Jump to content
Annons

Låter digitala trummor mycket


Rahimian

Recommended Posts

Hej!

Jag letar efter ett digitalt trum set som inte låter mycket när man spelar, jag har redan fått mycket klagomål av mina grannar.

Jag blev sugen på Alesis DM 10 men efter ha läst en del reviews så låter

cymbalerna & baskaggen mycket.

efter ha kollat Sound Test känns det som att gummi padsen

låter mer och mesh paden i mitten minst.

Ni som bor i lägenhet, funkar det att ha digital trummor? blir det inte mycket bankande ljud från dom?

MVH

God Jul alla!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag letar efter ett digitalt trum set som inte låter mycket när man spelar, jag har redan fått mycket klagomål av mina grannar.

Jag blev sugen på Alesis DM 10 men efter ha läst en del reviews så låter

cymbalerna & baskaggen mycket.

efter ha kollat Sound Test känns det som att gummi padsen

låter mer och mesh paden i mitten minst.

Ni som bor i lägenhet, funkar det att ha digital trummor? blir det inte mycket bankande ljud från dom?

MVH

God Jul alla!!

Asså nu e inte jag så bra på detta, men kan man inte koppla in hörlurar så?

eller e det så att du menar själva ljudet från det att du slår på padsen? om det e så att det e det ljudet du pratar om så känns det lite väl överdrevet av dins grannar kanske...

ny lägenhet kanske 😄

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du bor i för hus, och vad du har för grannar. Är det lyhört så är främst baspedalen ett problem. Låter helt enkelt som när man stampar i golvet. Har du plats och det ska vara en fast installation så kan du ju bygga ett litet "flytande" podie att ställa dem på...

Link to comment
Dela på andra sajter

tror inte det ska va några problem för dina grannar, som sagt, i VÄRSTA fall så låter det som om du går lite aggressivt i lägenheten.

...i timtal i sträck. Man får ha gångtävling i lägenheten innan man kommer upp i frekvens som en övande trummis.

Pads låter mer än man tror. Det är ju långt ifrån ett riktigt trumset, men nog fan kan det höras in till grannarna. Det kan smattra på i rätt höga frekvenser. Podium låter som en bra idé, speciellt om du redan fått klagomål så kan man anta att det är rätt lyhört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge padsen har meshhead så klarar du dig, knäpptyst. Vanliga pads kommer att höras mycket mer.

Det gör saken bättre, men helt tyst blir det banne mig inte. Största problemet är som sagt kaggen. Vibrationerna sprider sig ner i golvet. En tjock matta gör kanske saken lite bättre, men är det lyhört så kan det fortfarande vara ett problem. Bor du exempelvis i ett lyhört trähus så bygg ett podie (om möjligt). Bor du i ett modernt hus med betonggolv så är det troligtvis bara att tuta å köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Lägenheten jag bor på är byggd 1966. Jag kan inte spela på min Roland Fantom på kvällen eftersom det låter när man slår på tangenterna.

Jag kan inte eller spela el gitarr tillsammans med Guitar rig & hörlurar för det låter.

Men jag tror jag får köpa en Roland TD4SX & lägga en matta under. jag får läsa lite nu hur podie funkar.

Next stop! Låg ränta, Ekonomi Krasch! kanske blir det en ny villa eller radhus snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är så är sex en av de få saker som grannarna får klaga hur mycket de vill om utan att du behöver bry dig. Du kan göra det hur högt du vill och när du vill utan att komma i närheten av att bli vräkt eller ens få en varning.

Det låter osannolikt, men antar att det finns något prejudikat. Har du någon källa på detta? Troligtvis någon förening som agerar i hyresgästers intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter osannolikt, men antar att det finns något prejudikat. Har du någon källa på detta? Troligtvis någon förening som agerar i hyresgästers intresse.

Haha, du tog det nog för ordagrant. Tror det handlar om svensk sedlighet som gör att man inte möter blicken på grannen som stönat natten innan. Sverige skulle förvåna mig rejält ( och glatt! ) om det fanns en lag som sa att man får låta hur högt man vill när man älskar, utan att grannar klagar. :rolleyes:

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska se om jag kan leta upp det.

Edit: Nä, efter mycket letande kan jag inte hitta igen var jag läste det. Så ni får ta det med en nypa salt antar jag. Såsom jag kommer ihåg från artikeln (det var i en bostadsrättstidning när jag bodde i bostadsrätt) så jämställdes samlag med barnaskrik och lek, eftersom det är en naturlig del av det gemensamma livet och man fick helt enkelt stå ut med det.

Redigerat av Wonko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska se om jag kan leta upp det.

Edit: Nä, efter mycket letande kan jag inte hitta igen var jag läste det. Så ni får ta det med en nypa salt antar jag. Såsom jag kommer ihåg från artikeln (det var i en bostadsrättstidning när jag bodde i bostadsrätt) så jämställdes samlag med barnaskrik och lek, eftersom det är en naturlig del av det gemensamma livet och man fick helt enkelt stå ut med det.

Det roliga är att mina grannar har sex väldigt ofta, speciellt på kvällen. det är väldigt jobbigt med deras säng som dunkar på väggen och allt stönande.

pinsamt när grannarna har högljud sex och man har sin mamma på besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att mina grannar har sex väldigt ofta, speciellt på kvällen. det är väldigt jobbigt med deras säng som dunkar på väggen och allt stönande.

pinsamt när grannarna har högljud sex och man har sin mamma på besök.

Haha..dagens i-lands problem.

Men nu ska jag sluta leka sjörövare och kapa trådar. ☺️

Tillbaka till det nu tråden handlade om vad det nu var. Något med digitala trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv haft ett digitalt set i ett antal år, och kan bekräfta att det är ett problem med det subtila pockande som padsen avger.

I min naivitet trodde jag att det räckte med en matta, sedan en till. Därefter åkte jag till en gummifabrik och tog deras left-overs

hem till mig, men klagomålen upphörde inte. Jag övade alltså en tre-fyra timmar dagligen (vilket är rätt rimligt).

Slutligen gick jag alltså till diverse byggfirmor och fixade material för att bygga en scen (eller podie) som vissa kallar det.

Poängen är ju att hela kitet kommer upp en bit från golvet så slagsekvenser inte kan fortplanta sig lika lätt.

I slutändan hänger det ju dock på lägenheten och de grannar man har.

Jag har förresten inte gjort som i rolandlänken ovan. Min konstruktion var ngt stabilare vågar jag påstå. Nio klossar på ett tvådelat plywoodskikt.

Inplastat och sedan gummifotbeklätt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast nu kan pojkstackarn inte ens spela oförstärkt elgitarr i sin lägenhet utan att grannarna störs..

Antingen bygger du ett "rum i rummet" eller så flyttar du.

Och OM du flyttar lär du offra en tusing på MP3-spelare + högtalare, för över en skitdålig tysk porrfilm till MP3, göm MP3-spelaren ordentligt i trappuppgången nära dina grannar, tryck på play, flytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...