Jump to content
Annons

Eget Puffskydd?


Brazil Jack (oregistrerad)

Recommended Posts

Brazil Jack (oregistrerad)

sak?

Eller kan man bygga en själv utan större bekymmer.

I samma banor funderar jag kring elastisk upphängning till micken.

Jag är rätt händig och tycker inte att det borde vara det minsta broblem.

Något man bör tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som lavrell säger.. ett puffskydd är inte speciellt dyrt... fast varför inte ta det ett steg längre o köpa ett par svarta, halvgenomskinliga stay-up's och trä dom över huvet..så slipper du ståltråden också?.. . 😄

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

Ett puffskydd är både Afro - trä på micken - och tygmembranet som sitter på ett stativ. Pop-killer har i alla fall jag aldrig hört talas om .

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

Min åsikt är att båda är puff-skydd eftersom det är just det dom gör 😉

sen att det som du kallar pop-killer är bättre men mindre smidigt live är just anledningen till att man använder dom i studio. Kärt barn har många namn och ett liknande jag hört är popper-stopper.

man skulle lika gärna kunna kalla det salivskydd, snusskydd osv fast alla har ju samma funktion.

SÅ sammanfattningsvis:

BÅDE "Afrot" och "Nätet med ring" är puffskydd som är gjorda för studio respektive live (ifall den som sjunger in i studion inte vill ha handhållen mic dvs 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lavrell säger.. ett puffskydd är inte speciellt dyrt... fast varför inte ta det ett steg längre o köpa ett par svarta, halvgenomskinliga stay-up's och trä dom över huvet..så slipper du ståltråden också?.. . 😛

😉

hahahahaha 🙂 , det var fan det bästa jag hört på länge. Det skulle allt se ut det om alla hade en strumpbyxa över huvudet när man sepalde in i studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

TykoR (oregistrerad)

Jag gjorde ett eget när jag behövde det en gång, har fortfarande samma när någon annan ska sjunga in (själv behöver jag det inte). Svarta strumpbyxor som låg och skräpade efter flickvännen fasthäftade på den billigaste träramen (som också låg och skräpade) från IKEA. Det liknar ganska mycket ett högtalarskydd i miniformat. Sedan till det kluriga att fästa hela anordningen på mikstativet vilket är den svåra biten. Jag har iallafall löst det med en gammal cykeleker som fästs i skyddet och sedan böjts i ett mycket inveklat mönster så att den kan hängas på mikupphängningen.

Att göra själv handlar inte alltid om pengar utan också om skaparlust!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Hmm. Ställde ju frågan huruvida afron tar diskant och fick rådet att sätta den på örat och lyssna. Och döm om min förvåning när jag sätter afrot till örat och märker att det blidas ett eget litet rum i den. Mycket att omvärlden skärmades effektivt av. Så afron äter effektivt upp diskanten.

Därför torde det vara en skillnad mellan puffskydd av afrotyp och modell damstrumpa.

Vad gäller den språkliga delen så är min tolkning att puffskydd är en mer eller mindre direkt översättning av pop-killer.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

NIX!

"Afro": Inte avsedd som puffskydd, utan som vindskydd vid utomhusupptagningar.

"Damstrumpa": Avsedd som puffskydd i studio. Antingen färdigköpt eller egentillverkad fungerar bra - men det blir snyggast och enklast med en färdig. Med tanke på kostnaden (290:- ), så är det ganska meningslöst att lägga tid på att göra en sådan själv. Fästet är nog den jobbiga biten, men det ska ju helst se någorlunda snyggt ut med resten också, så att man inte får skrattanfall när man ska börja sjunga... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

NIX!

"Afro": Inte avsedd som puffskydd, utan som vindskydd vid utomhusupptagningar.

"Damstrumpa": Avsedd som puffskydd i studio. Antingen färdigköpt eller egentillverkad fungerar bra - men det blir snyggast och enklast med en färdig. Med tanke på kostnaden (290:- ), så är det ganska meningslöst att lägga tid på att göra en sådan själv. Fästet är nog den jobbiga biten, men det ska ju helst se någorlunda snyggt ut med resten också, så att man inte får skrattanfall när man ska börja sjunga... 😉

Glömde nämna att "afron" brukar kallas "windscreen" på utrikiska, medan "damstrumpan" kallas "popscreen" eller "pop filter". Det säger också det mesta om användningsområdet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brazil Jack (oregistrerad)
Att göra själv handlar inte alltid om pengar utan också om skaparlust!

Precis 😆

Föresten.

Kan man inte bara ta ett litet högtalarskydd och spänna upp framför micken.

(Ja!! För fan jag är fattig) 😄

Det borde väl ge samma effekt?

Redigerat av Brazil Jack
Link to comment
Dela på andra sajter

...har ni hört talas om tricket att sätta fast en penna ganska nära micen?

-Jag har sett det göras i studios som definitivt inte gör det pga ekonomin. (dom har windscreens, puffskydd mm, men använder ändå "pennan" i vissa sammanhang. Anledningen lär vara att den inte stjäl diskant på samma sätt, men hjälper till att dela en kraftig luftström väl så effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sätta fast en pennan med gummiband runt micen är mer av "raggarlösning" - men visst fungerar det ganska bra, även det...

Om det stjäl mindre diskant än ett puffskydd vete 17 - men bättre än "afron" är det i alla fall tveklöst. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

NIX!

"Afro": Inte avsedd som puffskydd, utan som vindskydd vid utomhusupptagningar.

"Damstrumpa": Avsedd som puffskydd i studio. Antingen färdigköpt eller egentillverkad fungerar bra - men det blir snyggast och enklast med en färdig. Med tanke på kostnaden (290:- ), så är det ganska meningslöst att lägga tid på att göra en sådan själv. Fästet är nog den jobbiga biten, men det ska ju helst se någorlunda snyggt ut med resten också, så att man inte får skrattanfall när man ska börja sjunga... 😆

Jomenvisst, det har du rätt i.

Men det är så jäkla förvirrande med den här ihopblandningen hela tiden. Damstrumpan kan väl heta puffskydd och afrot kan väl heta Afro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, (lånar din tråd här lite) Kan vi inte reda ut det här med puffskydd/popkiller.

En pop-killer är väl egentligen inte samma sak ett puffskydd? Kan jädrans lätt blandas ihop.

Min åsikt:

Puffskydd = afro man trär på micken.

Pop-killer = nät med en ring runt som används 5-10 cm utanför micken.

NIX!

"Afro": Inte avsedd som puffskydd, utan som vindskydd vid utomhusupptagningar.

"Damstrumpa": Avsedd som puffskydd i studio. Antingen färdigköpt eller egentillverkad fungerar bra - men det blir snyggast och enklast med en färdig. Med tanke på kostnaden (290:- ), så är det ganska meningslöst att lägga tid på att göra en sådan själv. Fästet är nog den jobbiga biten, men det ska ju helst se någorlunda snyggt ut med resten också, så att man inte får skrattanfall när man ska börja sjunga... :rolleyes:

Jomenvisst, det har du rätt i.

Men det är så jäkla förvirrande med den här ihopblandningen hela tiden. Damstrumpan kan väl heta puffskydd och afrot kan väl heta Afro?

...eller varför inte "vindskydd"...? 😕 Det beskriver ju t o m den tänkta funktionen. 😮🙂

Att kalla det för "afro" kan ju anses stötande om man är känslig - även om man menar lika lite negativt med det som när man kallar negerbullar för negerbullar i stället för något konstigt nytt påfund till namn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brazil Jack (oregistrerad)
murphys lag. D.v.s. lagen om alltings jävlighet. finns bra exempel HÄR murphy står i vägen för alla problemlösare.

Ah. Murphys lag!

Jag är med dig igen. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kör med en dubbel inter sport strumpa, och funderar på att köpa ett "puffskydd" eller vad det nu heter... 🙁

Men jag har aldrig begripit om det nu spelar sån stor roll?

Nån som är het inom området får gärna förklara om det nu blir världsskillnad eller inte 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...