Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hallå där!

Denna fråga lär ju ha varit uppe ett par ggr, men hittar den inte för tillfället 😕

Är det någon som vet ifall det finns en "Freeze" funktion i Pro Tools som gör att man kan använda sina mjukvaru syntar och förstärkar simulatorer utan att det drar så himla mycket CPU? Datorn börjar nämligen bli lite trött och jag har ingen lust att bounca ut alla gitarrer och dylikt då jag antagligen kommer vilja ändra lite i ljuden när jag mixar.

Använde Cubase förut och där vill jag minnas att en sådan liten knapp fanns 😏

MVH Rasmus

Annons
Posted (edited)

Är inte bekant hur "Freeze" funkar i Cubase men jag tror inte det finns någon sådan funktion i PT. Däremot finns det lite andra alternativ.

Meny: Setup/Playback engine - klicka för den ruta där det står RTAS engine. Det gör att datorn inte stannar ifall den får en tillfällig topp. Detta kan dock resultera i missljud så ta bort när du mixar ner.

När man spelar in vill man ju ha låg Latency (själv kör jag med 128 samples) men när du mixar kan du ställa upp den till 1024. Man behöver ju ofta inte höra alla kanaler när man spelar in så då kan man tillfällligt inaktivera några kanaler (högerklicka på kanalnamn) för att sen aktivera dem när du mixar och kan ställa upp Buffersizen. Om du tvunget måste höra alla kanaler så bounca ner spåret till en ny kanal, inaktivera därefter kanalen (med pluggarna) och aktivera den först vid mixning.

Edited by Audiorent