Jump to content
Annons

Samplings frekvens konventering


Hermholtz

Recommended Posts

Hejsan igen,

Jag har stött på ett konstigt fenomen som jag inte kan beskriva, jag tror inte denna tråden passar bra just här men fenomenet uppstår i cubase så jag valde att lägga den här 😎.

Iaf grejen är den att jag har spelat in ett projekt i 48k 16-bit, och nu i efterhand vill jag göra om till 44.1 24-bit.

Men när jag ändrar projektets samplings frekvens till 44.1 utan att konventera spåren till samma (48 -> 44.1) så upstår ett skummt fenomen.

Låten blir långsammare 😄, den går ner i takt. Varför blir det så här ?

Tack på förhand!

Mvh

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är precis så det fungerar. Om du har en fil inspelad i 48kHz och spelar upp den i 44.1kHz så sjunker tonhöjden och låten blir långsammare.

Lösningen är att konvertera samplingfrekvensen, nåt som går att göra enkelt i ljudprogram även Cubase. Vill du ha ett fristående program så är ett av de riktigt bra gratisversionen av r8brain som görs av Voxengo (det finns en betalversion som i och för sig är ännu bättre).

I många ljudprogram idag kan man påverka tempot och ljudhöjden separat. Till exempel ändra tonhöjden på en loop så det stämmer med låten.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis så det fungerar. Om du har en fil inspelad i 48kHz och spelar upp den i 44.1kHz så sjunker tonhöjden och låten blir långsammare.

Lösningen är att konvertera samplingfrekvensen, nåt som går att göra enkelt i ljudprogram även Cubase. Vill du ha ett fristående program så är ett av de riktigt bra gratisversionen av r8brain som görs av Voxengo (det finns en betalversion som i och för sig är ännu bättre).

I många ljudprogram idag kan man påverka tempot och ljudhöjden separat. Till exempel ändra tonhöjden på en loop så det stämmer med låten.

// Gunnar

Okej tack! Jag har grubblat på de här hela morgonen.

Jag märkte senare att när jag som du sa konverterade de inspelade 48k spåren till 44.1k och spelade upp i 44.1k så blev det rätt.

Tack för hjälpen! 🙂

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...