Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja!

Skulle ni kunna ge en nybörjare lite tips

Jag har fått tillgång till en studio och har börjat experimentera med att spela in trummor

och jag är lite fundersam över förinställningar.

Jag har hört att man inte ska göra det men vet ej varför, tex att jag mickar upp kicken på track 1 och lägger en Eq på "insert"

för att få ett lite mer "klickigt" sound i kicken innan jag spelar in den.

Är det ett big no no eller bara en smaksak?

Tack på förhand / Johan

Annons
Postat
  Sannaya sa:
tja!

Skulle ni kunna ge en nybörjare lite tips

Jag har fått tillgång till en studio och har börjat experimentera med att spela in trummor

och jag är lite fundersam över förinställningar.

Jag har hört att man inte ska göra det men vet ej varför, tex att jag mickar upp kicken på track 1 och lägger en Eq på "insert"

för att få ett lite mer "klickigt" sound i kicken innan jag spelar in den.

Tack på förhand / Johan

Om du vet att kicken ska vara så i mixen så är det ju bara bra att ge den en knuff i rätt riktning från början. Kan även använda kompressor vid inspelningen. Finns inga no no. Betänk dock att detta kräver mer av dig eftersom det du gör fastnar i filen och kan inte få ogjort, medan du altid kan lägga till det i efterhand. Så mina två ören hamnar på, om du är säker på vad du gör och vet hur det ska bli så finns det ingen anledning att inte göra det från början. Om du är det minsta osäker så spela in allt "rent".

MVH

Anders

Postat
  Gizmozis sa:
Betänk dock att detta kräver mer av dig eftersom det du gör fastnar i filen och kan inte få ogjort, medan du altid kan lägga till det i efterhand.

Om man lägger på en effekt på channelstrippen i sin DAW innan inspelning ska det väl ändå inte fastna på inspelningen? Det var ett konstigt program i så fall. Däremot blir det ju naturligtvis så om man använder hårdvara, men jag får intrycket att så inte är fallet här.

Postat
  Dingbats sa:
Om man lägger på en effekt på channelstrippen i sin DAW innan inspelning ska det väl ändå inte fastna på inspelningen? Det var ett konstigt program i så fall. Däremot blir det ju naturligtvis så om man använder hårdvara, men jag får intrycket att så inte är fallet här.

Aha, jag tog det så direkt eftersom det annars inte har någon betydelse överhuvudtaget. Bra är ju om man i sitt daw gör en sjyst mix direkt som musikerna kan få i lurarna.

MVH

Anders

Postat
  Gizmozis sa:
Aha, jag tog det så direkt eftersom det annars inte har någon betydelse överhuvudtaget. Bra är ju om man i sitt daw gör en sjyst mix direkt som musikerna kan få i lurarna.

MVH

Anders

det var det jag var ute efter...mickarna i studion är inte dom bästa och kicken har en tendens att drunkna i alla cymbaler och dylikt så

lite boosting är en nödvändighet så allting hörs tydligt.

Jag får experimentera lite mer med channelstrippen och se vad som händer =)

Ni ska båda ha tack för svar!

Mvh / Johan

Postat
  Dingbats sa:
Om man lägger på en effekt på channelstrippen i sin DAW innan inspelning ska det väl ändå inte fastna på inspelningen? Det var ett konstigt program i så fall.

Lägger du pluggar på input channel i Cubase fastnar de på inspelningen.

Postat (redigerat)
  joachime sa:
Lägger du pluggar på input channel i Cubase fastnar de på inspelningen.

Hur gör man lyssningsmixarna vid inspelningen då? Går inte det i cubase?

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
  Gizmozis sa:
Hur gör man lyssningsmixarna vid inspelningen då? Går inte det i cubase?

Jo, lyssningsmixar kan man bygga på audio/instruments och group channels om man vill.

Eller så utgår man från ljudkortets inbyggda mixer.

Postat
  Sannaya sa:

vet du vad gör å varför så tuta på

annars är det bättre med hängslen å livrem

eq är ett sätt att forma ljudet

mickval å placering är två andra

folk är alldeles för fega idag

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo det är väl sant det DP. Hade jag haft möjlighet med att kunna mica saker själv istället för att lajna och samplingar så hade jag definitivt lärt mig att eq:a vid inspelningen redan. Har man den möjligheten att kunna mica så klart att man ska lära sig tycker jag i alla fall.

Redigerat av DieHard
Postat

Jag brukar försöka ratta in så bra eq som möjligt redan vis inspelningen, alltså så det inte går att få det ogjort. Men om jag tycker tex att det låter bäst med en 5 db höjning vid 3 khz så sänker jag till 2 eller 3 db innan jag spelar in. Sen kan jag knuffa på bara nån db extra sen igen vid mixen. Lätt gjort att ta för mycket, men tar man från början lite mindre än det man tycker låter bäst så brukar det bli bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.