Jump to content
Annons

Hjälp med preamp - GAP PRE-73


Bazz

Recommended Posts

Tjenare!

Stod i valet o kvalet mellan Golden age Project PRE-73 eller Universal Audio 710. Och tänkte tat lugnt med inköpet idag.. slutade med att jag kom hem med en GAP PRE73 i alla fall.

Pluggade in den med Neumann TLM49 och hoppade på en upplevelse.. men det lät bara skit.. =)

Nu antar jag att det är min brist på kunskap som är problemet och inte prylarna så... Hoppas på lite hjälp.

Har kopplat in PRE73 via balanserad tele kabel rakt in i SaffireLE ljudkortets line in som jag vred ner på 0 gain.

Neumann in i preampens Mic in på baksidan och matade på fantompowaa. Hur jag än rattade på preampen så låter det hårt och vasst. nästan så det var svårt att ens lägga en timme på att försöka EQa bort oljudet =P Men min inbyggda preamp i ljudkortet låter det faktiskt bättre.

Provade att köra lite akustisk gitarr istället för sång och ratta till det i preampen men samma sak där.. låter hårt vass och illa.

Så jag undrar om nån har lite tips jag kan gå på när jag ger min på preampen igen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Nu vet jag inte hur ditt ljudkort ser ut, men du bör använda lineingång om det finns, nu låter det som du har dragit in den i DI ingången, och även om du vridt ner till noll Db är det rätt vanligt att ursprungsläget på en aktiv ingång ger runt 20Db förstärkning.

Sen bör du som utgångsläge på din preamp ha fullt på output och sedan öka inputgain tills du får lagom nivå.

Annars kan det vara något fel på den, jag har använt TLM 49 med olika Nevekloner med gott resultat så problemet bör inte ligga i kombinationen av mick och preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Jag tror du borde koppla in den på kanal 3 eller 4 istället eftersom de ingångarna är "rena" line in istället för de på framsidan som går igenom preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in lite snabbt nåt så man kan lyssna

http://bassel.se/test/GAP73.mp3

Spela in lite och lägg ut så vi får höra??? Helst utan nån efterprocessing som helst..

Jag tror du borde koppla in den på kanal 3 eller 4 istället eftersom de ingångarna är "rena" line in istället för de på framsidan som går igenom preamps.

Ahh.. ja, så kan det ju vara.. Killen på börsen sa att den skulle in i fronten så jag tänkte inte längre än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ok... men jag köpte basen på börsen och preampen på den "andra" butiken i Uppsala under dagen. Vill faktiskt inte att börsen ska få oförtjänt me skit så det va lite klantigt av mig ^^

Ronny på börsen är faktiskt kung 😑

Redigerat av Bazz
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkat fixa sig! Har inte kunna lyssna i annat än hörlurar men jag antar att det låter jävligt mycket bättre än tidigare.

Körde in telen i ingång 3 på ljudkortet..

Först ingång 1 i fronten / Sen efter bytet till ingång 3

http://bassel.se/test/GAP73_2.mp3

Intressant. Jag har ungefär samma uppsättning som du. Har dock fått min preamp moddad med nya in och utgångar etc samt har storebror till ditt ljudkort, det vanliga vita. Har gjort som du och kopplat in på framsidan, men var konstigt nog nöjd med ljudet till en början, men har på senare tid funnit det för vasst i mixsammanhang. Ska genast testa att koppla in på baksidan 😄

Angående ditt ljudexempel så är det ju tydliga ljudskillnader, även genom mina skrotiga lapptopphögtalare, trots att tagning två såklart är behagligare så är sången väldigt basig? Men det kanske är micen...

Tack för ditt "tips" i alla fall 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Yllet!

Ahh spännande, berätta gärna hur du upplever skillnaden mellan ingångarna.

Mvh Bass

Jag hade visst inga "rena" ingångar på mitt saffire. Bara 8 utgångar, vad jag nu ska med de till?!

Hur som helst så låter det som om du satt ett highpass filter på din första sångtagning. Är du säker på att du inte lyckats pilla in nånting i kontrollpanelen för ditt saffire. Där finns ju inbyggd eq och dylikt.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade visst inga "rena" ingångar på mitt saffire. Bara 8 utgångar, vad jag nu ska med de till?!

Hur som helst så låter det som om du satt ett highpass filter på din första sångtagning. Är du säker på att du inte lyckats pilla in nånting i kontrollpanelen för ditt saffire. Där finns ju inbyggd eq och dylikt.

/Jon

Hej!

Jag är 100% säker på att inget är i kontrollpanelen. Provade i dag igen med samma resultat.. Funderar på om jag ska gå ner och hämta en annan preamp och se om jag får samma sak med den.

Mvh Bass

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är 100% säker på att inget är i kontrollpanelen. Provade i dag igen med samma resultat.. Funderar på om jag ska gå ner och hämta en annan preamp och se om jag får samma sak med den.

Mvh Bass

Högst upp till vänster på ljudkortet finns en knapp där du väljer vilken sorts linesignal du ska ha (Line mode), om du kopplar in en preamp bör den stå på line och inte inst (instrument) som istället bör användas om du kopplar in en bas eller gitarr rätt in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Emil. Jodå det är kollat så klart.

Helt klart är att när man använder LINE IN på frontpanelen på SaffireLE så låter det vasst skarpt och illa. Kopplar jag in i LINE IN på baksidan så är det mjukt, frågan är om det är fööör mjukt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Emil. Jodå det är kollat så klart.

Helt klart är att när man använder LINE IN på frontpanelen på SaffireLE så låter det vasst skarpt och illa. Kopplar jag in i LINE IN på baksidan så är det mjukt, frågan är om det är fööör mjukt?

En trafo-preamp ska låta lite mjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Emil. Jodå det är kollat så klart.

Helt klart är att när man använder LINE IN på frontpanelen på SaffireLE så låter det vasst skarpt och illa. Kopplar jag in i LINE IN på baksidan så är det mjukt, frågan är om det är fööör mjukt?

Jo men de där ljudexemplen var ju riktigt "konstiga". Den ena låter som ett highpassfilter vid 300hz och den andra som en boost vid 200hz. Så stor skillnad ska det inte va. Jag A/B testade min saffire preamp med golden age, och det var verligen inte så stor skillnad.

Det måste vara nåt fel på antingen preampen, ditt ljudkort, sladd, eller nåt annat konstigt 😉

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tror inte det är fel på någonting.

Ingång 3, den andra delen av filen, låter precis som det ska när man sjunger för nära en TLM49 i ett dåligt, obehandlat rum.

Du behöver inte vara orolig, bara fixa akustiken i ditt rum och hitta ett bra avstånd till micken.

TLM49 har en massa bas, som kan vara både bra och dålig att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Emil. Jodå det är kollat så klart.

Helt klart är att när man använder LINE IN på frontpanelen på SaffireLE så låter det vasst skarpt och illa. Kopplar jag in i LINE IN på baksidan så är det mjukt, frågan är om det är fööör mjukt?

Men på ditt ljudexempel när du kopplade in på framsidan, lyste linedioden då?

I annat fall har du lust att testa:

Framsidan när du vet att linedioden lyser VS baksidan (3,4).

Vora kul för mig att veta iom att även jag sitter på den vita storebrodern

som saknar ingång 3 och 4 på baksidan.

Nice tremolo på sången. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men på ditt ljudexempel när du kopplade in på framsidan, lyste linedioden då?

I annat fall har du lust att testa:

Framsidan när du vet att linedioden lyser VS baksidan (3,4).

Vora kul för mig att veta iom att även jag sitter på den vita storebrodern

som saknar ingång 3 och 4 på baksidan.

Nice tremolo på sången. ☺️

Jepp testa gärna det 😛 Det låter nämligen bra hos mig med vita storebrorn.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa det. Men jag är helt övertygad om att jag gjorde rätt när jag testade frontpanelen. Provade nämligen både line och instrument för att se om det vart någon skillnad. Men däremot testade jag inte ingång 2 tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu har jag testat runt lite, som någon nämde här ovan så har jag hittat problemet.

Stora skillnaden är att man får över 20db boost på line 1 och 2 på fronten. Lika extrem skillnad som igår va det inte nu när jag testade men lite skillnad är det faktiskt. Blir inte alls lika mjukt när jag har 20db boost och är tvungen att dra ner på preampen som när jag kör på line 3 i bak och krämar ur preampen mer. Låter helt enkelt bättre med line in på baksidan. Men inget trasigt.

Elof, det är sant. Spelade bara in snabbt brevid datorn för att få ljudfiler att visa.

Hastalavista: Jo halsen va lite skakig ^^

Redigerat av Bazz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan hejsan!

Ny på detta och behöver hjälp med min signalkedja på sången med!

Detta är vad jag har och skall använda mig utav:

69743-1-big.jpg

Mikrofon: Shure Sm7B

gappre73.gif

goldenage_pre73_02b.jpg

Mikrofonpreamp: Gap Pre-73

emu_tracker_pre.jpg

Ljudkort: E-MU TRACKER pre

Det jag har läst är att jag skall, om jag förstått detta rätt, koppla följande: Mikrofon-XLR kabel-Preamp Mic Line in-telekabel-Insert 1 på ljudkortets baksida.

Är detta rätt?? Jag vill ju koppla in allting i en ren line in på ljudkortet, så att jag inte använder mig utav inbyggda preamps osv eller vad som kan finnas på ljudkortet, är detta en ren sådan?

Samt andra som använt och använder sig utav GAP preampen, vad kan vara en schysst inställning på den tillsammans med en shure sm7b?

Tack!

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan hejsan!

Ny på detta och behöver hjälp med min signalkedja på sången med!

Detta är vad jag har och skall använda mig utav:

69743-1-big.jpg

Mikrofon: Shure Sm7B

gappre73.gif

goldenage_pre73_02b.jpg

Mikrofonpreamp: Gap Pre-73

emu_tracker_pre.jpg

Ljudkort: E-MU TRACKER pre

Det jag har läst är att jag skall, om jag förstått detta rätt, koppla följande: Mikrofon-XLR kabel-Preamp Mic Line in-telekabel-Insert 1 på ljudkortets baksida.

Är detta rätt?? Jag vill ju koppla in allting i en ren line in på ljudkortet, så att jag inte använder mig utav inbyggda preamps osv eller vad som kan finnas på ljudkortet, är detta en ren sådan?

Samt andra som använt och använder sig utav GAP preampen, vad kan vara en schysst inställning på den tillsammans med en shure sm7b?

Tack!

/Christian

Ja, insert-ingången är lämpligast i detta fall då du går direkt på AD utan att gå via en onödig preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sitter och testar detta nu Gilbert, tack för ditt svar också! Det verkar som jag inte får någon signal på Insertutagen på ljudkortet???

Du behöver en specialkabel, insert använder TRS, och det är tip som är signal ut och ring som är signal in (har jag för mig) och sleeve är gemensam "jord".

Alternativt kan det gå att trycka in en telekabel halv-vägs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen så härliga ni är grabbar som svarar och hjälper till!!!

Jag testade med en stereokabel, en sådan som är 1 tele till 2 tele. Detta funkade inte, dock så gjorde jag så att jag kopplade från OUT ifrån Preampen till Insert 1 & 2, var tvungen att testa, jag är helt novis när det gäller att koppla och studioprylar.

Gilbert: Fantastiskt! Jag tittade på sidan 13 i manualen och såg bilden om hur man kan koppla, fast då kopplar jag ju fortfarande mikrofonen till Input?? Får jag fortfarande den rena kanalen utan inbyggda preamps osv då?

Det hela verkar bara konstigt när jag enbart kopplar in preampen till ljudkortet och inte mikrofonen i preampen som jag antog att det skulle vara?? 🙁

Nu tänkte jag efter! Med risk för att låta dum men här kommer min teori, det är alltså att om jag kopplar så som det står i manualen på sid.13 så kopplar jag förbi den inbyggda preampen och gör därför så att INPUT kanalerna blir "rena" dvs, dom använder min EXTERNA preamp som jag vill använda. Stämmer detta??

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska koppla från preampen (som micken är kopplad till) till en av insert-ingångarna på ljudkortet. En ”insert” är egentligen till för att både skicka och ta tillbaka en signal så som exemplet i manualen visar (med t ex en kompressor, TLA-50 i detta fall…) men i ditt fall så vill du endast skicka till insert och detta sker via ”ring”-ledaren i en TRS (Tip Ring Sleeve)-kontakt. Tip-ledaren kommer inte att användas i ditt fall. Detta innebär givetvis att kopplingen blir obalanserad men detta är inte hela världen om kabeln inte är för lång och/eller dåligt skärmad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...