Jump to content
Annons

Fylligt/tung gitarrljud


johangustav

Recommended Posts

Tja!

Jag håller på med lite inspelningar och undrar vad era tips är för att få ett fylligt gitarrljud (distat). Jag har följande utrustning:

* toneport GX med gearbox-programmet

* Macbook pro 13" som används med Garageband

* Alla Jam-Packs i garageband

* Fender Squire telecaster (kommer inte ihåg modell, men den kostade 3100 på musikbörsen)

Musikstilen är pop-punk, punk-rock.

För tillfället känner att jag att ljudet är ganska bra, men jag vet i framtiden att jag kommer och vill ha mer tryck i gitarrinspelningarna, därför vänder jag mig till er. Vilka är era bästa tips utifrån mina förutsättningar?

De tipsen jag vet om är att man dubbar spåren och pannar ut de ett till höger, ett till vänster. Detta görs bäst om man spelar in de separat (om jag förstått rätt) annars blir bara ljudet starkare, eller? Sen har jag börjat lära mig att använda EQn. Dock känner jag att EQn i garageband inte är tillräckligt kraftfull för att göra tillräckligt bra förändringar (många gånger) Därför känner jag lite att om det blir skit in så blir det skit ut.

Btw, prata gärna klarspråk och förklara, jag är relativt grön inom ämnet

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej. Jag antar att du lajnar och sen kör någon stärkarsimulering i datorn? Det är ju många som gör det idag men det är inget jag förespråkar. Jag tycker att du skall försöka skaffa någon form av 30 watts rörstärkare. Du säger att du vill ha dist, men jag tror det bästa för att få fylliga tjocka ljud att är att inte vrida distreglaget till max på stärkare. Ha kanske på 60 - 75 % och dubba sedan spåret med flera tagningar. Jag tycker det är snyggt att spela in en gitarr i grundläge och sedan samma grej med capo på typ femte eller sjätte bandet och sedan panorera de båda lite åt varsitt håll.

Att jobba med dubbar kommer nog tjocka till ditt ljud, men tänk på att de måste vara tajta och spela samma figurer, annars kommer det bli jätterörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag antar att du lajnar och sen kör någon stärkarsimulering i datorn? Det är ju många som gör det idag men det är inget jag förespråkar. Jag tycker att du skall försöka skaffa någon form av 30 watts rörstärkare. Du säger att du vill ha dist, men jag tror det bästa för att få fylliga tjocka ljud att är att inte vrida distreglaget till max på stärkare. Ha kanske på 60 - 75 % och dubba sedan spåret med flera tagningar. Jag tycker det är snyggt att spela in en gitarr i grundläge och sedan samma grej med capo på typ femte eller sjätte bandet och sedan panorera de båda lite åt varsitt håll.

Att jobba med dubbar kommer nog tjocka till ditt ljud, men tänk på att de måste vara tajta och spela samma figurer, annars kommer det bli jätterörigt.

Jag förstår precis vad du menar och jag har varit inne på att skaffa mig en shure sm57a eller ngt för att micka upp stärkarn. dock tycker jag ljuden blir relativt bra när man lajnar, men det kan bli lite tunt. Men jag ska nog försöka dubba och sen panna lite. Hoppas man kan lita tillräckligt tight, det är väl lite där skon klämmer. Några andra tips? Något som man kan göra i garageband?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinationer av två olika gitarrprogram kan vara jävligt snyggt. Ha en inställning/program som ger gitarren ett rivigt skrapande ljud, och en iställning/program med mycket tryck i men som inte river lika hårt. Försök hålla samma dist/drive så att dom inte blir för annorlunda när man spelar.

Ha en sån där kombo till höger (den ena inställningen/programmet 95% höger och den andra 70-80% höger) och en vänster (samma sak där fast åt vänster).

Eventuellt så kan du göra en buss som du skickar alla gitarrerna till och lägg en kompressor på och eq lite lätt (OM DET BEHÖVS!)

Funkar för mig

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så använder jag aldrig stärkarsimulering till gitarrer. Jag är inte heller något proffs på inspelning av gitarr eller att spela gitarr, men jag antar att det svar man får av etablerarde och kunniga är typ "skruva och lyssna". Men som sagt, minska disten och kör flera dubbar. Använd stärkare och mik istället för att lajna. Men det är vad jag tycker, många kommer säkert säga att lajna funkar bra det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinationer av två olika gitarrprogram kan vara jävligt snyggt. Ha en inställning/program som ger gitarren ett rivigt skrapande ljud, och en iställning/program med mycket tryck i men som inte river lika hårt. Försök hålla samma dist/drive så att dom inte blir för annorlunda när man spelar.

Ha en sån där kombo till höger (en 95% höger och en 70-80% höger) och en vänster (samma sak där fast åt vänster).

Eventuellt så kan du göra en buss som du skickar alla gitarrerna till och lägg en kompressor på och eq lite lätt (OM DET BEHÖVS!)

Funkar för mig

Det är sant, har testat lite av det du säger också. Man har gearbox kombinerat med ett elgitarrspår i garageband som man i sin tur lägger på olika stärker samt pedaler på... Dock brukar inte detta hjälpa tyngden i ljudet, men jag kan ha fel. Jag ska kolla igenom lite mer noggrant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Saker jag gör när jag ska få fet gitarr med pod (det blir väl ungefär samma som med toneport) är:

Förutom att dubba borde du använda ett bättre program, typ cubase eller logic med fler och bättre effekter. Finns att köpa för inte jättemycket pengar, eller så kan man säkert få tag på det på något annat sätt (nudge, nudge)

- Se till så att gitarren inte distar innan den når datorn, alltså inte för hög in-volym

- Dubba, obviously

- Lägga kompressor 😄 lätt den mest användbara effekten näst efter eq. Med kompressor får man tryck.

- EQ:a. Jag vet inte om det finns någon universell eq-inställning som alltid funkar, men jag brukar alltid använda eq:n till att skära bort lite mellanregister så att det låter mer metal.

En schysst tumregel jag har upptäckt är att om det inte låter bra, försök skala ner det, ta bort effekter och skär med eq:n snarare än att lägga till.

Hoppas det hjälpte lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt "Mixing Engineer's Handbook" så bör man ha detta i åtanke vid EQ:

- Om det är något du vill förändra i ljudet, skär. Det som inte finns i ljudet går inte att höja!

- Om du vill få ljudet att skära igenom mixen, höj i EQn.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar, jag ska förmodligen skaffa logic inom en snar framtid. Dock tycker jag garageband har bra effekter, de har det man behöver. Dessutom tror jag att jag än så länge kan hantera garageband bättre än logic, det kommer nog ta ett tag o lära sig det. Men jag ska göra det, mesta dels för att man kan dra in lite pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar, jag ska förmodligen skaffa logic inom en snar framtid. Dock tycker jag garageband har bra effekter, de har det man behöver. Dessutom tror jag att jag än så länge kan hantera garageband bättre än logic, det kommer nog ta ett tag o lära sig det. Men jag ska göra det, mesta dels för att man kan dra in lite pluggar.

Logic är ett jävligt bra program, dels för att det har världsbäst EQ, men också för att det är väldigt användarvänligt. Kan du garageband så kan du lära dig logic på 20 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är ett jävligt bra program, dels för att det har världsbäst EQ, men också för att det är väldigt användarvänligt. Kan du garageband så kan du lära dig logic på 20 min

Så pass? Awesome, finns samma typer av effekter med i logic som finns i garageband? Vad skulle jag kunna göra för ett fylligare ljud i logic som jag inte kan i garageband?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så pass? Awesome, finns samma typer av effekter med i logic som finns i garageband? Vad skulle jag kunna göra för ett fylligare ljud i logic som jag inte kan i garageband?

Alltså garageband är väl typ ett slags enklare version av logic, som ska vara superlätt att använda. Så allt som finns i garageband finns ju i logic, men i logic finns hur mkt effekter som helst + möjlighet att ladda ner och lägga till nya. Men ta en titt på Apples hemsida http://www.apple.com/logicstudio/ och kolla in skillnaderna.

I logic finns en bra EQ som man kan göra riktigt mycket med, och samtidigt se ljudspårets olika frekvenser i realtid. Sen finns det multikompressor och expander, så du kan ta ett spår och pressa mellanregistret samtidigt som du expandar diskanten och basen, vilket kan ge stört fräsiga resultat.

Jag är själv bara novis på programmet, men jag gillar det skarpt

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså garageband är väl typ ett slags enklare version av logic, som ska vara superlätt att använda. Så allt som finns i garageband finns ju i logic, men i logic finns hur mkt effekter som helst + möjlighet att ladda ner och lägga till nya. Men ta en titt på Apples hemsida http://www.apple.com/logicstudio/ och kolla in skillnaderna.

I logic finns en bra EQ som man kan göra riktigt mycket med, och samtidigt se ljudspårets olika frekvenser i realtid. Sen finns det multikompressor och expander, så du kan ta ett spår och pressa mellanregistret samtidigt som du expandar diskanten och basen, vilket kan ge stört fräsiga resultat.

Jag är själv bara novis på programmet, men jag gillar det skarpt

Ah, jag såg det, kollade in lite på apples hemsida. Verkade asnice, speciellt det där med flex time!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips till dig är att börja i andra änden - gitarren. Din squier-tele har single-coilmickar

förmodar jag? Ett tips är att du lånar någon humbuckerbestyckad gitarr med rejäl

output, och ser om inte det sparkar lite liv och injicerar lite "fett" i ditt gittarljud. Ibland

kan det vara de triviala lösningarna som funkar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en Marshall verkar det helt fel att lajna och använde pluggar, usch. Har du ingen mikrofon alls? Det funkar med vilken mick som helst, även billigare stormembranare. Du behöver inte spela högt heller, det blir bra ändå.

Att man bara kan få fett ljud med humbucker ser jag som rent svammel. Yngvie Malsten spelar med en sorts singelcoil som har väldigt låg output! Polarn bytte till Yngvie-mickar på en strata, trodde nästan det var fel på dem eftersom de hade lägre outut än orginal. Men Yngwie har väl fett ljud eller? En annan vanföreställning är att humbuckerns dubbla spolar ger dubbla trycket. Med bra singelcoil får man mindre mellanregister än i en humbucker, och det ger alltså mer diskant och bas i singelcoilen. Kan man skruva lite ljud får man lika fett ljud oavsett om man har singelcoil eller humbuckers.

Använd Marshallen och telecastern. Skaffa ev en bra distpedal, men det är nog inte nödvändigt.

Tycker Håkan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en Marshall verkar det helt fel att lajna och använde pluggar, usch. Har du ingen mikrofon alls? Det funkar med vilken mick som helst, även billigare stormembranare. Du behöver inte spela högt heller, det blir bra ändå.

Att man bara kan få fett ljud med humbucker ser jag som rent svammel. Yngvie Malsten spelar med en sorts singelcoil som har väldigt låg output! Polarn bytte till Yngvie-mickar på en strata, trodde nästan det var fel på dem eftersom de hade lägre outut än orginal. Men Yngwie har väl fett ljud eller? En annan vanföreställning är att humbuckerns dubbla spolar ger dubbla trycket. Med bra singelcoil får man mindre mellanregister än i en humbucker, och det ger alltså mer diskant och bas i singelcoilen. Kan man skruva lite ljud får man lika fett ljud oavsett om man har singelcoil eller humbuckers.

Använd Marshallen och telecastern. Skaffa ev en bra distpedal, men det är nog inte nödvändigt.

Tycker Håkan. 🥰

Har en EV dynamisk mick, kostade runt 800. Har testat ngn gång men man får dra upp volymen en del för att få in hyfsat volym i datorn. Kvaliten blev också bättre när jag lajnade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en EV dynamisk mick, kostade runt 800. Har testat ngn gång men man får dra upp volymen en del för att få in hyfsat volym i datorn. Kvaliten blev också bättre när jag lajnade.

Borde du inte skaffa nån allround stormembranare i vilket fall? Utsignalen från stormembranskondingarna är rejält mycket starkare än från en dynamisk. Jag har ett gäng både dynamiska och kondingar, tycker nog det låter bäst på elgitarrinspelning med en stormembranare. En hyfsad beg stormembranare borde du hitta för femhundra. Min gamla Violet Dolly (nästan ny) finns till salu på Musikbörsen i Gävle för 1600 kr. Kanon på elgitarr, sång, mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha gitarrljud som är bra på riktigt så funkar det inte att line:a, enligt mig.

Går ju att få till väldigt bra ifall man lägger ner lite tid, men äkta vara är alltid bäst 🙂

Här är ett klipp ifrån Revalver MkIII - Moddad Flathill, ganska fett sound.

https://dl.getdropbox.com/u/432451/Music/Modded_FH.mp3

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde du inte skaffa nån allround stormembranare i vilket fall? Utsignalen från stormembranskondingarna är rejält mycket starkare än från en dynamisk. Jag har ett gäng både dynamiska och kondingar, tycker nog det låter bäst på elgitarrinspelning med en stormembranare. En hyfsad beg stormembranare borde du hitta för femhundra. Min gamla Violet Dolly (nästan ny) finns till salu på Musikbörsen i Gävle för 1600 kr. Kanon på elgitarr, sång, mm.

Shure sm57 då? är inte den relativt standard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure sm57 då? är inte den relativt standard?

Jo den är vanlig. Men om du redan har en dynamisk mick så kanske en stormembrans kondensatormick vore bra att ha. Med den kan du spela in akustisk gitarr också.

Och med lite noggrannhet borde det gå att få ett mer fylligt ljud med en stormembranare. (andra kanske tycker jag har fel på den punkten)

Studio Projekts B1 är riktigt bra mick för pengarna, finns nog billigare än så här med.

http://www.emusic.se/default.asp?info=11571

Klart du ska ha en mick så du kan börja sjunga och dona. Det är det som är kulast. Även om man som jag ibland blir grinfärdig när jag hör hur det låter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan en Marshall verkar det helt fel att lajna och använde pluggar, usch. Har du ingen mikrofon alls? Det funkar med vilken mick som helst, även billigare stormembranare. Du behöver inte spela högt heller, det blir bra ändå.

Att man bara kan få fett ljud med humbucker ser jag som rent svammel. Yngvie Malsten spelar med en sorts singelcoil som har väldigt låg output! Polarn bytte till Yngvie-mickar på en strata, trodde nästan det var fel på dem eftersom de hade lägre outut än orginal. Men Yngwie har väl fett ljud eller? En annan vanföreställning är att humbuckerns dubbla spolar ger dubbla trycket. Med bra singelcoil får man mindre mellanregister än i en humbucker, och det ger alltså mer diskant och bas i singelcoilen. Kan man skruva lite ljud får man lika fett ljud oavsett om man har singelcoil eller humbuckers.

Använd Marshallen och telecastern. Skaffa ev en bra distpedal, men det är nog inte nödvändigt.

Tycker Håkan. 🙂

Jaså det ser du som rent svammel? Då kanske du blir väldigt besviken när jag berättar för dig att Yngwies mickar är en stackad humbucker,

alltså en humbucker där spolarna ligger ovanpå varandra istället för sida vid sida.

Hur som helst, givetvis är det ingen garanti att man får fetare ljud med humbucker än med singlecoils. Men man kan få ett ljud man gillar bättre.

Det är definitivt värt att prova, innan man sågar iden längs fotknölarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den är vanlig. Men om du redan har en dynamisk mick så kanske en stormembrans kondensatormick vore bra att ha. Med den kan du spela in akustisk gitarr också.

Och med lite noggrannhet borde det gå att få ett mer fylligt ljud med en stormembranare. (andra kanske tycker jag har fel på den punkten)

Studio Projekts B1 är riktigt bra mick för pengarna, finns nog billigare än så här med.

http://www.emusic.se/default.asp?info=11571

Klart du ska ha en mick så du kan börja sjunga och dona. Det är det som är kulast. Även om man som jag ibland blir grinfärdig när jag hör hur det låter. 😏

Jag har testat o spela in med studio projects B1, det blev klart sämre än när man lajnade, kvalitetsmässigt. Det blev mycket brus och knaster...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Att man bara kan få fett ljud med humbucker ser jag som rent svammel. Yngvie Malsten spelar med en sorts singelcoil som har väldigt låg output! Polarn bytte till Yngvie-mickar på en strata, trodde nästan det var fel på dem eftersom de hade lägre outut än orginal. Men Yngwie har väl fett ljud eller? En annan vanföreställning är att humbuckerns dubbla spolar ger dubbla trycket. Med bra singelcoil får man mindre mellanregister än i en humbucker, och det ger alltså mer diskant och bas i singelcoilen. Kan man skruva lite ljud får man lika fett ljud oavsett om man har singelcoil eller humbuckers.

I tonåren hade jag en billig Strata och testade massor med stärkare, distpedaler och sånt utan att någonsin få fram det där feta soundet. Efter några års frustrerat rattande testade jag för första gången en Les Paul, och då fanns plötsligt det där feta soundet där oavsett vilken utrustning jag spelade genom.

Det går att slå i en spik med en skruvmejsel om man kämpar tillräckligt länge, men det är betydligt enklare med en hammare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...