Jump to content
Annons

Trummorna är jättelåga men peakar extremt


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag har märkt att jag har svårt att hålla mastervolymen under röd i cubase då jag lägger till EZ-drummer.

Alla mina andra spår är dist-fria och spelar väldigt högt långt under peak-gränsen för sitt spår. Men man blir ju sugen på att dra in lite trummor men då vill det sig inte gå så bra. EZ-drummer trampar på lite lågt i bakgrunden men ligger precis under peak-nivån för sitt spår, dock får det hela mixen att peaka! Trummorna är inte höga i sig men något är galet.

Jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad att sänka volymen på trummorna och göra om midispåren till wav och sedan mixa med dem separat för det är väl ingångsljudet i ljudfilen som är boven, vilket EZ-drummer verkar ha maxxat.

Sett att det skrivits mycket om dessa trummor i detta forumet men är det ingen som tycker att detta är lika störande som jag?

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ligger precis under peak-nivån för sitt spår, dock får det hela mixen att peaka! Trummorna är inte höga i sig men något är galet.

mixen är ju summan av alla ljud

om summan är för hög kan du sänka alla kanaler lika mycket eller dra ner mastern så den inte peakar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade också det här problemet, lösningen är kompressor och EQ.

Lite eq-info du kan prova med:

På kaggen höjer du några db runt 100 hz (OM DET BEHÖVS!!! FÖR MYCKET BAS BLIR JOBBIGT ATT MASTRA!)

och så höjer du ganska mycket (5-15 db) runt 3-5 khz för att få kaggen att snärta igenom

På virvel höjer du några db runt 240 och ganka mycket (5-15 db) runt 2 khz

På hihat och cymbaler så boostar du i 7-10 khz för att få dom vassa

..

Ta inte EQ värderna till 100% utan experimentera lite och dra frekvensvärdet upp och ner lite tills du hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför boosta när det är just det som är problemet?

Att mixa handlar (oftast) om att få all spår att vara i harmoni, så det spelar ingen roll att de andra spåren är "jätte höga" om trummorna är låga. Dra istället ner de andra så de lirar ihop med trummorna.

Sen iom att du gör så så får du bra med head room så du kan dra upp "volymen" när du mastrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att trummorna låter "lite" i en mix trots att de peakar är ganska vanligt förekommande i begynnande kunskaper.

Det är helt sonika så enkelt att man får acceptera; Det är svårt att mixa musik!

Det vanligaste felet som görs är för högt ställda ration på komressorer i kombination med felaktigt inställd attack och release.

Det som sker oftast är att transienten släpps igenom och allt "stomljud" pressas ner av kompressorn.

Det blir skit av det!!

Det du behöver göra är att försöka hitta en balans mellan anslaget och tonen i trumman.

Oftast upptäcker du sånt när du lyssnar på en trumma helt akustiskt.

När resonanserna i trumman sprids i ett rum.

Försök att återskapa det ljudet på din inspelade trumma eller från EZDrummer.

Använd dig av EQ, kompressor och framför allt en transient designer på varje del av trummorna så kommer du hitta rätt till slut!!

Lycka till!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste felet ...

bra å helt korrekta tips av crunchyboy

men frågan är om inte det är lite överkurs i denna frågan?

jag tolkade det som att här har vi en liten fin låt

den slår inte över rött på mastern utan håller sig i skinnet

men vi behöver lite rytm

så vi lägger lite trummor

finfint - trumkanalen slår inte över

vi lägger in lite trummor i mixen - inte särskilt högt

faktiskt för lågt....

men ändå peakar mastern

hur fan? 🙂

det är åtminstone det som jag läste ut av grundfrågan

men å andra sidan har jag läst som fan med nattmössa på idag... så

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaren. ja sänker jag hela mixen så självklart går mastern ner och håller sig på en fin nivå

nu är det bara att försöka få ett trevligt trumm-ljud i mixen. Hittils har jag pillat med en multibandskompressor. Jag tänkte köra på med lite disco-trumma på kagge och virvel. Läste om sidechain på forumet men vet ej riktigt om jag fattat rätt.

Jag lägger ex in sidechainen på en grupp spår och sedan skickar in compressorn i min baskagge? Ska man skicka alla spår (gitarr, synth sång bla bla) eller vad är tanken och ska detta ge mig discotrumma-ljudet?

Mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

bra å helt korrekta tips av crunchyboy

men frågan är om inte det är lite överkurs i denna frågan?

jag tolkade det som att här har vi en liten fin låt

den slår inte över rött på mastern utan håller sig i skinnet

men vi behöver lite rytm

så vi lägger lite trummor

finfint - trumkanalen slår inte över

vi lägger in lite trummor i mixen - inte särskilt högt

faktiskt för lågt....

men ändå peakar mastern

hur fan? 🥰

det är åtminstone det som jag läste ut av grundfrågan

men å andra sidan har jag läst som fan med nattmössa på idag... så

Jo det kan kanske varit lite överkurs....

Skit samma för du har rätt DP!

Hoppas att det läses mellan raderna lite grand så att det startar en frågeställning som kanske kan väcka lite nyfikenhet!?

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...