Gärna, om du bjuder 😄.

Ok, keyboarden kostade kanske lite mer än 500 (inte jättemycket men ändå) men jag tänker som sagt inte köpa en usb-sladd, jag letar istället efter en midi->serieport 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag är lite vrång men gör dig själv en tjänst och släng bort det där åbäket. Gå sedan ut och handla ett t ex fullt dugligt Keystation 49es. Då kommer ditt liv att bli underbart

Gärna, om du bjuder 😄.

Ok, keyboarden kostade kanske lite mer än 500 (inte jättemycket men ändå) men jag tänker som sagt inte köpa en usb-sladd, jag letar istället efter en midi->serieport 😄.

Jo, jag såg att du inte hade tänkt göra det. Men jag ville bara retas lite grann. Nämen nu ska inte jag vara den som kommer och förstör. Jag har inga tips på hur du ska få det att fungera men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Pluffo.

Om du nöjer dig med två oktaver kommer du under tusenlappen för ett usb-midikeyboard. Den andra varianten verkar knepig.

Vet du ens om det finns asio-drivrutiner för serieportsadaptern? Jag gissar att det inte gör det och i så fall blir det olidligt hög latency i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tagit till mig era åsikter och funderar faktiskt på att byta in mitt nuvarande keyboard mot ett större, dyrare med usb-kontakt (förutsatt att butiken vill ta tillbaka mitt nuvarande).

Såhär står det om det jag funderar på att köpa (kostar 995:-):

Miditech MidiStart-2 USB midikeyboard. 49 anslagskänsliga tangenter, USB, Cubasis AV programvara, Midi Out, sustainpedalingång. Pitch och Modulationshjul.

midistart2USBsm.jpg

midistart2USBbaksida.jpg

Är det nåt att ha eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är nog smart att lägga pengar på någonting som du kan växa in.

När du ändå lägger ut pengar....

Det finns ju ofta begagnade midi keyboards till salu...

Där det finns många kontroller o kanske lite fler än två oktaver 🙁

Detta verkar aldrig att komma fungera ordentligt!

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...