Assar Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 (redigerat) Jag Àr lite sugen pÄ att skaffa en ny elbas, istÀllet för den gamla wannabe-Rickenbacker-kopia som jag haft sen tonÄren. Jag vet egentligen inte sÄ mycket om elbasar, men nÄgot jag gillar skarpt Àr ett distinkt basljud. Heller det Àn mullrig och otydlig bas. Tycker t ex att Fender Jazzbas nog lÄter bÀttre Àn Precision. Ett basljud som fÄr hÄret att resa sig pÄ armarna Àr det som samplats i Scarbee's Black Bass och MM-Bass. Men vad Àr det egentligen för bas som anvÀnts? I beskrivningen sÀgs den vara "inspired by the sound of Bernard Edwards (Chic)", men det framgÄr inte tydligare vilken bas det Àr. NÄn som vet? Scarbee MM-Bass EDIT: Rubrik Redigerat 6 maj 2010 av Assar
JJMusik Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 jag tÀnker direkt pÄ music man stingray att döma av bilden
JJMusik Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 och Ă€r det en music man lĂ€r du bli pank đź
JJMusik Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 (redigerat) http://www.music-man.com/instruments/basses/bongo-4.html det Àr ocksÄ en klassisk music man-bas edit: nÀ denna Àr det om man jÀmför med din bild: http://www.music-man.com/instruments/basses/stingray-5.html Redigerat 12 februari 2010 av JJMusik
Guitar Nilsson Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 Music Man Àr grymma, men jag tycker de ger lite för mycket lÄgflÀsk, blir pÄ grÀnsen till lite dist. USA P-bas och jazzbas Àr drömmen.
Lejnoss Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 (redigerat) En bas som lĂ„ter jĂ€vligt bra och inte kostar skjortan Ă€r Squire Classicvibe J-Bass. Gjord i japan ocksĂ„ vad jag kan förstĂ„, vilket bĂ„dar gott. đ http://www.thomann.de/se/fender_squier_cla...97809b2a294937a http://www.dv247.com/guitars/squier-classi...ood-neck--54852 edit: förlĂ„t, Kina var det visst. vet inte var jag fĂ„tt det ifrĂ„n. đ Redigerat 12 februari 2010 av Lejnoss
joachime Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 JJMusik har redan gett dig svaret pÄ frÄgan. Musicman Stingray. Och Àr det exakt en sÄdan du Àr ute efter fÄr du vara beredd pÄ att ge 14000:- för en beggad. Kring tjugo för en nytillverkad. Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sÄdan gÄr att hitta beggad för nÄgra tusenlappar.
djbolton Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 Det fanns en budgetvariant fram till alldeles nyligen som hette OLP MM. En sĂ„dan gĂ„r att hitta beggad för nĂ„gra tusenlappar. ...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den đź Mycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym). /Johan
Assar Postat 12 februari 2010 TrÄdstartare Postat 12 februari 2010 Tack, alla, för svar och kommentarer! Ska se om det gÄr att testa en StingRay nÄnstans. Kanske pÄ Jam ...
Guitar Nilsson Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 ...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den đMycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym). /Johan Men till inspelning ska man nog vara försiktig att gasa pĂ„ med basratten! Det hĂ€nder nog rejĂ€lt med saker nĂ€r man vrider pĂ„ dĂ€r...
joachime Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 ...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den đMycket av MusicMannens ljud sitter i den activa preampen, och helst skall du ha den med fyra rattar (bass, middle, treble och volym). /Johan SĂ„ var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik. Kan Ă€ndĂ„ vara vĂ€rt att spana in. Den ser ju ut som orignalet sĂ„ kan man ju lĂ€gga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. đ
joachime Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 Hittade nÄgra OLPs till salu: http://www.blocket.se/alvsborg/Bra_bas_258...;w=3&last=1 http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_...an/id/A29629213 Förresten Assar, vad Àr det för Rick-kopia du har?
Guitar Nilsson Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 SĂ„ var det ja. Samma mick, fast passiv elektronik.Kan Ă€ndĂ„ vara vĂ€rt att spana in. Den ser ju ut som orignalet sĂ„ kan man ju lĂ€gga till elektronik och göra en Stingray-mod sedan. Blir typ tio papp billigare. đ Om micken verkligen Ă€r den samma, borde man inte dĂ„ kunna fĂ„ riktigt bra ljud Ă€ven utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med Ă€kta Fendermick lĂ„ter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt pĂ„ noll sĂ„ lĂ„ter det svinbra. I DAW gĂ„r det ju att eq-a och joxa i det oĂ€ndliga med om man vill. Jag tror ocksĂ„ OLP-basen Ă€r ett verkligt klipp!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 (redigerat) Jag skulle sĂ€ga Sandberg đ Redigerat 12 februari 2010 av Analogfreak
djbolton Postat 12 februari 2010 Postat 12 februari 2010 Om micken verkligen Ă€r den samma, borde man inte dĂ„ kunna fĂ„ riktigt bra ljud Ă€ven utan den aktiva elektroniken, om man linar den genom en bra preamp? Min Fenderkopia med Ă€kta Fendermick lĂ„ter otroligt bra genom Micopreampen. Lite kompressor och eq helt pĂ„ noll sĂ„ lĂ„ter det svinbra. I DAW gĂ„r det ju att eq-a och joxa i det oĂ€ndliga med om man vill.Jag tror ocksĂ„ OLP-basen Ă€r ett verkligt klipp! Se nedan ...Fast utan det dĂ€r klassiska MusicMan ljudet förstĂ„s, som det var frĂ„gan om i den hĂ€r trĂ„den đ Jag skulle sĂ€ga Sandberg đ Basisten i mitt band har spelat MusicMan Sterling och Stingray i 15 Ă„r, men har nu skaffat en Sandberg som första bas. Samtliga av dessa basar Ă€r kanonbra basar men jag vidhĂ„ller efter ca 700 - 800 gig bredvid en MusicMan bas att dom lĂ„ter speciellt. Han brukar sĂ€ga att det Ă€r en Precision pĂ„ steroider... Jag har ocksĂ„ lekt med tanken att hotta upp en OLP-bas med aktiv preamp, men det har aldrig blivit av... /Johan
Assar Postat 20 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2010 (redigerat) Förresten Assar, vad Ă€r det för Rick-kopia du har? Vet inte riktigt. Det stĂ„r inte ett jota pĂ„ den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjĂ€nare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet. Tidigare fanns den en fjĂ€drande metallplatta över strĂ€ngarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vĂ€gen. Och sĂ„ har den bĂ„de mono- och stereoutgĂ„ng! đ Idag testade jag en MM Stingray, inte sĂ„ skön att lira pĂ„ enligt mina preferenser. MM Sterling passade mig bĂ€ttre spelmĂ€ssigt, men ljudet kĂ€ndes lite platt. SĂ€rskilt efter att ha testat en Sandberg. Vilken skön klang i den - Ă€ven om det inte var sĂ„n jag egentligen var ute efter! DĂ€remot passade den mig inte sĂ„ bra spelmĂ€ssigt. Men pĂ„ Sandbergs hemsida visas ett flertal modeller, det borde finnas nĂ„n som passar mig bĂ€ttre och som har samma sköna klang. Jag fĂ„r försöka hitta nĂ„t stĂ€lle att kĂ€nna pĂ„ nĂ„gra till. Det kĂ€nns som att det skulle kunna bli en lĂ„ng och lycklig kĂ€rlekshistoria ... EDIT: Krattstavning ... Redigerat 20 februari 2010 av Assar
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Sandberg gör underbara instrument. đ
joachime Postat 20 februari 2010 Postat 20 februari 2010 Vet inte riktigt. Det stĂ„r inte ett jota pĂ„ den. Men den pryder sin plats i samlingen - i egenskap av trotjĂ€nare! Jag har haft den sen mitten av 70-talet.Tidigare fanns den en fjĂ€drande metallplatta över strĂ€ngarna vid stallmicken, fan vet var den har tagit vĂ€gen. Och sĂ„ har den bĂ„de mono- och stereoutgĂ„ng! đ Snygg var den hur som helst! SĂ€g till om du vill bli av med den! đ
Assar Postat 20 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2010 Snygg var den hur som helst! SĂ€g till om du vill bli av med den! đ Jag skulle inte ha hjĂ€rta att göra mig av med den. Dessutom Ă„ngrar jag fortfarande att jag sĂ„lde min gamla Telecaster Thin Line i början av 90-talet. Vill inte göra ett liknande misstag igen ... Nyfiken; vad skulle du med den till?!?!? đ
joachime Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Nyfiken; vad skulle du med den till?!?!? đ Jag tĂ€nkte mig nĂ„got i den hĂ€r stilen: eller eller varför inte
Assar Postat 26 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 februari 2010 Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 âșïž och kĂ€nner mig helt sĂ„ld ... Synd bara att den var sĂ„ jĂ€vla ful, jag vet inte om jag skulle stĂ„ ut med den. Men det gĂ„r ju att bestĂ€lla en ny som man vill ha den! NĂ„n som testat? För-/nackdelar med bandlös? Tyckte inte det var sĂ€rskilt svĂ„rt att lira pĂ„ ... KĂ€nner mig tveksam till att bestĂ€lla hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejĂ€lt sĂ„ varför inte. Eller?
joachime Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Nu har jag testat en bandlös Sandberg PM4 đČ och kĂ€nner mig helt sĂ„ld ... Roligt! Men ocksĂ„ lite lustigt, med tanke pĂ„ att du föredrar jazz framför p-bas. Men det kanske Ă€r kombinationen av mikrofoner som tilltalar. Synd bara att den var sĂ„ jĂ€vla ful, jag vet inte om jag skulle stĂ„ ut med den. Men det gĂ„r ju att bestĂ€lla en ny som man vill ha den! Ja, men hur skulle du vilja ha den? Kanske passar en JM4 dig bĂ€ttre Ă€n en PM4? Jag skulle föredra en med blocks, soft aged. KĂ€nner mig tveksam till att bestĂ€lla hos Thomann eller annan webbshop, men om priset diffar rejĂ€lt sĂ„ varför inte. Eller? JĂ€mför Thomann med Fitzpatrick. Diffar det mycket kan du antagligen pruta i affĂ€r hĂ€r i Sverige. Eller se till att du fĂ„r lite extra service pĂ„ köpet. Utöver Sandberg skule jag kolla in Marusczyk Elwood. Svensk Ă„terförsĂ€ljare basstore.se. Tysktillverkad, snĂ€ppet billigare Ă€n Sandberg. Eller varför inte nĂ„got helt svensktillverkat/designat? Inget kompromissande med kvalitĂ©n, dĂ€rav priset.
Assar Postat 26 februari 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 februari 2010 Sluta nu, Joachime ... jag tyar inte lĂ€ngre ... alla dessa valmöjligheter ... đ Alvarligt talat, ska kolla in de dĂ€r lĂ€nkarna. Tack för dem! đ Att jag föredrar bandlösa PM:an det Ă€r inte sĂ„ konstigt som det lĂ„ter. Bandlösheten ger den dĂ€r varmare och distinkta basen jag Ă€r ute efter. Efter att ha testat nĂ„gra basar sĂ„ tycker jag nog att en bandad JM lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n en bandad PM, men en bandlös PM lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n en bandad JM. TyvĂ€rr har jag inte kunnat testa nĂ„n bandlös JM. Den bandlösa PM4 jag testade var en sĂ„n dĂ€r hardcore aged typ, extremt sönderslipad och gulnad, jag föredrar nog att köpa nĂ„n annan. ApropĂ„ Thomann. Egentligen föredrar jag att handla i butik framför pĂ„ nĂ€tet - var ska man annars testa pryttlarna??? - det Ă€r vĂ€rt nĂ„gra spĂ€nn. Ska försöka pruta Ă€ndĂ„ ...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 (redigerat) Dom Ă€r snygga. đ Redigerat 26 februari 2010 av Analogfreak
Assar Postat 5 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2010 SĂ„dĂ€rja ... Idag bestĂ€llde jag en bandlös Sandberg California PM4. Matt brownburst med svart plektrumskydd, greppbrĂ€da i ebenholts. Leveranstid 4-8 veckor. *suck* Inget Ă€r som vĂ€ntans tider ... (=skitsnack đ jag vill ha den NU!)
nattvaktaren Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 Bandlös!? Ska du ut och lira med Svante Thuresson?
Guitar Nilsson Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 (redigerat) Bandlösa Ture! Den var fin! Ăr du sĂ€ker pĂ„ att din Rickenbackerkopia Ă€r en kopia? BĂ„de mono och stereo lĂ„ter vrĂ€kigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan pĂ„ tex Fender för att ingen ska fatta att det inte Ă€r en kopia. För egen del har jag tejpat dit "Fender" frĂ„n ett strĂ€ngpaket pĂ„ min Falcon kopia. Haha! Edit: Grattis till ny grym bas. Min gitarrbyggarkompis ARES sa nyss att Sandberg alltid gjort skitbra basar, bĂ€ttre Ă€n fender, han tyckte det bara var synd att de gĂ„tt ifrĂ„n sina egna modeller. Det var nĂ€r de började göra Fenderliknande basar de fick ett uppsving. Men de har alltid varit bra instrument. Redigerat 5 mars 2010 av Guitar Nilsson
klauskalas (oregistrerad) Postat 5 mars 2010 Postat 5 mars 2010 (redigerat) Jag fĂ„r försöka hitta nĂ„t stĂ€lle att kĂ€nna pĂ„ nĂ„gra till. DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det dĂ€r de lĂ„g?) DĂ€r har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor đ edit; sĂ„g nu att jag Ă€n en gĂ„ng va pĂ„ tok för sen. SĂ„g Ă€ven att jag citerat helt fel.. hehe jag lĂ€mnar nog denna trĂ„d nu đ (smyger bort i skuggan) Redigerat 5 mars 2010 av klauskalas
Assar Postat 5 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2010 Bandlösa Ture! Den var fin! FĂ„r hoppas pĂ„ det. Nu Ă€r den i alla fall bestĂ€lld och handpenningad ... Ăr du sĂ€ker pĂ„ att din Rickenbackerkopia Ă€r en kopia? BĂ„de mono och stereo lĂ„ter vrĂ€kigt. Det finns udda musikanter som skrapat bort loggan pĂ„ tex Fender för att ingen ska fatta att det inte Ă€r en kopia. Jo, jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ det. Jag minns inte vad den kostade, men det var inte nĂ„n förmögenhet. Jag köpte den för egna pengar nĂ€r jag var typ 13 Ă„r. Men den Ă€r Ă€ndĂ„ rĂ€tt bra. Den har hel hals hela vĂ€gen (Ă€r det bra eller dĂ„ligt?), rak i halsen, skramlar inte ens pĂ„ höga band och stĂ€mmer perfekt i banden. Det skulle vara intressant att byta mickar pĂ„ den, men det fĂ„r nog vĂ€nta lite. NĂ„ngĂ„ng under alla Ă„r har jag tydligen gjort nĂ„nting i elektroniken, för den funkar inte riktigt som den borde. Men det gĂ„r nog att Ă„tgĂ€rda. Jo, jag har testat nĂ„gra Sandberg nu och jag Ă€r imponerad av klangen. Det finns sĂ€kert billigare lika bra basar - Joachime lĂ€nkade till nĂ„gra tillverkare - men jag tycker det Ă€r ett problem att det Ă€ rsvĂ„rt att hitta nĂ„nstans dĂ€r man kan testa innan man köper. DLX music vid fridhelmsplan! (eller visst va det dĂ€r de lĂ„g?) DĂ€r har de i alla fall en hel del fina grejer och grunkor đ JajamĂ€nsan, det var dĂ€r jag hittade dem!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.