Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello,

Har bestÀmt mig för att uppgradera rejÀlt i min studio. Har bestÀmt mig för en Crane song Spider 8ch. micpreamp med 10 D/A

via ADAT lightpipen till min Digi 002:a.

Nu Àr det sÄhÀr att det kÀnns lite fel att ha top notch D/A och inte samma vis pÄ A/D sÄ jag undrar om man

via Digi 002:ans ADAT out kan anvÀnda t.ex en Mytek D/A (typ deras 2kanaliga 96kort) ?

Det borde fungera men man kanske fÄr latency problem?

NÄgon som har erfarenhet? Vill inte uppgradera till PT HD i dagslÀget, men jag vill fortfarande anvÀnda PT nÀr jag mixar btw.

Tack pÄ förhand / Christian

Annons
Postat
Hello,

Har bestÀmt mig för att uppgradera rejÀlt i min studio. Har bestÀmt mig för en Crane song Spider 8ch. micpreamp med 10 D/A

via ADAT lightpipen till min Digi 002:a.

Nu Àr det sÄhÀr att det kÀnns lite fel att ha top notch D/A och inte samma vis pÄ A/D sÄ jag undrar om man

via Digi 002:ans ADAT out kan anvÀnda t.ex en Mytek D/A (typ deras 2kanaliga 96kort) ?

Det borde fungera men man kanske fÄr latency problem?

NÄgon som har erfarenhet? Vill inte uppgradera till PT HD i dagslÀget, men jag vill fortfarande anvÀnda PT nÀr jag mixar btw.

Tack pÄ förhand / Christian

Du menar vĂ€l att Spider har en A/D-omvandlare och inte tvĂ€rtom ? Vad Ă€r det du behöver en 2 -kanals D/A till. Är det bara för lyssningen eller mixar du analogt ut frĂ„n 002:an ?

AnvÀnder du ADAT in sÄ har du ju bara max 48kHz annars kan man bara anvÀnda 4 kanaler av 8.

Jag kör med En Focusrite Octopre in pÄ ADAT-ingÄngen idag och nÄgra latency-problem med detta kÀnner jag inte till.

Du vet vÀl dessutom om kampanjen som finns för inbyte av LE till HD just nu?

upp till 54% rabatt vid tex byte frÄn 002:a till en PT HD2 + 192-interfacet (pris 51300:- ex moms)

LE till HD

Om du vill fortsÀtta att anvÀnda din 002:a sÄ skulle jag nog rekommendera en uppgradering hos Black Lion Audio dÄ fÄr du bÄde bÀttre omvandlare och en massa annat pÄ köpet. De jag pratat med Àr helt lyriska över den förbÀttring i ljudkvalitet det ger. Black Lion har dessutom 10% julrea just nu samt att dollarn Àr hyfsat billig.

Blac Lion Audio

Vad kostar en Cranesong ? ser dyr ut !

Postat

Ok, jo exakt Spidern har 10ch. A/D.

Exakt, jag vill ha en 2 kanals D/A för lyssning, jag mixar allt ITB sÄ mer krÀvs inte.

SÄ dÄ borde jag kunna anvÀnda t.ex en Mytek 2ch. D/A för lyssning via Digi 002:ans ADAT out till Mytekens ADAT in???

Crane Song Spider kostar vÀll en 50-60tusen (vÀntar pÄ specifikt pris)

Det som Àr bra med Spidern Àr att den har just A/D konverterare,

Det skulle kosta det dubbla om jag skulle köpa externa konverterare (typ lynx aurora) + 8 kanaler API eller likvÀrdigt.

SĂ„ jag försöker se det sĂ„ ekonomiskt som möjligt 🙂

Tack för svar

Du menar vĂ€l att Spider har en A/D-omvandlare och inte tvĂ€rtom ? Vad Ă€r det du behöver en 2 -kanals D/A till. Är det bara för lyssningen eller mixar du analogt ut frĂ„n 002:an ?

AnvÀnder du ADAT in sÄ har du ju bara max 48kHz annars kan man bara anvÀnda 4 kanaler av 8.

Jag kör med En Focusrite Octopre in pÄ ADAT-ingÄngen idag och nÄgra latency-problem med detta kÀnner jag inte till.

Du vet vÀl dessutom om kampanjen som finns för inbyte av LE till HD just nu?

upp till 54% rabatt vid tex byte frÄn 002:a till en PT HD2 + 192-interfacet (pris 51300:- ex moms)

LE till HD

Om du vill fortsÀtta att anvÀnda din 002:a sÄ skulle jag nog rekommendera en uppgradering hos Black Lion Audio dÄ fÄr du bÄde bÀttre omvandlare och en massa annat pÄ köpet. De jag pratat med Àr helt lyriska över den förbÀttring i ljudkvalitet det ger. Black Lion har dessutom 10% julrea just nu samt att dollarn Àr hyfsat billig.

Blac Lion Audio

Vad kostar en Cranesong ? ser dyr ut !

Postat

KÀnns det inte rÀtt dumt att ha utrustning för sexsiffriga belopp, men ÀndÄ mixa i en DAW som saknar automatisk latencykompensering?

Postat
KÀnns det inte rÀtt dumt att ha utrustning för sexsiffriga belopp, men ÀndÄ mixa i en DAW som saknar automatisk latencykompensering?

Ne dÄ, jag anvÀnder Mellowmuse ATA, fungerar perfekt!

Postat
Ne dÄ, jag anvÀnder Mellowmuse ATA, fungerar perfekt!

JAg har Ànnu inte riktigt blivit vÀn med den pluggen (ATA). Men det beror kanske pÄ skit bakom spakarna.

Tycker dock som skunkfunk att det blir lite obalans i systemet med att lÀgga sÄ mycket pÄ en Preamp och A/D nÀr sjÀlva DAW-systemet som sÄdant inte kanske nÄr upp till samma nivÄ. Tycker du definitivt skall kolla in Black Lion Audio. Tror det hade gjort betydligt mer för ljudkvaliteten i ditt system.

Jag Àr i valet och kvalet om jag skall skicka min burik till dem eller slÄ till pÄ ett HD-system med det lÄtar Ät det senare. Dock sÄ gör Black Lion Àven uppgraderingar 96-interfacet till PT HD

Postat (redigerat)

Tycker detta kÀnns lite konstigt?

Även om Crane Song Spider Ă€r grymt bra sĂ„ tycker jag du ska titta över det!

Jag funderar starkt pÄ att uppgradera till PT HD nu frÄn min 003 rack.

Att det inte finns Auto latency... stör mig otroligt mycket + att det inte gÄr att sola spÄr undertiden man spelar in. Nu kör jag all lyssning genom mitt mixerbord sÄ det gÄr att sola dÀr mn ibland sÄ behöver jag göra det i PT!

Kör pĂ„ HD och köp API 😄

Ska sjÀlv köpa 2st TK Audio DP-1'or och en lÄda med API 512.

Har testat TK Audios BC1 nu ocksĂ„ och den ska LIMMAS fast pĂ„ min masterbuss 😄

Vill du ha ljudet frÄn Crane Song sÄ köp till vid ett senare tillfÀlle nÀr du har rÄd, en Flamingo eller 2.

Inget Àr bÀttre Àn den svagaste lÀnken, dÀr tyvÀrr din 002'a blir kÀppen i hjulet!

Redigerat av Alexho
Postat

002 Svagaste lÀnken kanske.. men jag har dÄ, om jag köper Spider+Mytek bland de bÀsta Ad/da konverterarna som finns

(starta ingen diskussion nu med vad som Ă€r bĂ€st 🙁) och visst har HD nĂ„gra fina funktioner som inte LE har, men förstĂ„ mig rĂ€tt jag vill ha det bĂ€sta, men jag kan inte göra en 100tusen kr investering just nu dĂ„ jag har byggt en liten studio i Ă„r (arkitekt ritad) + köpt lite andra grejer.

Inspelnings kedjan gÄr ju som följande: Rum (som Àr topnotch) --> mikrofon --> D/A --> DAW.

SÄ dÄ fÄr jag en superb signal kedja till datorn, och det Àr det jag Àr ute efter.

Spidern Àr i samma liga som API / NEVE whatever, bara annan krydda.

Men som jag skrev innan ska jag gÄ via Lynx Aurora 16 + PT HD + 8 kanaler (av annat mÀrke men samma klass)

sÄ pratar vi

Lynx + PT HD card cirka 35000:-

PT HD cirka 50-60tusen

API 8 kanaler 60-80tusen

Och i nulÀget med

Crane song Spider m. 10ch A/D 50000

Mytek 96DAC 7000

SÄ dÄ förstÄr ni prislÀget, dock kvaliten i slutÀndan blir samma.

Tycker detta kÀnns lite konstigt?

Även om Crane Song Spider Ă€r grymt bra sĂ„ tycker jag du ska titta över det!

Jag funderar starkt pÄ att uppgradera till PT HD nu frÄn min 003 rack.

Att det inte finns Auto latency... stör mig otroligt mycket + att det inte gÄr att sola spÄr undertiden man spelar in. Nu kör jag all lyssning genom mitt mixerbord sÄ det gÄr att sola dÀr mn ibland sÄ behöver jag göra det i PT!

Kör pĂ„ HD och köp API 😄

Ska sjÀlv köpa 2st TK Audio DP-1'or och en lÄda med API 512.

Har testat TK Audios BC1 nu ocksĂ„ och den ska LIMMAS fast pĂ„ min masterbuss 😄

Vill du ha ljudet frÄn Crane Song sÄ köp till vid ett senare tillfÀlle nÀr du har rÄd, en Flamingo eller 2.

Inget Àr bÀttre Àn den svagaste lÀnken, dÀr tyvÀrr din 002'a blir kÀppen i hjulet!

Postat
002 Svagaste lÀnken kanske.. men jag har dÄ, om jag köper Spider+Mytek bland de bÀsta Ad/da konverterarna som finns

(starta ingen diskussion nu med vad som Ă€r bĂ€st 😄) och visst har HD nĂ„gra fina funktioner som inte LE har, men förstĂ„ mig rĂ€tt jag vill ha det bĂ€sta, men jag kan inte göra en 100tusen kr investering just nu dĂ„ jag har byggt en liten studio i Ă„r (arkitekt ritad) + köpt lite andra grejer.

Inspelnings kedjan gÄr ju som följande: Rum (som Àr topnotch) --> mikrofon --> D/A --> DAW.

SÄ dÄ fÄr jag en superb signal kedja till datorn, och det Àr det jag Àr ute efter.

Spidern Àr i samma liga som API / NEVE whatever, bara annan krydda.

Men som jag skrev innan ska jag gÄ via Lynx Aurora 16 + PT HD + 8 kanaler (av annat mÀrke men samma klass)

sÄ pratar vi

Lynx + PT HD card cirka 35000:-

PT HD cirka 50-60tusen

API 8 kanaler 60-80tusen

Och i nulÀget med

Crane song Spider m. 10ch A/D 50000

Mytek 96DAC 7000

SÄ dÄ förstÄr ni prislÀget, dock kvaliten i slutÀndan blir samma.

Jag har ingen som helst aning om hur bra Crane Song Àr eller inte sÄ det Àr inte det jag pratar om. Jag bara tycker att för samma pengar kan du fÄ sÄ mÄnga andra alternativ och att det Àr ju inte bara i preamps och A/D kvaliteten sitter. Har du tÀnkt att spela in i högre samplingsfrekvens Àn 48kHz ?

Eftersom du redan har ett 002:a att byta in sÄ kostar det till och med den 18:e

37100:- för ett HD1 plus interface 96 i/o

51300:- för ett HD2 plus interface 192i/o

priser ex moms.

Enligt mÄnga rapporter sÄ lÄter Black Lions mod av 002 lika bra eller bÀttre Àn HD. Om du bestÀmt dig för Crane Song sÄ tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps. Den kostar lika mycket som Myteken och som i sÄ fall blir helt onödig att köpa eftersom du fÄr bra omvandlare med pÄ köpet plus en bÀttre klocka och nÀtdel.

/M

Postat

Ok, nej jag tĂ€nker inte spela in ii högre frekvens Ă€n 44.1. Vad jag har lĂ€st sĂ„ Ă€r klockan pĂ„ Spidern superb, sĂ„ jag kan Ă€ven klocka genom denna superba enhet 😄.

Sen kommer jag inte behöva mer en 8 riktigt bra preamps, resten kommer anvÀndas t.ex till trumm triggar etc.

Jag har Àven en Octopre LE som Àr bra (bÀttre en man tror:))

Plus att bÄde Mytek och Crane Song Spidern Àr bÀttre konverterare Àn bÄdas Digi's HD interface.

Jag har ingen som helst aning om hur bra Crane Song Àr eller inte sÄ det Àr inte det jag pratar om. Jag bara tycker att för samma pengar kan du fÄ sÄ mÄnga andra alternativ och att det Àr ju inte bara i preamps och A/D kvaliteten sitter. Har du tÀnkt att spela in i högre samplingsfrekvens Àn 48kHz ?

Eftersom du redan har ett 002:a att byta in sÄ kostar det till och med den 18:e

37100:- för ett HD1 plus interface 96 i/o

51300:- för ett HD2 plus interface 192i/o

priser ex moms.

Enligt mÄnga rapporter sÄ lÄter Black Lions mod av 002 lika bra eller bÀttre Àn HD. Om du bestÀmt dig för Crane Song sÄ tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps. Den kostar lika mycket som Myteken och som i sÄ fall blir helt onödig att köpa eftersom du fÄr bra omvandlare med pÄ köpet plus en bÀttre klocka och nÀtdel.

/M

Postat
Jag Àr i valet och kvalet om jag skall skicka min burik till dem eller slÄ till pÄ ett HD-system med det lÄtar Ät det senare. Dock sÄ gör Black Lion Àven uppgraderingar 96-interfacet till PT HD

OT, Om du ska slĂ„ till pĂ„ ett HD-system sĂ„ rekommenderar jag att du tar minst ett HD2. Sedan sĂ„ rekommenderar jag att du direkt köper till roliga pluggar sĂ„ du kommer igĂ„ng ordentligt, exempelvis massive pack pro. DĂ„ ingĂ„r Ă€ven ett accelkort till sĂ„ du fĂ„r HD3 😄

MVH

Anders

Postat
Enligt mÄnga rapporter sÄ lÄter Black Lions mod av 002 lika bra eller bÀttre Àn HD. Om du bestÀmt dig för Crane Song sÄ tycker jag i alla fall att du skall göra den modden för att PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps.

/M

Vad med den modden skulle göra att "PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps" ? Han kommer ju gÄ digitalt in och ut ur 002an vilket gör att den bara Àr ADAT-brygga, inget mer, sÄ hur skulle en AD/DA-mod göra nÄgon skillnad?

Postat (redigerat)
Vad med den modden skulle göra att "PT skall kunna tillgodogöra sig kvaliteten hos dina preamps" ? Han kommer ju gÄ digitalt in och ut ur 002an vilket gör att den bara Àr ADAT-brygga, inget mer, sÄ hur skulle en AD/DA-mod göra nÄgon skillnad?

Modden Àr lite mer Àn bara A/D omvandlarna. Dessutom kostar den ungefÀr detsamma som Mytek D/A som bara skulle anvÀndas för lyssning och dÄ tycker jag att det Àr definitivt BLA:s mod Àr bÀttre vÀrde per krona satsad.

OT-SVAR till Gizmosis: Har bestÀllt ett HD2 nu med 192-interfacet. Massiveplug-kampanjen brukar de ha med jÀmna mellanrum sÄ den slÄr jag kanske till pÄ vid senare tillfÀlle. Just nu behöver jag den inte.

Redigerat av Audiorent
Postat

Tycker denna trÄd e lite rolig, först en frÄga om latency i första inlÀgget som sedan besvaras av författaren sjÀlv att det inte Àr nÄgot problem. Sen bestÄr resterande trÄd av att försvara varför författaren vill ha kvar PT LE, vi ger ju rÄd hÀr:P

Postat
Modden Àr lite mer Àn bara A/D omvandlarna. Dessutom kostar den ungefÀr detsamma som Mytek D/A som bara skulle anvÀndas för lyssning och dÄ tycker jag att det Àr definitivt BLA:s mod Àr bÀttre vÀrde per krona satsad.

Ja modden Àr AD/DA, preamps och uppdatering av strömförsörjningen som ska ge bÀttre separation mellan analog och digital signal.

Av dessa moddar skulle ingen egentligen pĂ„verka i detta fallet eftersom det endast körs digitalt. Om sen modden kostar samma som Myteken kan det sĂ€kert vara en bra investering. Jag har ingen aning hur BLA's omvandlare stĂ„r sig mot Mytek... Man fĂ„r lite kejsarens nya klĂ€der-kĂ€nsla av det hela 😆

Postat
OT-SVAR till Gizmosis: Har bestÀllt ett HD2 nu med 192-interfacet. Massiveplug-kampanjen brukar de ha med jÀmna mellanrum sÄ den slÄr jag kanske till pÄ vid senare tillfÀlle. Just nu behöver jag den inte.

GRATTIS!!!

MVH

Anders

Postat

Det lÄter som att det kommer att bli en riktigt rolig setup.

Jag vet inte vad Myteken gÄr för, men har du tagit en titt pÄ Lavry DA10? Den har fÄr snuskigt bra omdöme av mÄnga. Kommer sjÀlv köpa DA10:an sÄ smÄningom, bara för lyssningen.

Postat (redigerat)
Jag kör Benchmark DAC1 till min lyssning - och den Ă€r verkligen kanonbra. Den har ocksĂ„ fĂ„tt goda vitsord bl a av Bob Katz (och mĂ„nga andra). 😄

Det Àr ju den och lavry DA10:an som brukar stÀllas mot varandra.

http://www.studioreviews.com/dac1-da10.htm

Redigerat av desvaenger
  • 2 veckor senare...
Postat

Det hÀr var en vÀldigt underlig trÄd, det Àr alltid bra med olika förslag men sett frÄn min synvinkel verkar trÄdskaparen ha tÀnkt igenom det hela och sina behov ganska bra frÄn början sÄ de inlÀgg som handlar om att han borde uppgradera den stora dongeln i mitten (002:an) tycker jag Àr lite mÀrkliga.

Fördelen med att bygga upp ett system dĂ€r micpreamps och omvandlare Ă€r av bra kvalitet Ă€r ju att crillemannen kommer att - om han kĂ€nner för det senare - byta upp sig till andra system men fortfarande kunna anvĂ€nda sina bra micförstĂ€rkare och omvandlare. Om man tĂ€nker sig en senare uppgradering till Pro Tools HD sĂ„ gĂ„r det ju utmĂ€rkt att klara sig med det billigare 96-interfacet och gĂ„ via AES till och frĂ„n omvandlarna. Hade han uppgraderat sin 002:a istĂ€llet sĂ„ hade han fĂ„tt en lösning som (spontant) inte kĂ€nns i samma klass och som Ă€r mindre framtidssĂ€ker. Jag hade dĂ„ hellre valt externa omvandlare som frĂ„n början Ă€r bra istĂ€llet för att lappa ihop nĂ„got som Ă€r "sĂ„dĂ€r". Allt enligt devisen hellre fĂ„ men bra kanaler 🙂

Postat
Det hÀr var en vÀldigt underlig trÄd, det Àr alltid bra med olika förslag men sett frÄn min synvinkel verkar trÄdskaparen ha tÀnkt igenom det hela och sina behov ganska bra frÄn början sÄ de inlÀgg som handlar om att han borde uppgradera den stora dongeln i mitten (002:an) tycker jag Àr lite mÀrkliga.

Fördelen med att bygga upp ett system dĂ€r micpreamps och omvandlare Ă€r av bra kvalitet Ă€r ju att crillemannen kommer att - om han kĂ€nner för det senare - byta upp sig till andra system men fortfarande kunna anvĂ€nda sina bra micförstĂ€rkare och omvandlare. Om man tĂ€nker sig en senare uppgradering till Pro Tools HD sĂ„ gĂ„r det ju utmĂ€rkt att klara sig med det billigare 96-interfacet och gĂ„ via AES till och frĂ„n omvandlarna. Hade han uppgraderat sin 002:a istĂ€llet sĂ„ hade han fĂ„tt en lösning som (spontant) inte kĂ€nns i samma klass och som Ă€r mindre framtidssĂ€ker. Jag hade dĂ„ hellre valt externa omvandlare som frĂ„n början Ă€r bra istĂ€llet för att lappa ihop nĂ„got som Ă€r "sĂ„dĂ€r". Allt enligt devisen hellre fĂ„ men bra kanaler 😄

Yes precs sÄ har jag tÀnkt. Jag kan komma riktigt billigt undan senare om jag ska köra PT HD, dÄ som du skrev kan köra det billiga 96 interfacet genom AES.

Grejerna Ă€r bestĂ€llda btw 😑 De kommer i Januari, dĂ„ fĂ„r jag allt posta lite klipp.

Tjo!!!

Postat (redigerat)

Jag tycker det verkar som att du tÀnkt igenom det (och tÀnkt rÀtt enligt mig!). Grattis!

Redigerat av JonesH

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.