Jump to content
Annons

Var kan man köpa glasull med 45kg/m3?


ErikP120

Recommended Posts

Detta behöver inte bli ytterligare en absorbenttrĂ„d, men jag behöver onekligen hjĂ€lp med att hitta rĂ€tt material. Det verkar som att glasull med en densitet pĂ„ 45kg per m3 Ă€r optimalt för att bygga basfĂ€llor sĂ„ det Ă€r det jag söker. Är det nĂ„gon som vet var det finns att köpa? 100mm tjock.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Nej men tÀnkte att, den har högre densitet sÄ kommer du ju fungera bÀttre pÄ de lÀgre frekvenserna. SÄg pÄ att hade 40 pÄ byggmax i alla fall. PÄ lager. Vilket borde duga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej men tÀnkte att, den har högre densitet sÄ kommer du ju fungera bÀttre pÄ de lÀgre frekvenserna. SÄg pÄ att hade 40 pÄ byggmax i alla fall. PÄ lager. Vilket borde duga.

Vilket flödesmotstÄnd som funkar bÀst beror pÄ mÄnga faktorer (om vi talar om helmholtz-baserade basfÀllor).

Densiteten Àr inte direkt relaterat till flödesmotstÄndet sÄ man bör helst ta reda pÄ detta vÀrde (om möjligt).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilket flödesmotstÄnd som funkar bÀst beror pÄ mÄnga faktorer (om vi talar om helmholtz-baserade basfÀllor).

Densiteten Àr inte direkt relaterat till flödesmotstÄndet sÄ man bör helst ta reda pÄ detta vÀrde (om möjligt).

DÄ Àr det bara köra pÄ Erik.

Gilbert, guden av akustik 😉.

Redigerat av GĂ€st
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vilket flödesmotstÄnd som funkar bÀst beror pÄ mÄnga faktorer (om vi talar om helmholtz-baserade basfÀllor).

Densiteten Àr inte direkt relaterat till flödesmotstÄndet sÄ man bör helst ta reda pÄ detta vÀrde (om möjligt).

FlödesmotstÄndet Àr nog överkurs för sÀljarna pÄ byggföretagen som inte ens kunde fÄ fram densiteten pÄ materialen jag frÄgade om. Jag Àr inte en guru pÄ akustik sÄ jag hÄller mig till den fakta jag vet fungerar, hittils strÀcker sig den till 45kg/m3. GÄr jag tag i glasull med den speccen sÄ blir jag förmodligen nöjd:-)

Vill bara lÀgga till att problemet inte Àr löst!

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr det med stenull?

Inte ett alternativ, framgÄr tydligt efter research.

Eller, ett alternativ Àr det vÀl men det har ingen fördel mot glasullen och eftersom jag ska bygga frÄn början sÄ tÀnkte jag stoppa in bra skit direkt.

Eller, en fördel har det kanske ur hÀlsosynpunkt, men nÀr man vÀl fÄtt allt pÄ plats sÄ Àr glasullen inte sÄ farlig heller.

Dessutom, sĂ„ kan jag offra en lunga för att fĂ„ bra ljud! 😉

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€r du fĂ„tt allt pĂ„ plats kan du ha pĂ„ lite sprĂ€ylim yttest pĂ„ ullen för att binda ihop det lite. SĂ„ dammar det inte lika mycket 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FlödesmotstÄndet Àr nog överkurs för sÀljarna pÄ byggföretagen som inte ens kunde fÄ fram densiteten pÄ materialen jag frÄgade om.

Jag kanske kan vara till hjÀlp med ungefÀrliga omvandlingar mellan flödesmotstÄnd och densitet. PM'a mig!

Inte ett alternativ, framgÄr tydligt efter research.

Eller, ett alternativ Àr det vÀl men det har ingen fördel mot glasullen och eftersom jag ska bygga frÄn början sÄ tÀnkte jag stoppa in bra skit direkt.

Eller, en fördel har det kanske ur hÀlsosynpunkt, men nÀr man vÀl fÄtt allt pÄ plats sÄ Àr glasullen inte sÄ farlig heller.

Dessutom, sĂ„ kan jag offra en lunga för att fĂ„ bra ljud! 😆

Vad jag förstÄtt fungerar stenull och glasull likvÀrdigt vid akustikbehandling. Det Àr sÄ klart en fördel att veta dess absorberande egenskaper. Mn vet man bara det ska det inte vara nÄgon skillnad.

Ur hĂ€lsosynpunkt Ă€r inget av dem nĂ„got optimalt alternativ. Även stenull dammar nĂ€r man arbetar med det. Sten- eller glasdamm i lungan. Det Ă€r som att vĂ€lja mellan pest eller kolera.

Ur brandsynpunkt Ă€r dĂ€remot bĂ„da riktigt bra! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kanske kan vara till hjÀlp med ungefÀrliga omvandlingar mellan flödesmotstÄnd och densitet. PM'a mig!

Vad jag förstÄtt fungerar stenull och glasull likvÀrdigt vid akustikbehandling. Det Àr sÄ klart en fördel att veta dess absorberande egenskaper. Mn vet man bara det ska det inte vara nÄgon skillnad.

Ur hĂ€lsosynpunkt Ă€r inget av dem nĂ„got optimalt alternativ. Även stenull dammar nĂ€r man arbetar med det. Sten- eller glasdamm i lungan. Det Ă€r som att vĂ€lja mellan pest eller kolera.

Ur brandsynpunkt Ă€r dĂ€remot bĂ„da riktigt bra! đŸ˜±

Citat av Claes frÄn kontrollrummet a propÄ att byta ut befintlig stenull mot glasull: "Det Àr inte lönt eftersom det inte gör nÄgon jÀttestor skillnad, men om man bygger nytt, sÄ ska man förstÄs ta det material som man vet Àr lÀmpligast - dvs glasull."

Tack för förslaget, jag PM:ar nÀr jag hittat ett par material som kan kandidera:)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Citat av Claes frÄn kontrollrummet a propÄ att byta ut befintlig stenull mot glasull: "Det Àr inte lönt eftersom det inte gör nÄgon jÀttestor skillnad, men om man bygger nytt, sÄ ska man förstÄs ta det material som man vet Àr lÀmpligast - dvs glasull."

Tack för förslaget, jag PM:ar nÀr jag hittat ett par material som kan kandidera:)

Claes brukar hÀvda att glasull Àr bÀttre Àn stenull. Vad jag vet har han dock inte styrkt det pÄ nÄgot sÀtt.

SÄ det fÄr stÄ för honom.

DÀremot finns det en stor samling empiriska belÀgg för att det rent akustisk inte behöver vara nÄgon skillnad mellan att anvÀnda glas eller sten.

http://bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Claes brukar hÀvda att glasull Àr bÀttre Àn stenull. Vad jag vet har han dock inte styrkt det pÄ nÄgot sÀtt.

SÄ det fÄr stÄ för honom.

DÀremot finns det en stor samling empiriska belÀgg för att det rent akustisk inte behöver vara nÄgon skillnad mellan att anvÀnda glas eller sten.

http://bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Intressant! Kan du hjÀlpa mig fÄ en relation till koeffecienten? Hur ska jag tolka den?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

alex30free (oregistrerad)

SkÄne har ju en av europa's största fabriker av glasull....

Och den ligger i Billesholm, Bjuv kommun nÀra Helsingborg...

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SkÄne har ju en av europa's största fabriker av glasull....

Och den ligger i Billesholm, Bjuv kommun nÀra Helsingborg...

Hmm, undrar om det Àr isovers sortiment som tillverkas dÀr? Tack för infon, ska ringa dit imorgon och höra hur jag kan fÄ tag pÄ rÀtt material.

Joachime, vilket flödesmotstÄnd vill jag ha pÄ 100mm 45kg/m3? Till basabsorbtion, sÄ lÄgt det bara gÄr. Högtalarna ger ->37hz +/- 1,5db, men rolloffen gÄr Ànnu en bra bit djupare innan det blir helt tyst.

Taaaaack:-)

Edit, vet att jag kommer att fÄ ta de djupaste frekvenserna med helmholts, men sÄ djupt som möjligt kvarstÄr.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Joachime, vilket flödesmotstÄnd vill jag ha pÄ 100mm 45kg/m3?

Givet materialet (glasull, stenull, knÀckebröd etc) kan man göra en ungefÀrlig uppskattning av flödesmotstÄndet om man kÀnner densiteten. SÄ jag kan alltsÄ ge dig det ungefÀrliga flödesmotstÄndet för 45 kg/m3 glasfiber om du vill.

Jag kan dessutom ge dig ungefÀrliga absorbtionsvÀrden för 100 mm av detta. Dikt an mot vÀgg och vid en viss distans frÄn vÀgg (lÄt sÀga 100 mm). Allt det hÀr Àr dock utifrÄn berÀkningsmodeller. Jag Àr Àn sÄ lÀnge inte helt klar pÄ vilka felmarginaler dessa har.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Givet materialet (glasull, stenull, knÀckebröd etc) kan man göra en ungefÀrlig uppskattning av flödesmotstÄndet om man kÀnner densiteten. SÄ jag kan alltsÄ ge dig det ungefÀrliga flödesmotstÄndet för 45 kg/m3 glasfiber om du vill.

Jag kan dessutom ge dig ungefÀrliga absorbtionsvÀrden för 100 mm av detta. Dikt an mot vÀgg och vid en viss distans frÄn vÀgg (lÄt sÀga 100 mm). Allt det hÀr Àr dock utifrÄn berÀkningsmodeller. Jag Àr Àn sÄ lÀnge inte helt klar pÄ vilka felmarginaler dessa har.

Ja! Precis sÄ:-) Har planerat för 100mm luftspalt, men aldrig fÄtt svar pÄ mina funderingar om man kan komma Ànnu djupare genom att öka luftspalten till det dubbla. Det hade varit till stor hjÀlp om du kunde ge mig en ungefÀrlig uppskattning. Hoppas jag kan hjÀlpa till med nÄgot i framtiden. :-)

Men visst Àr det glasull vi pratar om? Att klÀ in studion i 100mm glasfiber lÄter som ett rejÀlt bygge.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja! Precis sÄ:-) Har planerat för 100mm luftspalt, men aldrig fÄtt svar pÄ mina funderingar om man kan komma Ànnu djupare genom att öka luftspalten till det dubbla. Det hade varit till stor hjÀlp om du kunde ge mig en ungefÀrlig uppskattning. Hoppas jag kan hjÀlpa till med nÄgot i framtiden. :-)

Men visst Àr det glasull vi pratar om? Att klÀ in studion i 100mm glasfiber lÄter som ett rejÀlt bygge.

Ja visst Ă€r det glasull. Tanken slant medan jag skrev. 😆

HÀr Àr ett diagram som visar vilken skillnad luftspalt kan göra.

post-1786-1267053778_thumb.png

Den streckade linjen visar absorptionskoefficienten över frekvensspektrumet för 100 mm glasull med densiteten 45 kg/m3 direkt mot solid vÀgg.

Den heldragna linjen med punkter visar densamma pÄ en distans av 100 mm frÄn vÀgg.

Nedanför en jÀmförelse mellan samma glasull pÄ en distans av 100 mm och 200 mm. Den streckade mostavarar hÀr 100 mm distans och den heldragna med punkter 200 mm.

post-1786-1267053792_thumb.png

Sammanfattat kan man sÀga att det finns en teoretisk skillnad mellan att montera pÄ 200 mm istÀllet för 100 mm distans frÄn vÀggen. Men inte lika stor skillnad som mellan 100 mm och att inte ha nÄgon distans alls.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja visst Ă€r det glasull. Tanken slant medan jag skrev. 😆

HÀr Àr ett diagram som visar vilken skillnad luftspalt kan göra.

post-1786-1267053778_thumb.png

Den streckade linjen visar absorptionskoefficienten över frekvensspektrumet för 100 mm glasull med densiteten 45 kg/m3 direkt mot solid vÀgg.

Den heldragna linjen med punkter visar densamma pÄ en distans av 100 mm frÄn vÀgg.

Nedanför en jÀmförelse mellan samma glasull pÄ en distans av 100 mm och 200 mm. Den streckade mostavarar hÀr 100 mm distans och den heldragna med punkter 200 mm.

post-1786-1267053792_thumb.png

Sammanfattat kan man sÀga att det finns en teoretisk skillnad mellan att montera pÄ 200 mm istÀllet för 100 mm distans frÄn vÀggen. Men inte lika stor skillnad som mellan 100 mm och att inte ha nÄgon distans alls.

Tusen tack! Detta Àr vÀldigt vÀrdefullt. Kan du definiera koefficienten lite nÀrmare sÄ att jag fÄr en uppfattning om absorbtionen Àven utan dina tjusiga diagram? Jag förstÄr att det Àr enkel matematik, men jag kan inte greppa förhÄllandet mellan koefficient och absorbtion. (trött i hjÀrnan) Vad innebÀr exempelvis absorbtionskoefficient 1 och vad hÀnder över 1 samt under 1? Visst ser jag att det absorberar mer över och mindre under, men hur Àr formeln?

Extra bra att de inte absorberar lika mycket i det höga registret. Vill inte döda rummet helt.

Det kÀnns som att skillnaden mot 200mm luftspalt inte motiverar ytan det skulle ta upp i rummet.

Tack igen :-)

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KlÀ inte hela rummet med glas/sten-ull!

Dessa material absorberar vÀldigt bra i övre registret och det Àr stor risk att man fÄr för kort reverbtid i mellan och diskantregistret. Fokusera pÄ de viktigaste ytorna (d v s de som ger en tidig reflektion) och bygg perforerad panel eller diffusorer för resten av ytan.

Ang absorptions koefficienter över 1.00 (scrolla ned till ” Data Interpretation for Values Greater than 1.00”):

http://zone.ni.com/devzone/cda/tut/p/id/1556

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan du definiera koefficienten lite nÀrmare sÄ att jag fÄr en uppfattning om absorbtionen Àven utan dina tjusiga diagram? Jag förstÄr att det Àr enkel matematik, men jag kan inte greppa förhÄllandet mellan koefficient och absorbtion. (trött i hjÀrnan) Vad innebÀr exempelvis absorbtionskoefficient 1 och vad hÀnder över 1 samt under 1? Visst ser jag att det absorberar mer över och mindre under, men hur Àr formeln?

Absorptionskofficienten anger en konstruktion eller sammansÀttnings absorberande egenskap.

0 (noll) Àr lika med ingen absorberande egenskap alls. 1 innebÀr full absorption. En bra liknelse Àr ett öppet fönster. Inget ljud relekteras tillbaka.

VÀrden ovanför 1 förklaras i lÀnken i Gilberts inlÀgg.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack tack!

Jag har inte tÀnkt klÀ in hela rummet, vet att jag skulle döda det dÄ. Sen sÄ startade jag en annan trÄd om hur man kan bygga en basfÀlla utan att döda mid och high, fick dock aldrig nÄgot svar pÄ den frÄgan. Men som man ser pÄ joachims diagram sÄ absorberar givet material mer i de löga frekvenserna Àn i de höga, eller? Om jag dessutom klÀr in basfÀllorna i nÄgon form av plast eller annan tÀt yta, kan jag inte reflektera lite av de högre frekvenserna pÄ det sÀttet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ„gon typ av helmholtz; perforerad panel eller spaltpanel.

Ja precis, men hur brett frekvensband kan man absorbera med dessa tekniker? Det Àr ju inte en specifik frekvens (Ànnu) sÄ det hade varit bra att dÀmpa 400hz och nerÄt sÄ mycket det gÄr utan att ta vÀck all diskant.

Det jag sa om att klÀ in en skiva i plast, skulle inte det reflektera Ätminstone diskanten?

Tack för hjÀlpen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...