Jump to content
Annons

Sync


Larzolov

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle vilja veta för och nackdelar att köra synken via adat eller worldclock?

Nu kör jag via adat, mellan mitt Rme hammerfall och Creamware A16 och det verkar stabilt. Men det kanske kanske blir värre om man kopplar in mer grejer.

Sen undrar jag om "BNC" ...... var köper man sånna grejer? Och hur kopplar man ...RME snackar om T-kopplingar och motstånd... verkar skitjobbigt! (Jag gillar Manualer med bilder som visar hur man kopplar 😛 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har i flera år kört enbart med Lightpipe-synk mellan mina enheter; RME Hammerfall 9652, RME ADI-8 Pro och RME ADI-96 Pro. För runt 2 år sedan skaffade jag även en Behringer DDX3216.

Allt har fungerat ypperligt med Lightpipe, så jag har aldrig känt behov att prova Wordclock.

För några veckor sedan bestämde jag mig för att testa Wordclock i stället. Sagt och gjort. Efter inköp av några kablar, terminatorer och T-kopplingar, samt inställning av synken till Wordclock i alla enheter.

Skillnaden blev...

Missa inte den spännande fortsättningen nästa vecka...

Ok - jag fortsätter väl ändå... Det har ju precis varit Jul och allt, så jag känner mig fortfarande lite snäll... 😛

ANTIKLIMAX - av stora mått!

Ingen skillnad alls. 🙁

Jag kunde inte urskilja någon skillnad - och med tanke på hur det har beskrivits på vissa audiofil-forum, så började jag på allvar fundera över de militanta Wordclock-förespråkarnas mentala hälsa... 😛

Det påstås ofta att man får bättre återgivning i toppen om man kör med Wordclock, men det är inget jag kunde uppfatta - trots att min lyssning är väldigt bra (för att uttrycka det med viss ödmjukhet... 😆 ).

Jag har hört på flera håll att RME har väldigt stabila interna klockor - och att det kan vara därför mitt system fungerar så bra som det gör - men Behringer-mixern fungerar ju också helt suveränt ihop med resten, så det kan inte vara hela sanningen... 😉

Efter detta lilla ovetenskapliga test, så kan jag känna mig ganska säker på att man bara behöver använda Wordclock om man får problem i systemet (den typen av problem torde märkas väldigt tydligt...) - eller möjligen som en säkerhetspryl om man ofta måste synka sitt system mot okända enheter - och det därför blir mest bekvämt att använda Wordclock i stället.

75 ohms BNC-kablage, T-kopplingar och terminatorer finns hos ELFA om du tvunget vill testa själv...

När det gäller kopplingen, så bestämmer man sig för en enhet (ljudkortet eller den bästa omvandlaren...) som ska skicka ut Wordclock. På den finns en WC out (eller en WC in/out), som man sätter en T-koppling på, med terminering i ena änden och en kabel i andra änden. Kabeln drar man vidare till en T-koppling som sitter på nästa enhet, med ytterligare en kabel som går till nästa T-koppling etc... På den sista enheten i kedjan sätter man en terminering i stället för kabeln som annars hade gått vidare till nästa enhet. Det termineras alltså på samma sätt som en SCSI-kedja och termineringen är till för att släcka ut störningar och rippel som annars kan störa stabiliteten.

Terminering: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5492.htm

Kablage: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5492.htm

T-koppling: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=153376.htm

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...