Jump to content
Annons

Stratamickar


Anjou

Recommended Posts

Hej

Vet att det finns många trådar som avhandlar stratamickar, minihumbuckers osv, men min fråga är ganska specifik så jag gör en egen tråd (slå ihop med annan tråd annars)

Jag har en American Standard Strata som spelas mycket på. För att slippa brum från främst dimmerpaket i lokal bytte jag till Dimarzio mickar för några år sedan. Kan ha varit "YJM" mickar, men minns inte exakt.

Var ganska nöjd i början, det blev ju tyst och lät strata om det. Till saken hör att jag nästan bara använt gitarren i livesammanhang med digitala burkar som POD XT och X3. Då har man ju redan sänkt sin standard, och kan dessutom skruva ljuden i oändlighet, så jag har aldrig känt något problem med mickarna.

Däremot i studiosammanhang när jag bara är ute efter att få ett bra grundljud rätt in i stärkaren så upplever jag att det fattas mycket när jag jämför med orginalmickarna. Det låter mattat och lite bumligt, inte alls samma skimmer som man är van vid med singlecoilmickar.

Så, vilka "tysta" mickar låter mest naturtroget, är inte ute efter superdist, les paulfett eller annat, utan hederligt stratasound.

Är det fenders egna noiseless, eller kanske Lundgren man ska satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha mer stratakaraktär så ska du sätta lite svagare mic:ar, t.ex. Dimarzio Area 58 eller Area 61.

Jag brukar blanda lite i mina gitarrer, så jag kör super distortion eller hot rails i stall och halsläge, sedan har jag svagaste möjliga singelcoilen i mittenläget.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du skulle bli nöjd med Fenders egna Noiseless, jag gillar dem väldigt bra. Tänk vilka ruggiga resurser ett sånt företag som Fender kan sätta in när de utvecklar mickar. På min tele har jag satt dit en tredje mittmick, en strata noiseless. Fint som fan. De andra två är orginal, de heter Delta Tone, de skulle jag aldrig byta ut mot nånting, de låter så bra så det är fan enormt. Jag har testat nya AS strator på börsen med delta tone mickar också, fy fan vad de låter bra, man får både det helcleana ljudet och dist och häng hur mycket som helst.

På gammelstratan jag sålde hade jag en Noiseless Hot vid stallet, gillade inte den lika mycket som de normala Noiselessarna. Att det inte är för hög utsignal är ett nåste för att det ska låta strata, metal-vrål-dist får man lätt ändå om man vill.

Du kanske hade Delta Tone i orginal på din strata, vore jag du skulle jag leta upp såna igen, det kanske ligger såna hemma hos många som satt dit humbuckers och överlindat skräp på sina strator.

Jag har även provat Lundgren singelcoil, de satt på en handbyggd Ares gitarr jag testade, de lät också väldigt bra. Men om de låter Fender på en strata vet jag j,u inte, den här gitarren var lite annorlunda byggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

@djbolton:

Area 58 ser onekligen spännande ut i specen, fast det tyckte jag om de jag nu har också 😊

Jag har hört mycket skitsnack om DiMarzio, men tar ofta sån kritik med en nypa salt.

Jag får prova helt enkelt om tillfälle bjuds.

@Guitar Nilsson:

Jag har kvar mina orginalmickar, men det är helt uteslutet att använda dem live. Det brum som uppstår så fort det sitter dimmerpaket i lokalen är outhärdligt.

Med min Tele går det bättre, förmodligen tack vare metallplattan som stallmicken sitter i.

Det finns alltså bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000

Får försöka prova denna också då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltså bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000

Får försöka prova denna också då.

Finns det inte tom tre olika? En vanlig noiseless, en hot till stallet, samt en ännu hottare variant som kallas Jeff Beck? Inte säker på att Jeff Becks har högre output än vanlig hot. Kanske.

Är det jäkligt surriga dimrar osv när jag spelar, spelar jag på mittmicken som är noiseless, den är verkligen tyst.

På Musikbörsen gjorde vi en gång en jämförelse mellan min tele med Delta Tone och en strata med Texas Special mickar. Det jobbar några gitarrlirare där som både kan spela bra och vet en massa om mickar osv. Alla stog som fågelholkar när de hörde hur mycket mer tryck jag hade i telen än det som fanns i stratan. Den hade mindre output och ändå var det mindre diskant, bas, mindre häng, ja allt, skillnaden var enorm. Texas Special tyvker jag inte alls är nåt vidare.

Jag köpte även en gång ett av de nyare mickseten, ett 56 - 62 eller nåt dånt hette det, de skulle låta exakt som gamla strator, det lät fan, svagt ljud som fan och väldigt lätt att få pipig rundgång. Usch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då stryker jag Texas Special från listan....

Kanske ska blanda lite. Halsmicken är den jag gillar minst, då det är den jag använder mest vid sololir.

Stallmicken jag har nu är lite rundare än orignalet, och det kan faktiskt ibland vara en fördel då det lätt blir lite för vasst i stall-läge på strator.

Men ibland vill man ju ha det så också.. 🙁

Fast det har jag ju telen till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju Fender Lace Sensor också, de spelade jag på i åratal. De finns i olika styrkor, gold är normal, sen finns red och blue med mer output. De är också nästan lika surrfria som Noiseless, låter som David Gilmore, Clapton har spelat mycket med det soundet. På min gammelstrata hade jag en Noiseless hot vid stallet, sen två st Lace Sensor Gold, det var fint, jag spelade mest på hals och mittmicken. Mittläget med en Lace Sensor och Noiseless Hot vid stallet lät också väldigt bra. Med en överlindad stallmick går man miste om det underbara att kunna få ut en sån ylande diskant att publiken får panik. Jag ställer in stärkaren så ljudet blir perfekt på mittmicken, stallmicken ska vara nästan anings för vass, det behövs för att bita igenom när trummis och basist spelar som galningar.

Att blanda mickar är lite roligt. På den handbyggda Aresgitarren, en lite lätt strataliknade gitarr, satt det tre Lundgren singelcoil, och på den satt de lite närmare varann än på Fender, det jag tänkte på då var att ljudet var för likadant i mickarna. Jag gillar att ha samma output i stall och mittmick, och lite lägre på halsmicken, då blir inte den så dov. Och strängarna rör sig mer vid halsmicken, så man får ändå samma tryck på halsmicksljudet när man står och löder som en dåre.

Jag såg Stevie Ray Vaughn spela på Ritz i Stockholm strax efter att de kom ut med första LPn. Han hade en hel trave strator, fodraltraven var nästan lika hög som hans gitarrtekniker. Han spelade bla på en lite skum strata med bara två lipstickmickar på, skitsnyggt ljud i den. Han hade även en strata med enbart en halsmick på, ingen brytare alls. Han spelade flera låtar på en Tokai också. De var så jävla bra att det var otroligt, de hade ännu bättre ljud live än på skivorna. Stevie Ray spelade genom dels en Fendercombo, sen en Marshalltopp med en fyrtolvlåda. I början av konserten slog gitarrteknikern på standbyen på Marshallen vid varje solo, för att sen stänga av den igen. Efte några låtar var den på hela tiden. Den mest kända SRV-stratan slog han i golvet på ett sätt jag aldrig sett förr. Han slängde den platt på golvet, (Vodoo Child) ställde sig med bägge fötterna på kroppen och drog sen upp både gitarr och sig själv från golvet i halsen. Att inte halsen bröts loss var knepigt. Gitarrteknikern tog sig för pannan och höll för ögonen.

Det ljud basisten hade var det bästa jag nånsin hört, hans rörstärkare såg helt hembyggd ut. Lutade man sig in över scengolvet hade de samma perfekta studioljud där som ute på golvet. Bra som h-e var det, de åkte ända från Texas och gjorde denna enda spelningen i hela Europa, sen for de hem igen, det var innan organisten kommit med i bandet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

det var innan organisten kommit med i bandet.

😳

Skön historia....

Fan, beslutsångesten blir ju inte mindre. Men hursomhelst, det blir nog ändå till att skaffa lite olika. Jag vill ju täcka en del olika genremöjligheter.

I nuläget har jag en strata med lönnhals, det får bli den mer moderna gitarren med lite roliga mickar, gärna Gilmoremicken i halsläge, och kanske något hot i stallet. Sedan ska jag skaffa en Strata med rosewoodbräda, och låta den bli helt retro, med vintage noiselessmickarna exempelvis. Kan ju passa på att köpa en med de mickarna på från början. Måste bara ta en dag och prova ut vad som känns bäst i handen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att blanda mickar är kul, då får man ju faktiskt lite variation i ljudet också.

Jag kör alltid stark mick i stalläget, och svag mick i mittenläget. På min favoritstrata kör jag en hotrails i halsläget också, för att få till det där sweet child of mine ljudet. Den kanske är lite överdrivet stark och dov, men det var vad jag hade låg och skräpade ljust då... Och sen ändrar man inte på ett bra koncept 🙂

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...