Jump to content
Annons

Artister vinnare på fildelningen


kirre777

Recommended Posts

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, vad är din lösning då? Omöjliggöra fildelning? Skrota spotify? Skaffa generell nerladdningsersättning?

Jag har ingen lösning, tyvärr. Jag bara konstaterar hur illa piratlobbyn har skadat förutsättningarna för alla musikskapare.

Den enda egentliga lösningen skulle vara att omöjliggöra fildelning - men det är fel av många andra orsaker, så det är ingen lösning.

Spotify är bättre än ingenting, även om ersättningen till andra än superkända artister fortfarande blir i princip obefintlig, så trots bristerna är Spotify ganska bra enligt min mening.

Generell nedladdningsersättning är jag HELT emot, eftersom den automatiskt legaliserar illegal spridning av allt som kan kopieras och dessutom tvingar folk att betala för andras konsumtion, något som jag definitivt tycker är fel på alla plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man var ung och köpte en platta var det magiskt. Pynta 35 spänn för en long play. Komma hem, borsta rent nålen. Öppna plomberingen och dra ut innersleaven. Kolla texter och bilder. Dra försiktigt ur plattan ur innersleaven och kolla vilken sida som är A och lägga på skivplattan. Lyfta sedan pickupen försiktigt och lägga nålen. Dra på volymen, sätta sig i soffan och bara åka med!

Redan då kom snyltdrägghelvetet och frågade om han/hon fick spela av plattan, in på kassett!

Sen kom CD'n som var helt banbrytande. Fast väldigt vad lite matreal man fick med sig hem?! En liten bit plast att stoppa i den där philipsspelaren och det lät magiskt snyggt. Och då kom snyltaren igen och ville spela in.

Och så höll det på många år tills folk fick upp ögonen för datorer och vad man kunde göra med dom. Nån snille i mitten av 90talet kom på mp3 formatet och det lät "lika bra som på cd" och man kunde tanka ner det via pip&knastermodemet. Kom en massa program där man kunde rippa av sina CD's och ha dom i datorn. Och snyltarna var inte långsamma att hänga på. Och idag är det en rättighet att kunna sno från andra. En hel generation tar det för givet och nästa därpå undrar vad det är för fel i det?!

Och värre blir det.

Och den största missen är skivbolagen som inte fattat ett skit och blivit blåsta rejält! Dom borde ha reagerat för 15 årsen men inget hände.

Nu hugger man i den missade generationen med blåslampa! Och nu kommer det små försök till "laglig nerladdning" Och det kommer ta lika mkt tid igen att få folk att lära sig vad som är ditt och mitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad man tycker om fildelning, går det inte att bortse från att nästan alla insett att musik finns gratis.

Att musik "finns gratis" är ett yttrande utan mening. Det är väl klart att "musik" är "gratis"! Varsågod och ställ dig i duschen och sjung!

En grundsten inom marknadsekonomin är egoismen och rationalitet - man kan inte lita till goodwill att folk ska handla låtar för att artister ska kunna fortsätta skriva. Konsumenterna köper skivor för sin egen skull, i motsats till att köpa för artisternas skull.

Menar du att det någonsin varit annorlunda?

Och hur påverkas kids köpvilja av att nerladdad musik är grattis? Jag tror det också är en del av underliggande psykologi bakom skivförsäljningsdiskussionen.

Inget är gratis som man tillmäter något värde. Om något har ett värde i någon form så är det per definition inte gratis, i den bemärkelse du själv definierar gratis.

Och ang solnedgången, när en vara 1. inte kan begränsas i konsumtion, alltså vissa kan stängas ute eller 2. inte har en fysisk form, så kommer marknaden inte kunna att hantera den. I annat fall hade den reglerat sig själv ( hej marknadsekonomi ).

Menar du att exempelvis patent finns i fysisk form? Och att det är därför det finns en "marknad" för patent? Eller menar du att "musik" pre-internet på något sätt var förankrad i en fysisk form? Eller att "musik" post-internet är något annat än det var pre-internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

När man var ung och köpte en platta var det magiskt. Pynta 35 spänn för en long play. Komma hem, borsta rent nålen. Öppna plomberingen och dra ut innersleaven. Kolla texter och bilder. Dra försiktigt ur plattan ur innersleaven och kolla vilken sida som är A och lägga på skivplattan. Lyfta sedan pickupen försiktigt och lägga nålen. Dra på volymen, sätta sig i soffan och bara åka med!

Redan då kom snyltdrägghelvetet och frågade om han/hon fick spela av plattan, in på kassett!

Sen kom CD'n som var helt banbrytande. Fast väldigt vad lite matreal man fick med sig hem?! En liten bit plast att stoppa i den där philipsspelaren och det lät magiskt snyggt. Och då kom snyltaren igen och ville spela in.

Och så höll det på många år tills folk fick upp ögonen för datorer och vad man kunde göra med dom. Nån snille i mitten av 90talet kom på mp3 formatet och det lät "lika bra som på cd" och man kunde tanka ner det via pip&knastermodemet. Kom en massa program där man kunde rippa av sina CD's och ha dom i datorn. Och snyltarna var inte långsamma att hänga på. Och idag är det en rättighet att kunna sno från andra. En hel generation tar det för givet och nästa därpå undrar vad det är för fel i det?!

Och värre blir det.

Och den största missen är skivbolagen som inte fattat ett skit och blivit blåsta rejält! Dom borde ha reagerat för 15 årsen men inget hände.

Nu hugger man i den missade generationen med blåslampa! Och nu kommer det små försök till "laglig nerladdning" Och det kommer ta lika mkt tid igen att få folk att lära sig vad som är ditt och mitt!

Du glömde din poäng: att musiken inte har dött ut trots att snyltdrägghelvetet har hålt på sedan du var ung.

Menar du att exempelvis patent finns i fysisk form? Och att det är därför det finns en "marknad" för patent? Eller menar du att "musik" pre-internet på något sätt var förankrad i en fysisk form? Eller att "musik" post-internet är något annat än det var pre-internet?

Han kanske menar att marknaden inte kan kan självreglera immaterialrätter?

Patent är ju särskilt lustigt då läkemedel kostar runt 6 miljarder kronor att ta fram och kan skyddas i maximalt 25 år, medan Boten Anna åtnjuter en skyddstid om 70 år efter Altbergs död. Vad ska jag göra under tiden, liksom!?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tattardräggen kommer att alltid finnas där. Det är bara det att när man köpte sin LP då så var det 99% som köpte skivorna och 1% som snyltade!

Idag är det tvärtom!!

Ja, och ändå mår den svenska musikbranschen utmärkt!!! Visst är det sjukt!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det INTE vart fildelning så hade det vart ännu bättre välmående hos musikbranschen!

Ja, för det framgår ju klart och tydligt av "Men det borde ju vara så?"-rapporten som nyligen framlagts av IFPI!!

edit: lade till ett extra utropstecken för retorisk putsning.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men inte pga skivförsäljningen!

Hade det INTE vart fildelning så hade det vart ännu bättre välmående hos musikbranschen!

...och fler nya förmågor hade kunnat sajnas och bolagen hade haft råd att chansa lite mer, eftersom det hade funnits mer pengar i branschen. Nu måste de köra på tvärsäkra kort som de vet att "alla" kommer att köpa - och då blir utbudet från de stora bolagen så trist och likriktat som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och fler nya förmågor hade kunnat sajnas och bolagen hade haft råd att chansa lite mer, eftersom det hade funnits mer pengar i branschen. Nu måste de köra på tvärsäkra kort som de vet att "alla" kommer att köpa - och då blir utbudet från de stora bolagen så trist och likriktat som det är.

Så som idol, talang mm. Och så klagar musiker på det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Patent är ju särskilt lustigt då läkemedel kostar runt 6 miljarder kronor att ta fram och kan skyddas i maximalt 25 år, medan Boten Anna åtnjuter en skyddstid om 70 år efter Altbergs död. Vad ska jag göra under tiden, liksom!?

Du nämner detaljer i en lagstiftning. Jag var i min okunnighet i tron att det vi diskuterade här var principer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämner detaljer i en lagstiftning. Jag var i min okunnighet i tron att det vi diskuterade här var principer.

Skyddstid för immaterialrätter är väl en princip? Men tillbaka till ämnet då; marknaden kan inte ensam hantera immaterialrätten, därför regleras den i lag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ja, jag trodde det var den vi diskuterade i den här tråden?

Okej låt mig förklara så att du fattar. En rapport. En rapport. Bara för att en skriver en rapport så är det sant?

Men du läste det väl på internet och då måste det ju vara sant eller?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
...och fler nya förmågor hade kunnat sajnas och bolagen hade haft råd att chansa lite mer, eftersom det hade funnits mer pengar i branschen. Nu måste de köra på tvärsäkra kort som de vet att "alla" kommer att köpa - och då blir utbudet från de stora bolagen så trist och likriktat som det är.

Nu sitter du och drömmer igen Claes lille. Redan på 80-talet när man var tonåring hörde man även bland etablerade stora artister och grupper att skivbolagen var fega och bara ville ha hitar och var för fega för att våga satsa och ge band tid att bli stora. Bara ta Neil Young som exempel. Han fick sparken från Geffen Records med motiveringen att han gjorde för få hitlåtar. Han skakade bara på huvudet och sade till media att han har ju aldrig skrivit en hitlåt i hela sitt liv.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

"Artister vinnare på fildelningen"

Jag läste vinare 😄 .

Både och. Det finns förmodligen ingen mer än jag å de närmaste kompisarna som skulle hört mina demos om inte dator och internet funnits. Däremot en nitlott för de som redan varit etablerade under lång tid som kanske är vana att tjäna massor av pengar på sina låtar. Har egentligen glömt bort vad ursprungsfrågan var men om inte dator/ljudkort/musikprogram/kinamickar/fildelning/demoforum/myspace etc funnits så tror jag att musiken låtit både smalare och betydligt sämre än den gör idag 2009. Det är ju jäkligt lätt att stänga av en låt man inte gillar nuförtiden mot för att på 80-talet måsta köpa en lp-skiva där man "tror" att allt låter bra för att det är en erkänd artist eller band.

Men som sagt jag läste vinare..skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att musik "finns gratis" är ett yttrande utan mening. Det är väl klart att "musik" är "gratis"! Varsågod och ställ dig i duschen och sjung!

Betrakta det ur nerladdarnas synvinkel och i relation till att köpa skivan. Tror du det kan påverka köpviljan? I do.

Menar du att det någonsin varit annorlunda?

Nej, jag tror inte det någonsin varit annorlunda. Det är min poäng. Och att det är en del av problemet. Killwithskill köper främst skivan för sin egen skull. .. och på argumenten verkar det som att han väljer att inte ladda ner också för egen skull. Har jag fel?

Inget är gratis som man tillmäter något värde. Om något har ett värde i någon form så är det per definition inte gratis, i den bemärkelse du själv definierar gratis.

Sant! Per definition. Men nu handlar det om att någonting blir svårare att sälja när den enes konsumtion av en produkt inte hindrar att fler gör detsamma - en digital fil är inte ändlig som den fysiska skivan var. När en köpte skivan i affären kunde inte den andre köpa den skivan. Man måste tillverka en till.

Menar du att exempelvis patent finns i fysisk form? Och att det är därför det finns en "marknad" för patent? Eller menar du att "musik" pre-internet på något sätt var förankrad i en fysisk form? Eller att "musik" post-internet är något annat än det var pre-internet?

Patent är ett bra exempel på ickyfysisk vara men det är ingen konsumtionsvara. Jag tror som du skriver att musik post-internet är annorlunda än pre. Och ursäkta för slarvigheten, med musik menar jag sälja inspelad musik. Inte sjunga i duschen.

...och fler nya förmågor hade kunnat sajnas och bolagen hade haft råd att chansa lite mer, eftersom det hade funnits mer pengar i branschen. Nu måste de köra på tvärsäkra kort som de vet att "alla" kommer att köpa - och då blir utbudet från de stora bolagen så trist och likriktat som det är.

Hördu Claes, nu tror jag du resonerar med magen. Att måla upp ett sånt scenario som du gör och skylla på nerladdning är inte värdigt.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och ändå mår den svenska musikbranschen utmärkt!!!

Det känns som en rätt förhastad slutsats. Det finns delar av branschen som går lika bra eller bättre än för några år sedan, samtidigt är andra delar helt utraderade.

Men nu tycker jag att vi funderar en stund på Saab igen. Hur många timmar tror ni dom anställda kommer att spendera framför datorn, gnällandes på nåt forum om hur snåla folk blivit som inte köper svenska kvalitetsbilar, hur slapp lagstiftningen är och hur jävligt det kommer bli i framtiden när alla får GÅ till jobbet eller åka Vaz? Och jag undrar hur lång tid det kommer ta för alla tusentals uppsagda att hitta nya jobb, att utbilda sig till nåt annat och ställa om. Jag gissar att det är gjort innan musikbranchen ens hunnit sätta punkt för sitt senaste bittra inlägg på Sim-nytts debattsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu tycker jag att vi funderar en stund på Saab igen. Hur många timmar tror ni dom anställda kommer att spendera framför datorn, gnällandes på nåt forum om hur snåla folk blivit som inte köper svenska kvalitetsbilar, hur slapp lagstiftningen är och hur jävligt det kommer bli i framtiden när alla får GÅ till jobbet eller åka Vaz?

Så du menar att i skuggan av att Saab läggs ner så är inte ersättning för skivförsäljning något att prata om?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen lösning, tyvärr. Jag bara konstaterar hur illa piratlobbyn har skadat förutsättningarna för alla musikskapare.

Den enda egentliga lösningen skulle vara att omöjliggöra fildelning - men det är fel av många andra orsaker, så det är ingen lösning.

Spotify är bättre än ingenting, även om ersättningen till andra än superkända artister fortfarande blir i princip obefintlig, så trots bristerna är Spotify ganska bra enligt min mening.

Generell nedladdningsersättning är jag HELT emot, eftersom den automatiskt legaliserar illegal spridning av allt som kan kopieras och dessutom tvingar folk att betala för andras konsumtion, något som jag definitivt tycker är fel på alla plan.

Jag har ett förslag: Legalisera skiten, låt den fysiska skivan betraktas som ett mervärde de gånger folk vill betala för det, låt spelningar bli större del av inkomsten än skivförsäljning, med andra ord betrakta skivförsäljning och digital spridning på samma sätt som man innan såg radion.

Och inse att det alltid har varit svårt att leva på musik, låt inte nerladdningen bli slagpåse för världens bittra musikbransch.

Jag tror inte heller jag tycker det är en rättighet att kunna leva på sitt aritsteri. Är det så att det finns ett tillräckligt stort behov av en artists fysiska skiva eller att se den live, kan den artisten leva på det. Annars har den sig egen kvalitet att skylla, eller att marknaden är mättad. Att digitala filer finns går nog tyvärr ej göra något åt. Annat än att klaga på det.

Nu kan man ju tillochmed kan köpa spotify på preem, där den egentligen skillnaden till illegal nerladdning bara handlar om att spela de som har principer i händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag undrar över ibland men som det inte pratas om så mycket i det här sammanhanget.

Vem vill ha en illegal nerladdare som publik?

Som artist så har ju jag också rätt att ha krav på min publik, och inte bara tvärtom.

Om en människa inte bryr sej om min musik och vad jag gör, mer än att ladda ner den som en kass fil på datorn.

Om det inte finns ett större intresse än så?

Eller ett musikaliskt öra större än så?

Vad är då den människan värd för mej, som artist?

Inte mycket anser jag.

Han/hon får ladda ner min musik, anser jag, men jag vill slippa se honom i min publik.

Det finns inget värde i det, för mej som artist.

Jag vill ha en publik som lyssnar och i hjärtat tar till sej av vad jag gör.

Det är vad musik är!

Och vad är en fildelare då? inget.

Men kanske är fildelningen bara ett uttryck för vårat ytliga samhälle och musiken som därmed produceras.

Det här kanske borde vara en egen tråd(?) men det får väl någon isf ordna då...

ps. låt folk som kan visa upp att dom har köpt er cd, få kraftig rabatt på er konsert...

Då vet ni vad ni får för publik... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att i skuggan av att Saab läggs ner så är inte ersättning för skivförsäljning något att prata om?

När ingen vill köpa bilar längre så sitter inte åtta tusen människor i Trollhättan och hoppas på ny tvingande lagstiftning eller paypalbidrag - dom omskolar sig istället, tar andra jobb och håller käft. Musikbranschen borde följa deras exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som jag undrar över ibland men som det inte pratas om så mycket i det här sammanhanget.

Vem vill ha en illegal nerladdare som publik?

Som artist så har ju jag också rätt att ha krav på min publik, och inte bara tvärtom.

Om en människa inte bryr sej om min musik och vad jag gör, mer än att ladda ner den som en kass fil på datorn.

Om det inte finns ett större intresse än så?

Eller ett musikaliskt öra större än så?

Vad är då den människan värd för mej, som artist?

Inte mycket anser jag.

Han/hon får ladda ner min musik, anser jag, men jag vill slippa se honom i min publik.

Det finns inget värde i det, för mej som artist.

Jag vill ha en publik som lyssnar och i hjärtat tar till sej av vad jag gör.

Det är vad musik är!

Och vad är en fildelare då? inget.

Men kanske är fildelningen bara ett uttryck för vårat ytliga samhälle och musiken som därmed produceras.

Det här kanske borde vara en egen tråd(?) men det får väl någon isf ordna då...

ps. låt folk som kan visa upp att dom har köpt er cd, få kraftig rabatt på er konsert...

Då vet ni vad ni får för publik... 🙂

Vad kallas det där versmåttet?

Link to comment
Dela på andra sajter

När ingen vill köpa bilar längre så sitter inte åtta tusen människor i Trollhättan och hoppas på ny tvingande lagstiftning eller paypalbidrag - dom omskolar sig istället, tar andra jobb och håller käft. Musikbranschen borde följa deras exempel.

Aha, då förstår jag och håller med dig. Väl rutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej låt mig förklara så att du fattar. En rapport. En rapport. Bara för att en skriver en rapport så är det sant?

Men du läste det väl på internet och då måste det ju vara sant eller?

Jag skrev aldrig att det var sant. Jag skrev att rapporten talar för att det går bra för artister trots fildelningsklimatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...