Jump to content
Annons

Se ackordnamn i Cubase..?


Jizzen

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja kunna se ackordnamnen i Cubase samtidigt som jag komponerar. Alltså: om jag tar t.ex. ett Csus4-ackord på klaviaturet så vill jag att själva ackordnamnet ska visas i sequensern. Är det möjligt på något sätt i Cubase SE? En så pass enkel sak borde finnas i programmet tycker jag, eller..? Vill minnas att man kunde se denna information i en tidig version av Cubase (Cubase Score 2.0) som jag hade för många år sedan. Är det kanske så att ackordnamn går att se i dem "stora" syskonprogrammen, men inte i nerbantade versioner som exempelvis SE?!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om det spelar i midieditorn kommer ackorden att visas upp till höger. En annan möjlighet är att använda "scores".

/Jocke

Tack för svar!

Det ska alltså vara möjligt att se ackordens namn i midieditorn alternativt i scores menar du? I mitt Cubase SE (observera att det inte är SE 3) kan jag inte se denna information, tyvärr. Inte någonstans! Är det någon inställning i programmet som måste göras för att man ska kunna se ackordnamnen kanske?

En följdfråga: Kan man se ackordnamnen i den senaste nerbantade versionen Essential 5?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...