Jump to content
Annons

Hur många dagar tar en virussökning?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Min dator går infernaliskt långsamt helt plötsligt. Att använda Internet går i princip inte,varje klick någonstans följs av en väntan i minst en halv minut på att något ska hända, ibland ända upp till flera minuter och det enda som då händer är att sidan inte öppnas alls eller att IE inte fattar var Internetet finns någonstans trots att en kontroll visar att det inte är något fel på Internetuppkopplingen.

Jag trodde då att detta bara hade att göra med mitt bredband eller Internet, men nu visar det sig att det är samma sak när Internet är avstängt, modemet bortkopplat och jag ska jobba i vilket program som helst. Klicka jag på Word t.ex. så går det flera minuter innan första sidan öppnas, om den ens öppnas överhuvudtaget. Sedan tar det över en minut innan Nytt dokument uppenbarar sig efter det att jag klickat på det valet etc. Om jag sedan vill skriva in text så reagerar inte tangentbordet (?) heller, utan bokstäverna skrivs med enorm eftersläpning.

Jaha... virus tänkte jag då. Men när jag nu har kört mitt virusprogram för en sökning i 4.5 timmem så har det ändå bara hunnit genomsöka en(!) procent av datorn. Det innebär att den måste vara påslagen i tre veckor innan denna virussökning är genomförd!!

Är det normalt?

Hur många dagar tar en genomsökning?

och

Vad kan det bero på?

inga corn flakes för tredje gången//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, så lång tid tar det inte med en scan.

Det jag lärt mig om datorer är att det finns en fiende värre än andra: INTERNET!!!

Finns inget som förstör en dator så mycket.

Du kan ju prova det vanliga:

Defragmentera diskarna, och se till att systemdisken inte är för full.

Plocka bort allt onödigt som lagrats på datorn via internet.

Kan vara bra att blåsa ur datorn från damm och dylikt. Och försäkra dig om att all hårdvara är hel.

Prova en ominstallation av OS om du har möjlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ditt antivirusprogram kan scanna i felsäkert läge så prova det. I min gamla ru*k-PC så kan jag högerklicka på en mapp/whatever och få upp scanna efter virus. Detta funkar även i felsäkert läge.

När du startar i felsäkert läge så SKA det bara ladda in dom viktigaste drivrutinerna så att bara operativet fungerar. Och på så sätt ska datorn oxå bli snabbare! Tryck på F8 i uppstart och välj "Felsäkert läge" OBS inget nätverk!

Sen kan det oxå vara så att ditt antivirusprogram är segt ändå. Norton och McAfee är båda riktigt vedervärdigt värdelösa antivirusprogram!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har virussökningen agerat i sex timmar, men fortfarande har bara 1% genomsökts. Det stod att defragmentering inte behöver göras och när det gäller användningen av den interna hdd-n så är det 90% ledigt.

Problemen uppstod när jag skulle göra en cdr av en sällsynt audio-cd jag köpt som jag inte ville slita på, utan bara spela cdr-versionen för hushållsbruk. För det första så stämde inte titelnamnen som kom upp i bränningsprogrammet. Trots att det var rätt cd jag köpt så dök hans förra cds titlar upp! Hur konstigt som helst. Sedan kom några felmeddelanden. Virus på köpt audio-cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audio cd kan inte innehålla virus. låter kanske som att din systemdisk pajat..? Inga konstiga ljud eller felmeddelanden om filer som inte kan skrivas etc?

Kolla även att din cpu-fläkt sitter på ordentligt.. kankse går cpun ner i nåt långsamt läge om den blir för varm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan göra en systemåterställning. Backa upp viktiga filer först.

Peter

Imorgon är datorn ett år. Garantin gäller i två år. Då jag hade haft den i en månad kom jag på att jag ville göra en backup för säkerhets skull, men det gick inte att bränna någon sådan överhuvudtaget. Efter supportkontakt visade det sig att de inte hade någon aning varför, men gissade och skyllde på mitt antivirusprogram.

Var görs en systemåterställning nånstans? Är det under Kontrollpanelen? Och HUR gör man det?

Kan låta meddela att virusprogrammet nu har varit igång i 17 timmar och kommit upp i hela 30% av sökningen - kör en fullständig variant när jag ändå håller på. Har låtit det vara på utan att använda datorn i övrigt under tiden, men nu när jag gick in på Internet så fungerade det rätt bra. Även om det står i kontrollrutan att den inte funnit några virus. DÄREMOT funkar inte program alls. Om man av en händelse råkar kunna öppna något program, så går de definitivt aldrig att stänga ned igen. Surt som ***!

Får avvakta och se om det blir någon ändring när sökningen är klar helt och hållet. Fredag kväll enligt min beräkning.

Med Systemdisk, avses då den disk som innehåller Operativsystemet? Jag har bara en hdd i datorn. När problemen uppstod hade jag inget annat inkopplat och inte sedan dess heller.

F.ö. får jag inte konstiga felmeddelanden, förutom att det står att program det och det inte går att stänga ned (svarar inte). Inga missljud och min laptop verkar inte heller för varm.

Men det kan den ju bli om den ska söka igenom efter virus så ***** långsamt.

😕

frukost//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Audio cd kan inte innehålla virus. låter kanske som att din systemdisk pajat..? Inga konstiga ljud eller felmeddelanden om filer som inte kan skrivas etc?

Kolla även att din cpu-fläkt sitter på ordentligt.. kankse går cpun ner i nåt långsamt läge om den blir för varm?

Nja, visst kan även en audio-cd innehålla körbar kod. Sony BMG använde ju ett DRM, som installerade ett s.k. rootkit. Ni kan läsa mer om det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_CD_c...tection_scandal

Att sprida virus på detta sätt låter dock lite väl 90-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälpte en polare för ett tag sedan som hade samma problem som du.. Datorn var för seg för att köra virussökning på. Lösning var att jag hitta ett gratisprogram med det aningen suspekta namnet Dr. Web liveCD. Det laddas hem och bränns på en CD-skiva som man bootar i från. Löste polarens virusproblem i alla fall.

Läs mer om Dr. web på http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/1...ing-windows/sv/

EDIT: Ursäkta stavning och grammatik då sidan är översatt från engelska till Svenska med google translate 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Imorgon är datorn ett år. Garantin gäller i två år. Då jag hade haft den i en månad kom jag på att jag ville göra en backup för säkerhets skull, men det gick inte att bränna någon sådan överhuvudtaget. Efter supportkontakt visade det sig att de inte hade någon aning varför, men gissade och skyllde på mitt antivirusprogram.

Var görs en systemåterställning nånstans? Är det under Kontrollpanelen? Och HUR gör man det?

Kan låta meddela att virusprogrammet nu har varit igång i 17 timmar och kommit upp i hela 30% av sökningen - kör en fullständig variant när jag ändå håller på. Har låtit det vara på utan att använda datorn i övrigt under tiden, men nu när jag gick in på Internet så fungerade det rätt bra. Även om det står i kontrollrutan att den inte funnit några virus. DÄREMOT funkar inte program alls. Om man av en händelse råkar kunna öppna något program, så går de definitivt aldrig att stänga ned igen. Surt som ***!

Får avvakta och se om det blir någon ändring när sökningen är klar helt och hållet. Fredag kväll enligt min beräkning.

Med Systemdisk, avses då den disk som innehåller Operativsystemet? Jag har bara en hdd i datorn. När problemen uppstod hade jag inget annat inkopplat och inte sedan dess heller.

F.ö. får jag inte konstiga felmeddelanden, förutom att det står att program det och det inte går att stänga ned (svarar inte). Inga missljud och min laptop verkar inte heller för varm.

Men det kan den ju bli om den ska söka igenom efter virus så ***** långsamt.

😉

frukost//:debatt

Systemåterställning i Xp:

Start/Alla program/Tillbehör/System verktyg/Systemåterställning

Ja, systemdisk=den disk man har operativet på.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok bra, ja jag råkar ju ha Win XP så...

Men jag låter sökningen fortsätta tills den är klar, tror jag.

Nu är den redan uppe i 34% och över 29000 filer.

När man gör en snabbsökning så genomsöks bara 5000 filer lite drygt.

Enorm skillnad.

Förstod inte riktigt på vilket sätt cpu-fläkten skulle kunna inverka, som Lars XLN Audio skrev.

Det är en laptop och jag vet inte om något lossnat. Tror inte det.

Visas sidor långsammare och program inte går att stänga ned, om fläkten är dammig??

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok bra, ja jag råkar ju ha Win XP så...

Men jag låter sökningen fortsätta tills den är klar, tror jag.

Nu är den redan uppe i 34% och över 29000 filer.

När man gör en snabbsökning så genomsöks bara 5000 filer lite drygt.

Enorm skillnad.

Förstod inte riktigt på vilket sätt cpu-fläkten skulle kunna inverka, som Lars XLN Audio skrev.

Det är en laptop och jag vet inte om något lossnat. Tror inte det.

Visas sidor långsammare och program inte går att stänga ned, om fläkten är dammig??

Om inte cpu:n kyls kan den "varva ner" för att inte gå sönder.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok bra, ja jag råkar ju ha Win XP så...

Men jag låter sökningen fortsätta tills den är klar, tror jag.

Nu är den redan uppe i 34% och över 29000 filer.

När man gör en snabbsökning så genomsöks bara 5000 filer lite drygt.

Enorm skillnad.

Förstod inte riktigt på vilket sätt cpu-fläkten skulle kunna inverka, som Lars XLN Audio skrev.

Det är en laptop och jag vet inte om något lossnat. Tror inte det.

Visas sidor långsammare och program inte går att stänga ned, om fläkten är dammig??

29000 filer? Det lät vansinnigt lite.

En snabbsökning är snabbare eftersom den bara söker efter vanliga filtyper på vanliga platser.

Din processor kan ställa ner frekvensen om temperaturen blir för hög, men det låter inte som att det är det som är problemet, snarare att något program ligger och belastar processorn för fullt. Det är inte heller säkert att du hittar virus och löser problemet med en virusscan, rootkit hittas sällan av antivirusprogrammen. Ditt bästa drag är nog en komplett ominstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många borde det vara då?

Jag har bara använt 10% av hårddisken.

Bara systemdisken på min arbetsdator håller 163 475 filer. Men är det en gammal dator som inte använts så mycket så kanske det inte är så konstigt ändå. Jag minns bara att jag scannat långt över 500 000 filer på mina datorer för många år sen. Men så är man ju nörd också 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka upp aktivitetshanteraren, klicka i fliken Processer och sedan på på rubriken CPU två gånger. Då får du upp de processer som belastar processorn mest högst upp i listan. Då ser du om det är något som slöar ner datorn. Kryptiska namn dom flesta, menom det är något som tar mycket kräm så prova att markera den raden och klicka i avsluta process. Det enda som kan hända är at tdatorn hänger sig (om det var en viktig process). Se om datorn går fortare efter avslut. Gör den det - starta om och se om den där processen kommer tillbaka direkt när du startat. Sök på internet på processens namn, då ka nman ofta hitta om det är något lurt.

En variant för virussökning är annars att göra en online sökning. Norton har en sådan på sin hemsida. Då kan inte det eventuella viruset ta kommandot och styra så det inte syns (tror jag). Det har räddat mig någon gång.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka upp aktivitetshanteraren, klicka i fliken Processer och sedan på på rubriken CPU två gånger.

En variant för virussökning är annars att göra en online sökning. Norton har en sådan på sin hemsida.

1) Var finns aktivitetshanteraren (jag har Win XP Pro)?

2) Hur 17 kan man göra en virussökning online?? Den måste väl göras på ens egen dator, eller hur menas? Menar du att ett program startas online och inte i ens egen maskin- skulle det ha någon betydelse alltså?

Strax 39000 filer och 46%.

Sökte igenom prestanda och såg att bara 2 GB minne var tillgängligt. Det var weird. Brukar alltid stå 2.99 GB. (Installerat 4 GB).

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna titta om datorn är inställd på något "Energispararläge". De flesta laptops har en sådan funktion för att batteriet ska räcka längre.

Detta borde dock inte göra datorn så seg som du beskriver, men kanske kan hjälpa lite 😄

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tre skaer som tar upp all CPU-användning kan man säga. En fil som heter MOM.exe och en som heter TOPI.exe samt en tredje som kallas McAfee Backup.

Vilka är dessa?

CPU-n står konstant på 100%, när jag kollar i Aktivitetshanteraren (som nåddes med högerklick ifrån fältet listen ned på skärmen).

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tre skaer som tar upp all CPU-användning kan man säga. En fil som heter MOM.exe och en som heter TOPI.exe samt en tredje som kallas McAfee Backup.

Vilka är dessa?

CPU-n står konstant på 100%, när jag kollar i Aktivitetshanteraren (som nåddes med högerklick ifrån fältet listen ned på skärmen).

😄

MOM.exe är ditt grafikkorts övervakningsprogram (Catalyst Control Center)

TOPI.exe är Toshiba Online Product Information, det är bara skräp, ta bort det.

MCAfee Backup är ett backupprogram från säkerhetsföretaget McAfee

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom så har jag valt "Minimala Energisparfunktioner". Men nu märker jag att jag måste stänga av. Den kokar.

Eftersom din dator är så seg så hjälper jag dig att söka lite i google.

TOPI.exe

http://searchtasks.answersthatwork.com/tas...t.php?File=TOPI

stäng av med hjälp av länken ovan.

MOM.exe

http://www.processlibrary.com/directory/files/mom/

stäng av! Start -> Run/Kör -> skriv "msconfig" -> välj fliken Startup näst längst till vänster, den heter startup om du har engelskt windows. Under den fliken ser du många av de processer/program som startar när du startar windows XP.

Bocka av dem som har med toshiba, ATi, och sådant som du inte behöver, var noga med att ha kvar allting som har med Antivirusprogram att göra. Är du osäker vad en sak är kan du söka på namnet i google.

Gå till nästa flik åt vänster "Services" kryssa i rutan nertill "Hide all microsoft Services/Göm alla microsoft "grejer". Rensa bort mer skräp!

Spara, starta om datorn. Tänk på att du när som helst kan gå tillbaka till listan för att bocka i en sak så den startar automatiskt igen.

När du startat om första gången kommer det upp en ruta, klicka i den enda kryssrutan som finns där och tryck ok.

FIXAT!

Link to comment
Dela på andra sajter

MOM.exe är ditt grafikkorts övervakningsprogram (Catalyst Control Center)

TOPI.exe är Toshiba Online Product Information, det är bara skräp, ta bort det.

MCAfee Backup är ett backupprogram från säkerhetsföretaget McAfee

Kan tillägga fyra saker nu.

1) Toshiba Online Product Info tyckte Toshiba själva att jag kunde ta bort i ett annat sammanhang.

2) Vid normal Cubase-användning åtgår max 17% av CPU-kraften här.

3) Har precis installerat ett annat bra virusprogram nu.

4) Problemet uppstod från början i samband med att jag skulle bränna en cd i Toshiba Disc Creator. Det gick inte. Då gjorde jag det i Sonic Record Now istället. Efter ett tag stod det att Sonic försökte ändra i Registret. Välj tillåt eller blockera i McAfee. Tyvärr valde jag Blockera. Tänkte att den blockeringen gör att datorn i princip inte fungerar nu. Valde så en annan gång, vid installation av Word, och då löstes det upp när jag avmarkerade det.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga fyra saker nu.

1) Toshiba Online Product Info tyckte Toshiba själva att jag kunde ta bort i ett annat sammanhang.

2) Vid normal Cubase-användning åtgår max 17% av CPU-kraften här.

3) Har precis installerat ett annat bra virusprogram nu.

4) Problemet uppstod från början i samband med att jag skulle bränna en cd i Toshiba Disc Creator. Det gick inte. Då gjorde jag det i Sonic Record Now istället. Efter ett tag stod det att Sonic försökte ändra i Registret. Välj tillåt eller blockera i McAfee. Tyvärr valde jag Blockera. Tänkte att den blockeringen gör att datorn i princip inte fungerar nu. Valde så en annan gång, vid installation av Word, och då löstes det upp när jag avmarkerade det.

😲

Man ska inte ha två virusprogram samtidigt. Du avinstallerade väl det första?

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha det där antivirusprogrammet jag installerade och provade med igår samtidigt som ett annat. Det är meningen med just det programmet. Att ta bort sånt som det första inte klarar. Men nu verkar jag ha funnit vad som är fel. Hårddisken verkar vara extremt fragmenterad, över 10000 filer är fragmenterade enligt rapporten, annars brukar det vara 15-17 stycken. Hur hände det plötsligt??

Satte igång en defragmentering igår kväll, den har hunnit 47%. Men nu verkar den ha stannat. Precis som mitt antivirusprogram som söker samtidigt per automatik en viss tid i veckan. Den nådde 21% och har nu hakat upp sig vid en specifik zip-fil i långt över en halvtimme.

Försökte köra en diskkontroll igår, men resultatet blev till slut nån gång vid Fas 2 att diskkontrollen inte kan slutföras.

Körde ett snabbsvep med det nya antivirusprogrammet, men det hittade inga virus eller annat.

Det står i boken att vid mina problem (=seg dator) ska man först göra en defragmentering.

Därefter en formatering av hårddisken

och slutligen en ominstallation av os och andra filer.

Jag undrar därför vad en formatering egentligen gör?

Har aldrig gjort någon sådan.

Går jag in i Den här datorn->Hårddiskar->Formatera?

Men vad väljer jag där? Det finns tre val: Snabbformatera och/eller Aktivera komprimering

Sedan kan man tydligen välja storlek på allokeringsenhet. Vad är det?

Min dator förinstallerades med Win Vista, men en cd med Win XP medföljde och jag ville köra det.

Så jag körde enligt instruktionen en installation av Win XP över Win Vista.

Det står att när man gör så så försvinner alla data, inkl Win Vista och säkerhetskopian att raderas.

Jag undrar nu:...

om jag formaterar om hårddisken - ska jag sedan först installera Win Vista (som jag gjort återställningscd av, enl instruktionen) eller gå direkt på Win XP?

Kommer alla eventuella virus och annat att försvinna vid en ominstallation. "Alla data försvinner", står det.

Problemet är inte att det tar tid att installera allt på nytt.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna få McAfee och mitt bredband att fungera efter detta. Alla andra program har jag ju cd till,

men McAfee var ju en betalvariant av en onlineversion - och då förverkas väl den?

Det mobila bredbandets program kommer väl också försvinna. Det är ett usb-modem. Eller ligger anslutningsprogrammet inne i det lilla modemet (3)?

Sedan vet jag att jag fick göra en specialgrej för att kunna installera Office också... avaktivera vissa grejer i McAfee för att kunna installera.

Dessutom, för att kunna använda Add drums, var jag tvungen att manuellt under ett halvt dygn skapa egna sökvägar för nästan varje plug in, som hamnat helt fil.

M.m.

Kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag gått in i Enhetshanteraren under varje enhet och kollat, men inga varningstrianglar eller annat där.

Jag körde även Toshibas egen PC-diagnos igår och den visade att inget fel fanns på någon maskinell enhet i datorn, hårddisk, minnen etc.

Direkt efter att jag gjort den pc-diagnostiken så stod det plötsligt igen under Systemegenskaper under System att jag hade 2.99 GB tillgängligt minne av 4 GB i Win XP som det ska göra, men inte hade gjort under över ett dygn (stod bara 2.08 GB då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt i datorn som ska göras; virussök, diskrensing, diskkontroll eller... allt stannar.

Så jag måste ominstallera allting.

Men vid installation av Win XP så kommer det upp en ruta med key-nr som man ska ange.

Men på cd-konvolutet finns inget sådant nummer. Hur gör jag då?

Under laptopen finns ett sådant nummer, men för Win Vista, som den förinstallerades med.

Win XP-versionen medföljde också, men låg på separat cd (vilket inte Vista gjorde).

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt i datorn som ska göras; virussök, diskrensing, diskkontroll eller... allt stannar.

Så jag måste ominstallera allting.

Men vid installation av Win XP så kommer det upp en ruta med key-nr som man ska ange.

Men på cd-konvolutet finns inget sådant nummer. Hur gör jag då?

Under laptopen finns ett sådant nummer, men för Win Vista, som den förinstallerades med.

Win XP-versionen medföljde också, men låg på separat cd (vilket inte Vista gjorde).

http://www.dslreports.com/faq/6018

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...