Jump to content
Annons

Backtracks live med iphone/mp3


Jon Rinneby

Recommended Posts

Medveten om att frågan varit upp tidigare men...

Tänkte bara höra om någon av er har erfarenhet av att köra iphone/mp3-spelare live, med backtracks? Tänker enklare slingor/körer i mono.

Det enklaste borde vara iphone - stereo out till left och right, en med klick och en med backtracks - kopplas till mixer left/right in på tape/line? sen får trummisen hörlursljudet och ljudteknikern backtracket. Problemet är väl om man vill att trummis enkelt ska kunna styra sin volym själv utan att det påverkar utljudet så att säga. Och då behöver man en separat hörlursförstärkare, eller alternativt om det finns på mixerna... Nåja:

Vi letar efter en så enkel/konstnadseffektiv/säker lösning som möjligt wacko Inte för mycket krångel och saker som kan gå fel.

Kan denna funka? http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_4usb.htm - Ser ut som där är separat volym för main out och hörlurar. Har jag missat något?

Förslag?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Medveten om att frågan varit upp tidigare men...

Tänkte bara höra om någon av er har erfarenhet av att köra iphone/mp3-spelare live, med backtracks? Tänker enklare slingor/körer i mono.

Det enklaste borde vara iphone - stereo out till left och right, en med klick och en med backtracks - kopplas till mixer left/right in på tape/line? sen får trummisen hörlursljudet och ljudteknikern backtracket. Problemet är väl om man vill att trummis enkelt ska kunna styra sin volym själv utan att det påverkar utljudet så att säga. Och då behöver man en separat hörlursförstärkare, eller alternativt om det finns på mixerna... Nåja:

Vi letar efter en så enkel/konstnadseffektiv/säker lösning som möjligt wacko Inte för mycket krångel och saker som kan gå fel.

Kan denna funka? http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_4usb.htm - Ser ut som där är separat volym för main out och hörlurar. Har jag missat något?

Förslag?

Du tänker helt rätt!

I mitt band kör vi live med förinspelade bakgrunder, eller "back tracks", då främst körstämmor och mattor. Vi har både använt iPod och pc för ändamålet.

De senaste gigen har vi kört pc med protools (m-box 2, 2 out, L & R ---> 2x mono) vilket egentligen ger den enda fördelen att visuellt kunna se vad som händer, sen kan man iofs också på plats överlappa spår om man tex har ett intro som skall gå in i efterkommande låt. Annars tycker jag det har varit mycket osäkert och instabilt, tycker nog iPod känns som ett mycket säkrare val.

ALESIS Multimix funkar nog utmärkt, vi kör själva med en billig minimixer (behringer 4 ch, tror jag) för att kontrollera klickvolymen. Frågade faktiskt Soilworktrummisen, Dirk Verbeuren om detta med back tracks. Han kör pc och "cool edit" vid clinics men med Soilwork kör han en specialbyggd industridator med touch screen för att använda samplingar osv. i stereo, coolt men antagligen väldigt dyrt.

Lycka till! 😉

Redigerat av Nikke666
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...