Jump to content
Annons

Egen Firma


audioman

Recommended Posts

Hej på er,

Har en firma som jag kommit igång med och undrar följande vid inventarier köp, i mitt fall studio prylar.

Ett räkneexempel:

xx kostar 10 000kr inkl moms i sverige, men då får jag tillbaks 25% moms och xx har kostat mig 8000kr

xx kostar 8000kr i Tyskland och här får jag inga moms pengar tillbaks utan den kostar mig just 8000kr

I det fallet så tjänar jag ju inget på att beställa från utlandet.

Har jag fattat det hela rätt eller?

p.s Kan tillägga att jag drar in pengar till firman oxå

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er,

Har en firma som jag kommit igång med och undrar följande vid inventarier köp, i mitt fall studio prylar.

Ett räkneexempel:

xx kostar 10 000kr inkl moms i sverige, men då får jag tillbaks 25% moms och xx har kostat mig 8000kr

xx kostar 8000kr i Tyskland och här får jag inga moms pengar tillbaks utan den kostar mig just 8000kr

I det fallet så tjänar jag ju inget på att beställa från utlandet.

Har jag fattat det hela rätt eller?

p.s Kan tillägga att jag drar in pengar till firman oxå

Japp, du har fattat rätt, vad jag förstått, sköter inte min egen bokföring 🙂

Sedan kan säkert de som är insatta komma med lite kryphålsförslag *ler*

Skillnaden är att du kommer få lägga ut 10 000kr vid köpet i sverige och vänta till återbetalningen av moms innan du får tillbaka det. Så om du bara har 8000 att investera så kan du köpa den från utlandet direkt, än att vänta tills du har 2000kr till.

Samma sak om du köper beg. Då får du ju inte dra av moms på det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera ett 25 % av 10 000 inte är 2 000, utan 2 500. Räknar man rätt kan man tom spara 500 kronor extra på att köpa det i Sverige, som i ditt exempel, även om du, som Gizmozis säger, får vänta ett tag innan du får tillbaka pengarna.

Men om 10 000 kr är inkl moms, som han skrev, så tar man ju bort 2 000 kr eftersom 25% moms är på ex moms-priset 8 000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nog med att man kan få tillbaka momsen, man kan ju dessutom pruta när man köper direkt i en affär i sverige 😄

E man trevlig, "lite" envis och storkund kan man få ner priserna rejält... Hos kedjorna är det kanske lite svårare eftersom deras pris styrs centralt.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

om du har firma så behöver du inte betala moms i tyskland heller

du måste bara visa upp ditt momsregistreringsbevis och så slipper du momsen direkt när du betalar

Detta var något nytt !!!!!

Någon som vet vad Tysklands samt Englands moms ligger på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskland moms 19%

England moms 15% (nyligen sänkt från 17.5% om jag minns rätt)

När jag handlar från t ex Thomann så anger jag bara mitt svenska VAT-nummer, så debiterar de utan moms. Om jag inte uppger mitt VAT-nummer MÅSTE säljaren debitera sin nationella moms. Denna kan jag sedan dra av som vanligt i min svenska bokföring. Detta gäller inom EU. Inköp utanför EU är alltid utan moms. Säljaren är skyldig att kolla att angivet VAT-nummer är korrekt;

http://www.skatteverket.se/skatter/mervard...ry.allwords=vat

(Nej, jag jobbar inte på Skatteverket... haha. Men jag säljer och köper en hel del saker utomlands...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var något nytt !!!!!

Någon som vet vad Tysklands samt Englands moms ligger på??

Englands moms är 15 procent och Tysklands moms är 19 procent. Men om företaget i fråga har en årlig försäljning till Sverige på över

320 000 kr, ska företaget registrera sig för svensk moms. Loggar man in på Thomann som svensk användare, visas alltså priserna med svensk moms, dvs 25 procent. Dock har man som momsregistrerat företag alltid rätt att köpa momsfritt.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskland moms 19%

England moms 15% (nyligen sänkt från 17.5% om jag minns rätt)

När jag handlar från t ex Thomann så anger jag bara mitt svenska VAT-nummer, så debiterar de utan moms. Om jag inte uppger mitt VAT-nummer MÅSTE säljaren debitera sin nationella moms. Denna kan jag sedan dra av som vanligt i min svenska bokföring. Detta gäller inom EU. Inköp utanför EU är alltid utan moms. Säljaren är skyldig att kolla att angivet VAT-nummer är korrekt;

http://www.skatteverket.se/skatter/mervard...ry.allwords=vat

(Nej, jag jobbar inte på Skatteverket... haha. Men jag säljer och köper en hel del saker utomlands...)

Ett annat lands moms kan du inte dra av i Sverige. Om du köper en vara inklusive utländsk moms, är det hela kostnaden som ska användas i bokföringen. Däremot kan du dra av momsen om företaget i fråga har distansförsäljning till Sverige på över 320 000 per år och är registrerade för svensk moms, som t.ex Thomann.

/Dex.

Redigerat av Dexter
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat lands moms kan du inte dra av i Sverige. Om du köper en vara inklusive utländsk moms, är det hela kostnaden som ska användas i bokföringen. Däremot kan du dra av momsen om företaget i fråga har distansförsäljning till Sverige på över 320 000 per år och är registrerade för svensk moms, som t.ex Thomann.

/Dex.

Är det inte så att man kan återvinna momsen inom EU? Så har jag i alla fall för mig att det fungerade om jag minns rätt ifrån skoltiden.

Sedan skall ju tilläggas att man inte bör ha ett bolag som enbart har syftet att dra av moms, du måste givetvis ha lite intäkter i verksamheten också.

Annars tror jag inte skattemyndigheten kommer att bli din bästa kompis precis....

Faktum är att du sedan kan skriva av prylarna också, och på så sätt kan du ju minska skatten på dina intäker (överskottet minska ju).

Den ekonomiska livslängden har ju nödvändigtvis inget med den faktiska att göra så att säga.

//Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, för att summera det hela, är ju så klart ute efter att få det så billigt som möjligt.

Om jag köper tex via thomann/dv247.com och uppger mitt VAT. nr så drar dom av momsen. Då har jag en vara som jag dels har får billigare för att det mesta är billigare hos dessa butiker och dels för att jag fått momsen avdragen direkt.

Då kan jag dra av den som en inventarie på firman här hemma, kan det vara så enkelt bara?? Isåfall blir det ju riktigt billigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man kan återvinna momsen inom EU? Så har jag i alla fall för mig att det fungerade om jag minns rätt ifrån skoltiden.

Sedan skall ju tilläggas att man inte bör ha ett bolag som enbart har syftet att dra av moms, du måste givetvis ha lite intäkter i verksamheten också.

Annars tror jag inte skattemyndigheten kommer att bli din bästa kompis precis....

Faktum är att du sedan kan skriva av prylarna också, och på så sätt kan du ju minska skatten på dina intäker (överskottet minska ju).

Den ekonomiska livslängden har ju nödvändigtvis inget med den faktiska att göra så att säga.

//Joakim

Momsen kan inte återvinnas inom EU - tänk bara på den orimliga administrationen...

Det är faktiskt så underbart skattemässigt konstruerat att startar du en enskild firma som du bedriver studioverksamheten i kan du kvitta eventuellt underskott i firman mot skatten du betalat på din lön från en eventuell samtidig anställning. Normalt gäller rätten till avdrag på skatten under fem år, med undantag för konstnärlig verksamhet, som ju allt musicerande är, och då gäller kvittningen tills vidare. Högsta underskott per år är dock satt till 100.000 kr, men kommer man upp i statlig skatt på sin lön handlar det om ungefär 50.000 kr per år man kan få tillbaka.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man beställer nåt från Thomann och vill ange sitt VAT-nummer, var gör man det då? Skriver man det i kommentaren som man kan ge när man beställer? Hittar ingen speciell ruta för det annars.

Man skriver det i kommentaren. Däremot när vi beställde för några veckor sedan såg vi ingen kommentarruta, utan endast ett ställe att klicka i om man ville skriva en kommentar. Det var lite knas, men i vilket fall skickade vi in VAT-numret via mail i efterhand, det gick finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skriver det i kommentaren. Däremot när vi beställde för några veckor sedan såg vi ingen kommentarruta, utan endast ett ställe att klicka i om man ville skriva en kommentar. Det var lite knas, men i vilket fall skickade vi in VAT-numret via mail i efterhand, det gick finfint.

Gött Max. För att få fram rutan så checkar man i att man vill ha med en kommentar och sen måste man trycka på knappen längst ner till vänster som är nåt i stil med "uppdatera val".

Edit: typ0

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött Max. För att få fram rutan så markerar checkar man i att man vill ha med en kommentar och sen måste man trycka på knappen längst ner till vänster som är nåt i stil med "uppdatera val".

Någon som vet hur man bär sig åt på dv247.com för att få momsfritt? La en testorder men såg inte möjlighet att fylla i Vat-nr?

Skickat mail till deras support igår men inget svar än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööööhhh ok jag har en fråga här.

På Sounds Online Europe (där man köper East West-prylar) om man vill beställa och dra av momsen så får man fylla i sitt VAT-nummer när man registrerar sig. Men sen när man tittar på det man ska beställa så har de LAGT TILL 19% på priset, inte dragit bort!! Känns ju lite knasigt. Innan jag fyllde i mitt VAT-nr stod det alltså bara €318,00. Wtf?

Subtotal:

€318,00

Shipping (FedEx International):

€0,00

VAT 19%:

€60,42

VAT Information

TOTAL:

€378,42

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man bär sig åt på dv247.com för att få momsfritt? La en testorder men såg inte möjlighet att fylla i Vat-nr?

Skickat mail till deras support igår men inget svar än.

Man måste maila. Du kommer nog få svar ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööööhhh ok jag har en fråga här.

På Sounds Online Europe (där man köper East West-prylar) om man vill beställa och dra av momsen så får man fylla i sitt VAT-nummer när man registrerar sig. Men sen när man tittar på det man ska beställa så har de LAGT TILL 19% på priset, inte dragit bort!! Känns ju lite knasigt. Innan jag fyllde i mitt VAT-nr stod det alltså bara €318,00. Wtf?

Subtotal:

€318,00

Shipping (FedEx International):

€0,00

VAT 19%:

€60,42

VAT Information

TOTAL:

€378,42

De är tyvärr så omständiga att du måste maila dem om att få handla utan moms. Typ, de måste manuellt godkänna ditt VAT-nummer. Dessutom har jag för mig att det står nånstans på sidan att de angivna priserna är ex moms. (EDIT: Det står längst ner på sidan) Dvs när du väl kommit igenom deras kontroll så är det priset på sidan som gäller. Inte minus moms på det angivna priset.

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara meddela att mitt VAT-nr på Sounds Online genom att fylla i det när jag registrerade mig. Man behöver alltså inte skicka nåt mail, det bara tog ett litet tag.

Va gött! Då hade jag nog läst fel nånstans.. Men det stämde kanske att de gick in och godkände VAT-numret manuellt, men utan att du behövde göra något extra. 😏

Happy shopping!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Va gött! Då hade jag nog läst fel nånstans.. Men det stämde kanske att de gick in och godkände VAT-numret manuellt, men utan att du behövde göra något extra. 😆

Happy shopping!

/Robban

Mjo antagligen så var de tvungna att godkänna manuellt. Skönt dock att man bara fyller i det utan krångel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en pryl som bara kan användas under tre år kan man dra av hela

beloppet under samma år som man köper saken. Tre årsregeln gäller därför

inte där. Förbrukningsartiklar går det under, om nu en plugg/DAW/ljudkort

kan räknas som det. Skattemyndigheten har ju sista ordet. Men utvecklingen

går ju snabbt som alla vet. En dator brukar ju bli antik efter tre år.

Är det att man köper en pryl som man köper i juni kan man inte dra av

1/3 under innehavande år (tre års regeln), utan hälften första året om man använder sig av

avskrivning under tre år osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...