Jump to content
Annons

Jag ska köpa ny mick. Behöver förslag.


LilErik

Recommended Posts

Hejsan.

Jag ska köpa ny mick för sång/rapp inspelning. I cirka fyra år har jag använt mig av en ADK Vienna Edition, som jag faktiskt är relativt nöjd med.

Det jag dock saknar med min ADK Vienna-mick är att jag skulle vilja ha/få lite mer "närhet" i mina inspelningar. Jag ska också tillägga att jag har

försökt "mixa" fram mer närhet, men inte lyckats. Dessutom vill jag få fram lite mer "botten" i rösten på inspelningarna. Har testat att skära i frekvenserna

för att lösa detta problemet, men inte riktigt lyckats med det heller. Sammanfattningsvis vill jag ha mer närhet och botten i den nya mikrofonen.

Finns det någon som har förslag, tips, erfarenhet på vad för mick jag ska inhandla?

Jag är beredd att betala upp till 10 000 för micken. Jag har varit inne på att köpa en Neumann mick, antingen TLM-103 eller TLM-102. Men jag vill ju inte

bara betala för märket utan att veta vad micken går för. Skulle lätt kunna köpa en annan mick också om den lever upp till det jag är ute efter.

Är tacksam för alla svar jag får, tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hejsan.

Är tacksam för alla svar jag får, tack på förhand.

Vad har du för kringutrustning och akustik? Detta spelar ofta större roll än mikrofonen...

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM 102:an verkar vara bättre än 103:an, har dock inte provat någon av mickarna själv. 103:an ska vara rätt vass och har fått många kängor, 102:an däremot verkar rätt smooth i toppen och tar inte in lika mycket rumsljud, i de exempel jag hört.

Men som vanligt på röster så är det nog svårt att veta vad för mick som passar på just din röst. De nyare C414-modellerna ligger väl rätt precist runt 10 000-strecket, kan vara värd att kolla in. Sm7b vore ett annat alternativ, dynamisk dock och kräver en hel del gain från din pre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för kringutrustning och akustik? Detta spelar ofta större roll än mikrofonen...

Jag sitter och gör musik i min hemmastudio i min lägenhet, alltså inte alls akustisk anpassad.

Dock spelar jag in i garderoben för att få en dämpning från kläderna. Med den faktan borde

jag ju ha tag i en mick som inte tar upp så mycket annat runt omkring än själva ljudkällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste prova vilken mick du tycker låter bra, allt annat är en gissningslek. Läs några trådar i forumet och prova de modeller du tycker verkar intressantast.

Vart kan man testa olika mikrofoner, kan jag gå till musikbörsen och göra det?

Eller kan man hyra låna/hyra mickar någonstans för att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag sitter och gör musik i min hemmastudio i min lägenhet, alltså inte alls akustisk anpassad.

Dock spelar jag in i garderoben för att få en dämpning från kläderna. Med den faktan borde

jag ju ha tag i en mick som inte tar upp så mycket annat runt omkring än själva ljudkällan.

Vilken preamp/kompressor har du till micken och vilka program använder du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för mickpreamp? Du kanske skulle fundera på att skaffa en värsting sån i stället, om du inte redan har en. Aphex 230 channelstrip ger stora möjligheter att modda till rösten, eller att bara förstärka den exakt som den är med för den delen. Den har bla en "big bottom" ratt, som trollar fram mer basröst utan att det låter som nån Kalle Anka-effekt. Kompressorn i den är nog bland det bästa man kan ha till rap...

http://www.aphex.com/230.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag sitter och gör musik i min hemmastudio i min lägenhet, alltså inte alls akustisk anpassad.

Dock spelar jag in i garderoben för att få en dämpning från kläderna. Med den faktan borde

jag ju ha tag i en mick som inte tar upp så mycket annat runt omkring än själva ljudkällan.

Då ska du undvika kondingar eftersom de tar upp väldigt mycket av rummet. Prova en Shure SM7b. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Jag ska köpa ny mick för sång/rapp inspelning. I cirka fyra år har jag använt mig av en ADK Vienna Edition, som jag faktiskt är relativt nöjd med.

Det jag dock saknar med min ADK Vienna-mick är att jag skulle vilja ha/få lite mer "närhet" i mina inspelningar. Jag ska också tillägga att jag har

försökt "mixa" fram mer närhet, men inte lyckats. Dessutom vill jag få fram lite mer "botten" i rösten på inspelningarna. Har testat att skära i frekvenserna

för att lösa detta problemet, men inte riktigt lyckats med det heller. Sammanfattningsvis vill jag ha mer närhet och botten i den nya mikrofonen.

Finns det någon som har förslag, tips, erfarenhet på vad för mick jag ska inhandla?

Jag är beredd att betala upp till 10 000 för micken. Jag har varit inne på att köpa en Neumann mick, antingen TLM-103 eller TLM-102. Men jag vill ju inte

bara betala för märket utan att veta vad micken går för. Skulle lätt kunna köpa en annan mick också om den lever upp till det jag är ute efter.

Är tacksam för alla svar jag får, tack på förhand.

Shure SM7B med en mickpreamp modell "bättre" = ca 10.000kr.

http://www.thomann.de/se/shure_sm_7b_studiomikro.htm ca 4.000 på thomann.de

Sen den här raringen från DBX för ca 6000

http://www.thomann.de/se/dbx_376_tube_channel_strip.htm

Skulle helst föreslå en sån här men då spricker budgeten lite granna.

http://www.thomann.de/se/universal_audio_solo_610.htm

Ah någon hann före angående SM7B, desto bättre, jag kör själv på en sådan, och har testat UAD solo 610 men äger ingen.

Och många, jättemånga rekommenderar SM7B tillsammans med UAD solo 610.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har du väl redan sett, men ändå, nog låter det som en stadig botten. Han som snackar har väl lite botten i rösten han också, som kanske inte en ung rappare har?

http://www.youtube.com/watch?v=gv2IBYm2K54

Har faktiskt inte sett den här videon. Det låter bra som fan. Kanske ska satsa på en TLM 102. Verkar bara fått bra recensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

bra val...både 102:an och 103:an är väldigt bra med varsin karakteristik

Har precis beställt en Nuemann TLM-102.

Nu när jag läst och kollat upp den verkar den passa mig.

Tack för alla tips. Jag ska återrapportera när jag fått den och berätta hur den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...