Jump to content
Annons

Dubbning med Auto-Tune?


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag vet ju hur det gå till när man dubbar för att få ett starkare sångspår. Hur gör man detta om man ska lägga på en extrem auto-tune effekt? Kan man ha en auto-tune-enhet på varje spår? Skulle det bli missljud då?

Det är nämligen så att jag spelade in 3 dubbar med samma melodi. Och sedan har jag ett spår med en annan melodi högre upp i tonregistret. Ska jag lägga ihop de 3 dubbarna med samma melodi till ett spår för att sedan lägga på effekten och ha en auto-tune enhet speciellt till sångspåret med annan melodi? Hoppas det inte blir för krångligt 😮

/ Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan inte ha fler maxade autotunespår samtidigt, det blir ju bara som att ha två synthar som spelar samma sak med ungefär samma ljud. Du kan ju testa chorusgrejen eller så gör du så att du har mycket autotune på det viktigaste spåret och sen mindre autotune på de två andra spåren så att det ändå blir lite svängningar i tonerna. Även om jag aldrig jobbar med 100% autotune så brukar det bli bra när jag gör så. Skulle tro att det kommer ge det bästa resultatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 😉 Jag märkte det, när jag hade flera auto-tune-spår samtidigt. Det blev precis som du säger, som om man la 2 samma synthljud på varandra.

edit: gör det skillnad om jag dubbar 3 spår, panorerar 2 stycken åt höger och vänster, sparar allt som ett ljudspår och sedan lägger autotune på allt tillsammans? eller kan jag lika gärna skippa dubbningen?

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

På mina senaste två "produktioner" har jag använt AutoTune, men subtilt. Då har jag haft 3-10 spår samtidigt, men INTE hårt AutoTunade, då låter det bra/bättre. (En instans per spår alltså.) Men som tidigare sagt, samma melodi hårt AutoTunade låter skumt. I stämmor kan det dock låta "coolt" à la Ke$ha - Tic Toc (sticket). Detta eftersom det blir som ett ackord.

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar utmärkt att använda autotune till det ?

Vadå "inte använda 3 autotunade spår samtidigt" ?

Grejen är att det kommer låta förjävligt om du lägger allt i mitten (mono) .. däremot om du gör äkta dubbar, så lägger du en i mitten och sen en vardera i L/R .. då får du dub+stereoeffekten, då störs dom inte av varandra, men har du 3-4 sångspår i mitten så kommer det bara låta grötigt och kan tom låta fasfel om det .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...