Jump to content
Annons

Latency bara vid uppspelning? + hur klippa ut del i inspelning


bengt__s

Recommended Posts

Hej

Har några frågor, hoppas någon har svar?

Jag spelar in med Cubase Essentials 4, har inga latencyproblem förutom när jag med EZ drummer via mitt USB keyboard lägger på några sjyssta claves eller något annat rytminstrument på en låt, inspelningen går bra men när jag lyssnar på resultatet så är det fruktansvärt otajt? Hur kan det komma sig? Har inga prestanda problem eller några andra problem heller, cubase och datorn funkar bra.

En liten fråga till, om man vill kopiera/klippa ut en liten del för att klistra in den på en annan kanal hur ska man göra? När jag sen går in och gör något med urklippet så påverkas originalspåret också? Lite svårt att förklara men ni kanske fattar? Det är precis som att det är någon koppling kvar mellan det urklippta/kopierade och originalspåret??

Hälsningar

/B

www.bengtsjoberg.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du blir nog hjälpt av att läsa den klistrade tråden i Cubase-avdelningen, om emulerade portar. Om det inte bara handlar om emulerade portar så kan det vara att du behöver aktivera System timestamp - men det står också omtalar i den tråden. 😄

Angående det andra problemet, så antar jag att det handlar om Midi, eller...?

Du kan skapa antingen riktiga kopior eller ghost-kopior. Om du håller ner ALT-knappen och drar iväg en Midi-Part, så får du en riktig, fristående kopia där du kan ändra utan att något händer i original-Parten, men om du håller ner Alt och Shift samtidigt och drar iväg Midi-Parten, så får du en ghost-kopia, där alla ändringar i den ena eller den andra, kommer att ändras i båda samtidigt.

Om det är audio, så jobbar du fortfarande med samma fil om du bara drar iväg en kopia till ett annat spår i Arrange-fönstret, så om det ska vara helt fristående, så måste du i så fall kopiera audiofilen, så att du har två kopior på hårddisken och tar in de olika på varsitt spår från Poolen för att pilla med dem på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...