Jump to content
Annons

Eländes piezomickar!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I går spelade jag för ett penschisgäng och hade lite högtalare med mig, körde ak gitarr via inbyggd piezomick och PA. Enär jag kör lyssningen i slutna hörlurar hör jag typ exakt hur det låter ut, och fy fan, fy fan, fy fan i helvete hur det låter med piezomick, värre än fan. Har samma Epiphone jumbo gitarr med nya strängar som låter bra på studioinspelningar. Men genom piezon låter det skit, varken som el eller akustisk gitarr. Elgitarr med nån sorts simuleringspedal låter bättre. Lite bättre ändå låter det om jag spelar på telens halsmick med gitarren kopplad direkt till mixern, utan gitarrstärkare.

Ni som spelar akust live, står ni ut med piezoljudet? Eller hur gör ni? Det kanske finns bättre piezoar än den fan jag har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ni som spelar akust live, står ni ut med piezoljudet? Eller hur gör ni? Det kanske finns bättre piezoar än den fan jag har?

Goder afton herrn 🤪 !

Ja jag brukar också spela en del för äldre men oftast utan högtalare. De gånger jag kör ut genom PA så har jag en Shadow SH 145 Active sound hole humbucker (läste på kartongen) som är fäst i ljudhöölet. Det låter så nära akustisk gitarr som det går för jag gick till en musikaffär med precis samma klagolåt som dig och fick den rekommenderad 😎 Kom ihåg också att inte maxa med plektrum eller järnet på volympolten hela tiden för då låter det ofta "trubadurljud".

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Engson, jag brukar vara ljudtekniker åt ett band bestående av akustisk gitarr, ståbas och virveltrumma. Både gitarristen och ståbasisten har sån mick. Utan preamp är den svag som tusan (dynamisk), men herrejösses vad den fungerar bra! Jag gjorde studioinspelning med dom också, då tog jag signal från den också för att kunna blanda lite, men det slutade med att jag endast använde den...

Du måste bara prova en sån, Håkan, jag tror att du skulle gilla den!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Engson, jag brukar vara ljudtekniker åt ett band bestående av akustisk gitarr, ståbas och virveltrumma. Både gitarristen och ståbasisten har sån mick. Utan preamp är den svag som tusan (dynamisk), men herrejösses vad den fungerar bra! Jag gjorde studioinspelning med dom också, då tog jag signal från den också för att kunna blanda lite, men det slutade med att jag endast använde den...

Du måste bara prova en sån, Håkan, jag tror att du skulle gilla den!

/Johan

Det lät vrålintressant! Men jag spelar nästan enbart utan nåt annat än gitarr, notställ o två feta pärmar med varianter på "Barndomshemmet", "Kära Mor" och "Bereden dina vida vingar". Ska kolla mer på den, pris osv. Det verkar i alla fall som att fler än jag kräks på det billiga piezoljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Engson, jag brukar vara ljudtekniker åt ett band bestående av akustisk gitarr, ståbas och virveltrumma. Både gitarristen och ståbasisten har sån mick. Utan preamp är den svag som tusan (dynamisk), men herrejösses vad den fungerar bra! Jag gjorde studioinspelning med dom också, då tog jag signal från den också för att kunna blanda lite, men det slutade med att jag endast använde den...

Du måste bara prova en sån, Håkan, jag tror att du skulle gilla den!

/Johan

Hittade inget pris? Nån som vet?

Går den att koppla via min APHEX 230 micpreamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dyr...

http://www.jam.se/produkt/GitarrochBas_til...aktmikrofon.jam

Du får nog lägga till Calle Schevens vals om du skall ha råd 😕

/Johan

Tack för länken! Så blodigt var det inte som jag trodde. Kan man byta in nåt gammalt skit åsså så blir det inte så hemst. På Musikbörsen tar de ju n vad gammalt rat som helst har jag märkt. Jag har en Fishman ljudhålsmick jag vill bli av med, den låter också illa, ungefär som Gibsongitarrer genom Marshall.

Skoja bara det där. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Befarar att det inte är piezon som är boven när det låter illa utan anpassningen till preampen. Antar att Nilssons Aphex 230 har samma instrument-ingång som min 207D, devs 1MOhm, en piezomick behöver typ 10MOhm innan den börjar "lira"!

/Jocke

10 Mohm? Har nog aldrig sett en preamp med så hög ingångsimpedans.

EDIT: Men det verkar inte vara helt ovanligt för dedikerade instrumentförstärkare ser jag nu...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

10 Mohm? Har nog aldrig sett en preamp med så hög ingångsimpedans.

EDIT: Men det verkar inte vara helt ovanligt för dedikerade instrumentförstärkare ser jag nu...

Instrument med piezo bör nog ha en inbyggd preamp för bästa anpassning. Långa kablar gör (annars) problemen ännu värre! Har ett schema på en sån där nånstans men något bygge har det inte blivit av än...

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...