Jump to content
Annons

Gear till rep? HJÄLP!?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Jag och "gubbarna(35+)" tänkte att vi skulle repa lite i mitt garage. Inte för seriöst, men vi vill ha kul...

Vi vill inte ha för hög volym på "paketet", men hur stark stärkare behöver man egentligen ha?

Man ska ju i allafall höra vad man spelar, jag tänker på att trummorna låter en del...

Kan jag få lite tips, så vore jag glad...

Kan man dämpa trummorna lite, eller?

Rörcombo watt? 5 e på tok för lite va?

Transistor watt?

Så snälla hjälp mig nu, så jag inte köper för stora grejjer.

Vill vara lite snäll mot grannarna...☺️

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag repade som tonåring hade jag en 60 watts marshall combo (rör). Den räckte fullt och gott för att trummisen skulle höra och inte överrösta. Ett enkelt PA är väl att rekommendera också så sången hörs ordentligt. Se också till att placera grejerna så att alla hör bra. Det är trist som trummis t.ex. att bara höra 1-2 instrument och försöka spela till det istället för att höra hela ljudbilden någorlunda så det blir kul att repa. Helst vill man ha det så bra så att det känns som när man sitter själv och spelar till en skiva 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!!

PA:t kanske kommer lite senare när vi tar till sången. Först vill vi bara jamma lite...

Om trummisen köper ett litet kit med 16" kick, Räcker det inte med 10 rör watt då?

Har sett lite roliga mini drum kits på youtube, men vet inte vad det är eller hur man får tag på dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, proppar e nog inte helt fel...

Vad tror ni om nån form av mini trumset då? Typ Juniorset eller nått, eller ser det för j@vla illa ut 😄

Ett sådant verkar fräckt:)

Cocktailkit-m.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag skippade inget.. Bara fått för mig att rör watt har mer kräm än en "digital" dito.

Jag kan ju ha fel. (förmodligen har jag det)

Men jag är tacksam för ditt svar, å vill gärna ha mer 🙂

Du kanske vet om det e skilnad på rör watt motsvarande en "Hybrid"

Link to comment
Dela på andra sajter

15 watt helrör räcker alla gånger, iaf om man ska spela distat. Vill man ha silkeslent rent ljud på hög volym kan det va en idé att ha en starkare förstärkare, annars finns det ingen mening med det. En Tiny Terror kan man ju låta svettas lite, den låter bara bättre då. Och drar man på med den så kan man spela jävligt högt, speciellt med en fyrtolva.

Ska man spela ute sen fungerar den utmärkt till små klubbgig, och spelar man på större ställen mickar man ändå upp förstärkaren i vanliga fall.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! va gott... Då kanske jag kan sikta in mig på en Vox Ac15cc1 då?

Vet inte varför jag fått en förkärlek till den, men 🙂

Har ni något tips på att dämpa trummorna då? eller nått litet kit, som inte är cocktail då 😕

Vi ska ju trots allt stå i en litet garage...

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Så snälla hjälp mig nu, så jag inte köper för stora grejjer.

MVH/Niklas

För stora grejor kan man inte köpa, bara bära. 😕

Men allvarligt talat, köp inte massa skit som låter apa, barntrummor osv.

En riktig stärkare måste man ju ha om man skall lira. 🙂

Jag har en Line6 spider 30 som, vi kan kalla den övningsstärkare,

duger att plinka hemma på låter men låter bara kass om man drar på lite.

Tiny har ju bra tryck men är kanske lite "ensidig"

Hur som helst, om ni är 35+ så är det ju inte en alltför begränsad veckopeng

ni skall handla för. Lägg på lite och få en stärkare du tycker om och köp inte någon

äcklig liten billig sak som bara låter vasst och skorrar så fort man trycker på lite.

Det där med grannarna, antar att ni kommer att köra en del covers? dom kommer bara

att tycka det hela är kul. 😄

Digitala trummor kan jag inte uttala mig om, det kanske är ett alternativ men då behöver

ni ju ett "kraftigt" PA till dom. Ett sätt att få ett akustiskt trummset att låta mindre är att lägga

en tunnare handduk över virveln. Lycka till och se till att ha skoj, med riktiga grejor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...