Jump to content
Annons

För gammal för musik!


laxlaxlax

Recommended Posts

Annons

Som du nog har förstått av alla mer eller mindre kluriga svar 3*lax, så finns det ingen sanning. Allt är upp till en själv och hur man känner det. Själv gjorde i helgen en 120BPM-låt trots att jag är en bit över 50. Lita på din inre övertygelse. Skulle du efter ett tag upptäcka att det suger igen i musiktarmen, då är det bara att dra igång igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till Laxens första inlägg: Jag tror inte att det handlar om att växa ifrån musiken utan att åldras värdigt med den.

Jag är 20 och har faktiskt redan jag tänkt i samma banor. Hur länge kan jag spela popmusik? Trots att jag bara har spelat aktivt i fem år så märker man skillnad på vad som känns värdigt att göra. Spela All the small things som extranummer är inte lika sexuellt upphetsande som i ettan på gymnasiet liksom. Björn Rosenström är inte lika buskiskul som han var på högstadiet. Snarare pinsam. Du fattar va?

Anna Järvinen och Olle Ljungström är prefekta exempel på att åldras med sin musik på ett värdigt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till Laxens första inlägg: Jag tror inte att det handlar om att växa ifrån musiken utan att åldras värdigt med den.

Jag är 20 och har faktiskt redan jag tänkt i samma banor. Hur länge kan jag spela popmusik? Trots att jag bara har spelat aktivt i fem år så märker man skillnad på vad som känns värdigt att göra. Spela All the small things som extranummer är inte lika sexuellt upphetsande som i ettan på gymnasiet liksom. Björn Rosenström är inte lika buskiskul som han var på högstadiet. Snarare pinsam. Du fattar va?

Anna Järvinen och Olle Ljungström är prefekta exempel på att åldras med sin musik på ett värdigt sätt.

Googlade fram att Björn är 39 år. Vet inte om det skulle kännas rätt för mig att skriva sån musik men känns det bra för honom så......

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad var och en tycker så har ju 3lax rätt att ställa en fråga utan att få skit för det? 😠

Alla är vi olika, jag tycker min musiksmak förändras (någon skrev att när man blir äldre utvecklas den inte) hela tiden, men jag känne rinte samma behov av att leta efter ny musik längre, som förr.

Nu kan jag lyssna en hel kväll på DM fast jag hört skivan tusen gånger, utan att få dåligt samvete för det 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag lyssna en hel kväll på DM fast jag hört skivan tusen gånger, utan att få dåligt samvete för det ☺️

Kanske okunnigt av mig, men vad är DM för skiva?

Annars tycker jag att din Julavatar är i en klass för sig. Ambitiös, men ändå less is more. ☺️

Edward W Saids lär ha haft en teori om att en artist först på ålderns höst bemästrar sin stil till fullo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska välja en annan musikstil om man vill ha förtroendet kvar. Det finns få saker som är så skrattretande som när 40-plussare spelar punk och försöker ha den livsstilen, trots att de tjänat massor med pengar och inte alls är ung och oförstådd. Med det sagt, så behöver du ju inte sluta med all musik, jazz till exempel, passar bäst av en lite äldre herre med äkta whiskyröst, ingen pojkspoling som knappt fått hår på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske okunnigt av mig, men vad är DM för skiva?

Annars tycker jag att din Julavatar är i en klass för sig. Ambitiös, men ändå less is more. ☺️

Edward W Saids lär ha haft en teori om att en artist först på ålderns höst bemästrar sin stil till fullo.

Men det var jag som drog igång tråden med julavatarer, men får jag nåt beröm där eller här eller nån

annanstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för berömmet angående min avatar, jag la ner många...eh, sekunders arbete på den.

😮

Angående Depeche Mode kan jag verkligen rekommendera "Songs of Faith and Devotion" till alla som tror att det är tv-spelsmusik. Makalöst bra producerat. "Violator" är en annan bra skiva, och "Music For the Masses".

Tidigare skivor är ju "black celebration" och "a broken frame", fast man måste nog varit med på den tiden kanske 😛

Gillar du dm så kanske recoil kan vara något? www.recoil.co.uk

Soloprojekt för Alan Wilder, mannen som om någon skapade DM's sound.

Och nä, jag får INTE pengar av dm för att göra reklam ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jazz till exempel, passar bäst av en lite äldre herre med äkta whiskyröst, ingen pojkspoling

Det där är verkligen inte sant. Och var de där gubbarna gamla redan när de startade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan tror jag att den kulturella klyftan mellan vuxna och barn idag är mindre än vad den var när jag växte upp. Jag minns när jag var runt 20 och träffade en man i förtioårsåldern som bara gillade dansband. Själv var jag ordentligt fast i metalträsket. Han sade något i stil med att ja ja det där växer du ifrån om femton år så kommer du också att lyssna på Hallå Hallå Västindien. Stämde det... NEJ!

JAg gillar i stort sett samma musik som förr och hänger kanske inte med längre i all ny musik, men jag känner inte att jag är helt främmande för det som tonåringar lyssnar på idag. Mina föräldrar lyssnade mest på jazz och det kändes väldigt "gammalt", (fast en del hänger kvar märker man). de hade ganska svårt att fördra min sorts musik.

Åldern har väl annars gjort att jag inte är liika fördomsfull och det är inte lika viktigt med en musikalisk identitet, men jag har aldrig köpt några skivor med vikingarna....

Sedan iofs så verkar det som att många unga börjar lyssna på dansband nu, så det kanske blir en större klyfta än vad jag trodde. Punk och Metal kanske blir framtidens stofilmusik och Dansband är det som gäller...... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jazz till exempel, passar bäst av en lite äldre herre med äkta whiskyröst, ingen pojkspoling som knappt fått hår på...

Ööh... Jag säger bara: Manhattan Transfer! Alla i tidig 20-årsålder när det startades (utom Hauser). Rockar — f'låt — jazzar på än idag.

Ooo wah, ooo wah cool, cool kitty

Tell us about the boy from New York City!

Link to comment
Dela på andra sajter

laxen har rätt- sorry. det tycker jag i alla fall.

när jag var 20, då ville jag komma in på ackis, på gitarr. gjorde det. tog examen.

spelade sen runt i olika band. det gör jag fortfarande.

vad vill jag nu? vad ser jag nu omkring mig? jag är 32. människor i min ålder har börjat undervisa i gitarr, försöker överleva som musiker eller lämnat musiken bakom sig.

nu är det dags för mig. jag tänker plugga till något annat. det är kul att spela gitarr, men nu är det bara Lady Gaga som gäller...

det var någon här som tydligen är bra på att spela blues.

lycka till. ingen bryr sig. spela på Åmåls Blues festival eller Mönsterås, en gång om året.

det är allt.

nope, nu blir det att pluga alla ämnen som jag missade i musikgymnasiet och gå vidare. 00-talet är slut om några dagar.

vilka artister var bra? vad lyssnar folk på nuförtiden? vem köper skivor?

ingen. det är bara skräp som gäller. det är bara skräp som säljer.

hej då musiken. det var kul så länge det varade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööh... Jag säger bara: Manhattan Transfer! Alla i tidig 20-årsålder när det startades (utom Hauser). Rockar — f'låt — jazzar på än idag.

Ooo wah, ooo wah cool, cool kitty

Tell us about the boy from New York City!

Absolut! Jazzarna var ju inte gamla när det begav sig, men tiden har ju inte stått still. Ett bättre exempel är kanske blues. Blues är ju ett uttryck för livets svårigheter, och det är lite svårt att gestalta om man är 19 år och har pojkrösten kvar. Om man inte är lika brådmogen som Amy Diamond, förstås. Vad jag menar är att det finns en tid i livet för olika musikstilar.

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

nope, nu blir det att pluga alla ämnen som jag missade i musikgymnasiet och gå vidare. 00-talet är slut om några dagar.

vilka artister var bra? vad lyssnar folk på nuförtiden? vem köper skivor?

ingen. det är bara skräp som gäller. det är bara skräp som säljer.

hej då musiken. det var kul så länge det varade.

00-talets mest optimistiska inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har roligare än någonsin musikalsikt. Började sjunga solo för 2-3 år sedan. Utvecklas grymt mycket fortfarande på sången.

Musikaliskt kanske jag inte är lika nydanande som jag tyckte jag var när jag var yngre, men jag får saker gjorda istället och det är det bästa just nu.. 😄

Kvalitén på det mesta jag gör är mycket högre nu än förr, jag har satt ribban högre för mig själv.

Jag nöjer med att göra musik som jag själv gillar och hyser inga förhoppningar om att bli en popstjärna.

Musik gör man för att det är kul. Är det inte ball, ta en paus.

Link to comment
Dela på andra sajter

laxen har rätt- sorry. det tycker jag i alla fall.

när jag var 20, då ville jag komma in på ackis, på gitarr. gjorde det. tog examen.

spelade sen runt i olika band. det gör jag fortfarande.

vad vill jag nu? vad ser jag nu omkring mig? jag är 32. människor i min ålder har börjat undervisa i gitarr, försöker överleva som musiker eller lämnat musiken bakom sig.

nu är det dags för mig. jag tänker plugga till något annat. det är kul att spela gitarr, men nu är det bara Lady Gaga som gäller...

det var någon här som tydligen är bra på att spela blues.

lycka till. ingen bryr sig. spela på Åmåls Blues festival eller Mönsterås, en gång om året.

det är allt.

nope, nu blir det att pluga alla ämnen som jag missade i musikgymnasiet och gå vidare. 00-talet är slut om några dagar.

vilka artister var bra? vad lyssnar folk på nuförtiden? vem köper skivor?

ingen. det är bara skräp som gäller. det är bara skräp som säljer.

hej då musiken. det var kul så länge det varade.

Ja men det beror ju inte på åldern att du tröttnat.....

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag vet. det får bli så.

musiken kan man ha som hobby, vid sidan om, som att måla eller samla på frimärken.

man gör det för att det är kul. och nu är alla musiker/sångare.

det är en bra anledning. därför måste jag ha en inkomstkälla också...

Du är faktiskt mera fri och har mera kul som musiker om du har din försörjning tryggad på annat håll. Det kom jag på redan på åttiotalet när jag tröttnade på att hora runt som frilanstomte och flänga runt hela skandinavien utan att nån gång veta var stålarna till nästa hyresinbetalning skulle komma ifrån. Krävs en lite speciell människotyp för att palla med det i längden. Och jag kom på att jag inte är den typen. Men jag har ju aldrig lagt av med att lira för det. Bara sett till att behålla mitt oberoende gentemot konsten, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!! gött o kunna musicera när man känner för det.. e 40 nu å har precis hittat hem musikaliskt.. i Jazzen. skitkul!

http://stefanlindgren.se nu känns det rätt att för första gången göra en "Riktig" platta o släppa.

/Jazzgossen

Du är faktiskt mera fri och har mera kul som musiker om du har din försörjning tryggad på annat håll. Det kom jag på redan på åttiotalet när jag tröttnade på att hora runt som frilanstomte och flänga runt hela skandinavien utan att nån gång veta var stålarna till nästa hyresinbetalning skulle komma ifrån. Krävs en lite speciell människotyp för att palla med det i längden. Och jag kom på att jag inte är den typen. Men jag har ju aldrig lagt av med att lira för det. Bara sett till att behålla mitt oberoende gentemot konsten, så att säga.
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!! gött o kunna musicera när man känner för det.. e 40 nu å har precis hittat hem musikaliskt.. i Jazzen. skitkul!

..nu känns det rätt att för första gången göra en "Riktig" platta o släppa.

http://stefanlindgren.se

/Jazzgossen

Du är faktiskt mera fri och har mera kul som musiker om du har din försörjning tryggad på annat håll. Det kom jag på redan på åttiotalet när jag tröttnade på att hora runt som frilanstomte och flänga runt hela skandinavien utan att nån gång veta var stålarna till nästa hyresinbetalning skulle komma ifrån. Krävs en lite speciell människotyp för att palla med det i längden. Och jag kom på att jag inte är den typen. Men jag har ju aldrig lagt av med att lira för det. Bara sett till att behålla mitt oberoende gentemot konsten, så att säga.
Link to comment
Dela på andra sajter

det var någon här som tydligen är bra på att spela blues.

lycka till. ingen bryr sig. spela på Åmåls Blues festival eller Mönsterås, en gång om året.

det är allt.

Nu tror jag väl allt att du tog i lite väl mycket. "ingen bryr sig". Kanske ingen med din musiksmak, men det är ju det som är så bra med musik, det finns något för alla. Gå in på shoutcast.com och sök på blues. Du hittar 23 sidor med radiostationer som sänder blues, om ingen brydde sig så borde det väl inte vara intressant att sända, eller hur?

Edit: Stavningen

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så enkelt som att musik är uttryck för antingen ens känslor eller erfarenheter?

Om vi utgår från det så bör man kunna göra musik som speglar en själv så länge man lever. Sedan om det har utvecklats från elektro till blues under årens gång är väl ointressant. Det är förmodligen bara en naturlig utveckling om man ser musiken som en förlängning av sig själv.

Jag kommer alltid att köra på och tycker inte alls, som tidigare nämnt i tråden, att det blir paj när en 50 årig gubbe sjunger om sex och rock 'n roll... Är det så att de har fortsatt utvecklats åt det hållet så är det väl cool att de står för det. Jag kommer förmodligen också vilja ha mig en 20 åring när jag är 50... Kan jag inte få det så ska jag fan i mig sjunga om det!

EDIT* Reserverar mig för ändrade åsikter i framtiden, är endast 23!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...