Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag Àr lite sugen pÄ att skaffa en ny elbas, istÀllet för den gamla wannabe-Rickenbacker-kopia som jag haft sen tonÄren. Jag vet egentligen inte sÄ mycket om elbasar, men nÄgot jag gillar skarpt Àr ett distinkt basljud. Heller det Àn mullrig och otydlig bas. Tycker t ex att Fender Jazzbas nog lÄter bÀttre Àn Precision.

Ett basljud som fÄr hÄret att resa sig pÄ armarna Àr det som samplats i Scarbee's Black Bass och MM-Bass. Men vad Àr det egentligen för bas som anvÀnts?

I beskrivningen sÀgs den vara "inspired by the sound of Bernard Edwards (Chic)", men det framgÄr inte tydligare vilken bas det Àr.

NÄn som vet?

Scarbee MM-Bass

S_18731ddece.png

EDIT: Rubrik

Redigerat av Assar
Annons
Postat

Music Man Àr grymma, men jag tycker de ger lite för mycket lÄgflÀsk, blir pÄ grÀnsen till lite dist. USA P-bas och jazzbas Àr drömmen.

Postat (redigerat)

En bas som lÄter jÀvligt bra och inte kostar skjortan Àr Squire Classicvibe J-Bass.

Gjord i japan ocksĂ„ vad jag kan förstĂ„, vilket bĂ„dar gott. 😉

http://www.thomann.de/se/fender_squier_cla...97809b2a294937a

http://www.dv247.com/guitars/squier-classi...ood-neck--54852

edit: förlĂ„t, Kina var det visst. vet inte var jag fĂ„tt det ifrĂ„n. 😛

Redigerat av Lejnoss
Postat

JJMusik har redan gett dig svaret pÄ frÄgan. Musicman Stingray.

Och Àr det exakt en sÄdan du Àr ute efter fÄr du vara beredd pÄ att ge 14000:- för en beggad. Kring tjugo för en nytillverkad.

Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sÄdan gÄr att hitta beggad för nÄgra tusenlappar.

Postat
Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sÄdan gÄr att hitta beggad för nÄgra tusenlappar.

...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den 😼

Mycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym).

/Johan

Postat

Tack, alla, för svar och kommentarer!

Ska se om det gÄr att testa en StingRay nÄnstans. Kanske pÄ Jam ...

Postat
...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den 😛

Mycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym).

/Johan

Men till inspelning ska man nog vara försiktig att gasa pÄ med basratten! Det hÀnder nog rejÀlt med saker nÀr man vrider pÄ dÀr...

Postat
...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den 🙂

/Johan

SĂ„ var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik.

Kan Ă€ndĂ„ vara vĂ€rt att spana in. Den ser ju ut som orignalet sĂ„ kan man ju lĂ€gga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. 🙂

Postat
SĂ„ var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik.

Kan Ă€ndĂ„ vara vĂ€rt att spana in. Den ser ju ut som orignalet sĂ„ kan man ju lĂ€gga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. 🙂

Om micken verkligen Àr den samma, borde man inte dÄ kunna fÄ riktigt bra ljud Àven utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med Àkta Fendermick lÄter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt pÄ noll sÄ lÄter det svinbra. I DAW gÄr det ju att eq-a och joxa i det oÀndliga med om man vill.

Jag tror ocksÄ OLP-basen Àr ett verkligt klipp!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

83246_800.jpg

Jag skulle sĂ€ga Sandberg 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om micken verkligen Àr den samma, borde man inte dÄ kunna fÄ riktigt bra ljud Àven utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med Àkta Fendermick lÄter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt pÄ noll sÄ lÄter det svinbra. I DAW gÄr det ju att eq-a och joxa i det oÀndliga med om man vill.

Jag tror ocksÄ OLP-basen Àr ett verkligt klipp!

Se nedan

...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den 😉
Jag skulle sĂ€ga Sandberg 😉

Basisten i mitt band har spelat MusicMan Sterling och Stingray i 15 Är, men har nu skaffat en Sandberg som första bas.

Samtliga av dessa basar Àr kanonbra basar men jag vidhÄller efter ca 700 - 800 gig bredvid en MusicMan bas att dom lÄter speciellt. Han brukar sÀga att det Àr en Precision pÄ steroider...

Jag har ocksÄ lekt med tanken att hotta upp en OLP-bas med aktiv preamp, men det har aldrig blivit av...

/Johan

Postat (redigerat)
Förresten Assar, vad Àr det för Rick-kopia du har?

post-10263-1266680820_thumb.jpg

Vet inte riktigt. Det stÄr inte ett jota pÄ den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjÀnare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet.

Tidigare fanns den en fjĂ€drande metallplatta över strĂ€ngarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vĂ€gen. Och sĂ„ har den bĂ„de mono- och stereoutgĂ„ng! 😎

Idag testade jag en MM Stingray, inte sÄ skön att lira pÄ enligt mina preferenser.

MM Sterling passade mig bÀttre spelmÀssigt, men ljudet kÀndes lite platt. SÀrskilt efter att ha testat en Sandberg. Vilken skön klang i den - Àven om det inte var sÄn jag egentligen var ute efter! DÀremot passade den mig inte sÄ bra spelmÀssigt.

Men pÄ Sandbergs hemsida visas ett flertal modeller, det borde finnas nÄn som passar mig bÀttre och som har samma sköna klang. Jag fÄr försöka hitta nÄt stÀlle att kÀnna pÄ nÄgra till. Det kÀnns som att det skulle kunna bli en lÄng och lycklig kÀrlekshistoria ...

EDIT: Krattstavning ...

Redigerat av Assar
Postat

Sandberg gör underbara instrument. 😎

Postat
Vet inte riktigt. Det stÄr inte ett jota pÄ den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjÀnare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet.

Tidigare fanns den en fjĂ€drande metallplatta över strĂ€ngarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vĂ€gen. Och sĂ„ har den bĂ„de mono- och stereoutgĂ„ng! 😉

Snygg var den hur som helst!

SĂ€g till om du vill bli av med den! 🙂

Postat
Snygg var den hur som helst!

SĂ€g till om du vill bli av med den! 🙂

Jag skulle inte ha hjÀrta att göra mig av med den.

Dessutom Ängrar jag fortfarande att jag sÄlde min gamla Telecaster Thin Line i början av 90-talet. Vill inte göra ett liknande misstag igen ...

Nyfiken; vad skulle du med den till?!?!?

😛

Postat

4001 😛

Postat

Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 â˜ș och kĂ€nner mig helt sĂ„ld ...

Synd bara att den var sÄ jÀvla ful, jag vet inte om jag skulle stÄ ut med den. Men det gÄr ju att bestÀlla en ny som man vill ha den!

NÄn som testat?

För-/nackdelar med bandlös? Tyckte inte det var sÀrskilt svÄrt att lira pÄ ...

KÀnner mig tveksam till att bestÀlla hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejÀlt sÄ varför inte. Eller?

Postat
Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 đŸ˜Č och kĂ€nner mig helt sĂ„ld ...

Roligt!

Men ocksÄ lite lustigt, med tanke pÄ att du föredrar jazz framför p-bas. Men det kanske Àr kombinationen av mikrofoner som tilltalar.

Synd bara att den var sÄ jÀvla ful, jag vet inte om jag skulle stÄ ut med den. Men det gÄr ju att bestÀlla en ny som man vill ha den!

Ja, men hur skulle du vilja ha den?

Kanske passar en JM4 dig bÀttre Àn en PM4?

700x223-cal-jm4-supr-black-hg.jpg

SB-JM4-FRHA_1.jpg

Jag skulle föredra en med blocks, soft aged.

KÀnner mig tveksam till att bestÀlla hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejÀlt sÄ varför inte. Eller?

JÀmför Thomann med Fitzpatrick. Diffar det mycket kan du antagligen pruta i affÀr hÀr i Sverige. Eller se till att du fÄr lite extra service pÄ köpet.

Utöver Sandberg skule jag kolla in Marusczyk Elwood. Svensk ÄterförsÀljare basstore.se. Tysktillverkad, snÀppet billigare Àn Sandberg.

Eller varför inte nÄgot helt svensktillverkat/designat? Inget kompromissande med kvalitén, dÀrav priset.

Postat

Sluta nu, Joachime ... jag tyar inte lÀngre ... alla dessa valmöjligheter ...

😐

Alvarligt talat, ska kolla in de dÀr lÀnkarna. Tack för dem!

😄

Att jag föredrar bandlösa PM:an det Àr inte sÄ konstigt som det lÄter. Bandlösheten ger den dÀr varmare och distinkta basen jag Àr ute efter. Efter att ha testat nÄgra basar sÄ tycker jag nog att en bandad JM lÄter bÀttre Àn en bandad PM, men en bandlös PM lÄter bÀttre Àn en bandad JM. TyvÀrr har jag inte kunnat testa nÄn bandlös JM.

Den bandlösa PM4 jag testade var en sÄn dÀr hardcore aged typ, extremt sönderslipad och gulnad, jag föredrar nog att köpa nÄn annan.

ApropÄ Thomann. Egentligen föredrar jag att handla i butik framför pÄ nÀtet - var ska man annars testa pryttlarna??? - det Àr vÀrt nÄgra spÀnn. Ska försöka pruta ÀndÄ ...

Postat (redigerat)

Sandberg_California_182pix.jpg

Dom Ă€r snygga. 😐

Redigerat av Analogfreak
Postat

SÄdÀrja ...

Idag bestÀllde jag en bandlös Sandberg California PM4.

Matt brownburst med svart plektrumskydd, greppbrÀda i ebenholts.

Leveranstid 4-8 veckor. *suck*

Inget Àr som vÀntans tider ...

(=skitsnack 🙂 jag vill ha den NU!)

Postat (redigerat)

Bandlösa Ture! Den var fin!

Är du sĂ€ker pĂ„ att din Rickenbackerkopia Ă€r en kopia? BĂ„de mono och stereo lĂ„ter vrĂ€kigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan pĂ„ tex Fender för att ingen ska fatta att det inte Ă€r en kopia. För egen del har jag tejpat dit "Fender" frĂ„n ett strĂ€ngpaket pĂ„ min Falcon kopia. Haha!

Edit: Grattis till ny grym bas. Min gitarrbyggarkompis ARES sa nyss att Sandberg alltid gjort skitbra basar, bÀttre Àn fender, han tyckte det bara var synd att de gÄtt ifrÄn sina egna modeller. Det var nÀr de började göra Fenderliknande basar de fick ett uppsving. Men de har alltid varit bra instrument.

Redigerat av Guitar Nilsson
klauskalas (oregistrerad)
Postat (redigerat)
post-10263-1266680820_thumb.jpg

Jag fÄr försöka hitta nÄt stÀlle att kÀnna pÄ nÄgra till.

DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det dĂ€r de lĂ„g?) DĂ€r har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor 🙂

edit; sĂ„g nu att jag Ă€n en gĂ„ng va pĂ„ tok för sen. SĂ„g Ă€ven att jag citerat helt fel.. hehe jag lĂ€mnar nog denna trĂ„d nu 😛 (smyger bort i skuggan)

Redigerat av klauskalas
Postat
Bandlösa Ture! Den var fin!

FÄr hoppas pÄ det. Nu Àr den i alla fall bestÀlld och handpenningad ...

Är du sĂ€ker pĂ„ att din Rickenbackerkopia Ă€r en kopia? BĂ„de mono och stereo lĂ„ter vrĂ€kigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan pĂ„ tex Fender för att ingen ska fatta att det inte Ă€r en kopia.

Jo, jag Àr ganska sÀker pÄ det.

Jag minns inte vad den kostade, men det var inte nÄn förmögenhet. Jag köpte den för egna pengar nÀr jag var typ 13 Är.

Men den Àr ÀndÄ rÀtt bra. Den har hel hals hela vÀgen (Àr det bra eller dÄligt?), rak i halsen, skramlar inte ens pÄ höga band och stÀmmer perfekt i banden. Det skulle vara intressant att byta mickar pÄ den, men det fÄr nog vÀnta lite. NÄngÄng under alla Är har jag tydligen gjort nÄnting i elektroniken, för den funkar inte riktigt som den borde. Men det gÄr nog att ÄtgÀrda.

Jo, jag har testat nÄgra Sandberg nu och jag Àr imponerad av klangen. Det finns sÀkert billigare lika bra basar - Joachime lÀnkade till nÄgra tillverkare - men jag tycker det Àr ett problem att det À rsvÄrt att hitta nÄnstans dÀr man kan testa innan man köper.

DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det dĂ€r de lĂ„g?) DĂ€r har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor 😛

JajamÀnsan, det var dÀr jag hittade dem!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.