Jump to content
Annons

Ljudkort och ljudkvalitet


Bernt

Recommended Posts

Hur mycket betyder ljudkortet för ljudkvaliteten då man till exempel använder pianopluggar? Jag har sökt lite bland det som skrivits om ljudkort, men tycker att jag inte hittar något riktigt klart svar på den frågan 😠 . Eller är det så att det inte gör så stor skillnad (bara det inte knastrar, förstås)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur mycket betyder ljudkortet för ljudkvaliteten då man till exempel använder pianopluggar? Jag har sökt lite bland det som skrivits om ljudkort, men tycker att jag inte hittar något riktigt klart svar på den frågan 😠 . Eller är det så att det inte gör så stor skillnad (bara det inte knastrar, förstås)?

Det gör ingen skillnad alls på ljud som genereras i datorn, utan enda påverkan som ljudkortet har på ljudet är sekundär, på samma sätt som din lyssning, genom att du gör förändringar i mixen och soundet med ledning av vad du hör. Själva grundljudet påverkas däremot inte ett dugg av ljudkortet eftersom all hantering sker internt i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hur mycket betyder ljudkortet för ljudkvaliteten då man till exempel använder pianopluggar? Jag har sökt lite bland det som skrivits om ljudkort, men tycker att jag inte hittar något riktigt klart svar på den frågan 😠 . Eller är det så att det inte gör så stor skillnad (bara det inte knastrar, förstås)?

precis, använder du inte några audio-ingångar påverkas inte ljudet. Däremot kan saker som latency påverkas av vilket ljudkort du använder, och, den kanske största skillnaden, ljudkvalitén ut till din lyssning när du mixar (vid bouncning påverkar inte ljudkortet ljudkvalitén).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör ingen skillnad alls på ljud som genereras i datorn, utan enda påverkan som ljudkortet har på ljudet är sekundär, på samma sätt som din lyssning, genom att du gör förändringar i mixen och soundet med ledning av vad du hör. Själva grundljudet påverkas däremot inte ett dugg av ljudkortet eftersom all hantering sker internt i programmet.

Nu måste jag checka om jag förstår svaret. Menar du att vilket ljudkort jag har inte spelar någon roll för det jag till exempel hör i hörlurarna då jag spelar på keyboarden (det är egentligen det jag försöker fråga)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att viss roll spelar det. Du bör ha ett ljudkort som har bra signalbrus värden. Många "inbyggda" ljudkort kan upplevas som lite brusiga.. Sen är det ju bra om det finns drivrutin för kortet som klarar ASIO2. (googla om du inte vet) så att det inte blir så stor fördröjning mellan att du trycker på tangenten till du hör ljudet (latency).

Nu måste jag checka om jag förstår svaret. Menar du att vilket ljudkort jag har inte spelar någon roll för det jag till exempel hör i hörlurarna då jag spelar på keyboarden (det är egentligen det jag försöker fråga)?
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att viss roll spelar det. Du bör ha ett ljudkort som har bra signalbrus värden. Många "inbyggda" ljudkort kan upplevas som lite brusiga.. Sen är det ju bra om det finns drivrutin för kortet som klarar ASIO2. (googla om du inte vet) så att det inte blir så stor fördröjning mellan att du trycker på tangenten till du hör ljudet (latency).

Latency har jag under kontroll, brukar spela med 5ms utan problem och tycker att jag faktiskt inte behöver bättre. Bakgrunden till min fråga är att jag för några år sedan, då jag inte alls förstod saker, fick tag på ett begagnat SB Audigy 2ZS Platinum Pro ljudkort (till ett pris jag tror var överkomligt), som jag alltså använder. Jag vet att många tycker att det här kortet inte är bra för musikproduktion, men det har aldrig riktigt blivit klart för mig vilka fördelarna med att till exempel byta till ett Audiophile 2496 egentligen skulle vara. Vilken skillnad förväntas jag märka? (Latency klarar mitt ljudkort alltså utmärkt, så långt jag kan förstå). Bör tillägga att jag bara arbetar med pluggar och MIDI.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om inte ditt ljudkort har brusande AD-omvandlare så tycker jag inte det ger nåt att byta till M-Audio 2496.

Jag jämförde med mitt inbyggda 24 bitarskort och mitt M-Audio 2496 och på DA sidan kvittar det vilket kort jag kör.

På AD däremot vart 2496 bättre än mitt inbyggda ljudkorts AD.

Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad alls mellan 2496 och ditt Soundblaster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste jag checka om jag förstår svaret. Menar du att vilket ljudkort jag har inte spelar någon roll för det jag till exempel hör i hörlurarna då jag spelar på keyboarden (det är egentligen det jag försöker fråga)?

Jo - det kommer att låta olika bra och ha olika starkt brus etc - men om du gör en mixdown av en låt internt i datorn utan att göra några förändringar, så kommer det att låta exakt likadant oavsett vilket ljudkort du har i datorn när du gör din mixdown.

Ljudkortet påverkar alltså bara sekundärt, eftersom du ändrar din mix beroende på vad du hör - men tekniskt sett så är alltså ljudkortet inte inblandat alls i ljudgenereringen av VSTi, utan det sker helt och hållet i datorns CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu måste jag säga att jag blir lite förvirrad. I höstas mixade jag några låtar först i en professionell studio men bytte sedan till en annan studio som var snäppet mer högklassig. När jag importerade den mix jag gjort i den första studion till den andra studion, utan att göra några förändringar i pluggar eller mixning lät det väldigt mycket bättre - även efter bouncning när jag lyssnade hemma med kassa datorhögtalare. Den enda skillnaden var alltså hårdvaran (tror det var Protools HD 1 i den första studion och HD 3 i den andra).

Min ljudtekniker förklarade detta med att pluggarna och hårdvaran samverkar, så att en plug kan låta relativt dåligt i min hemmastudio men låta fantastiskt i ett Protools HD system.

Kan förstås vara så att jag missat något väsentligt och missförstått hela diskussionen...

Redigerat av Esaias
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är isåfall poängen med ett Protools system för 100 000?

Man får PDC... 😛

För 10 år sedan fanns det inga alternativ för seriösa studios men idag med den datakraft (och DSP som t ex UAD) man kan köpa för i sammanhanget inga pengar så är situationen en annan. PT (HD) lever kvar som industristandard bara för att det är just en standard men vi får väl se hur länge. Det är idag inte alls ovanligt att se Logic eller Cubase/Nuendo i större studios. Problemet för Digidesign i dagsläget är att alla PT LE användare tjatar om PDC (för att kunna använda t ex UAD, Liquidmix etc.) och som finns i alla andra program sedan år tillbaka, men om de ger LE-användarna PDC så skulle väldigt få köpa HD (då det inte finns något behov längre).

PDC = Plugin Delay Compensation

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att ljudkortet har betydelse för ljudkvalitet=hur bra ljudet låter, mycket bas, brett stereoperspektiv, dynamik, taktfast=allt låter i takt och inte grötigt, mikrodetaljer mm.

Det är AD/DA omvandlarna och alla komponenter som sitter i kortet som har betydelse, bra kvalitet=oftast dyra komponenter och AD/DA omvandlare brukar ju nästan alltid ge bättre ljud.

Och i ditt fall är det bara Digital till analog (DA)omvandlarna som är viktiga om du bara använder mjukvara som jag också gör.

Sedan finns det något som heter jitter=störningar och tidsförsjutningar som inte är så bra för ljudkvaliteten.

Om man inte hör skillnad själv så var bara glad för det, då kan du köpa vilket skit som helst utan att lida av dålig ljudkvalitet.

Själv så är jag allergisk mot dålig ljudkvalitet=dåligt ljudkort, komprimerad musik=mp3 i 128 Kbit eller lägre, dåliga hörlurar, dåliga högtalare mm.

Alla uppfattar ju ljud olika, och det kan bero på hörseln, musikalitet, och intresse för HiFi.

Läs lite tester om olika ljudkort så blir det lättare att välja, öppet köp och testa själv så tror jag nog att du kommer att höra skillnad.

Lycka till!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att ljudkortet har betydelse för ljudkvalitet=hur bra ljudet låter, mycket bas, brett stereoperspektiv, dynamik, taktfast=allt låter i takt och inte grötigt, mikrodetaljer mm.

”Mycket bas”? Skulle inte köpa det ljudkortet!

”Taktfast”... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att ljudkortet har betydelse för ljudkvalitet=hur bra ljudet låter, mycket bas, brett stereoperspektiv, dynamik, taktfast=allt låter i takt och inte grötigt, mikrodetaljer mm.

Menar du att detta skulle påverka kvaliten även på intern mix? D.v.s. när han bara använder VST-I med pluggar, utan audiospår. Förklara gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar mig friheten att citera mitt eget inlägg från tidigare i tråden, som jag tycker sammanfattar det hela i ett nötskal. 😕

Det gör ingen skillnad alls på ljud som genereras i datorn, utan enda påverkan som ljudkortet har på ljudet är sekundär, på samma sätt som din lyssning, genom att du gör förändringar i mixen och soundet med ledning av vad du hör. Själva grundljudet påverkas däremot inte ett dugg av ljudkortet eftersom all hantering sker internt i programmet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt på din sida Claes, verkar dock som om leaf verkar vara av en annan uppfattning och då hade varit kul att höra en motivering till detta.

Jag undrar om det kunde vara klarläggande att dra in också andra komponenter i ljudgenereringsprocessen i diskussionen? Hur förhåller sig till exempel ljudkortets betydelse till betydelsen av goda hörlurar\högtalare? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så här ser jag på din fråga Bernt.

För din egen lyssning och hur du uppfattar det som händer när du spelar så är enligt mig denna prioritering som du bör titta på.

* Akustiken i rummet och hur du har ställt upp högtalarna är mycket viktigt.

För närfältsmonitorering brukar man säga att man skall sitta i en liksidig triangel med sina högtalare.

Oftast rekomenderar även högtalartillverkarna att dina öron skall vara i ungefär mellan diskant och baselement.

* Högtalarna spelar naturligtvis en viktig roll. Har du datorhögtalare så hör du inte vad som i själva verket pågår i din musik. Så bra högtalare påverkar ljudet rejält.

* Ljudkortet har faktiskt absolut minst påverkan. Om man borstser från latency etc så skulle jag vilja påstå att det är skitsamma vad du har i en hemma studio om du bara jobbar med pluggar och inte spelar in audio. Kan du njuta av musik i din dator med det ljudkort du har så kan du också jobba med din egen musik.

Jag har ett M-Audio 2496 ljudkort och en ny dator som har ett 24 bitars ljudkort på modekortet.

Rent ljudmässigt är det för min lyssning skitsamma vilket av korten jag använder. Dom låter lika bra.

AD omvandlarna är dock bättre på mitt M-Audio och jag får betydligt lägre latency med med M-Audio kort.

Så tycker du att du inte har så bra ljud när du tex lyssnar på din favortplatta i datorn beror det på högtalare och placering av dessa, inte på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag har missförstått vad ni menar med ljudkvalitet? är det ljudkaraktären ni är ute efter är det en helt annan femma!

Men enl mina egna öron så skiljer det ganska mycket mellan olika ljudkort, lyssnar man på ett bra kort tex Apogee Duet mot det inbyggda ljudkortet i min iMac så är det klart hörbart bättre ljud i Apogee.

Om man inte hör skillnad så är det ju jätte bra eftersom man då slipper lägga ca 5000:- på ljudkortet, var glada för det då.

Allt i signalkedjan har betydelse för ljudkvaliteten, dvs från källan i detta fall ljudkortet till högtalarna eller hörlurarna.

Har man dåligt ljud från ljudkortet så går det inte att kompensera upp det med svindyra högtalare eller mixerbord eller annat i signalkedjan, ljudet är redan som det är.

Likadant om man har ett proffskort med mkt bra ljudkvalitet och billiga (skräp) högtalare så är det omöljigt att få bra ljud från detta system.

Latency är väldigt viktigt men har inget med ljudkvalitet och göra så länge det inte sprakar eller så, det är ju bara fördröjningen mellan att man trycker ner tangenterna på keyboarden tills ljudet hörs.

Dessutom beror Latency lika mycket på hårdvara som drivrutinerna.

Sedan är det ju individuellt hur man uppfattar ljud och vet vad man skall lyssna efter för att förstå ljudkvalitet.

Ta mp3 som exempel, komprimerade mp3 filer på 128Kbit och Wav filer så är det enorm skillnad på ljudkvaliteten med samma låt, men bara med ett bra system är det möjligt att höra skillnaden, är väldigt svårt att höra någon skillnad om man kör via datorhögtalare av medelmåttig kvalitet.

Jag har själv en stereoanläggning för ca 55000:- och jag skulle inte kunna tänka mig att använda mp3 i min anläggning just på grund av att det verkligen hörs stor skillnad i ljudkvalitet på komprimerad och okomprimerade ljudfiler.

Detta är vad jag tycker och jag avundas er som inte hör skillnad, skulle bli så mycket billigare för mig om jag inte hörde skillnad.

Skriv och fråga i ett hifi forum så får ni lite mer förklarat om vad ljudkvalitet är och vad HiFi är om ni vill veta mer, det är intressant läsning. http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=1

Ha en bra dag!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd jag har startat :rolleyes: . För säkerhets skull vill jag säga att mitt huvudsaklig intresse då jag frågar om ljudkvalitet inte utgår från att jag till exempel vill lyssna på CD-skivor via datorn. Jag får en hel del ut av att lyssna på musik på enkel mp3 nivå och har för länge sedan givit upp tanken om att skapa en perfekt ljudomgivning hemma (där grannarnas vattenkranar, tvapparater och "dunk-dunk-dunk" ändå blandar sig i sången). Det jag tänker på är bara hur jag hör realtidsljudet genom mina hörlurar då jag spelar på min keyboard, framförallt piano. Jag tycker ofta att det är någonting i ljudet som kanske kunde vara lite bättre och så köper jag ännu ett nytt "piano" (samplat, alltså). Då är det förtås viktigt att veta vad jag kunde ha åstadkommit genom att i stället byta hörlurar, ljudkort, sekvenser eller kanske reverb (jag tror det största problemet har att göra med klangen i själva nedslaget, den känns ofta konstigt kort - men det kan också bero på hur jag spelar).

Latencyfrågan har jag kontroll över, 5 ms utan problem, skulle antagligen kunna gå lägre, också - men ser ingen anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd jag har startat :rolleyes: . För säkerhets skull vill jag säga att mitt huvudsaklig intresse då jag frågar om ljudkvalitet inte utgår från att jag till exempel vill lyssna på CD-skivor via datorn. Jag får en hel del ut av att lyssna på musik på enkel mp3 nivå och har för länge sedan givit upp tanken om att skapa en perfekt ljudomgivning hemma (där grannarnas vattenkranar, tvapparater och "dunk-dunk-dunk" ändå blandar sig i sången). Det jag tänker på är bara hur jag hör realtidsljudet genom mina hörlurar då jag spelar på min keyboard, framförallt piano. Jag tycker ofta att det är någonting i ljudet som kanske kunde vara lite bättre och så köper jag ännu ett nytt "piano" (samplat, alltså). Då är det förtås viktigt att veta vad jag kunde ha åstadkommit genom att i stället byta hörlurar, ljudkort, sekvenser eller kanske reverb (jag tror det största problemet har att göra med klangen i själva nedslaget, den känns ofta konstigt kort - men det kan också bero på hur jag spelar).

Latencyfrågan har jag kontroll över, 5 ms utan problem, skulle antagligen kunna gå lägre, också - men ser ingen anledning.

Hur låter det när du lyssnar på andra "inspelade" pianon i lurarna? Jag tror inte att du kommer märka av någon nämnbar skillnad av att byta ljudkort. Att införskaffa ett riktigt bra digitalpiano med bra mekanik ger dig nog mer. Samt att byta plugg om du nu har en du inte är nöjd med. Men som sagt, att byta ljudkort ser jag inte som ett första val direkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! nu börjar jag förstå din tråd.

Är det inte ljudkaraktären du är ute efter på mjukvaran(pianopluggen) eller hur verklighetstrogen pluggen låter och är i användning?

Tror inte att det är så stor skillnad idag på själva inspelningskvaliteten på de olika pluggarna, men det finns ju större pluggar (längre samplingslängd utan loopar)och då blir det ju bättre respons och mer naturligt ljud samt mer likt ett riktigt piano att spela.

Undrar om det var detta du var ute efter från början? om det var det så skulle du nog ha postat tråden till Instrumentpluggar så hade du nog fått bättre svar kanske?

Glöm inte bort "den svagaste länken" gällande ljudkvalitet över lag.

Lycka till!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

dvs om man bara använder vsti och klarar av att mixa med sitt simpla ljudkort och inte spelar in någonting själv utan gör att i datorn, räcker vilket ljudkort som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

dvs om man bara använder vsti och klarar av att mixa med sitt simpla ljudkort och inte spelar in någonting själv utan gör att i datorn, räcker vilket ljudkort som helst?

Om du klarar att mixa med simpelt ljudkort, och med den lyssning (högtalare/monitorer/hörlurar) du använder, så... ja. Vilket kort du än trivs med.

Tänk på att om du uteslutande jobbar med VST-instrument så kommer latency/fördröjning av ljudet att irritera dig mer än andra. Av den anledningen kan ett kort med stabila drivrutiner och liten buffert vara bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klarar att mixa med simpelt ljudkort, och med den lyssning (högtalare/monitorer/hörlurar) du använder, så... ja. Vilket kort du än trivs med.

Tänk på att om du uteslutande jobbar med VST-instrument så kommer latency/fördröjning av ljudet att irritera dig mer än andra. Av den anledningen kan ett kort med stabila drivrutiner och liten buffert vara bättre.

och då bör man kosta på sig ett ???? kr, ljudkort som kan drivas via usb. Tänkt hobby!

Link to comment
Dela på andra sajter

och då bör man kosta på sig ett ???? kr, ljudkort som kan drivas via usb. Tänkt hobby!

USB? Då kan du exempelvis titta på Steinbergs CI1/2/2+. De duger fint. 🙂

Enda nackdelen med dem är egentligen att linesignaler pad:as och går igenom micpreampen efter det - så linesignaler kommer att bli något brusigare än om de hade gått direkt in i omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...