Hermholtz Postat 5 december 2009 Dela Postat 5 december 2009 Hejsan igen, Jag har stött på ett konstigt fenomen som jag inte kan beskriva, jag tror inte denna tråden passar bra just här men fenomenet uppstår i cubase så jag valde att lägga den här 😎. Iaf grejen är den att jag har spelat in ett projekt i 48k 16-bit, och nu i efterhand vill jag göra om till 44.1 24-bit. Men när jag ändrar projektets samplings frekvens till 44.1 utan att konventera spåren till samma (48 -> 44.1) så upstår ett skummt fenomen. Låten blir långsammare 😄, den går ner i takt. Varför blir det så här ? Tack på förhand! Mvh /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 5 december 2009 Dela Postat 5 december 2009 Det är precis så det fungerar. Om du har en fil inspelad i 48kHz och spelar upp den i 44.1kHz så sjunker tonhöjden och låten blir långsammare. Lösningen är att konvertera samplingfrekvensen, nåt som går att göra enkelt i ljudprogram även Cubase. Vill du ha ett fristående program så är ett av de riktigt bra gratisversionen av r8brain som görs av Voxengo (det finns en betalversion som i och för sig är ännu bättre). I många ljudprogram idag kan man påverka tempot och ljudhöjden separat. Till exempel ändra tonhöjden på en loop så det stämmer med låten. // Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hermholtz Postat 5 december 2009 Trådstartare Dela Postat 5 december 2009 Det är precis så det fungerar. Om du har en fil inspelad i 48kHz och spelar upp den i 44.1kHz så sjunker tonhöjden och låten blir långsammare. Lösningen är att konvertera samplingfrekvensen, nåt som går att göra enkelt i ljudprogram även Cubase. Vill du ha ett fristående program så är ett av de riktigt bra gratisversionen av r8brain som görs av Voxengo (det finns en betalversion som i och för sig är ännu bättre). I många ljudprogram idag kan man påverka tempot och ljudhöjden separat. Till exempel ändra tonhöjden på en loop så det stämmer med låten. // Gunnar Okej tack! Jag har grubblat på de här hela morgonen. Jag märkte senare att när jag som du sa konverterade de inspelade 48k spåren till 44.1k och spelade upp i 44.1k så blev det rätt. Tack för hjälpen! 🙂 /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.