Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har gjort flerfaldiga försök med effekter och kommit fram till att ett plugin ALDRIG kan ersÀtta riktigt ljud om man vill ha tung dist.

Jag bor i lÀgenhet och den enda gÄng jag har försökt att mica upp sÄ krÀvs det bra hög volym för att fÄ bra ljud, detta blir en EPIC fail dÄ jag har grannar under/bredvid/över i min lÀgenhet.

Det jag Àr ute efter Àr en sÄn liten som möjligt isolation cabinet.

NÄgra frÄgor:

Finns det Isolation Cabinets som har inbyggt förstÀrkare som man kan koppla pedal till?

Vilken Àr den minsta förstÀrkare som har bra dist som man kan anvÀnda i en Isolation cabinet?

Jag Àr ute efter en sÄ liten enhet som möjligt dÄ det Àr trÄngt i mitt rum dÀr jag spelar in.

tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Lite inspiration 😄

http://www.grendelsound.com/

http://www.demeteramps.com/products/cabinets/ssc1.html

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

http://www.dv247.com/guitars/orange-tiny-t...amp-head--34895

http://www.thomann.de/se/blackheart_handso..._head_bh15h.htm

Jag valde 15W förstÀrkare i exemplet, men det finns ju 5W ocksÄ...

Är du hĂ€ndig, sĂ„ kanske du kan bygga en isobox sjĂ€lv?

/Johan

Postat

Du ska inte behöva spela högt alls, ens för att fÄ vÀrst metallvrÄlet. Spelar man in samma riff med samma gitarr och distboxar gen om först en marshallstack, pch sen genom en av de moderna 5-wattarna vete fan om det gÄr att avgöra vilken som Àr vilken om man lyssnar pÄ inspelningen efterÄt.

Att en riktig stÀrkare klÄr alla fuskgrejer Àr helt klart!

Postat (redigerat)
Är du hĂ€ndig, sĂ„ kanske du kan bygga en isobox sjĂ€lv?

/Johan

Haha, hÀndig Àr jag knappast! Vetefasen om jag fÄr ihop en sÄn dÀr box alltsÄ. Jjag provade en gÄng att spela in med en SM57 + kass behringerförstÀrkare (6 Är gammal, köptes för 1500:-) och jag var tvungen att ha svinhögt för att fÄ bra "basljud". DÄ hade jag Àven en amptube micförstÀrkare innan den Äkte in i mitt Juli@kort i datorn.

Har kikat runt lite och de lÄdor som finns pÄ nÀtet Àr svindyra om jag blir besviken. Om jag skall köpa en isobox för 6 papp sÄ ska det fanemej lÄta riktigt bra och dÀmpa riktigt ordentligt. Det Àr lyhört som fan dÀr jag bor sÄ jag mÄste kunna hÄlla ner volymen.

Tack för lÀnkarna! Jag som Àr ohÀndig kanske kan klara av att bara bygga en lÄda och sula ner en förstÀrkare i, istÀllet för att bygga lÄda med högtalare.

DÄ skulle jag behöva en vÀldigt liten förstÀrkare som presterar bra ljudmÀssigt...

Redigerat av VÀxjölirarn
Postat
Du ska inte behöva spela högt alls, ens för att fÄ vÀrst metallvrÄlet. Spelar man in samma riff med samma gitarr och distboxar gen om först en marshallstack, pch sen genom en av de moderna 5-wattarna vete fan om det gÄr att avgöra vilken som Àr vilken om man lyssnar pÄ inspelningen efterÄt.

Att en riktig stÀrkare klÄr alla fuskgrejer Àr helt klart!

Jag hÀnger inte med riktigt, Àr nybörjare inom detta omrÄde, men en sak har jag lÀrt mig och det Àr att man mÄste ha svinhög volym för att fÄ bra grundljud. jag provade med en SM57:a och micförstÀrkare och allt annat Àn svinhögt blev svindÄligt...

Men det kanske Àr nÄgot jag missat?

Postat (redigerat)
Jag hÀnger inte med riktigt, Àr nybörjare inom detta omrÄde, men en sak har jag lÀrt mig och det Àr att man mÄste ha svinhög volym för att fÄ bra grundljud. jag provade med en SM57:a och micförstÀrkare och allt annat Àn svinhögt blev svindÄligt...

Men det kanske Àr nÄgot jag missat?

Har du en förstÀrkare pÄ 5W fÄr du samma ljudeffekt vid lÀgre volym Àn en stor marshall-stack pÄ 100W, det Àr vÀl ganska logiskt? Mitt tips Àr att skaffa en "klen" stÀrkare om du inte vill bli hörselskadad ;-P

Den ljudeffekten som blir nĂ€r man drar pĂ„ hög volym varierar mellan förstĂ€rkare, inte sĂ€kert att det krĂ€vs sĂ„ mycket volym för att fĂ„ ett bra ljud alls faktiskt. Är det en rörstĂ€rkare, och man Ă€r ute efter att rören i slutstegen ska fĂ„ jobba, sĂ„ kan man ju skaffa en förstĂ€rkare pĂ„ nĂ„gra fĂ„ watt, och pĂ„ sĂ„ sett inte behöva blĂ„sa bort frisyren för att fĂ„ rĂ€tt sound.

Sen finns det ju en till aspekt, och det Àr ju högtalaren, som lÄter annorlunda vid riktigt hög volym, men Àr osÀker pÄ hur mycket det pÄverkar helhetsljudet.

Min stĂ€rkare, som Ă€r pĂ„ ca 10W, fĂ„r fastare bas och mer framtrĂ€dande mellanregister nĂ€r jag drar pĂ„ hög volym. TyvĂ€rr bor jag ocksĂ„ i lĂ€genhet med grannar runtom och under mig. Blir tyvĂ€rr mjukvara i datorn istĂ€llet 🙁

Redigerat av Limpan
Postat
Har du en förstÀrkare pÄ 5W fÄr du samma ljudeffekt vid lÀgre volym Àn en stor marshall-stack pÄ 100W, det Àr vÀl ganska logiskt? Mitt tips Àr att skaffa en "klen" stÀrkare om du inte vill bli hörselskadad ;-P

Den ljudeffekten som blir nĂ€r man drar pĂ„ hög volym varierar mellan förstĂ€rkare, inte sĂ€kert att det krĂ€vs sĂ„ mycket volym för att fĂ„ ett bra ljud alls faktiskt. Är det en rörstĂ€rkare, och man Ă€r ute efter att rören i slutstegen ska fĂ„ jobba, sĂ„ kan man ju skaffa en förstĂ€rkare pĂ„ nĂ„gra fĂ„ watt, och pĂ„ sĂ„ sett inte behöva blĂ„sa bort frisyren för att fĂ„ rĂ€tt sound.

Sen finns det ju en till aspekt, och det Àr ju högtalaren, som lÄter annorlunda vid riktigt hög volym, men Àr osÀker pÄ hur mycket det pÄverkar helhetsljudet.

Min stĂ€rkare, som Ă€r pĂ„ ca 10W, fĂ„r fastare bas och mer framtrĂ€dande mellanregister nĂ€r jag drar pĂ„ hög volym. TyvĂ€rr bor jag ocksĂ„ i lĂ€genhet med grannar runtom och under mig. Blir tyvĂ€rr mjukvara i datorn istĂ€llet 🙁

Tusen tack för hjÀlpen! Detta Àr EXAKT vad jag ska köra pÄ! Jag kommer aldrig kunna ha glÀdje av en stor marshall i min lÀgenhet, utan det Àr ju precis som du sÀger mycket bÀttre att fÄ bra ljud vid lÄg volym!

Min plan Àr:

1, bygga en isobox som jag kan stoppa ner min förstÀrkare i + en SM57 mic.

Vad ska jag köpa för FörstÀrkare som kan leverera riktigt bra ljud vid lÄg volym? Jag gillar musik som Therapy?,Nickelback, Creed tec, ingen rÄtung metal men mera skön mjuk och fin dist.

Är det bĂ€ttre att kanske bara köpa en ren förstĂ€rkare och sedan ha en topp bredvid för dist? eller Ă€r det lika bra att köpa en förstĂ€rkare med bra dist i frĂ„n början?

Jag har en MetalMaster dist-platta som Àr bra ljud i, kanske lite för goth för mig men den hade varit kul att kunna anvÀnda ocksÄ ibland.

Jag har en Behringer 30W nu och den Àr det kass dist i om jag inte krÀmar pÄ som fan, med MetalMaster-plattan blir det lite bÀttre men inte ok vid lÄg volym.

Tar som sagt gÀrna emot tips pÄ smÄ förstÀrkare som ger bra ljud ifrÄn sig pÄ lÄg nivÄ.

Postat

En lite Vox AD30VT kanske?

Pushar jag för den som en adrenalinstinn sÀljare? NÀ, men jag har en sedan nÄt Är tillbaks och Àr vÀldigt nÀjd med den. Tror Àven det finns en modell med mer inriktning pÄ metal/ dist.

PÄ modellerna 30 och uppÄt sitter en liten pot pÄ baksidan som lÄter en dra ned ljudnivÄn trots att man vridit pÄ gain o vol. Visst tycker jag kanske det lÄter aningen mer 'Àkta' nÀr man skruvar pÄ en del, men den funkar rÀtt sÄ kalas som vardagsrums/ övningspryl.

Förmodligen kanske det finns fler liknande, kanske tom bÀttre, men det lÀr du inte fÄ veta förrÀn du knallar in i nÄgon butik och ber att fÄ prova... ;-)

Postat

Vet ej om jag kommer att lira med pedal eller om disten i dessa smÄ moster Àr kraftig nog? Ska definitivt kolla upp dessa dÄ det Àr scysst om de Àr smÄ sÄ att min isobox inte behöver vara gigantiskt.

Bara ge sig ut och köpa MDF och lite ljudisolerande material!

Om nÄgon har en begagnad SM57 mic sÄ skicka ett PM!

Postat
nÄgon som vet hur mÄnga decibel man mÄste upp i för att fÄ till en schysst inspelning?

Det handlar inte om decibel. Du ska dra pÄ volym pÄ en rör förstÀrkare för att den ska lÄta bÀst. Om du har en med 5w sÄ kommer det inte lÄta lika högt som nÀr du drar pÄ med en som har 100w. dÀrför Àr kanske en mindre att föredra om du ska spela in i en lÀgenhet eller inte har sÄ vÀlisolerat inspelningsrum. Om du har hög volym pÄ gitarr förstÀrkaren kan du ha lÀgre volym pÄ gainen pÄ mick förstÀrkaren och det resulterar i mindre brus men med dagens utrustning Àr det inga större problem och du kommer utan problem upp i de volymerna med en lite mindre variant av gitarrförstÀrkare.

Postat

En del gitarrförstÀrkare Àr precis som du skriver, de lÄter som sÀmst pÄ lÄg volym och blir bÀttre ju mer man gasar. Men min 40 watt Fender lÄter vÀldigt bra Àven pÄ lÄg mastervolym. SÄ det finns sÀkert andra som ocksÄ gör det.

För att förstÄ hur en gitarrförstÀrkare kommer att lÄta pÄ inspelning Àr det bÀst om man tex i en musikaffÀr kan koppla i sin egen gitarr, sÀtta en sm57 framför kopplad till en liten mackiemixer eller nÄt sÄnt, sen lyssna med lurar genom hörlursutgÄngen. DÄ kanske man tÀnker "WOW" vilket fett tryck. Men om man bara lyssnar direkt en bit framför en sÄn liten grej, tex Tiny Terror sÄ kanske man blir djupt besviken, helt i onödan. Försök gÄ till en musikaffÀr dÀr de verkar hyggliga, och gör det nÀr det Àr fite folk en tisdag fm kanske, och be att fÄ lyssna genom mick och hörlurar, dÄ vet du snart om du gillar ljudet eller inte.

Gillar du ljudet som f-n, kan du anvÀnda samma pyttestÀrkare Àven live, dÄ drar du upp lyssningen genom monitorerna bara. Neil Youngs mest stenkrossiga liveljud fÄr han genom en 10 watts skitgammal FenderstÀrkare.

FörstÀrkaren Àr ju inte hela ljudet, med kompressor pÄ inspelningen brukar det ocksÄ lÄta fetare.

Min Fender Hot Rod lÄter sÀmre om jag plÄgar den pÄ max...

Postat (redigerat)

Tack för alla bra svar.

SjÀlv har jag hört ocksÄ att nybörjare som jag oftast drar pÄ för mycket dist frÄn början vid inspelning. Jag har ju en Behringer 30W med usel dist om jag bara spelar live hemma. Ljudet jag fÄr Live i lÀgenheten med min MetalMaster Platta tycker jag Àr bra, men kan kanske lÄta lite för "simulerat". DÄ kanske en bÀttre förstÀrkare med bra grunddist Àr ett bÀttre alternativ dÄ jag förstÄr att man inte behöver sÄ mycket dist för att fÄ tunga gitarrer inspelat?

Redigerat av VÀxjölirarn
Postat (redigerat)

Hej, Tiny Terror och Blackheart har dykt upp som förslag och bÀgge lÄter bra, inget snack om det, sÀrskilt TT:n som jag nÀstan alltid spelar pÄ live (men Blackhearten behöver nog en pedal om du ska köra distigt). Men luras inte till att tro att du kommer att kunna maxa nÄgon av de hemma i din lyhörda lÀgenhet, det spelar de alltför högt för. Att köpa Marshalls Class 5 utan gainkontroll tror jag inte Àr en sÄ bra lösning.

Ut pÄ jakt efter en förstÀrkare som du tycker lÄter bra pÄ lÄg volym, personligen kör jag med Engl Screamer, som jag tycker lÄter kanon Àven nÀr den inte Àr maxad.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Postat

Men dÄ kanske jag ska behÄlla mina grejor som jag har idag? Grejen Àr ju att min distpedal ger grym dist pÄ vÀldigt lÄg ljudvolym. ( i mina öron)

SÄ nÀr jag sitter och spelar sjÀlv med vÀldigt lÄg volym och med pedalen tycker jag att jag har ett grymt ljud.

Den stora frÄgan Àr ju bara HUR pass mycket jag mÄste skruva upp för att fÄ bra kvalité pÄ det som spelas in med min Sm57:a?

Jag tÀnker bygga en sÄdan hÀr och prova, hoppas den klipper ner ljudet till hÀlfter iaf...

http://www.amptone.com/diyisobox.htm

Postat

Det Àr inte för SM 57:ans skull som du eventuellt ska ha hög volym (volymen mÄste ju sÄklart vara sÄ pass hög att micken kan ta opp det, men..). TÀnk pÄ att den dist som lÄter grym nÀr du stÄr framför förstÀrkaren och spelar (kom ihÄg att sÀtta örat vid förstÀrkaren, det Àr ju det ljudet micken fÄngar upp) inte alltid lÄter lika grym inspelad. Ofta kan det lÄta bÀttre om man drar ner lite pÄ gainen, sÀrskilt om man dubbar gitarren.

Postat

Det Àr precis det du beskriver som Àr sÄ otroligt svÄrt, att kunna höra hur ljudet skall bli vid inspelningen. Senast jag spelade in sÄ rattade jag in ett ljud och satt verkligen och beundrade min feta dist, sen tryckte jag pÄ play pÄ datorn och dÄ lÀt det helt enkelt skrÀp.

Efter lite research sÄ tror jag att man mÄste vara vÀldigt tÄlmodig för att fÄ fram bra ljud, att det inte Àr grejernas fel utan helt enkelt en dÄlig micplacering och dÄligt skruvade kontroller pÄ plattor osv.

Jag tror jag ska knĂ„pa ihop en ISOBOX iaf dĂ„ jag tror att det Ă€r bra om jag kan dra pĂ„ lite ljud, det smidiga med boxen istĂ€llet för nĂ€r jag slĂ€ngde in min förstĂ€rkare i garderoben och drog över 2 tĂ€cken Ă€r ju att det Ă€r lĂ€ttare att justera micen. 😕

Jag hoppas man inte behöver stoppa ner huvet i Boxen och lÀgga örat intil förstÀrkaren vid full spetta för att fÄ lite aning om vad det Àr för ljud som piper ut. hehe

Postat

Jag tror att du gör rÀtt i att bygga en isobox, den har du sÀkert anvÀndning för i framtiden ocksÄ Àven om du byter förstÀrkare. TÀnk bara pÄ att det kan bli vÀldigt varmt i en sÄdan box, sÄ jag skulle nog inte stÀlla en combo-stÀrkare dÀr nÄgon lÀngre stund... AnvÀnd separat högtalare istÀllet.

Gitarrljud Àr ju aldrig enkelt, jag har en kompis som offrade en hel lördag till att kopiera Malcolm Youngs gitarrljud frÄn Powerageskivan (altsÄ mickat). Men han lÀrde sig en hel del om mikrofonplacering och gitarrljud iallafall, och det blev grunden för hur vi spelade in gitarrerna till deras senaste skiva!

/Johan

Postat

Hade helst velat ha en separat högtalare men jag har inte tillrÀckligt stora kunskaper för att klara av att bygga en sÄdan tyvÀrr.

Jag tÀnkte anvÀnda madrasser för att isolera min box, men detta kanske inte Àr nÄgon bra idé om det blir för varmt? Jag har ingen rörförstÀrkare dock.

Vad skulle ni anvÀnda för material att ljudisolera med?

Postat

Jag tror inte att du har nĂ„got att förlora pĂ„ att bygga en ISO-box, jag Ă€r sjĂ€lv vĂ€ldigt sugen pĂ„ att ha en. Men gissningsvis sĂ„ ligger det mer i mickplassering och kanske framförallt mixning. Dubbar (spelar in gitarrerna tvĂ„ gĂ„nger och plasserar ena kanalen till vĂ€nster och den andra till höger i mixen) du förresten gitarrerna? Det gör en hel del. PĂ„ ett annat forum sĂ„ mickade jag upp en 250 kronors Marshall MS 2R och det var nĂ„gon som trodde att det var en rörförstĂ€rkare 😳 . Jag menar absolut inte att den personen skulle vara "dĂ„lig" pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, jag skulle sjĂ€lv lugnt kunna ha gjort samma tabbe, men poĂ€ngen Ă€r att mickning och mix gör vĂ€ldigt mycket (hĂ€r Ă€r en lĂ€nk till den trĂ„den förresten, typ pĂ„ sida 2 eller 3 tror jag 😛 ).

Postat

yepp, jag provade att dubba och det gör en vÀldigt stor skillnad, nu var det ca 4-5 Är sedan jag gjorde försök att spela in och jag tror att nÀr jag vÀl gjorde ett försök med tÀckt förstÀrkare i garderoben pÄ bra hög volym och sedan dubbat mixande fick fram ett grymt ljud, men det hÄller inte i lÀngden att springa och ta bort tÀcken efter varje inspelning... =)

Nu Àr jag skeptisk till om det kommer att bli för varmt i boxen?

Jag hade tÀnkt att isolera med vanligt skum som finns i en madrass med, kanske blir för varmt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.