Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej...

Har lite problem med mina gitarrinspelningar, det Àr sÄ att nÀr jag spelar in med min Fender "highway1"(gammal modell) sÄ brusar det nÄt sÄ in i, men sÄ fort jag kopplar in Gibson Bfg les paul sÄ lÄter det inte ens i nÀrheten sÄ mkt! Kan det vara sÄ att fendern inte Àr balanserad(alltsÄ utgÄngen) och att Gibson Àr det vilket leder till att det inte hörs lika mkt med Gibson eller Àr det nÄgot annat som gör att det brusar!

Just nu sÄ kopplar jag in frÄn gitarren direkt in i ljudkortet (Emu 0404) nÀr jag startar tex amplitube 2 och lÀgger pÄ distljud sÄ börjar det brusa och pipa!

Har lÀst runt lite pÄ forumet och det Àr ganska vanligt att gitarrer , syntar osv inte har balanserade utgÄngar och att en DI-box inte gör nÄgon nytta ifall dÄ gitarren inte har balanserade utgÄngar. Men om man kollar pÄ DI-boxen som jag lÀnkat till stÄr det följande "Converts any unbalanced line-level signal to balanced mic-level output ". Kommer di-boxen dÄ att omvandla hela signalen till balanserat och Àr det DI-box jag behöver för att slippa dessa brus? Kan det vara sÄ att det Àr emus 0404 preamp som Àr vÀrdelösa??

Mvh

Redigerat av fender__
Annons
Postat (redigerat)
Hej...

Har lite problem med mina gitarrinspelningar, det Àr sÄ att nÀr jag spelar in med min Fender "highway1"(gammal modell) sÄ brusar det nÄt sÄ in i, men sÄ fort jag kopplar in Gibson Bfg les paul sÄ lÄter det inte ens i nÀrheten sÄ mkt! Kan det vara sÄ att fendern inte Àr balanserad(alltsÄ utgÄngen) och att Gibson Àr det vilket leder till att det inte hörs lika mkt med Gibson eller Àr det nÄgot annat som gör att det brusar!

Just nu sÄ kopplar jag in frÄn gitarren direkt in i ljudkortet (Emu 0404) nÀr jag startar tex amplitube 2 och lÀgger pÄ distljud sÄ börjar det brusa och pipa!

Har lÀst runt lite pÄ forumet och det Àr ganska vanligt att gitarrer , syntar osv inte har balanserade utgÄngar och att en DI-box inte gör nÄgon nytta ifall dÄ gitarren inte har balanserade utgÄngar. Men om man kollar pÄ DI-boxen som jag lÀnkat till stÄr det följande "Converts any unbalanced line-level signal to balanced mic-level output ". Kommer di-boxen dÄ att omvandla hela signalen till balanserat och Àr det DI-box jag behöver för att slippa dessa brus? Kan det vara sÄ att det Àr emus 0404 preamp som Àr vÀrdelösa??

Mvh

Du har single coil i din fender och humbucker i din gibson!? DĂ€r har du antagligen svaret...

AngĂ„ende DI-box, Är det Emu 0404 USB du har? den har dedikerad instrument-ingĂ„ng (dvs "inbyggd DI-box") sĂ„ dĂ„ behöver du inget extra.

Är det Emu 0404 PCI du har sĂ„ har du bara line-ingĂ„ngar, du behöver sĂ„ledes nĂ„gon form av preamp och DI-box...

Redigerat av Limpan
Postat
Du har single coil i din fender och humbucker i din gibson!? DĂ€r har du antagligen svaret...

AngĂ„ende DI-box, Är det Emu 0404 USB du har? den har dedikerad instrument-ingĂ„ng (dvs "inbyggd DI-box") sĂ„ dĂ„ behöver du inget extra.

Är det Emu 0404 PCI du har sĂ„ har du bara line-ingĂ„ngar, du behöver sĂ„ledes nĂ„gon form av preamp och DI-box...

Ok!

Japp emu 0404 USB Àr det! Men fan va konstigt för innan gick det att spela in med fendern nÀr jag hade min gamla audiophile usb ljudkort utan nÄgra som helst problem. Bara för att de single coil behöver det vÀl inte betyda att de inte gÄr att spela in med dem, eller?

Tack för hjÀlpen!!

Postat
Ok!

Japp emu 0404 USB Àr det! Men fan va konstigt för innan gick det att spela in med fendern nÀr jag hade min gamla audiophile usb ljudkort utan nÄgra som helst problem. Bara för att de single coil behöver det vÀl inte betyda att de inte gÄr att spela in med dem, eller?

Tack för hjÀlpen!!

Single coil tar upp störningar utifrÄn mycket lÀttare. Om du har en gammal CRT-skÀrm i stÀllet för en platt skÀrm, sÄ stÀng av skÀrmen medan du spelar in. Har du lysrör, lÄgenergilampor, dimmer eller annat i nÀrheten som kan störa, sÄ slÀck dem. BÀst Àr förstÄs alltid att köra jordat, eftersom det tar bort mÄnga av riskerna att det kommer in störningar - men single coil Àr ÀndÄ mycket kÀnsligare Àn humbuckers.

Postat
Single coil tar upp störningar utifrÄn mycket lÀttare. Om du har en gammal CRT-skÀrm i stÀllet för en platt skÀrm, sÄ stÀng av skÀrmen medan du spelar in. Har du lysrör, lÄgenergilampor, dimmer eller annat i nÀrheten som kan störa, sÄ slÀck dem. BÀst Àr förstÄs alltid att köra jordat, eftersom det tar bort mÄnga av riskerna att det kommer in störningar - men single coil Àr ÀndÄ mycket kÀnsligare Àn humbuckers.

NÀr du sÀger att alltid köra jordat, vad Àr det som ska köras jordat? Tex Ljudkortets strömadaptern Àr ju ett ojordat uttag!!? MÄste jag dÄ byta kontakten till ett jordat? Killen pÄ MB sa att jordat ska endast vara den signal frÄn gitarren ut till monitorerna (hela den signalen ska dÄ vara jordat).

Kom tÀnka pÄ en grej till, NÀr jag kopplar in gitarren i ljudkoret med XLR ingÄng till ljudkortet mÄste jag dÄ trycka pÄ 48v knappen bara för att det Àr Xlr kabel in till ljudkortet eller gÀller 48v bara för mikrofoner?

Postat (redigerat)
Kom tÀnka pÄ en grej till, NÀr jag kopplar in gitarren i ljudkoret med XLR ingÄng till ljudkortet mÄste jag dÄ trycka pÄ 48v knappen bara för att det Àr Xlr kabel in till ljudkortet eller gÀller 48v bara för mikrofoner?

48V Àr endast för mikrofoner som behöver drivspÀnning.

Du anvÀnder vÀl en vanlig gitarrsladd tele till tele?

Redigerat av kpinnen
Postat
48V Àr endast för mikrofoner som behöver drivspÀnning.

Du anvÀnder vÀl en vanlig gitarrsladd tele till tele?

AnvÀnde tele till tele innan men Killen pÄ MB föreslog att jag kör tele till XLR och slÄ pÄ 48v! (DÄ denna typ av kabel Àr balanserad)

Postat (redigerat)
AnvÀnde tele till tele innan men Killen pÄ MB föreslog att jag kör tele till XLR och slÄ pÄ 48v! (DÄ denna typ av kabel Àr balanserad)

Va? 😛

Inte första gÄngen Börsen bjuder pÄ pinsam humor:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71354

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72828

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66665

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72155

😄

Redigerat av Gilbert
Postat

😄 Det Ă€r nog ett bra sĂ€tt att elda upp gitarrmickarna om du har "tur"...

Undrar vad den sĂ€ljaren tĂ€nkte med egentligen. 😛

Signalen ut frÄn gitarren Àr obalanserad - och att koppla den till en balanserad ingÄng gör varken till eller ifrÄn, sÄ oavsett vilket sÄ finns det ett enda korrekt stÀlle att ta in gitarren - och det Àr pÄ en högohmig instrumentingÄng (som alltid Àr Tele). Alternativet Àr en extern DI-box, som i sin tur kopplas in i mikrofoningÄngen, men det behövs normalt inte om man har en riktig instrumentingÄng (1MOhm eller högre inimpedans).

Postat

Jaha, jag trodde det var nÄgot fel med min Telegitarr. Men lÀgger jag handen pÄ pickupen sÄ tystnar det.

Ska lÀmna in min halvakustiska för reparation (helt annat fel) och sedan se hur mycket den stör i jÀmförelse,

den har humbuckers nÀmligen.

😛

//:debatt

Postat
😼 Det Ă€r nog ett bra sĂ€tt att elda upp gitarrmickarna om du har "tur"...

Undrar vad den sĂ€ljaren tĂ€nkte med egentligen. 😛

Signalen ut frÄn gitarren Àr obalanserad - och att koppla den till en balanserad ingÄng gör varken till eller ifrÄn, sÄ oavsett vilket sÄ finns det ett enda korrekt stÀlle att ta in gitarren - och det Àr pÄ en högohmig instrumentingÄng (som alltid Àr Tele). Alternativet Àr en extern DI-box, som i sin tur kopplas in i mikrofoningÄngen, men det behövs normalt inte om man har en riktig instrumentingÄng (1MOhm eller högre inimpedans).

HUUUH 😼 .. Vad Ă€r det som gör att man kan elda upp gitarrmickarna???

Men har emu 0404 USB dÄ "högohmig" instrumentingÄng? Och ska jag dÄ fortsÀtta koppla in med vanliga tele-tele kablar?

SÄ hÀr skrev emus support!

"this is a hybrid MIC/Line port. To get a louder sound you need to make everything UN-Balanced " Och jag hade ju allt UNbalanced antar jag efterom kabeln frĂ„n gitarr-ljudkortet var ju obalanserat. Vad mer mĂ„ste vara obalanserat? IngĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet Ă€r Balanserat tror jag! Nu fattar jag nada 😄

Postat

Jag vill lÀgga till en sak hÀr! Jag jÀmförde min Telegitarr (med singel-coil) med tvÄ olika telekablar. Den första var min gamla jag köpt för 20 Är sedan pÄ MB för 130 spÀnn dÄ ungefÀr. Sedan tog jag den sprillans nya Planet Waves-kabeln som MB tar 495 spÀnn för, men som jag bestÀllde för 230 spÀnn frÄn Musicstore Tyskland. Den senare fick gitarren att lÄta MYCKET mindre och dessutom hade den ett mer nyanserat ljud. MÄste vara nÄgot i konstruktionen.

Postat
HUUUH 😄 .. Vad Ă€r det som gör att man kan elda upp gitarrmickarna???

Men har emu 0404 USB dÄ "högohmig" instrumentingÄng? Och ska jag dÄ fortsÀtta koppla in med vanliga tele-tele kablar?

SÄ hÀr skrev emus support!

"this is a hybrid MIC/Line port. To get a louder sound you need to make everything UN-Balanced " Och jag hade ju allt UNbalanced antar jag efterom kabeln frĂ„n gitarr-ljudkortet var ju obalanserat. Vad mer mĂ„ste vara obalanserat? IngĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet Ă€r Balanserat tror jag! Nu fattar jag nada 😛

Emu 0404 USB: Input Impedance: 1Mohm

SÄ dÄ ska det gÄ sÄ som jag kör nu dÄ? AlltsÄ jag behöver ingen DI-box eftersom det Àr Högohmig instrumentingÄng!

Postat
Emu 0404 USB: Input Impedance: 1Mohm

SÄ dÄ ska det gÄ sÄ som jag kör nu dÄ? AlltsÄ jag behöver ingen DI-box eftersom det Àr Högohmig instrumentingÄng!

Du behöver inget mer Àn en vanlig instrumentkabel (TS - TS).

Postat
Du behöver inget mer Àn en vanlig instrumentkabel (TS - TS).

Ok! Ska testa köpa ny tele-tele och lÀmna tillbaks tele-XLR.

Claes, nu blev jag vĂ€ldigt orolig för de du nĂ€mnde med att man kan elda upp gitarrmickarna! Är det pga av tele-XLR sladden eller om man trycker pĂ„ fantom matningen? Tacksam för svar!

Postat
Ok! Ska testa köpa ny tele-tele och lÀmna tillbaks tele-XLR.

Claes, nu blev jag vĂ€ldigt orolig för de du nĂ€mnde med att man kan elda upp gitarrmickarna! Är det pga av tele-XLR sladden eller om man trycker pĂ„ fantom matningen? Tacksam för svar!

Strömmen.

Postat (redigerat)
Ja, phantom-matningen... (48 Volt DC).

Ok! Vilken tur att jag inte testade! Ska ivĂ€g till MB sen och testa detta pĂ„ en av deras dyraste gitarrer! SĂ„ fĂ„r vi se hur smart han Ă€r efter de! Vilka idioter det finns 😛

Redigerat av fender__
Postat
Ok! Vilken tur att jag inte testade! Ska ivĂ€g till MB sen och testa detta pĂ„ en av deras dyraste gitarrer! SĂ„ fĂ„r vi se hur smart han Ă€r efter de! Vilka idioter det finns 😄

Gör det, snĂ€lla! 😛

Vet inte om nÄgot kommer att hÀnda, ev. sÄ Àr det du som kommer att se dum ut nÀr du tappar guran i golvet efter en 48V stöt...

Postat
Gör det, snĂ€lla! 😛

Vet inte om nÄgot kommer att hÀnda, ev. sÄ Àr det du som kommer att se dum ut nÀr du tappar guran i golvet efter en 48V stöt...

jag hoppas det hĂ€nder nĂ„got verkligen! Jag ska se dum ut frĂ„n början och be han VISA mig hur han tĂ€nkte sĂ„ fĂ„r han tappa den. 😄

Men anledningen till att det Ă€r farligt att ha fantommatning pĂ„ Ă€r för att gitarren dĂ„ fĂ„r för mycket ström i sig som i sin tur leder till att det blir kortslutning? (Jag vet, jag ska inte bli elektriker) 😼

Postat

Det Àr inte sÀkert att det hÀnder nÄgot - men det finns alltid en risk för det nÀr man spÀnningsmatar saker som inte Àr avsedda att ta emot spÀnning.

TÀnk pÄ att du ska ha en instrumentkabel - alltsÄ en obalanserad TS-TS (monotele i bÄda Àndarna). Det Àr alltsÄ ingen mening att ta en balanserad TRS-TRS (stereotele i bÄda Àndarna), utan dÄ fÄr du bara betala mer för nÄgot som inte gör nÄgon nytta...

Postat
Det Àr inte sÀkert att det hÀnder nÄgot - men det finns alltid en risk för det nÀr man spÀnningsmatar saker som inte Àr avsedda att ta emot spÀnning.

TÀnk pÄ att du ska ha en instrumentkabel - alltsÄ en obalanserad TS-TS (monotele i bÄda Àndarna). Det Àr alltsÄ ingen mening att ta en balanserad TRS-TRS (stereotele i bÄda Àndarna), utan dÄ fÄr du bara betala mer för nÄgot som inte gör nÄgon nytta...

Det Àr ju det jag kört med hela tiden TS-TS, sÄ vad kan man göra mer? eller vad mer Àr det som gör att det uppstÄr brus?? Vill verkligen lösa detta för en gÄng skull!

Postat
Det Àr ju det jag kört med hela tiden TS-TS, sÄ vad kan man göra mer? eller vad mer Àr det som gör att det uppstÄr brus?? Vill verkligen lösa detta för en gÄng skull!

LĂ€s gĂ€rna igenom artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. Jag tror att jag har fĂ„tt med det mesta dĂ€r... 🙁

Postat
LĂ€s gĂ€rna igenom artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. Jag tror att jag har fĂ„tt med det mesta dĂ€r... 😉

Kollade igenom de du skrev nyss men eftersom jag vet att problemet ligger i single coil mickarna pĂ„ fendern (Vet detta eftersom det inte lĂ„ter pĂ„ humbucker mickarna nĂ€r jag testar med Gibson) och eftersom jag vet att DI-box ej behövs dĂ„ jag redan har en inbyggd i mitt emu 0404USB ljudkort sĂ„ vet jag inte lĂ€ngre vad jag ska testa mer! Har ingen crt skĂ€rm, lysrör eller lĂ„genergilampor i lokalen heller! Vad gör man nĂ€r man testat allt? 🙂

Postat

😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.