Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur mycket betyder ljudkortet för ljudkvaliteten dĂ„ man till exempel anvĂ€nder pianopluggar? Jag har sökt lite bland det som skrivits om ljudkort, men tycker att jag inte hittar nĂ„got riktigt klart svar pĂ„ den frĂ„gan 😠 . Eller Ă€r det sĂ„ att det inte gör sĂ„ stor skillnad (bara det inte knastrar, förstĂ„s)?

Annons
Postat
Hur mycket betyder ljudkortet för ljudkvaliteten dĂ„ man till exempel anvĂ€nder pianopluggar? Jag har sökt lite bland det som skrivits om ljudkort, men tycker att jag inte hittar nĂ„got riktigt klart svar pĂ„ den frĂ„gan 😠 . Eller Ă€r det sĂ„ att det inte gör sĂ„ stor skillnad (bara det inte knastrar, förstĂ„s)?

Det gör ingen skillnad alls pÄ ljud som genereras i datorn, utan enda pÄverkan som ljudkortet har pÄ ljudet Àr sekundÀr, pÄ samma sÀtt som din lyssning, genom att du gör förÀndringar i mixen och soundet med ledning av vad du hör. SjÀlva grundljudet pÄverkas dÀremot inte ett dugg av ljudkortet eftersom all hantering sker internt i programmet.

maart (oregistrerad)
Postat

precis, anvÀnder du inte nÄgra audio-ingÄngar pÄverkas inte ljudet. DÀremot kan saker som latency pÄverkas av vilket ljudkort du anvÀnder, och, den kanske största skillnaden, ljudkvalitén ut till din lyssning nÀr du mixar (vid bouncning pÄverkar inte ljudkortet ljudkvalitén).

Postat
Det gör ingen skillnad alls pÄ ljud som genereras i datorn, utan enda pÄverkan som ljudkortet har pÄ ljudet Àr sekundÀr, pÄ samma sÀtt som din lyssning, genom att du gör förÀndringar i mixen och soundet med ledning av vad du hör. SjÀlva grundljudet pÄverkas dÀremot inte ett dugg av ljudkortet eftersom all hantering sker internt i programmet.

Nu mÄste jag checka om jag förstÄr svaret. Menar du att vilket ljudkort jag har inte spelar nÄgon roll för det jag till exempel hör i hörlurarna dÄ jag spelar pÄ keyboarden (det Àr egentligen det jag försöker frÄga)?

Postat

Klart att viss roll spelar det. Du bör ha ett ljudkort som har bra signalbrus vÀrden. MÄnga "inbyggda" ljudkort kan upplevas som lite brusiga.. Sen Àr det ju bra om det finns drivrutin för kortet som klarar ASIO2. (googla om du inte vet) sÄ att det inte blir sÄ stor fördröjning mellan att du trycker pÄ tangenten till du hör ljudet (latency).

Nu mÄste jag checka om jag förstÄr svaret. Menar du att vilket ljudkort jag har inte spelar nÄgon roll för det jag till exempel hör i hörlurarna dÄ jag spelar pÄ keyboarden (det Àr egentligen det jag försöker frÄga)?
Postat
Klart att viss roll spelar det. Du bör ha ett ljudkort som har bra signalbrus vÀrden. MÄnga "inbyggda" ljudkort kan upplevas som lite brusiga.. Sen Àr det ju bra om det finns drivrutin för kortet som klarar ASIO2. (googla om du inte vet) sÄ att det inte blir sÄ stor fördröjning mellan att du trycker pÄ tangenten till du hör ljudet (latency).

Latency har jag under kontroll, brukar spela med 5ms utan problem och tycker att jag faktiskt inte behöver bÀttre. Bakgrunden till min frÄga Àr att jag för nÄgra Är sedan, dÄ jag inte alls förstod saker, fick tag pÄ ett begagnat SB Audigy 2ZS Platinum Pro ljudkort (till ett pris jag tror var överkomligt), som jag alltsÄ anvÀnder. Jag vet att mÄnga tycker att det hÀr kortet inte Àr bra för musikproduktion, men det har aldrig riktigt blivit klart för mig vilka fördelarna med att till exempel byta till ett Audiophile 2496 egentligen skulle vara. Vilken skillnad förvÀntas jag mÀrka? (Latency klarar mitt ljudkort alltsÄ utmÀrkt, sÄ lÄngt jag kan förstÄ). Bör tillÀgga att jag bara arbetar med pluggar och MIDI.

drloop (oregistrerad)
Postat

Om inte ditt ljudkort har brusande AD-omvandlare sÄ tycker jag inte det ger nÄt att byta till M-Audio 2496.

Jag jÀmförde med mitt inbyggda 24 bitarskort och mitt M-Audio 2496 och pÄ DA sidan kvittar det vilket kort jag kör.

PÄ AD dÀremot vart 2496 bÀttre Àn mitt inbyggda ljudkorts AD.

Jag tror inte du kommer att mÀrka nÄgon skillnad alls mellan 2496 och ditt Soundblaster.

Postat

Jo - det kommer att lÄta olika bra och ha olika starkt brus etc - men om du gör en mixdown av en lÄt internt i datorn utan att göra nÄgra förÀndringar, sÄ kommer det att lÄta exakt likadant oavsett vilket ljudkort du har i datorn nÀr du gör din mixdown.

Ljudkortet pÄverkar alltsÄ bara sekundÀrt, eftersom du Àndrar din mix beroende pÄ vad du hör - men tekniskt sett sÄ Àr alltsÄ ljudkortet inte inblandat alls i ljudgenereringen av VSTi, utan det sker helt och hÄllet i datorns CPU.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nu mÄste jag sÀga att jag blir lite förvirrad. I höstas mixade jag nÄgra lÄtar först i en professionell studio men bytte sedan till en annan studio som var snÀppet mer högklassig. NÀr jag importerade den mix jag gjort i den första studion till den andra studion, utan att göra nÄgra förÀndringar i pluggar eller mixning lÀt det vÀldigt mycket bÀttre - Àven efter bouncning nÀr jag lyssnade hemma med kassa datorhögtalare. Den enda skillnaden var alltsÄ hÄrdvaran (tror det var Protools HD 1 i den första studion och HD 3 i den andra).

Min ljudtekniker förklarade detta med att pluggarna och hÄrdvaran samverkar, sÄ att en plug kan lÄta relativt dÄligt i min hemmastudio men lÄta fantastiskt i ett Protools HD system.

Kan förstÄs vara sÄ att jag missat nÄgot vÀsentligt och missförstÄtt hela diskussionen...

Redigerat av Esaias
Postat
Min ljudtekniker förklarade detta med att pluggarna och hÄrdvaran samverkar, sÄ att en plug kan lÄta relativt dÄligt i min hemmastudio men lÄta fantastiskt i ett Protools HD system.

Förutsatt att det Àr samma plugg sÄ Àr det kvalificerat skitsnack.

Postat

Vad Àr isÄfall poÀngen med ett Protools system för 100 000?

Postat (redigerat)
Vad Àr isÄfall poÀngen med ett Protools system för 100 000?

Man fĂ„r PDC... 😛

För 10 Är sedan fanns det inga alternativ för seriösa studios men idag med den datakraft (och DSP som t ex UAD) man kan köpa för i sammanhanget inga pengar sÄ Àr situationen en annan. PT (HD) lever kvar som industristandard bara för att det Àr just en standard men vi fÄr vÀl se hur lÀnge. Det Àr idag inte alls ovanligt att se Logic eller Cubase/Nuendo i större studios. Problemet för Digidesign i dagslÀget Àr att alla PT LE anvÀndare tjatar om PDC (för att kunna anvÀnda t ex UAD, Liquidmix etc.) och som finns i alla andra program sedan Är tillbaka, men om de ger LE-anvÀndarna PDC sÄ skulle vÀldigt fÄ köpa HD (dÄ det inte finns nÄgot behov lÀngre).

PDC = Plugin Delay Compensation

Redigerat av Gilbert
Postat

Det Àr klart att ljudkortet har betydelse för ljudkvalitet=hur bra ljudet lÄter, mycket bas, brett stereoperspektiv, dynamik, taktfast=allt lÄter i takt och inte grötigt, mikrodetaljer mm.

Det Àr AD/DA omvandlarna och alla komponenter som sitter i kortet som har betydelse, bra kvalitet=oftast dyra komponenter och AD/DA omvandlare brukar ju nÀstan alltid ge bÀttre ljud.

Och i ditt fall Àr det bara Digital till analog (DA)omvandlarna som Àr viktiga om du bara anvÀnder mjukvara som jag ocksÄ gör.

Sedan finns det nÄgot som heter jitter=störningar och tidsförsjutningar som inte Àr sÄ bra för ljudkvaliteten.

Om man inte hör skillnad sjÀlv sÄ var bara glad för det, dÄ kan du köpa vilket skit som helst utan att lida av dÄlig ljudkvalitet.

SjÀlv sÄ Àr jag allergisk mot dÄlig ljudkvalitet=dÄligt ljudkort, komprimerad musik=mp3 i 128 Kbit eller lÀgre, dÄliga hörlurar, dÄliga högtalare mm.

Alla uppfattar ju ljud olika, och det kan bero pÄ hörseln, musikalitet, och intresse för HiFi.

LÀs lite tester om olika ljudkort sÄ blir det lÀttare att vÀlja, öppet köp och testa sjÀlv sÄ tror jag nog att du kommer att höra skillnad.

Lycka till!

😄

drloop (oregistrerad)
Postat

+1

Postat
Det Àr klart att ljudkortet har betydelse för ljudkvalitet=hur bra ljudet lÄter, mycket bas, brett stereoperspektiv, dynamik, taktfast=allt lÄter i takt och inte grötigt, mikrodetaljer mm.

”Mycket bas”? Skulle inte köpa det ljudkortet!

”Taktfast”... 🙁

Postat

Menar du att detta skulle pÄverka kvaliten Àven pÄ intern mix? D.v.s. nÀr han bara anvÀnder VST-I med pluggar, utan audiospÄr. Förklara gÀrna.

Postat

Tar mig friheten att citera mitt eget inlĂ€gg frĂ„n tidigare i trĂ„den, som jag tycker sammanfattar det hela i ett nötskal. 😕

Postat

Jag Àr helt pÄ din sida Claes, verkar dock som om leaf verkar vara av en annan uppfattning och dÄ hade varit kul att höra en motivering till detta.

Postat
Jag Àr helt pÄ din sida Claes, verkar dock som om leaf verkar vara av en annan uppfattning och dÄ hade varit kul att höra en motivering till detta.

Jag undrar om det kunde vara klarlĂ€ggande att dra in ocksĂ„ andra komponenter i ljudgenereringsprocessen i diskussionen? Hur förhĂ„ller sig till exempel ljudkortets betydelse till betydelsen av goda hörlurar\högtalare? 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

SÄ hÀr ser jag pÄ din frÄga Bernt.

För din egen lyssning och hur du uppfattar det som hÀnder nÀr du spelar sÄ Àr enligt mig denna prioritering som du bör titta pÄ.

* Akustiken i rummet och hur du har stÀllt upp högtalarna Àr mycket viktigt.

För nÀrfÀltsmonitorering brukar man sÀga att man skall sitta i en liksidig triangel med sina högtalare.

Oftast rekomenderar Àven högtalartillverkarna att dina öron skall vara i ungefÀr mellan diskant och baselement.

* Högtalarna spelar naturligtvis en viktig roll. Har du datorhögtalare sÄ hör du inte vad som i sjÀlva verket pÄgÄr i din musik. SÄ bra högtalare pÄverkar ljudet rejÀlt.

* Ljudkortet har faktiskt absolut minst pÄverkan. Om man borstser frÄn latency etc sÄ skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr skitsamma vad du har i en hemma studio om du bara jobbar med pluggar och inte spelar in audio. Kan du njuta av musik i din dator med det ljudkort du har sÄ kan du ocksÄ jobba med din egen musik.

Jag har ett M-Audio 2496 ljudkort och en ny dator som har ett 24 bitars ljudkort pÄ modekortet.

Rent ljudmÀssigt Àr det för min lyssning skitsamma vilket av korten jag anvÀnder. Dom lÄter lika bra.

AD omvandlarna Àr dock bÀttre pÄ mitt M-Audio och jag fÄr betydligt lÀgre latency med med M-Audio kort.

SÄ tycker du att du inte har sÄ bra ljud nÀr du tex lyssnar pÄ din favortplatta i datorn beror det pÄ högtalare och placering av dessa, inte pÄ ljudkortet.

Postat

Jag vet inte om jag har missförstÄtt vad ni menar med ljudkvalitet? Àr det ljudkaraktÀren ni Àr ute efter Àr det en helt annan femma!

Men enl mina egna öron sÄ skiljer det ganska mycket mellan olika ljudkort, lyssnar man pÄ ett bra kort tex Apogee Duet mot det inbyggda ljudkortet i min iMac sÄ Àr det klart hörbart bÀttre ljud i Apogee.

Om man inte hör skillnad sÄ Àr det ju jÀtte bra eftersom man dÄ slipper lÀgga ca 5000:- pÄ ljudkortet, var glada för det dÄ.

Allt i signalkedjan har betydelse för ljudkvaliteten, dvs frÄn kÀllan i detta fall ljudkortet till högtalarna eller hörlurarna.

Har man dÄligt ljud frÄn ljudkortet sÄ gÄr det inte att kompensera upp det med svindyra högtalare eller mixerbord eller annat i signalkedjan, ljudet Àr redan som det Àr.

Likadant om man har ett proffskort med mkt bra ljudkvalitet och billiga (skrÀp) högtalare sÄ Àr det omöljigt att fÄ bra ljud frÄn detta system.

Latency Àr vÀldigt viktigt men har inget med ljudkvalitet och göra sÄ lÀnge det inte sprakar eller sÄ, det Àr ju bara fördröjningen mellan att man trycker ner tangenterna pÄ keyboarden tills ljudet hörs.

Dessutom beror Latency lika mycket pÄ hÄrdvara som drivrutinerna.

Sedan Àr det ju individuellt hur man uppfattar ljud och vet vad man skall lyssna efter för att förstÄ ljudkvalitet.

Ta mp3 som exempel, komprimerade mp3 filer pÄ 128Kbit och Wav filer sÄ Àr det enorm skillnad pÄ ljudkvaliteten med samma lÄt, men bara med ett bra system Àr det möjligt att höra skillnaden, Àr vÀldigt svÄrt att höra nÄgon skillnad om man kör via datorhögtalare av medelmÄttig kvalitet.

Jag har sjÀlv en stereoanlÀggning för ca 55000:- och jag skulle inte kunna tÀnka mig att anvÀnda mp3 i min anlÀggning just pÄ grund av att det verkligen hörs stor skillnad i ljudkvalitet pÄ komprimerad och okomprimerade ljudfiler.

Detta Àr vad jag tycker och jag avundas er som inte hör skillnad, skulle bli sÄ mycket billigare för mig om jag inte hörde skillnad.

Skriv och frÄga i ett hifi forum sÄ fÄr ni lite mer förklarat om vad ljudkvalitet Àr och vad HiFi Àr om ni vill veta mer, det Àr intressant lÀsning. http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=1

Ha en bra dag!

😕

Postat

Intressant trÄd jag har startat :rolleyes: . För sÀkerhets skull vill jag sÀga att mitt huvudsaklig intresse dÄ jag frÄgar om ljudkvalitet inte utgÄr frÄn att jag till exempel vill lyssna pÄ CD-skivor via datorn. Jag fÄr en hel del ut av att lyssna pÄ musik pÄ enkel mp3 nivÄ och har för lÀnge sedan givit upp tanken om att skapa en perfekt ljudomgivning hemma (dÀr grannarnas vattenkranar, tvapparater och "dunk-dunk-dunk" ÀndÄ blandar sig i sÄngen). Det jag tÀnker pÄ Àr bara hur jag hör realtidsljudet genom mina hörlurar dÄ jag spelar pÄ min keyboard, framförallt piano. Jag tycker ofta att det Àr nÄgonting i ljudet som kanske kunde vara lite bÀttre och sÄ köper jag Ànnu ett nytt "piano" (samplat, alltsÄ). DÄ Àr det förtÄs viktigt att veta vad jag kunde ha Ästadkommit genom att i stÀllet byta hörlurar, ljudkort, sekvenser eller kanske reverb (jag tror det största problemet har att göra med klangen i sjÀlva nedslaget, den kÀnns ofta konstigt kort - men det kan ocksÄ bero pÄ hur jag spelar).

LatencyfrÄgan har jag kontroll över, 5 ms utan problem, skulle antagligen kunna gÄ lÀgre, ocksÄ - men ser ingen anledning.

Postat
Intressant trÄd jag har startat :rolleyes: . För sÀkerhets skull vill jag sÀga att mitt huvudsaklig intresse dÄ jag frÄgar om ljudkvalitet inte utgÄr frÄn att jag till exempel vill lyssna pÄ CD-skivor via datorn. Jag fÄr en hel del ut av att lyssna pÄ musik pÄ enkel mp3 nivÄ och har för lÀnge sedan givit upp tanken om att skapa en perfekt ljudomgivning hemma (dÀr grannarnas vattenkranar, tvapparater och "dunk-dunk-dunk" ÀndÄ blandar sig i sÄngen). Det jag tÀnker pÄ Àr bara hur jag hör realtidsljudet genom mina hörlurar dÄ jag spelar pÄ min keyboard, framförallt piano. Jag tycker ofta att det Àr nÄgonting i ljudet som kanske kunde vara lite bÀttre och sÄ köper jag Ànnu ett nytt "piano" (samplat, alltsÄ). DÄ Àr det förtÄs viktigt att veta vad jag kunde ha Ästadkommit genom att i stÀllet byta hörlurar, ljudkort, sekvenser eller kanske reverb (jag tror det största problemet har att göra med klangen i sjÀlva nedslaget, den kÀnns ofta konstigt kort - men det kan ocksÄ bero pÄ hur jag spelar).

LatencyfrÄgan har jag kontroll över, 5 ms utan problem, skulle antagligen kunna gÄ lÀgre, ocksÄ - men ser ingen anledning.

Hur lÄter det nÀr du lyssnar pÄ andra "inspelade" pianon i lurarna? Jag tror inte att du kommer mÀrka av nÄgon nÀmnbar skillnad av att byta ljudkort. Att införskaffa ett riktigt bra digitalpiano med bra mekanik ger dig nog mer. Samt att byta plugg om du nu har en du inte Àr nöjd med. Men som sagt, att byta ljudkort ser jag inte som ett första val direkt.

MVH

Anders

Postat

Aha! nu börjar jag förstÄ din trÄd.

Är det inte ljudkaraktĂ€ren du Ă€r ute efter pĂ„ mjukvaran(pianopluggen) eller hur verklighetstrogen pluggen lĂ„ter och Ă€r i anvĂ€ndning?

Tror inte att det Àr sÄ stor skillnad idag pÄ sjÀlva inspelningskvaliteten pÄ de olika pluggarna, men det finns ju större pluggar (lÀngre samplingslÀngd utan loopar)och dÄ blir det ju bÀttre respons och mer naturligt ljud samt mer likt ett riktigt piano att spela.

Undrar om det var detta du var ute efter frÄn början? om det var det sÄ skulle du nog ha postat trÄden till Instrumentpluggar sÄ hade du nog fÄtt bÀttre svar kanske?

Glöm inte bort "den svagaste lÀnken" gÀllande ljudkvalitet över lag.

Lycka till!

😄

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

dvs om man bara anvÀnder vsti och klarar av att mixa med sitt simpla ljudkort och inte spelar in nÄgonting sjÀlv utan gör att i datorn, rÀcker vilket ljudkort som helst?

Postat

dvs om man bara anvÀnder vsti och klarar av att mixa med sitt simpla ljudkort och inte spelar in nÄgonting sjÀlv utan gör att i datorn, rÀcker vilket ljudkort som helst?

Om du klarar att mixa med simpelt ljudkort, och med den lyssning (högtalare/monitorer/hörlurar) du anvÀnder, sÄ... ja. Vilket kort du Àn trivs med.

TÀnk pÄ att om du uteslutande jobbar med VST-instrument sÄ kommer latency/fördröjning av ljudet att irritera dig mer Àn andra. Av den anledningen kan ett kort med stabila drivrutiner och liten buffert vara bÀttre.

Postat

Om du klarar att mixa med simpelt ljudkort, och med den lyssning (högtalare/monitorer/hörlurar) du anvÀnder, sÄ... ja. Vilket kort du Àn trivs med.

TÀnk pÄ att om du uteslutande jobbar med VST-instrument sÄ kommer latency/fördröjning av ljudet att irritera dig mer Àn andra. Av den anledningen kan ett kort med stabila drivrutiner och liten buffert vara bÀttre.

och dÄ bör man kosta pÄ sig ett ???? kr, ljudkort som kan drivas via usb. TÀnkt hobby!

Postat

och dÄ bör man kosta pÄ sig ett ???? kr, ljudkort som kan drivas via usb. TÀnkt hobby!

USB? DĂ„ kan du exempelvis titta pĂ„ Steinbergs CI1/2/2+. De duger fint. 🙂

Enda nackdelen med dem Àr egentligen att linesignaler pad:as och gÄr igenom micpreampen efter det - sÄ linesignaler kommer att bli nÄgot brusigare Àn om de hade gÄtt direkt in i omvandlaren.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.