Jump to content
Annons

Hårdvarusynth i Cubase sx3?


turbobulten

Recommended Posts

Annons
Tja!

Jag är en ägare av Yamaha PSR 2100.

Jag undrar om det går att få den som en hårdvarusynth i cubase, jag har länge velat det och har försökt men inte lyckats.

Det skulle va kul att få det att funka =)

tack!

"Få in den som en hårdvarusynt"? Ja, du kopplar audio ut från synten och audio in i ditt ljudkort. Sen spelar du. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

"Få in den som en hårdvarusynt"? Ja, du kopplar audio ut från synten och audio in i ditt ljudkort. Sen spelar du. ☺️

Jo men inte lina in den med telekabel, utan få ut ljuden som en vst, vill kunna spela in som midi och behålla keyboardljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men inte lina in den med telekabel, utan få ut ljuden som en vst, vill kunna spela in som midi och behålla keyboardljudet.

Få en hårdvarusynt att dyka upp som en mjukvarusynt blir nog svårt. Men spela in MIDI som du vill ha det, koppla MIDI-out från ljudkortet (eller MIDI-interface eller vad du har), MIDI-in på din synt, audio-ut från synten, audio-in på ljudkortet, och spela upp MIDI-spåret medan du spelar in syntens ljud på ett audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få en hårdvarusynt att dyka upp som en mjukvarusynt blir nog svårt. Men spela in MIDI som du vill ha det, koppla MIDI-out från ljudkortet (eller MIDI-interface eller vad du har), MIDI-in på din synt, audio-ut från synten, audio-in på ljudkortet, och spela upp MIDI-spåret medan du spelar in syntens ljud på ett audiospår.

ja jävlar, det kan jag ju testa,.. smart!! tack 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Få en hårdvarusynt att dyka upp som en mjukvarusynt blir nog svårt. Men spela in MIDI som du vill ha det, koppla MIDI-out från ljudkortet (eller MIDI-interface eller vad du har), MIDI-in på din synt, audio-ut från synten, audio-in på ljudkortet, och spela upp MIDI-spåret medan du spelar in syntens ljud på ett audiospår.

Va? Cubase SX 3 har ju External instruments vilket är precis det samma som att få upp de externa syntarna (och effekterna) som en VSTi (VST effekt.)

du behöver bara ett ledigt stereopar in i ljudkortet som du kan dedikera för ändamålet och tala om det under fliken External Instruments i VSTConnections

Link to comment
Dela på andra sajter

Va? Cubase SX 3 har ju External instruments vilket är precis det samma som att få upp de externa syntarna (och effekterna) som en VSTi (VST effekt.)

du behöver bara ett ledigt stereopar in i ljudkortet som du kan dedikera för ändamålet och tala om det under fliken External Instruments i VSTConnections

...vilket väl är samma princip som jag beskrev? En kombination av samtidig MIDI- och audio-inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...