Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag gör inspelningar av tal i Garagebands podcastfunktion. Jag anvÀnder en mikrofon av modell A-51 (Adk va?) och ett Edirol Ua4-fx to go with it.

Mikrofonen Àr placerad pÄ stativ, och datorn Àr förstÄs en MacBook.

Ingen av narrator-funktionerna, eller "noise reduction" Àr vÀrda att anvÀnda, eftersom bruset trÀnger igenom nÀr jag talar. Jag kan inte hitta kÀllan!

Visst, flÀktarna gÄr igÄng lite nÀr det passar, och datorer har vÀl alltid ljud för sig... Men jag har gÄtt runt med min mikrofon i rummet, och bruset finns alltid dÀr! Det minskar inte, oavsett var jag stÄr. Det Àr vÀldigt enerverande.

Vad kan jag göra för att minska bruset? Jag har försökt med lite olika instÀllningar, öka bas, och minska diskant till exempel, men i slutÀndan blir ju inspelningarna lidande. Hur gör jag för att fÄ en jÀmn och fin ljudbild utan en massa missljud?

Tack pÄ förhand.

Annons
Postat

Nja, jag har behandlat den som ett spÀdbarn.

Allt verkar intakt, mer Àn de delar som förstÄs skall kunna skruvas loss (Underredet gÄr att rucka pÄ...)

Postat

Jag har haft en adk51 som endamick i flera Är tyckte om den. Men nÀr jag köpte en Röde NT2-A fick jag nÀstan en tjock hur mycket tystare den var. Det var ganska mycket oljud i ADKn.

Postat (redigerat)
Jag har haft en adk51 som endamick i flera Är tyckte om den. Men nÀr jag köpte en Röde NT2-A fick jag nÀstan en tjock hur mycket tystare den var. Det var ganska mycket oljud i ADKn.

chock... 😆

Men jag hÄller med; NT2-A Àr vÀldigt tyst.

Redigerat av Gilbert
Postat
chock... 😆

Men jag hÄller med; NT2-A Àr vÀldigt tyst.

Det var StenÅke Cederhök som i Albert o Herbert alltid sa "tjock" nĂ€r han menade chock. "Inte undra pĂ„ att Herkules fick en tjock och dog som du plĂ„gade honom. Och nu vill du (Hebbe) sĂ€lja honom som hundmat, redan innan han kollnat i sina burkar!"

Postat

Lust att slĂ€nga upp ett ljudklipp pĂ„ ditt ovĂ€sen? LĂ€ttare att hjĂ€lpa till dĂ„ 🙂

Postat
och ett Edirol Ua4-fx to go with it

Jag antar att du stÀngt av alla dess effekter innan inspelning?

Jag ser att den har rattar för COSM Tube simulator, Bright (jag gissar pÄ high shelving filter för att lyfta diskanten) och kompressor. Jag tror att dessa skulle lyfta fram dÄliga egenskaper hos mÄnga mikrofoner.

Postat
Jag antar att du stÀngt av alla dess effekter innan inspelning?

Jag ser att den har rattar för COSM Tube simulator, Bright (jag gissar pÄ high shelving filter för att lyfta diskanten) och kompressor. Jag tror att dessa skulle lyfta fram dÄliga egenskaper hos mÄnga mikrofoner.

HÀr Àr en complete genomgÄng av problemet; http://www.zshare.net/audio/7168430588e57eb6/

Ja, det Àr sant, effekterna förstör, det Àr ju trÄkigt i sig, de ska ju anvÀndas för att frÀsa till det lite. Lyssna pÄ filen, vad kan det vara?

Postat

Har du möjlighet att testa genom en annan preamp - och gÄ in pÄ en lineingÄng pÄ ljudkortet i stÀllet? Jag har hört liknande oljud i en preamp som var defekt för nÄgra Är sedan...

Annars kan det förstÄs ocksÄ vara micken. Har du kunnat testa med en annan mick till samma preamp?

Kör du jordat eller ojordat? Om det inte Àr jordade elurtag sÄ Àr risken större för skumma ljudfenomen...

Postat
Har du möjlighet att testa genom en annan preamp - och gÄ in pÄ en lineingÄng pÄ ljudkortet i stÀllet? Jag har hört liknande oljud i en preamp som var defekt för nÄgra Är sedan...

Annars kan det förstÄs ocksÄ vara micken. Har du kunnat testa med en annan mick till samma preamp?

Kör du jordat eller ojordat? Om det inte Àr jordade elurtag sÄ Àr risken större för skumma ljudfenomen...

Ja, det dÀr med ojordat pratades det om pÄ Musikbörsen, för inte kunde det vara nÄgot fel pÄ hÄrdvaran minsann!

Jag har testat ljudet i olika lokaler, med och utan laddare i min laptop, dvs helt trÄdlöst. Det Àr klart det vore optimalt att testa med annan mick, om jag hade en att tillgÄ. Kanske kan smöra lite pÄ jobbet, men att ha lagt ut 1255 :- pÄ en mikrofon som frÀser sÄ markant kÀnns ju riktigt... Illa.

Först trodde jag att det var datorfrÀs, och antog att det var helt naturligt i inspelningar pÄ hobbynivÄ. Men senare har jag kommit underfund med att det Àr spöken i maskineriet. Eller?

Postat

Nu Àr jag kanske helt fel ute vad gÀller din setup, men Àr allt i ordning med fantommatningen? För lÄgt/högt volttal kan vÀl vara incitament för brus om jag inte missminner mig?

Postat

Du har normaliserat inspelning upp till noll. Hur mycket gain la du pÄ dÀr?

Alternativet kan vara att dra pÄ mer förstÀrkning redan vid inspelningen.

BÀst Àr vÀl om du kan hitta nÄgon annan mick att prova med.

// Gunnar

Postat
Nu Àr jag kanske helt fel ute vad gÀller din setup, men Àr allt i ordning med fantommatningen? För lÄgt/högt volttal kan vÀl vara incitament för brus om jag inte missminner mig?

Hur Àndrar jag volttalet?

Det Àr 48v pÄ ljudkortet.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej Alla!

Nu har jag kommit ett steg nÀrmare lösningen (kanske).

Det Àr inte miken som Àr kÀlla till bruset - det Àr ljudkortet!

Sitter just nu med aktiverad medhörning och lyssnar, utan mikrofonen inkopplad, och frÀset Àr ett faktum. Jag kan Àndra frekvensen pÄ frÀset genom att ratta pÄ ljudkortets effekter. Vad tror ni om det hÀr?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Ingen som har nÄgon idé ifall jag har spöken i mitt externa USB-ljudkort?

Har du uppdaterat ljudkortets drivrutiner?

Har du gainat kortet "rÀtt" och stÀllt in Garageband "rÀtt", har din mic -10 Pad(?) sÄ ska det inte vara pÄ.

Har du provat med andra kablar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Det finns en anledning till att vissa ljudkort kostar mycket medan andra nĂ€stan Ă€r gratis och du har just upptĂ€ckt det. 😕

Postat

Bevisligen!

Glaskatten: Vad menar du med "rÀtt"? Jag har pysslat lite med kompressor och EQ:at mina inspelningar efter brusnivÄn, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer.. Vad drivrutinerna betrÀffar sÄ installerade jag de drivrutiner jag fick bifogade med mitt lilla paket frÄn musikbörsen.

"Gainat kortet rÀtt" - Please explain!

Jag Àr i en lÀrofas, ha överseende!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Bevisligen!

Glaskatten: Vad menar du med "rÀtt"? Jag har pysslat lite med kompressor och EQ:at mina inspelningar efter brusnivÄn, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer.. Vad drivrutinerna betrÀffar sÄ installerade jag de drivrutiner jag fick bifogade med mitt lilla paket frÄn musikbörsen.

"Gainat kortet rÀtt" - Please explain!

Jag Àr i en lÀrofas, ha överseende!

GÄ till Rolands hemsida och kolla om det finns nyare drivrutiner till kortet vilket jag tror att det gör. Att gaina rÀtt innebÀr att man försöker se till att kortets in och utnivÄ Àr optimalt i kombination med programmets nivÄer vilket resulterar i mindre brus pÄ inspelningarna, förenklat kan man sÀga att det innebÀr att att man förstÀrker precis lagom i varje steg istÀllet för för mycket eller för lite.

Sen kan man ju tÀnka pÄ att vissa ljudkorts/mixers-hörlursförstÀrkare brusar mer Àn vad sjÀlva kortet gör, vilket alltsÄ inte spelar sÄ stor roll eftersom det bruset inte hörs nÀr inspelningen spelas upp pÄ andra anlÀggningar.

Postat (redigerat)
Sitter just nu med aktiverad medhörning och lyssnar, utan mikrofonen inkopplad, och frÀset Àr ett faktum. Jag kan Àndra frekvensen pÄ frÀset genom att ratta pÄ ljudkortets effekter. Vad tror ni om det hÀr?

Det Àr precis vad jag tÀnkte nÀr jag skrev...

FrĂ€ser det nĂ€r du stĂ€nger av allt vad effekter heter? 😉

Redigerat av Linus
Postat

Det frÀser. Och det irriterar livet ur mig.

FrÀset pÄverkas av effekterna, i datorn och pÄ ljudkortet.

Jag var nere med alla mina prylar pÄ Musikbörsen igÄr. Laptop, ljudkort och mik sÄ de fick höra. Lite nervöst stammade de fram att det var "normalt", att "det lÄter sÄ" och "om du helt vill slippa brus mÄste du köpa grejer för 200.000".

Det gjorde mig jĂ€vligt irriterad. Har jag missat hela grejen med musik? Är det frĂ€s som gĂ€ller 2010 eller?

Postat

Du frÄgade inte om du fick plugga in din mikrofon i ett annat ljudkort i affÀren och spela in en jÀmförelse mellan ljudkortens mikförstÀrkare?

Postat

Nej, det skulle bli problem med drivrutiner och liknande, fick jag höra.

De försökte finta mig med att "Din röst lÄter jÀttebra, behaglig att lyssna pÄ" och att "deras Edirol lÄter preciiiis likadant".

Örgh.

Postat
Nej, det skulle bli problem med drivrutiner och liknande, fick jag höra.
HĂ€rlig support.

...sa Musikbörsen i vilken stad?

Postat

Musikbörsen i Nyköping.

KĂ€nns inte som att det Ă€r första gĂ„ngen de skjuter ifrĂ„n sig hĂ„rdvaruproblem heller. Devisen Ă€r: "Är det dyrt sĂ„ Ă€r det bra. Är det billigt Ă€r det skit, men om du Ă€r helt omöjlig att övertala att köpa det dyrare alternativet sĂ„ Ă€r det billigare det bĂ€sta du nĂ„gonsin kan köpa."

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.