Jump to content
Annons

enkel laptop-studio


steelyfan

Recommended Posts

hejsan!

Har precis upptäckt denna schyssta site då jag googlade runt lite och kanske är det så att

ni kan hjälpa mig med mina funderingar. Jag har önskemål om att via en mic kunna spela

in ett gitarrkomp på en kanal på min laptop för att sedan lägga till en kanal med ett solo

eller melodi. Har i nuläget bara min laptop och instrumenten, så vad behöver jag mer

och hur långt kommer jag med typ 3000 kr i budget?

vad jag har: en SONY VAIO Intel Duo core p8400 2,26GHz 4Gb ram, 300Gb HD med firewire ingång

så vad behöver jag mer i ljudkort- , mic- , programväg?

förslag någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Gilbert för ditt snabba svar,!

Nu var ju dock anledningen till att jag valde att skriva min fråga i detta forum sådan att jag ville få hjälp av de i ämnet med mer erfarenhet än mig,

att konfigurera ett system som uppfyller mina önskemål givet de förutsättningar jag angivit ovan. Eftersom jag jag är lite newbie inom detta område

så kan jag föreställa mig att ni mer erfarna kan berätta för mig om möjligheter, problem och annat som jag kan komma att möta i mitt efterfrågade

system. Om jag bara efter eget huvud köper en massa enskilda hårdvarukomponenter i min jakt att uppnå mina ovanstående önskemål ( en 2-kanal

laptopstudio) så kan det bli allt från overkill till ett inkompatiblt system! not?

nån som vet hur jag bör konfigurera mitt system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gilbert för ditt snabba svar,!

Nu var ju dock anledningen till att jag valde att skriva min fråga i detta forum sådan att jag ville få hjälp av de i ämnet med mer erfarenhet än mig,

att konfigurera ett system som uppfyller mina önskemål givet de förutsättningar jag angivit ovan. Eftersom jag jag är lite newbie inom detta område

så kan jag föreställa mig att ni mer erfarna kan berätta för mig om möjligheter, problem och annat som jag kan komma att möta i mitt efterfrågade

system. Om jag bara efter eget huvud köper en massa enskilda hårdvarukomponenter i min jakt att uppnå mina ovanstående önskemål ( en 2-kanal

laptopstudio) så kan det bli allt från overkill till ett inkompatiblt system! not?

nån som vet hur jag bör konfigurera mitt system?

Ahhh...!

...but you're missing the point steelyfan!

Det Gilbert avser med sitt inlägg är att för att kunna få hjälp så behöver du ett par snäpp över baskunskaper för att kunna ställa konkreta frågor om ditt konfigurerande.

Annars blir det ju ganska enkelt. Gå till en musikaffär och köp ett ljudkort!

Hoppas du hajjar!

Det som behövs för folk att kunna hjälpa dig med detta är två saker.

Vad du har för ambition då man med det du skriver, både kan spela in låtidéer och de facto producera en hel platta...! På bara en kanals inspelningsmöjlighet i din dator!

Nummer två...

Det är folks tid du ber om så i gengäld krävs tid tillbaka för att hålla intresset för att hjälpa dig uppe.

Börja med att läs på lite om olika ljudkort samt inspelningsprocessen på en dator och hur den går till.

Prova att sök här i forumet efter "signalväg" eller liknande så kommer du att förskanska dig kunskaper som gör din frågeställning mer lättbegriplig.

Orsaken till detta är att tröskeln för att förstå hur man gör en bra inspelning med bara två kanaler eller flera varieras baserat på ambitionen.

De flesta här inne söker allt som oftast efter "det bästa" sättet att göra det på..., och ju längre de kommer i sitt sökande, desto mer inser de att de aldig kommer hitta "det bästa"!

Det finns så många olika vägar att ta i din fråga att det blir omöjligt att besvara det enkelt som du förstår.

...,men visst vi kan säga; Köp en micpream, ett externat ljudkort och en mikrofon! Klart!!

Take care och kom tilllbaka med dina frågor!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

För så enkla inspelningar finns det väl skitenkla men digitala 4-spårs portastudios?

Håkan,

portafanatiker. 😉

Hej alla igen, kanske trodde jag i min enfald att det skulle vara en enkel sak för garvade

forumbesökare att ge mig lite tips hur man med en laptop plus nån mic och programvara

ska kunna spela in en kanal och sen lägga till ytterligare ett pålägg på en annan kanal

samtidigt som man lyssnar på det redan inspelade! Behöver jag ha nån preAmp till

mic:en speciellt ljudkort eller nåt annat?

Jag kräver inget, men nåt tips i frågan tas emot tacksamt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Är det akgitarr du vill spela in så kan jag rekommendera micken Line Audio CM3. Till denna behöver du sedan en pre amp med fantommatning till ett ljudkort, eller ett ljudkort med inbyggd pre amp.

Ett enkelt sätt är att köpa ett färdigt paket. Då jag är pro tools fanatiker så rekommenderar jag en mbox-modell. I detta paket får du ett USB-ljudkort, pre amp med fantommatning och programmet pro tools LE.

Om du bestämmer dig för detta så rekommenderar jag att du tar med datorn till affären om du inte är så hemma på datorer och frågar om de kan testa så att det funkar med den dator du har då det är noga med vad du har för komponenter i datorn.

http://www.jam.se/produkt/Ljudkort/A31278-...ftfull!.jam

Får lägga till micken på priset då.

Alternativ som är billigare är att du tankar ner programmet audacity som är gratis. Köper ett enkelt ljudkort med pre amp och en mick. Finns många ljudkort att välja på, men viktigast är att det har en mick ingång med fantommatning. Om du tänker spela in elgitarr direkt i datorn utan förstärkare så behöver du ha en DI-ingång också, eller så får du köpa till en linbox.

Lycka till!

MVH

Anders

EDIT: Är det elgitarr du vill spela in och micka upp en förstärkare så rekommenderar jag klassikern Shure SM57. Den är alltid pålitlig och man vet vad man får 😉

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

JohanSthlm (oregistrerad)
hejsan!

Har precis upptäckt denna schyssta site då jag googlade runt lite och kanske är det så att

ni kan hjälpa mig med mina funderingar. Jag har önskemål om att via en mic kunna spela

in ett gitarrkomp på en kanal på min laptop för att sedan lägga till en kanal med ett solo

eller melodi. Har i nuläget bara min laptop och instrumenten, så vad behöver jag mer

och hur långt kommer jag med typ 3000 kr i budget?

vad jag har: en SONY VAIO Intel Duo core p8400 2,26GHz 4Gb ram, 300Gb HD med firewire ingång

så vad behöver jag mer i ljudkort- , mic- , programväg?

förslag någon?

Med 3000 i budget skulle jag satsa på ett bra beggat firewirekort på blocket med hyfsade

inbyggda preamps för runt 1500-2000 kr...Focusrite Saffire LE eller liknande. Förmodar att

du ska spela in ackegura och då skulle jag rekommendera en Line Audio Design CM3 för

995kr på www.jam.se. Grymt mkt mick för pengarna (har en själv). Lite sladdar och något

mickstativ till så landar du nog på ca 3000:-. Glöm externa preamps, om du ska höra ngn

väsentlig skillnad behöver du lägga 5.000 kr + bara på preampen.

När det gäller mjukvaror så finns det ett gäng gratisprogram, googla efter reaper eller annat.

Finns även en uppsjö av gratis effektpluggar (vst).

Sen viktigast av allt, se till att du har spelar in i ett rum med bra förutsättningar. Sök runt lite

här på forumet för tips kring detta.

Lycka till!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Är det akgitarr du vill spela in så kan jag rekommendera micken Line Audio CM3. Till denna behöver du sedan en pre amp med fantommatning till ett ljudkort, eller ett ljudkort med inbyggd pre amp.

Ett enkelt sätt är att köpa ett färdigt paket. Då jag är pro tools fanatiker så rekommenderar jag en mbox-modell. I detta paket får du ett USB-ljudkort, pre amp med fantommatning och programmet pro tools LE.

Om du bestämmer dig för detta så rekommenderar jag att du tar med datorn till affären om du inte är så hemma på datorer och frågar om de kan testa så att det funkar med den dator du har då det är noga med vad du har för komponenter i datorn.

http://www.jam.se/produkt/Ljudkort/A31278-...ftfull!.jam

Får lägga till micken på priset då.

Alternativ som är billigare är att du tankar ner programmet audacity som är gratis. Köper ett enkelt ljudkort med pre amp och en mick. Finns många ljudkort att välja på, men viktigast är att det har en mick ingång med fantommatning. Om du tänker spela in elgitarr direkt i datorn utan förstärkare så behöver du ha en DI-ingång också, eller så får du köpa till en linbox.

Lycka till!

MVH

Anders

EDIT: Är det elgitarr du vill spela in och micka upp en förstärkare så rekommenderar jag klassikern Shure SM57. Den är alltid pålitlig och man vet vad man får 🙂

Tack Anders,

Härligt med lite response! :rolleyes:

Jag har vista på min dator, kan det innebära problem?

Såg att Digidesign Mbox kör USB och inte firewire kan det betyda nåt för Latency'n?

hittade samma box i ett annat paket: http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2..._mic_bundle.htm

där får man visst nån mic på köpet, men det stod inget om ev. mjukvara

Jag har 2 spanska gitarrer och en USA-strata plus en laney 50w stärk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Anders,

Härligt med lite response! :rolleyes:

Jag har vista på min dator, kan det innebära problem?

Såg att Digidesign Mbox kör USB och inte firewire kan det betyda nåt för Latency'n?

hittade samma box i ett annat paket: http://www.thomann.de/se/digidesign_mbox_2..._mic_bundle.htm

där får man visst nån mic på köpet, men det stod inget om ev. mjukvara

Jag har 2 spanska gitarrer och en USA-strata plus en laney 50w stärk

Okej, Line audio Cm3 funkar även på gitarrförstärkare, men du kanske kommer vilja komplettera med en dynamisk mick senare som en sm57:A. Jag skulle nog hellre satsa på dessa mickar än den som va med på thomann, men detta är enbart för att jag vet hur dessa mickar låtar och har aldrig testat den som är i paketet på thomann. Dock så kostade det ju bara 200kr extra med micken i det paketet så då kan det ju helt klart vara värt att testa den micken tycker jag. Sedan kan du komplettera med andra mickar.

Men hur eller hur så följer ALLTID pro tools LE med vid köp av deras ljudkort.

Har inga problem på jobbet med latency där vi använder oss av mbox 2 på an av datorerna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skulle kunna rekommendera en MXL V67G-mikrofon, då den är väldigt allround och passar utmärkt till akustisk gitarr, sång samt elgitarrförstärkare. Ljudkort får bli ett M-Audio Fast Track Ultra. Förvisso kan du köpa ett firewireljudkort. Men jag har en dator som verkar vara bestyckad precis som din och de tillbehör jag nämnt här fungerar finfint ihop med min laptop. Nu är det så att miken kostar cirka 1600 kr. Ljudkortet 5200 kr i svenska butiker, men beställer du det från ex. UK, så är priset det halva.

Line Audio CM3 är en mik som rekommenderats här, men den är svår att spela in med, tycker jag. Ljudet blir bumligt om man inte är försiktig med avståndet och du kan absolut inte ha den miken särskilt nära ljudkällan. Men den uppvisar ett neutralt fint ljud om du bara tänker på avståndet lite. Denna mik har jag provat till akustisk gitarr, elgitarrförstärkare och cajon och den låter kalas! Fungerar också hyggligt som sångmik och får även denna betraktas som mycket allround därför. 950 kr ligger den väl på.

Köpes med fördel t.ex. från Holmerup Musik&Data (Claes här på forumet).

Jag ser ju här att mina förslag ligger lite över din budget, men M-Audio har även mindre bestyckade ljudkort som säkerligen kan fungera bra ihop med din laptop. Finns både i firewire- och usb 2-utförande. Jag har fått för mig att det är ett bra prisvärt märke. Något av det bästa är också att mjukvarumixern till mitt M-Audio är självklar och enkel. Behöver inte ens kolla handboken. Miken LineAudio CM3 kostar som sagt bara runt 950 kr och när det gäller programvara brukar ett program för dina krav ingå. Till M-Audio Fast Track Ultra t.ex. så ingår ju Ableton Live Lite 7, och har man det programmet så har Ableton ganska nyligen meddelat att man gratis får uppgradera till version 8. Något som jag ska ta och göra i veckan...

FWSolo-angle_RGB.jpg

M-Audio Firewire Solo kan kanske vara något då? 1 mik ingång xlr, 1 gitarr linjeingång och 2 linjeingångar baktill (antingen frontens 2 ingångar ELLER baksidans 2 ingångar vid inspelning).

s/pdif, 1 hörlursutgång med volymratt, stereoutgång, 2 firewireuttag baktill, 2 gainrattar på fronten. Programmet Ableton Live Lite 7 ingår!

Pris 2295 kr, på Musikbörsen eller 4Sound t.ex.

Jam tar 995 kr för LineAudio CM3. MB 1238 kr för samma mik...

🥰

vaniljglass och tropiska frukter//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...