Jump to content
Annons

The RPM Challenge 2010


Strummindude

Recommended Posts

Hejsan!

De två senaste åren så har jag anmält mig till The RPM Challenge. Första året var det mest som en kul grej och som en anledning att försöka spela in en platta på egen hand. Jag hade nog egentligen en ganska grumlig insikt om vad det var jag gav mig in på, men det gav mig i alla fall en anledning att jobba koncentrerat med att spela in min musik under en månads tid, med sikte på att vara klar och ha 10 låtar eller 35 minuter inspelad musik innan månaden tog slut. Jag fixade det, och då var jag ändå på den nivån när jag började att jag inte ens begripit att jag skulle bli tvungen att skaffa ett externt ljudkort till den laptop jag tänkte använda. Så om jag kunde så kan nog de flesta klara av det.

header_10_01.jpg

Självcensur är ju kreativitetens största fiende, och vad en sån här övning är till för är ju till stor del att lära sig släppa loss kraven man har på sig själv och bara trycka på rött och sen får man liksom se vad som händer. Motsatsen till impulskontroll ungefär. Samtidigt måste du vara tillräckligt organiserad för att kunna planera dina aktiviteter tillräckligt för att göra klart projektet i tid. Det är ju också en av de stora anledningarna till att delta. Man skaffar sig en deadline. Visserligen en helt frivillig, men jag lovar - det gör en stor skillnad för ditt sätt att jobba med projektet. Då går det nämligen inte längre att sitta och pilla med eq'n på en körstämma i ett par dagar. Det är Wham Bang - nästa tagning!

The RPM Challenge var den specifika händelse som fick in mig på att lite mer på allvar ägna mig åt hemstudioinspelning. Sedan jag klarade av den första utmaningen för två år sedan så har inget varit sig riktigt likt i mitt sätt att jobba med min musik. Innan kunde jag sitta i evigheter och pilla med nåt, men kom egentligen aldrig nån vart. Sedan dess har jag alltid jobbat målinriktat och haft en plan med det jag gör, oavsett om det är att skriva, spela in eller köpa in utrustning eller program. Så om du känner att du behöver lära dig att jobba mer målinriktat med fokus på kreativitet så kan jag varmt rekommendera att du anmäler dig. Jag kan behöva lite sällskap också, det är inga andra svenskar där än jag, så - varmt välkommen! Det är en rätt skön community runt det hela också med en massa deltagare i utmaningen som delar med sig av framgångar och vedermödor och kommer med glada tillrop när man presenterar nåt nytt alster eller behöver trumpet på nån låt eller så...

Bägge mina tidigare plattor finns upplagda på The RPM Challenge Jukebox. Där finns de flesta plattor upplagda av de som slutfört utmaningen. (Det är inget obligatoriskt, utan man väljer själv om man vill ha materialet där eller inte.) Väldigt varierande både när det gäller kvalitet, ambitionsnivå och musikstilar. Men jag kan rekommendera att skrota runt och lyssna på en del alster. Det finns många guldkorn!

Själva beviset på att man klarat av utmaningen är att man postar en cd-platta till RPM Challenge HQ i Portsmouth, New Hampshire, med poststämpel senast 1 mars. Den ska innehålla den musik du producerat och, om du vill, ett omslag av något slag. Det blir ju lite mer av en produkt då, och en del är rätt ambitiösa på den punkten. Sen presenteras alla plattor vid en officiell ceremoni i Portsmouth City Hall i början av april med pompa och ståt, och det brukar anordnas lokala "listening parties" runt om i världen i anslutning till det. Vore skoj om vi blev tillräckligt många för att ordna med nåt sånt - så hjälp till att sprida budskapet om du tycker att det är en bra idé. Deltagarantalet har legat runt 2.500 de år jag varit med, och ungefär en tredjedel av dem som anmält sig skickar in en platta. Förra året blev alltså rätt precis 800 stycken nya plattor gjorda under februari månad som annars förmodligen aldrig fått se dagens ljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jättebra tipsat! Verkar som en skitbra grej! Det är nog det här många behöver - öva sig i att ta tag i grejer och få de klara nån gång, när man gör allt själv. Själv är jag nog upptagen med att mixa mitt eget bands platta/göra grafik till vår liveshow då. Plus att jag nog fortfarande är för feg, jag måste göra några fler arr med grundlig tankeverksamhet innan jag vågar släppa hjärnspärren och bara köra. Däremot blev jag grymt sugen på ett listening party! Om det går att ordna på nåt smidigt sätt rent geografiskt så skulle det helt klart vara askul att sitta och diskutera alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att jag skriver så långsamt...

Då är ju det här precis rätt sorts övning för dig! Att öva sig på att bli mer produktiv är en kamp man har mot sig själv, enligt min erfarenhet. Man har en massa spärrar och filter som ens impulser måste passera för att de ska manifesteras. Och det här är antagligen till stor del naturliga försvarsmekanismer man utrustar sig med, vilka antagligen fyller en viktig funktion i andra sammanhang än just när det gäller att skapa musik.

Kreativitet är inte en resa från A till B där man är i kontroll från det att man kliver ombord. Om man upplever att man måste jobba på det viset så händer förmodligen inget som är särskilt intressant. Att man är i kontroll innebär ju att inget nytt har hänt. Och händer inget nytt så stagnerar man, åtminstone på lite sikt.

Det här är fett svårt, och det är därför man behöver en massa övning för att bli bättre på att släppa på sin självcensur. Det innebär också med garanti att man kommer att släppa ifrån sig en massa grejer som man själv anser är bara helt värdelöst jävla skit. Men även det mest usla värdelösa jävla skit man kan tänka sig är oändligt mycket bättre än inget alls.

Det är ur den skiten som det nya växer, som blommor ur en gödselstack! 😛

Som sagt så är det en utmaning, och den man utmanar är sig själv. Ingen har sagt att det är enkelt. Om det varit enkelt så hade det ju inte varit någon utmaning!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

True true, men jag tycker det mesta som växer upp ur skiten tycks vara sämre än det som ursprungligen lämnade värddjuret 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hinner inte delta eftersom jag faktiskt försöker göra färdigt min egen platta. Men jag försöker torrsimma bredvid under februari bara för sakens skull. Har skall massproduceras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tid är ju alltid en trång sektor, speciellt när man har bara en månad på sig. Men återigen, att sätta press och få ändalykten i kugghjulet är ju lite av hela grejen. Man kan ju alltid slå sig ihop ett par stycken eller ett gäng med folk om man tycker det vore tryggare. Eller varför inte ett "Team Studio Forum"! 😉

Nu är det en vecka tills det sparkar igång. Själv tänkte jag hinna bygga mig en ny dator fram tills dess. Våga vinn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...